Svaret har ju kommit nedan, men det blir ju ändå missvisande i de fall man använder bytesstraffet (används långt ifrån alltid av alla). Det finns säkert mycket att göra för att förfina dessa modeller. Viktningen blir ju på så sätt ändå schabloniserad - där jag från min egna subjektiva upplevelser just inte ser någon uppoffring alls att byta t-bana - mer än själva den viktade bytestiden, medan jag ser det som ganska besvärande att byta från t-bana (eller ännu värre pendeltåg) till buss. Visserligen viktar man ofta förseningar väldigt högt, men dessa är ju ännu svårare att få någon vettig statistik över.TKO skrev:Jag TROR också att man använder schablonvärden - vilket i så fall slår väldigt fel. Byten tvärs över plattform vid Slussen, Gamla stan och T-centralen tar ju knappt någon tid alls...twr skrev:Schablonvärden tror jag, alla byten är lika dåliga. Men kanske någon vet mer?TKO skrev:Ger inte en dragning till Karlaplan snabbare resor även för dom som bor längs TUB1, trots ett extra byte? Det är ju tämligen smidigt att byta mellan TUB1 och TUB2...
(Sidofråga: - Vid restidsanalyser, använder SL faktiska övergångstider eller används schablonvärden?)
/TKO
/TKO
När man räknar ut den faktiska restiden utgår man oftast hos Trafikförvaltningen från reseplaneraren (även när det gäller bytestiden), vilket ju dock blir väldigt märkligt eftersom man då inte alls tar i beaktande framtida trafikering och det ofta slumpmässiga i dagens trafikering.