TKO skrev:Jag hade egentligen tänkt ägna lördagen åt annat än denna debatt, men jag gör några korta mellanstick ändå... Det är ju rätt kul det här!
Det verkar ha utbrutit ett väldigt räknande - ja jag har självägnat mej åt detta. Ett skäl till detta kan vara att vi inte sett de beräkningar som sägs ligga till grund för åsikten "Spårvägen till Ropsten bör/måste byggas", vi försöker alltså rekonstruera dessa för att kunna bedöma rimligheten i påståendet. Ett annat skäl kan vara att vi inte tror på dessa beräkningar...
Jag väljer att bemöta argumenten i signaturen "CS":s inlägg, men mina invändningar är egentligen generella och gäller fler av de inlägg som skrivits här.
Egentligen skulle jag kunna nöja mej med följande invändning:
Jag får känslan av att flera debattörer förväxlar "det totala kollektivtrafikresandet genererat i NDS" med "resandet på Spårväg City etapp 2 i den mest belastade riktningen under maxtimmen". Den senare mängden är naturligtvis väldigt mycket mindre än den förra.
Jag skulle nog säga att SpvC tar en ganska stor del av resandet till NDS och på väg till NDS eftersom SpvC erbjuder snabba resor till NDS.
Det beror på att
- investeringen i spårväg bygger på att ett eget reserverat utrymme skapas för kollektivtrafik
Investeringskostnaden för spårväg ligger till 70-90% i att skapa ett eget reserverat utrymme, med en jämn beläggning som inte grävs upp för jämnan.
- det reserverade utrymmet trafikeras med ganska stora enheter som körs tillräckligt glest för att kunna ge hög prioritet i trafiksignaler utan alltför drakoniska konsekvenser på omgivande trafik
- spårvagnen stannar i många fall utanför huvudentrén till de stora kontorskomplexen i andra fall max 5 min från kontorskomplexens huvudentré
- tunneltåget stannar 10-15 minuter bort från huvudentrén till kontorskomplexen
- busstrafiken stannar visserligen nära arbetsplatserna, men den fastnar i bilköer och får en hög restidsosäkerhet eftersom bussen inte har några investeringskostnader...
Spårvagnens USP eller marknadsnisch kan sägas vara att kunna kombinera en relativt hög medelhastighet med en god lokal tillgänglighet.
Den höga medelhastigheten kommer sig av det egna reserverade utrymmet som inte trafikeras för tätt
Den lokala tillgängligheten kommer sig av att vagnen stannar i gatunivå
TKO skrev:
Men jag skall ändå bli lite mer detaljerad.
Och som syns nedan har jag anammat förkortningen "NDS" för området - även om jag tycker att det är löjligt att kalla stadsdelar/exploateringsområden för "stad"...
CS skrev:En gammal tumregel är väl att i varje bostad bord det 2,4 personer och av den totala befolkningen åker 10% i maxtimmen kollektivtrafik
12 000 bostäder ggr 2,4 blir 28 800.
Det blir 2880 kollektivtrafikresor
Här är min största invändning att bostäderna inte ligger så att den spårvägslinje vi diskuterar utgör en naturlig resväg - de bostäder som byggs först ligger i Hjorthagen vid Husarviken, och de som byggs i senare etapper främst vid Loudden.
Sen går det alltid att diskutera hushållsstorleken (jag tror nog på lite mindre än 2,4 personer) och det genererade kollektivtrafikresandet (jag tror på mer än 10% i maxtimmen). Men detta spelar mindre roll eftersom det inte är bostäderna som motiverar spårvägslinjen!
(Men säg inte detta högt - för just nu måste ju alla infrastrukturinvesteringar med att det då går att bygga TUSENTALS bostäder...)
CS skrev:För arbetsplatserna om man ser det som innanför tullsnittet så har vi en kollektivtrafikandel på 80%.
35 000 • 0,8 = 28000 arbetsresor
Om hälften av dessa åker i maxtimmen får vi 14000 kollektivtrafikresor i maxtimmen.
Antar vi 50% kollandel får vi 35000•0,5•0,5 =8750 kollresor i maxtimmen till Norra Djurgårdsstaden.
Här finns inte så mycket att invända, jag har ju själv stått för likartade räkneövningar. Så här är vi nog överens, de många arbetsplatserna genererar ett stort kollektivresande. Och konstigt vore det ju annars... det handlar om ungefär lika många arbetsplatser som det finns i en medelstor svensk stad, Skövde t ex.
CS skrev:Bostäderna är en ganska lite del av resandeunderlaget för SpvC. Sedan ska man komma ihåg att det finns ganska mycket resandeunderlag på väg till NDS.
Som framgår av mina invändningar tidigare anser jag att bostäderna utgör en väldigt liten del av resandeunderlaget.
Resandeunderlaget "på vägen" är inte försumbart, men där finns ju redan hyfsad kollektivtrafik. Och jag är inte säker på att den föreslagna linjesträckningen är optimal för dessa resor.
