Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Henrik Brändén
Inlägg: 20
Blev medlem: tisdag 22 september 2015 15:14

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av Henrik Brändén »

Ursäkta en Uppsalabos funderingar. Men:

När jag är i Göteborg får jag en stark känsla av att det rent fysiskt inte finns särskilt mycket plats för mer spårvägstrafik än som redan går genom Göteborgs centrum. Att spårvagnarna går långsamt, för att de väntar på varandra, och på alla gångtrafikanter som behöver passera spåren. Samt i Allén, en massa bilar. Sedan förstår jag när jag läser kommentarer till stadsbaneutredningar och tunnelprojekt för tåg och motorvägar, att det är fruktansvärt knepigt att bygga tunnel genom leran i staden inom vallgravarna och en bit däromkring. Särskilt om man vill ha linjer som går längs med Stora hamnkanalen.

Så min undran: Har det funderats, diskuterats och/eller ritats förslag till banor ovanför markplan? Till exempel en bana som glider ner från Göta Älvsbron till en bana ovanför Norra och Södra Hamngatorna och över Avenyn eller Södra vägen till Korsvägen. Och en bana från snabbspårvägens infart längs Burggrevegatan över Hamnkanalen och Järntorget mot Linnéplatsen? Skulle inte sådana göra det möjligt för spårvagnarna mot de yttre stadsdelarna att snabbt ta sig genom centrum, samtidigt som det skulle bli möjligt för linjer till halvcentrala stadsdelar att gå på gatorna genom centrum med måttliga restider till de områden de servar även givet dagens sniglande genom centrum?

Tänker jag galet? Finns några väl kände "men" som jag inte känner till? Är det en ren stadsbildsfråga? Eller finns sådana tankar och planer som jag aldrig hört talas om? Upplys mig!
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av darthjpp »

Det har diskuterats tidigare, och en utredning gjordes i början på 90-talet. Länken går till en PDF på 191 sidor med remissvar, men några idéer om vad som tänktes finns, framför allt i svaret från stadsbyggnadskontoret i början av filen. Flera av de föreslagna sträckningarna överfördes till "Kringen" där de flesta nu är byggda. Det finns ett par fina NIMBY-svar i slutet på rapporten, samt ett antal maskinskrivna inlagor. Datoriseringen har verkligen ökat läsbarheten av dylika dokument :-)
Rent allmänt är det den allmänna NIMBY-mentaliteten som främst sätter käppar i hjulen för högbanor i centrala Göteborg (och de allra flesta andra städer i Sverige).

Dagens byggmetoder möjliggör byggnation av tunnlar i lera, det finns flera exempel i Göteborg, bl.a. Götatunnelen, Tingstadstunnelen och den pågående Marieholmstunnelen. De två senare är sänktunnlar, Götatunnelen är kombinerad bergtunnel och betongtunnel byggd med "cut and cover" och slitsgjutning. De två senare teknikerna är lämpliga i Göteborgsleran om det inte är för stort djup.

Ett stort tunnelprojekt är tågtunnlarna under London i projektet Crossrail (Länk på svenska) där delar av tunnlarna byggs i lera.

Det pågår just nu en utredning om stadsbana i Göteborg, där ett antal olika alternativ studeras. Delar av spårvagnsnätet är byggt med premetrostandard, och går att konvertera till någon form av stadsbana. I den kommande Sverigeförhandlingen finns ett antal önskemål om planskilda länkar och älvförbindelser.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av gbd »

HAr utredningen kommit ut med några delrapporter, eller finns det några uppgifter om vad de funderar på?
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2507
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av Per Lind »

darthjpp skrev: Det pågår just nu en utredning om stadsbana i Göteborg, där ett antal olika alternativ studeras. Delar av spårvagnsnätet är byggt med premetrostandard, och går att konvertera till någon form av stadsbana. I den kommande Sverigeförhandlingen finns ett antal önskemål om planskilda länkar och älvförbindelser.
Stadsbana: Menar Du högplattformstunnelbana?
Köra låggolvsvagnar i tunnel är inga problem vilket görs på många håll i världen.

Spårtaxi har väl ända sedan 1960-talet diskuterats i Göteborg men man har kommit fram till att kapaciteten är för dålig. På en flygplats eller ett universitetsområde passar denna form väldigt bra men inte som snabbslukande transportapparat.

