Behövs Spårväg city?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars_L

Re: Behövs Spårväg city?

Inlägg av Lars_L »

TKO skrev:
twr skrev:
TKO skrev:Ger inte en dragning till Karlaplan snabbare resor även för dom som bor längs TUB1, trots ett extra byte? Det är ju tämligen smidigt att byta mellan TUB1 och TUB2...

(Sidofråga: - Vid restidsanalyser, använder SL faktiska övergångstider eller används schablonvärden?)

/TKO
Schablonvärden tror jag, alla byten är lika dåliga. Men kanske någon vet mer?
Jag TROR också att man använder schablonvärden - vilket i så fall slår väldigt fel. Byten tvärs över plattform vid Slussen, Gamla stan och T-centralen tar ju knappt någon tid alls...
/TKO
Svaret har ju kommit nedan, men det blir ju ändå missvisande i de fall man använder bytesstraffet (används långt ifrån alltid av alla). Det finns säkert mycket att göra för att förfina dessa modeller. Viktningen blir ju på så sätt ändå schabloniserad - där jag från min egna subjektiva upplevelser just inte ser någon uppoffring alls att byta t-bana - mer än själva den viktade bytestiden, medan jag ser det som ganska besvärande att byta från t-bana (eller ännu värre pendeltåg) till buss. Visserligen viktar man ofta förseningar väldigt högt, men dessa är ju ännu svårare att få någon vettig statistik över.

När man räknar ut den faktiska restiden utgår man oftast hos Trafikförvaltningen från reseplaneraren (även när det gäller bytestiden), vilket ju dock blir väldigt märkligt eftersom man då inte alls tar i beaktande framtida trafikering och det ofta slumpmässiga i dagens trafikering.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr

Inlägg av twr »

T-Centralen hållplats är utformad för att vända 30 tåg per timme. Det går att bygga både till Loudden och till Ropsten.

Hållplatsen Frihamnen på Ropstensgrenen ät inte bara till för arbetsplatserna utan även för färjeterminalen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:T-Centralen hållplats är utformad för att vända 30 tåg per timme. Det går att bygga både till Loudden och till Ropsten.

Hållplatsen Frihamnen på Ropstensgrenen ät inte bara till för arbetsplatserna utan även för färjeterminalen.
Hur många tåg behöver man på linje 7 när trycket är som störst? Om man vill ha hög servicegrad, d.v.s. man skall inte behöva gå till hållplatser längre ut på Djurgården bara för att komma med en vagn, utan i stället komma med första eller andra vagnen som kommer till hållplatsen? Vare sig man har barnvagn, eller ej.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr

Inlägg av twr »

Inge skrev:
twr skrev:T-Centralen hållplats är utformad för att vända 30 tåg per timme. Det går att bygga både till Loudden och till Ropsten.

En båt var fjärde dag......
Viking line lär vara mer än så. För det är de som ska flytta till den framtida utbyggda färjeterminalen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

---klipp---
Var kan jag se hur hållplatsen är tänkt att utformas?
(Jag är lite sommarlat och frågar istället för att söka på nätet...)

'tacksam för svar'

/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:
---klipp---

'tacksam för svar'

/Thomas
Om jag uppfattat det rätt så skall det bli vänd- och uppställningsmöjligheter väster om hållplatsen. Samma princip som vid Sickla udde. Kan någon bekräfta detta?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
TKO skrev:
---klipp---

'tacksam för svar'

/Thomas
Om jag uppfattat det rätt så skall det bli vänd- och uppställningsmöjligheter väster om hållplatsen. Samma princip som vid Sickla udde. Kan någon bekräfta detta?
Ja, det stämmer. Om jag minns rätt ska dessutom själva hållplatsen vara dubbellång, dvs 120 meter. Spåren går fram till Klarabergsviaduktens landfäste.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

Jag trodde spåren västerut skulle gå ända fram till Ulvsundasjön!

Tack för info.

