J-Odenplan - från premiärvisningen!

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

J-Odenplan - från premiärvisningen!

Inlägg av MalteR »

Rätt trist station egentligen. Funktionell intetsägande arkitektur med lite konst här och var. Önskar att man kunde ta ut svängarna lite mer i arkitekturen också och inte bara slänga på lite konst :)

BildJ-Odenplan by Hannes Runelöv, on Flickr

Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Användarens profilbild
kildor

Re: J-Odenplan - från premiärvisningen!

Inlägg av kildor »

Riktigt fina bilder.
Ja, kanske lite fyrkantigt, men jag tycker det är klart över genomsnittlig stationsmiljö.

Jag reflekterade över de långa avstånden i gångar m.m., framförallt till och från uppgången mot Vanadisvägen. Är det dessutom korta tåg och man ska åka söderut så blir det låångt att gå. Men överlag tycker jag det är en bra och fin station och bytespunkt.
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

Tack! Mja, som det ser ut nu så föredrar jag nog Triangeln i Malmö med de kurvade plattformsväggarna. ;) Men de där vita fälten, antar att de ska fyllas med konst? Ska bli spännande hur det blir när det är klart! :D

Ja, det blir nog lite långt att gå, relativt andra stationer i Stockholm. Men har man varit i t.ex. Paris är det nog inte så farligt. :P
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Det som förvånar mig är nog det långa avståndet som verkar vara mellan plattformsdörrarna och pendeltågsdörrarna. Detta innebär att man inte kan använda dessa effektivt - utan detta blir ju mer som "Lisebergslösningen". Detta gör att stationsuppehållen nog tyvärr kommer bli kritiska här.

Hela idén med plattformsdörrar är ju att de ska kunna användas som "extra dörrpar", här måste man alltså först stänga plattformsdörrarna, för att sedan ändå kontrollera att ingen har fastnat i pendeltågsdörrarna...Hur tänkte man här?
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lars_L skrev:Det som förvånar mig är nog det långa avståndet som verkar vara mellan plattformsdörrarna och pendeltågsdörrarna. Detta innebär att man inte kan använda dessa effektivt - utan detta blir ju mer som "Lisebergslösningen". Detta gör att stationsuppehållen nog tyvärr kommer bli kritiska här.

Hela idén med plattformsdörrar är ju att de ska kunna användas som "extra dörrpar", här måste man alltså först stänga plattformsdörrarna, för att sedan ändå kontrollera att ingen har fastnat i pendeltågsdörrarna...Hur tänkte man här?
Hur menar du nu? Mycket mindre än så här kan man nog inte göra avståndet utan att äventyra fria rummet.

(Jag vet att bilden är upp och ned! Hinner inte fixa till den nu, fattar inte hur man gör för jag HAR försökt vända den rätt med roteringsknapparna i olika vyer!)
Bilagor
IMG_8417.JPG
IMG_8417.JPG (80.74 KiB) Visad 8399 gånger
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

daniel_s skrev:
Lars_L skrev:Det som förvånar mig är nog det långa avståndet som verkar vara mellan plattformsdörrarna och pendeltågsdörrarna. Detta innebär att man inte kan använda dessa effektivt - utan detta blir ju mer som "Lisebergslösningen". Detta gör att stationsuppehållen nog tyvärr kommer bli kritiska här.

Hur menar du nu? Mycket mindre än så här kan man nog inte göra avståndet utan att äventyra fria rummet.

(Jag vet att bilden är upp och ned! Hinner inte fixa till den nu, fattar inte hur man gör för jag HAR försökt vända den rätt med roteringsknapparna i olika vyer!)
Där ser man - tydligen är tågmodellen alldeles för "krökt" för att det ska fungera bra. Ser man på bilden ovan som visar ett par öppna dörrar, är det ju minst 30-centimeter till tågdörrarna längst ned - om det inte är en ren synvilla - men jämför man med "stålgallret" på själva tåget måste det vara däromkring. Det gör ju att ett barn lätt kan hamna mellan plattformen och tågdörrarna. Däremot torde det väl vara bra i axelhöjd för en normallång person, där det är rätt trångt. Det göra att tågvakten ändå måste kontrollera att inget hamnar mellan pendeltågsdörren och plattformsdörren. Krökningen och "mörkret" mellan dörrarna och plattformsdörren gör det dessutom svårt att se, vilket då snarast blir en säkerhetsrisk.