Alwegbanor har kommit upp på tapeten igen och anses av några vara en ny modern uppfinning men det var redan på 1950-talet Axel Wennergren startade sitt bolag. Idag finns väl bara två riktiga Alweg-banor i trafik. En i Seattle och en i Japan.
Utvecklingen blev Monorail och hängbanor (som i Wuppertal). Problemet är de stora upphängningsanordningarna som inte platsar i en gammal stadskärna - men möjligen i moderna förorter. Stationer förekommer aldrig, som andra redan påpekat, i de illustrationer där dessa system presenteras och det beror på att de är stora och klumpiga. Återigen, passar nog inte i en gammal stadskärna.
Skall monorail fungera blir det stort, ett tunnelbanenät ovan jord. Det hade de flesta internationella storstäderna redan i början av 1900-talet men de grävdes ner därför att de tog för stor plats och förfulade miljön.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
IJsbeer
Inlägg: 26
Blev medlem: torsdag 22 december 2011 17:53

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av IJsbeer »

Vad gäller bygga i lera är väl Amsterdams Noord-Zuidlijn bättre att studera än London's Crossrail. Den banan har försenats ca ett decennium och orsakat svåra sättskador och givetvis kostat en ofantlig summa pengar.

Som f.d. göteborgare hoppas jag innerligt att vi ska slippa högbanor genom centrala stan. En av Göteborgs fördelar är de öppna ytorna och avsaknad av höghus i centrum. Även om stadens politiker nu har fått storhetsvansinne och ska bygga ett nytt Manhattan längs älven vill jag fortfarande kunna se solen skina på Johanna och Kopparmärra.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av darthjpp »

Per Lind skrev:
darthjpp skrev: Det pågår just nu en utredning om stadsbana i Göteborg, där ett antal olika alternativ studeras. Delar av spårvagnsnätet är byggt med premetrostandard, och går att konvertera till någon form av stadsbana. I den kommande Sverigeförhandlingen finns ett antal önskemål om planskilda länkar och älvförbindelser.
Stadsbana: Menar Du högplattformstunnelbana?
-Per
Höga eller låga plattformar är inte bestämt, utredning pågår....
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av gbd »

darthjpp skrev:
Per Lind skrev:
darthjpp skrev: Det pågår just nu en utredning om stadsbana i Göteborg, där ett antal olika alternativ studeras. Delar av spårvagnsnätet är byggt med premetrostandard, och går att konvertera till någon form av stadsbana. I den kommande Sverigeförhandlingen finns ett antal önskemål om planskilda länkar och älvförbindelser.
Stadsbana: Menar Du högplattformstunnelbana?
-Per
Höga eller låga plattformar är inte bestämt, utredning pågår....
Var kan man hitta utredningen?
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av Harald »

gbd skrev:
darthjpp skrev:... utredning pågår....
Var kan man hitta utredningen?
Ingenstans innan den är klar, skulle jag tro.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av darthjpp »

Om jag minns rätt skall utredningen om stadsbana i Göteborg vara klar under nästa år.
Niklausson
Inlägg: 56
Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
Ort: Göteborg

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av Niklausson »

Jag tycker att idag är det många som har olika åsikter om hur och vart spårvagnarna ska gå i staden. Om vi nu säger att vi kan göra all utbyggnad gratis, vad hade ni velat se?

Jag hade velat se en förändring av hastigheterna så spårvagnarna kan åka snabbare och ha fler avgångar ute på förortsbanorna. Om spårvagnarna skulle kunna köra mellan 70 till säg 100 så hade jag velat se att Torslanda, Kållered samt Askim/Hovås/Säro fick spårväg och kanske ner till Kungsbacka i framtiden. Givetvis tycker jag att spårvägen ska vara på egen banvall också. En snabbförbindelse från Frölunda/Markland till Kungssten hade inte vart fel då det blir snabbare resor från och till Södra Skärgården och närliggande områden från Frölunda/Markland beroende vart man väljer att dra linjen. Detta är bara några av utbyggnader för spårvägen, jag listar alla här nere!

För att se karta; kolla länken https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
Jag är absolut ingen expert på spårvägar och stadsutveckling. Så kommentera gärna och lämna era egna synpunkter och vad ni vill se


Detta är linjer jag vill ha i Göteborg;
1. Frölunda – Kungssten via Grimmered. (Frölunda torg - Munspelsgatan - Rud - Kavåsvägen - Trälåsvägen - Kaprifolgatan - Dalavägen - Bolmörtsgatan - Kungssten)
1.1 Eller: Frölunda – Kungssten via Ginstängstunneln. (Frölunda torg - Munspelsgatan - Rud - Klangfärgsgatan - Kungssten)
1.2 Eller: Markland – Kungsten. (Marklandsgatan - Tolvskillingsgatan - Järnbrottsgatan - Kungssten)

2. Frölunda – Mölndal via Sisjön och Eklanda. (Frölunda torg - Frölunda Specialistsjukhus/Frölunda inre - Västra Frölunda Kyrka - Radiovägen - Radiomotet - Frölunda smedja - Pilegårdsvägen - Kobbegårdsvägen - Hantverksvägen / Köpstaden Sisjön - Köpcentrum 421 - Eklanda torg - Eklanda skola - Fässberg - Jolen norra - Stallbacken - Storgatan - Mölndal centrum)
2.1 Eller: Frölunda – Mölndal via Sisjön, Eklanda och Åby. (Samma som 2 men Eklanda torg ersätts av Eklanda Väster och Eklanda skola blir Eklanda Öster. Samt försvinner Stallbacken och Storgatan men ersätts med Idrottsvägen, Åby Fritidscentrum, Kallblodsgatan, Ponnygatan, Katrinebergsgatan och avslutar vid Mölndals centrum)

