Sådär, då är hela
Haralds förslag med och filen uppdaterad. Samma länk och filnamn.
Så till prioriteringsordningen....
För min del känns det självklart att bygga
Norra Älvstranden och
Backa först, dels för att de redan är utredda och konstaterade att de är lönsamma.
I planeringen finns även den
nya vagnhallen i Kville, och givetvis den
nya Göta Älvbron.
Av övriga projekt och länkar är
Operalänken en viktig del, som borde byggas snarast. Den skulle lätta upp situationen vid Drottningtorget och i Brunnsparken. Den är dessutom ganska kort, ca 700 meter och blir inte särskilt komplicerad att bygga och förmodligen ganska billig.
På lite längre sikt, men gärna så snart som möjligt ligger
Allélänken. Även här är det viktigaste skälet att leda spårtrafiken utanför Brunnsparken-Drottningtorget. Ett dyrare och mer komplicerat projekt, men med "Cut and cover" teknik på litet djup ändå ekonomiskt försvarbart. Hål i berg är billigt, så delen mellan Järntorget och Linnéplatsen är vare sig komplicerad eller särskilt dyr.
Sedan hade jag gärna sett en utbyggnad
Marklandsgatan - Järnbrott - Askim. Här finns stora markytor för förtätning, och delar av sträckningen är delvis förberedd för spårväg. Sträckan Järnbrott - Askim blir en etapp två, med etapp tre ner till Hovås/Brottkärr. Även här finns planer på förtätning.
Även länken
Linnéplatsen - Stigbergstorget - Lindholmen bör ha ganska hög prioritet, dels för att den löser en tvärförbindelse men också för att det blir ytterligare en spårvägsförbindelse till Hisingen. Hela denna sträcka kommer att ligga i sprängd bergtunnel, på vissa ställen ganska djupt. Mellan Stigberget och Slottsberget finns en bergkam under mark (och vatten) varför det är fördelaktigt att bygga just här.
Haralds förslag med snabbspår på
högbana längs Oscarsleden och vidare i
tunnel under Högsbohöjd är väldigt intressant. Med ett fåtal hållplatser (Masthuggstorget - Klippan - Sandarna - Högsbohöjd) så går resan snabbt och ger bytesmöjligheter vid Klippan/Vagnhallen Majorna och vid Sandarna/Kungssten. Om förslaget dessutom kombineras med en nergrävning av Oscarsleden så är det här ett riktigt bra förslag.
Förlängningen
Östra Sjukhuset till Vallhamra har varit på tapeten förr, men just nu har Partille kommun inte sträckningen på sin agenda. Spårreservatet finns dock till stora delar kvar. En tänkbar utbyggnad vid kommande förtätningar runt Vallhamra.
Tvärlänken mellan
Frölunda och Mölndal har nog inte riktigt diskuterats, men nu när Eklanda är i stort sett färdigbyggt är tanken att fortsätta mot Bifrost. Det byggs även en del lättare industri ner mot Söderleden och Åby är Mölndals nästa stora utbyggnadsområde. Det går idag ett par bussar mellan Mölndals Bro och Frölunda Torg.
Länken
Munkebäck - Gamlestaden - Brunnsbo som
2763 föreslog är intressant. Sträckan medför en del intressanta problem att lösas, passage av järnvägen (VSB/Sävenäs), SKFs fabriksområde, mer järnväg (BJ/Vänerbanan) och infrastrukturknuten vid Marieholm med en passage av Göta Älv som grand Finale
Nå sådant är till för att lösas
Backaplan - Bjurslätt - Länsmansgården Även denna länk/förlängning har sitt ursprung i spårreservat. Längs Björlandavägen finns ett spårreservat, och sedan viker det in till Backaplan och ansluter någonstans vid Hjalmar Brantingsplatsen. Jag tänker mig även att man förlänger till nuvarande ändhållplatsen i Länsmansgården för att kunna ha genomgående vagnar. Det finns i dag busslinje 25 som går Länsmansgården - Björlandavägen - Hjalmar Brantingsplatsen och vidare in till city.
Nordstan - Gullbergsvass - Gamlestaden Längs Gullbergsvass är det tänkt att bygga en ny stadsdel, och då är spårbunden trafik viktigt. Mårten Krakowleden kommer dessutom att sänkas så även här finns möjligheter med en halvt överdäckad trafikled med spårvagn på högbana. Även här blir det en övning för kreativa arkitekter och ingenjörer vid anslutning till Gamlestaden. Fast är
2763's förslagna länk redan byggd så problemet redan löst
Bangårdsviadukten är redan långt kommen i planeringen, och tyvärr planeras i dagläget ingen spårväg därpå, men på sikt är det nog lämpligt att flytta upp vagnarna dit.
Sådär, då är nog alla länkar hittills med. Jag uppdaterar gärna filen med fler länkar, det är bara att föreslå dem i tråden.