CS skrev:Alla former av busslösningar till NDS tenderar att kräva ganska mycket bussinfrstruktur för att fungera. Kostnaden för den har vi inte sett. De restriktioner på biltrafiken som den busstrafiken leder till har vi heller inte sett. Men man kan konstatera att busslösningen tar mer plats än spårvagnslösningen.
Om vi skall ha en god kollektivtrafikförsörjning av NDS krävs ett linjenät, inte en enda spårvägslinje. Naturligtvis kan även de 2-3 andra linjer som krävs köras med spårvagn, det kanske till och med är önskvärt. Men det verkar i dagens läge vara en utopi... Jag tror också att med ett likvärdigt utbud kommer heller inte spårvägslinjen att vara den mest belastade, eftersom den för flertalet resenärer inte når önskade anslutningspunkter. Men det är klart att man med linjedragning och trafikutbud på de övriga (buss)linjerna kan styra över trafikanter till spårvägen. Men en del kommer då att välja helt andra färdmedel, och det vill vi väl inte?
Jovisst krävs det ett linjenät men studera gärna en karta över NDS
Bostäderna längs Husarviken har inget att göra med SpvC. Om man kan anlägga en spårväg/kollektivtrafikgata från Fiskartorpsvägen över Liljansskogen till KTH vid Sophiahemmet finns det en viss möjlighet att det går att göra det stråket attraktivt för en stomlinje som har större betydelse än lokalt för Husarviken. Om inte så bör buss 55 eller 10 min promenad till tunnelbanan vara lagom.
Bostäderna i Loudden kan trafikförsörjas av en gren på SpvC. Eftersom resandet på SpvC är såpass stort kan man tänka sig förstärkningstrafik till Frihamnen. Den förstärkningstrafiken kan med fördel ledas vidare 2 hpl genom Loudden från Lindarängsvägen. Marginaldriftkostnaderna för en sådan trafikering är relativt låga.
Den tunga delen av NDS, arbetsplatserna, från Värtapiren till Frihamen har 2 tillfartsvägar. Lindarängsvägen och Tegeluddsvägen/Lindingövägen/Värtavägen.
Mellan dessa två tillfarter planeras en boulevard med ett kollektivtrafikutrymme.
Stråket över Lindarängsvägen kan dela sig mot Valhallavägen eller Oxenstiernsgatan.
Om man går Oxenstiernsgatan hittar man en spårväg ca 900m senare vid Djurgårdsbron som leder rakt in till City dit all annan tung spårtrafik kommer.
Det stråket tenderar att vara det snabbaste stråket från City till NDS. Den resvägen tenderar att vara den snabbaste om du kommer söderifrån. Om du kommer norr- eller västerifrån blir den resvägen snabbare om den jämförs med bussframkomlighet utan några nämnvärda infrastrukturinvesteringar.
Om du ska anfalla NDS från tung spårtrafik norr/västerifrån tenderar Lidingövägen-Valhallavägen-Odengatan till Odenplan vara den snabbaste resvägen givet att den får spårvagnsframkomlighet, med tillhörande infrastrukturinvestering.
Min slutsats just nu - den diskuterar jag gärna
NDS kopplat söderut över Lindarängsvägen till SpvC vid Djurgårdsbron är ett ganska billigt sätt att får till en fungerande kollektivtrafikförsörjning till NDS. Finns det mer pengar i påsen kan kopplingen i norr via Lidingövägen - KTH - Odenplan förbättra tillgängligheten ytterligare.
Resandevolymerna är så stora att spårvagn och spårvagnsframkomlighet är det som behövs. Eftersom tunnelbanan avlastas ökar man då utrymmet för ytterligare resenärer som får snabbast resväg med tunnelbanan i någon helt annan relation
Kör du det hela med buss behöver de här stråken fördubblas.
När man tittar på innerstadens kollektivtrafik blir systemen ganska känsliga för restiderna i de olika systemen på ytan och i tunnel. Eftersom yttrafiken är så dålig överutnyttjar vi tunnelbanan för korta innerstadsresor. Dessa korta innerstadsresor är relativt många. Kan man kapa efterfrågetopparna i innerstaden som dessa korta innerstadsresor generar genom att förbättra yttrafiken finns det mer kapacitet kvar åt tillkommande närförortsexploatering och de resor som den förtätningen skapar.
TKO skrev:
Jag skulle vilja se ett resonemang byggt på följande:
- Dimensionerande är arbetspendling in till NDS.
- De som arbetar i NDS bor i väldigt liten utsträckning längs den föreslagna spårvägslinjen.
- Det lokala linjenätet bör ge goda möjligheter till byten till/från det övriga stomnätet, främst den tunga spårtrafiken.
Vad sägs om dessa utgångspunkter?
Ja det är en mer analytisk/teoretisk ansats men det kanske behövs när det handlar om en stor samhällsinvestering...
funderar
Thomas K Ohlsson
Kriterierna är rätt OK men jag skulle vilja lägga till
- att resenärerna väljer de resvägar som ger lägst upplevd restid.
För vi lever i ett samhälle där den enskilde individen väljer själv hur hen ska resa. Blir kollektivtrafiken för dålig åker resenärerna bil.