3. Mölndal – Kållered via Åbro. (Mölndal centrum - Katrinebergsgatan - AstraZeneca - Gamla tingshuset - Mölndal Peppareds torg - Pepparedsängen - Torrekulla - Labackavägen - Kållered Köpstad - Ikea Kållered)

4. Allélänken. I tunnel eller markplan? (Station Haga - Station Avenyn - Station Charles Felix / Heden / Trädgår´n - Station Polhemsplatsen)

5. Operalänken.

6. Frihamnen – Ivarberg via Lindholmen och Erikberg. (Frihamnen - 2 nya hållplatser – Pumpgatan - Regnbågsgatan - Lindholmen - Sannegårdshamnen - Nordviksgatan - Sörhallstorget - Eriksbergstorget - Pölsebo - Ivarsbergsmotet)

7. Ivarberg – Eketärgatan. (Ivarbergsmotet - Rosenhill - Oslogatan - Vårvindsgatan - Kyrkbytorget - Eketrägatan)

8. Ivarberg – Amhult / Torslanda. (Rya Skog - ID-Kontrollen / Customer Service Center - Ytterhamnsmotet - Arendalsvägen - Sörredsvägen / Volvo - Syrhåla - Amhult resecentrum)

9. Hjalmar – Backa. (Hjalmar Brantingsplatsen - Tingstadsvass - Anekdotgatan - Brunnsbotorget - Balladgatan - Björkrisvägen - Backa Kyrkogata - Sägengatan - Selma Lagerlöfs Torg - Körkarlens gata)

10. Backa – Ikea Bäckebol. (Körkarlens gata - Bäckebolsmotet - Bäckebol Södra - Bäckebol Köpcenturm - Ikea Bäckebol)

11. Vågmästareplatsen – Tuve. (Vågmästareplatsen - Swedenborgsplatsen - Björnsonsgatan - Hildedalsgatan - Bäckedalsvägen - Grimbo - Finlandsvägen - Gunnesgärde - Brunnehagen - Tuve centrum - Norumsgärde - Nolehultsvägen)

12. ÖS – Partille/Utby via Vallhamra och Bellevue. (Östra sjukhuset - Smörslottsgatan - Backvägen - Persplatsen - Vallhamra torg - Broängsvägen - Bockemossen - Frejaplan - Magnusvägen - Folkets hus Sävedalen - Finngösa - Nils Henrikssons väg - Gamla Prästvägen - Oluff Nilssons väg - Skulltorpsskolan - Skulltorpsvägen - Gamla Kronvägen - Forellen - Porthälla - Apoteket - Partille centrum - Artles torg - Jennyhill - Fjällbo - Frimästaregatan - Österlyckan - Lemmingsgatan - Orrebacksgatan - Brovägen - Bellevue)

13. Bergsjön – Utby/Partille

14. Markland – Särö via Askim/Hovås/Billdal/Kullavik. (Marklandsgatan - Högsbo - Synhållsgatan - Marconimotet - Radiomotet - Pilegården - Askims Stationsväg - Trollängen - Askimsbadet - Sjövägen - Hovås nedre - Granliden - Lövviksvägen - Vassgången - Högen - Sandås - Enebacken - Brända - Berget - Amundö Marina - Vidsundsvägen - Skintebo - Johannesberg - Billdals ridklubb - Billdal - Billdals kyrka - Östra Lindås - Västra Lindås - Snipen - Ekekullen - Sandlyckan - Kullaviksvägen - Änghagavägen - Kullavik centrum - Kullavik - Ekebackvägen - Särö skansenvägen - Budskär - Särö skola - Särögården)
14.1 Eller: Markland – Särö via Askim/Hovås/Billdal/Kullavik (Samma som 4 men Enebacken, Brända Berget, Amundö Marina och Vidsundsvägen försvinner och Bassås, Uggledal och Hästebäck läggs till istället)

15. Särö – Kungsbacka. (Särögården - Ekenäs - Kyrkbyn Mitten - Prästbron - Riddarekulle - Vallda Trekanten - Hönsaryd - Ysbyhult - Klovstensvägen - Kungsbacka Tingberget - Kungsbacka Station)
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Inlägg av darthjpp »

Då har det tillkommit en liten uppdatering.

Ett nytt förslag på att dra en spårvagnsförbindelse Gullbergsvass - Partihallarna - tunnel under järnvägen i nordöstra hörnet av Partihallarna - anslutning söder om den nya bron över Säveån vid Gamlestadstorget.

Och så länken till filen https://dl.dropboxusercontent.com/u/594133/Sp%C3%A5rvagnsl%C3%A4nkar%20GBG.kmz
Skriv svar