Men det visar väl att X60B inte är någon riktligt lämplig tågmodell för att fungera med plattformsdörrar.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det är ju en stor "klump" längs ner på plattformsdörrarna som tar upp hela golvytan mellan tåg och plattformsdörrarna. De är dessutom utformade så man inte kan stå på dem. Så dörrarna går inte igen om någon står mellan plattformsdörrarna och tåget. Även om det är ett barn.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

LÅ1 skrev:Det är ju en stor "klump" längs ner på plattformsdörrarna som tar upp hela golvytan mellan tåg och plattformsdörrarna. De är dessutom utformade så man inte kan stå på dem. Så dörrarna går inte igen om någon står mellan plattformsdörrarna och tåget. Även om det är ett barn.
Nej visst, men dessa dörrar kan ju inte gärna vara fotocellsstyrda, då kommer man ju aldrig iväg. Det kommer vara väldigt svårt att få översikt över om någon befinner sig däremellan. Plattformsdörrar måste ju vara mycket "hårdare" än vagnsdörrar. Effekten då blir ju snarare att du krossar det som är emellan. Så det är ju en ännu farligare lösning i sådana fall.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Lars_L skrev:Hela idén med plattformsdörrar är ju att de ska kunna användas som "extra dörrpar", här måste man alltså först stänga plattformsdörrarna, för att sedan ändå kontrollera att ingen har fastnat i pendeltågsdörrarna...Hur tänkte man här?
Plattformsdörrarna kommer i normalläget styras automatiskt efter tågdörrarnas läge. Så när en tågdörr öppnas så öppnas även motsvarande plattformsdörr. Och på samma sätt vid stängning. Plattformsdörrarna följer helt enkelt bara med i tågdörrarnas rörelser. Så plattformsdörrarna kommer vara stängda någon sekund efter att tågdörrarna är stängda. Dessutom finns sensorer som varnar om någon fastnat mellan tåget och plattformsväggen.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

kildor skrev:
Lars_L skrev:Hela idén med plattformsdörrar är ju att de ska kunna användas som "extra dörrpar", här måste man alltså först stänga plattformsdörrarna, för att sedan ändå kontrollera att ingen har fastnat i pendeltågsdörrarna...Hur tänkte man här?
Plattformsdörrarna kommer i normalläget styras automatiskt efter tågdörrarnas läge. Så när en tågdörr öppnas så öppnas även motsvarande plattformsdörr. Och på samma sätt vid stängning. Plattformsdörrarna följer helt enkelt bara med i tågdörrarnas rörelser. Så plattformsdörrarna kommer vara stängda någon sekund efter att tågdörrarna är stängda. Dessutom finns sensorer som varnar om någon fastnat mellan tåget och plattformsväggen.
Det är väl det sistnämnda som då - tror jag - kan ställa till problem. Hela idén med plattformsväggar är ju att det ska vara "hårda". Om man har sensorer så blir det ju lite som med buss istället för tunnelbana. Inte alls bra lösning för att minimera tiden för stationsuppehåll. Här får man tänka på att det kommer vara ganska fullt med folk på tågen ibland (särskilt om det exempelvis är derby på Friends arena). Inte alls bra tänkt - men inser att man inte har så mycket val med tågmodellen. Alla andra tåg är ju bredast längst ner vid dörren - av detta skäl. Men man får väl förmoda att det är gjort av praktiska skäl och för att kunna användas även på tågsystem med lite smalare vagnsprofil. plattformar.
TKO

Inlägg av TKO »

Jag tror tyvärr att det är så att ingen tänkte på problemet med plattformsdörrar när utformningen av X60 bestämdes... och nu är det lite sent att ändra på!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Nu är det väl så att C20 har en liknande profil och det gäller förmodligen även för C30. Man får hoppas att det som nu är byggt på Odenplan hinner utvärderas innan det blir aktuellt att montera glasväggar i T-banan!
/Göran
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

hgsldf skrev:Nu är det väl så att C20 har en liknande profil och det gäller förmodligen även för C30. Man får hoppas att det som nu är byggt på Odenplan hinner utvärderas innan det blir aktuellt att montera glasväggar i T-banan!
/Göran
Nä, titta på tågen, så är i princip alla vagnmodeller i regel bredast längst ner vid dörren - utom X60. Kan tänka mig att det kan vara vanligare för regionaltåg - då det kan skilja en del på standard när det gäller plattformshöjder etc. X60 borde alltså gå att köra på många ställen där det egentligen är för trångt för vagnsprofilen om man ser på bredden där de är som bredast.