/TKO
twr

Inlägg av twr »

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev:
Viking line lär vara mer än så. För det är de som ska flytta till den framtida utbyggda färjeterminalen.
Var kan man få det bekräftat?
Staden har ju planerat för bostäder i Masthamnen i flera år. Jag vet inte om det finns formella beslut, men en stor utbyggnad/upprustning av Frihamnsterminalen planeras. Det går säkert att googla fram en del.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Inge skrev:

Tidigare gick det båt till Riga varje dag, numera varannan dag dessutom har vi båten till St Petersburg som går 2 ggr/vecka tror jag. Kommer Vikinglinjen att flytta till Frihamnen blir det full drag där.
twr

Inlägg av twr »

Inge skrev:Jag är tämligen säker på att det inte finns några som helst beslut.
Det kan stämma, men det betyder ju inte att det inte kommer att hända.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

Frågan om Vikinglinjens fartyg ska lämna Södermalm är i och för sej intressant, men den resandevolym som kan påverka Spårväg city är i sammanhanget av ringa betydelse.

anser
Thomas K Ohlsson
CS

Inlägg av CS »

TKO skrev:Frågan om Vikinglinjens fartyg ska lämna Södermalm är i och för sej intressant, men den resandevolym som kan påverka Spårväg city är i sammanhanget av ringa betydelse.

anser
Thomas K Ohlsson
en sådan där båt lär ta ca 2800 passagerare.
med en beläggning på 80% och ett antagande om att hälften kan vara intresserade av att åka med kollektivtrafiken får vi ett underlag på 1120 passagerare på en timme

Det blir med en praktiskt kapacitet på 234 resenärer/60 m spårvagnståg ca 5 spårvagnståg som kan behövas.

Eller finns det några rimligare antaganden som bör göras..

Sammantaget blir det väl i Värtan

-Vikinglinjen Helsingfors och Åbo
-de Samseglade Åbo, Helsingfors och Tallinn
-några mindre destinationer som Riga, Åland och Petrograd
-samt någon kryssningsbåt
-Säg en 5-8 båtar per dygn

Så det går kanske inte att motivera SpvC till NDS med båtarna. Men det går att motivera extra uppställningspår och någon vändslinga med båtarna

I andra änden så har de båttåg som ansluter i Åbo och i Helsingfors finns väl spårvagnsförbindelse till båda kajerna.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
TKO

Inlägg av TKO »

CS skrev:
TKO skrev:Frågan om Vikinglinjens fartyg ska lämna Södermalm är i och för sej intressant, men den resandevolym som kan påverka Spårväg city är i sammanhanget av ringa betydelse.

anser
Thomas K Ohlsson
en sådan där båt lär ta ca 2800 passagerare.
med en beläggning på 80% och ett antagande om att hälften kan vara intresserade av att åka med kollektivtrafiken får vi ett underlag på 1120 passagerare på en timme

Det blir med en praktiskt kapacitet på 234 resenärer/60 m spårvagnståg ca 5 spårvagnståg som kan behövas.

Eller finns det några rimligare antaganden som bör göras..

Sammantaget blir det väl i Värtan

-Vikinglinjen Helsingfors och Åbo
-de Samseglade Åbo, Helsingfors och Tallinn
-några mindre destinationer som Riga, Åland och Petrograd
-samt någon kryssningsbåt
-Säg en 5-8 båtar per dygn

Så det går kanske inte att motivera SpvC till NDS med båtarna. Men det går att motivera extra uppställningspår och någon vändslinga med båtarna

I andra änden så har de båttåg som ansluter i Åbo och i Helsingfors finns väl spårvagnsförbindelse till båda kajerna.
Jag håller med om att resenärerna på finlandsbåtarna (eller heter det Finlandsbåtarna - vad säger språkrådet?) behöver goda kollektivtrafikförbindelser. Och visst är det mycket bättre på den finska sidan, både Olympiaterminalen (Silja) och Skatudden (Viking) har spårvägsförbindelse och i Åbo finns dels båttågen som du skriver om (det klassiska sättet att resa till H-fors är ju båt till Åbo och sedan Kustbanan) dels buss till centrum - är det ettan?