Sedan blir det väl inte glasdörrar ändå som det ser ut, utan s.k. säkerhetsridåer. Men problemet med dem blir ju likartat som för dörrarna vid Odenplan; de går inte att stänga så länge någon blockerar sensorerna.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Lars_L skrev:Sedan blir det väl inte glasdörrar ändå som det ser ut, utan s.k. säkerhetsridåer. Men problemet med dem blir ju likartat som för dörrarna vid Odenplan; de går inte att stänga så länge någon blockerar sensorerna.
Nu tror jag det har blivit något missförstånd. Sensorerna till plattformsdörrarna i Citybanan blockerar inte själva stängningsmanövern, utan kommer bara användas för att indikera till tågpersonalen om någon fastnat innanför plattformsdörrarna.
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Och när jag skrev om C20 och C30 syftade jag på tunneltågen i Stockholm och dom ser även dom ut som "falukorvar".
/Göran
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

kildor skrev:
Lars_L skrev:Sedan blir det väl inte glasdörrar ändå som det ser ut, utan s.k. säkerhetsridåer. Men problemet med dem blir ju likartat som för dörrarna vid Odenplan; de går inte att stänga så länge någon blockerar sensorerna.
Nu tror jag det har blivit något missförstånd. Sensorerna till plattformsdörrarna i Citybanan blockerar inte själva stängningsmanövern, utan kommer bara användas för att indikera till tågpersonalen om någon fastnat innanför plattformsdörrarna.
Visst, men problemet är att med ett sådant utrymme måste man ändå ha en känslighet i sensorerna som gör att man inte får den kraft som plattformsdörrar behöver ha för att det ska fungera. Det ska så att säga inte gå att obstruera med plattformsdörrarna. Har man den kraften i stängningen av ett sådant utrymme så kommer skadorna som en del får av viseringsspärrarna att framstå som obetydliga; annars riskerar man ändå att folk kommer att hålla framme fötter och annat för att obstruera.

Men vi får väl se hur det kommer fungera sedan i praktiken.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

hgsldf skrev:Och när jag skrev om C20 och C30 syftade jag på tunneltågen i Stockholm och dom ser även dom ut som "falukorvar".
/Göran
Jodå, förstod det. Men titta riktigt noga på C20 och C30 så är de ovala upp till (alltså från taken och fram till mitten av dörren), sedan är de ganska raka ner till golvet. X60 är "oval" hela vägen. Betydligt vackrare, men väldigt opraktiskt ur denna synvinkel.

Men visst, det finns förstås en liten risk också med att det blir ett lite större utrymme i huvudhöjd på tunnelbanevagnarna om man skulle välja plattformsväggar. Dock är det knappast något som sker utav misstag på samma sätt som när utrymmet här kommer vara i golvhöjd.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jag har lite svårt att hänga med i hur du menar med det här om vagnens form. Den följer ju en konstruktionsprofil som i sin tur sammanhänger med normalsektionen för fria rummet. Minsta sektionen för fria rummet är ju (åtminstone i Sverige) alltid lite bredare ovanför plattformen, så om man vill minska gapet mellan vagn och plattformsdörr bör det väl vara BÄTTRE med en utbuktande vagn än en med helt raka vagnssidor.

Ett exempel för tunnelbanan: Upp till 1130 mm över räls överkant är det 1465 mm från spårmitt som gäller, över den höjden är det 1550 mm från spårmitt (gäller rakspår). Så en vagn som är 2900 mm bred på bredaste stället kommer givetvis närmare plattformsdörren än en som är 2800 mm. På pendeln är det lite andra mått som gäller, men samma princip även där.
Marcus L

Inlägg av Marcus L »

På bilderna ser det ut att vara en annan variant av platformsskyltar jämfört med de som vanligtvis sitter på pendelstationerna (som ser mer "t-banemässiga" ut).
Är dessa de normala som sitter på "TrV"-stationer i övrigt, eller någon annan ny typ?
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Lars_L skrev:
kildor skrev:
Visst, men problemet är att med ett sådant utrymme måste man ändå ha en känslighet i sensorerna som gör att man inte får den kraft som plattformsdörrar behöver ha för att det ska fungera. Det ska så att säga inte gå att obstruera med plattformsdörrarna. Har man den kraften i stängningen av ett sådant utrymme så kommer skadorna som en del får av viseringsspärrarna att framstå som obetydliga; annars riskerar man ändå att folk kommer att hålla framme fötter och annat för att obstruera.
Nu förstår jag inte hur du menar. Varför skulle man behöva en större kraft i stängningen av plattformsdörrarna? Självklart kommer man kunna obstruera stängningen av plattformsdörrarna med fötter och dylikt, men varför skulle det bli ett större problem än obstruktion av själva tågdörrarna?
Skriv svar