Och OM det finns andra behov som motiverar en spårväg skall den naturligtvis också ansluta till båtarna! Som en parantes kan vi även fundera på om det inte vore vettigt att köra fjärrtåg till Värtan - titta på alla bussar som ansluter till Siljas avgångar. Fast underlaget för båttåg verkar ha minskat även på den finska sidan, det är väl bara en morgonavgång från Åbo hamn till H-fors numera och vill man ta nattåget upp till Lappland får man byta i Åbo eller Tammerfors.

Slutligen gillar jag att du använder begreppet "De samseglande" (jo det ska vara ett "n" där) - det gjorde jag också till helt nyligen då en bekant med insikt i branschen påpekade att rederiet numera ägs av "den ryska maffian". Sedan dess får det bli det åländska alternativet för resor i österled!

Slutsvamlat från
Thomas K Ohlsson

TILLAGT: Dessutom ser jag nu att du använder det i mitt tycke korrekta ortsnamnet "Petrograd". Det är sånt som värmer i hjärtat för en ordpedant!
twr

Inlägg av twr »

Varför skulle Petrograd vara mer korrekt än alternativen? Staden har bara hetat så i tio år av sin historia.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
minimum traction

Inlägg av minimum traction »

twr skrev:Varför skulle Petrograd vara mer korrekt än alternativen? Staden har bara hetat så i tio år av sin historia.
Nyen heter stan. Både äldre och hetat längre.
twr

Inlägg av twr »

minimum traction skrev:
twr skrev:Varför skulle Petrograd vara mer korrekt än alternativen? Staden har bara hetat så i tio år av sin historia.
Nyen heter stan. Både äldre och hetat längre.
Jag var inne på det jag också, men visste inte om jag vågade gräva så djupt...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

anser
Thomas K Ohlsson
Finns det några beslut eller ens seriösa förslag om att flytta Vikingterminalen till Värtan/Frihamnen? När man läser om eventuell ny bebyggelse i området kring Masthamnen vid Danvikstull så verkar det som om förutsättningen fortfarande är att sådan nybebyggelse ska samsas med den nuvarande terminalen. Personligen tycker jag däremot att det vore rimligt att samla passagerartrafiken från Stockholm till andra Östersjöhamnar på en plats i Värtanområdet (ett slags "centralstation" för den utrikes sjötrafiken). Men finns det några sådana planer? Eller är det så att rederierna absolut vill ha egna platser på olika håll i staden?
twr

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev:

anser
Thomas K Ohlsson
Finns det några beslut eller ens seriösa förslag om att flytta Vikingterminalen till Värtan/Frihamnen? När man läser om eventuell ny bebyggelse i området kring Masthamnen vid Danvikstull så verkar det som om förutsättningen fortfarande är att sådan nybebyggelse ska samsas med den nuvarande terminalen. Personligen tycker jag däremot att det vore rimligt att samla passagerartrafiken från Stockholm till andra Östersjöhamnar på en plats i Värtanområdet (ett slags "centralstation" för den utrikes sjötrafiken). Men finns det några sådana planer? Eller är det så att rederierna absolut vill ha egna platser på olika håll i staden?
Det är syftet med den stora utbyggnad av Frihamnspiren som planeras att Viking line ska flytta dit. Men kanske svårt för staden att säga i klartext, det är säkert något det ska förhandlas om.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Ett förslag verkar finnas att förlägga ett nytt operahus till Masthamnen. På det projektets hemsida http://www.masthamnsoperan.se/component ... Itemid=139 står att Viking Lines avtal vid Masthamnen löper ut 2017 och att terminalen då "troligtvis" flyttar till Värtan. Detta skrev 2014. Har avtalet förlängts eller vad gäller?
Skriv svar