Behövs Spårväg city?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Re: Behövs Spårväg city?

Inlägg av TKO »

Inge skrev:Ja, eftersom det inte kommer att bli så många arbetsplatser vid Värtan som Stockholms kommun fortfarande drömmer om.
Det kan du ha rätt i. Eller fel. Men då finns det andra faktorer som är viktigare än dina "bilkostnadsberäkningar". Jag vill då bland annat nämna Brexit, oljeprisets utveckling, presidentvalet i USA, situationen i Mellanöstern, framtiden för EU och Riksbankens räntepolitik. Men jag tycker inte vi ska diskutera dessa frågor här!

Min uppfattning är att det förmodligen kommer att bli mellan 30 000 och 40 000 arbetsplatser i området, vilket torde kräva 600 000 till 800 000 m2 BTA.

(Dessutom tycker jag att ditt resonemang är felaktigt, du har helt enkelt fel ingångsparametrar. Men den diskussionen tar vi i så fall i särskild ordning).

Thomas K Ohlsson
(jourhavande ordningsman)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inlägg av TKO »

Jag hade egentligen tänkt ägna lördagen åt annat än denna debatt, men jag gör några korta mellanstick ändå... Det är ju rätt kul det här!

Det verkar ha utbrutit ett väldigt räknande - ja jag har självägnat mej åt detta. Ett skäl till detta kan vara att vi inte sett de beräkningar som sägs ligga till grund för åsikten "Spårvägen till Ropsten bör/måste byggas", vi försöker alltså rekonstruera dessa för att kunna bedöma rimligheten i påståendet. Ett annat skäl kan vara att vi inte tror på dessa beräkningar...

Jag väljer att bemöta argumenten i signaturen "CS":s inlägg, men mina invändningar är egentligen generella och gäller fler av de inlägg som skrivits här.

Egentligen skulle jag kunna nöja mej med följande invändning:

Jag får känslan av att flera debattörer förväxlar "det totala kollektivtrafikresandet genererat i NDS" med "resandet på Spårväg City etapp 2 i den mest belastade riktningen under maxtimmen". Den senare mängden är naturligtvis väldigt mycket mindre än den förra.

Men jag skall ändå bli lite mer detaljerad.
Och som syns nedan har jag anammat förkortningen "NDS" för området - även om jag tycker att det är löjligt att kalla stadsdelar/exploateringsområden för "stad"...
CS skrev:En gammal tumregel är väl att i varje bostad bord det 2,4 personer och av den totala befolkningen åker 10% i maxtimmen kollektivtrafik
12 000 bostäder ggr 2,4 blir 28 800.
Det blir 2880 kollektivtrafikresor
Här är min största invändning att bostäderna inte ligger så att den spårvägslinje vi diskuterar utgör en naturlig resväg - de bostäder som byggs först ligger i Hjorthagen vid Husarviken, och de som byggs i senare etapper främst vid Loudden.

Sen går det alltid att diskutera hushållsstorleken (jag tror nog på lite mindre än 2,4 personer) och det genererade kollektivtrafikresandet (jag tror på mer än 10% i maxtimmen). Men detta spelar mindre roll eftersom det inte är bostäderna som motiverar spårvägslinjen!
(Men säg inte detta högt - för just nu måste ju alla infrastrukturinvesteringar med att det då går att bygga TUSENTALS bostäder...)
CS skrev:För arbetsplatserna om man ser det som innanför tullsnittet så har vi en kollektivtrafikandel på 80%.
35 000 • 0,8 = 28000 arbetsresor
Om hälften av dessa åker i maxtimmen får vi 14000 kollektivtrafikresor i maxtimmen.
Antar vi 50% kollandel får vi 35000•0,5•0,5 =8750 kollresor i maxtimmen till Norra Djurgårdsstaden.
Här finns inte så mycket att invända, jag har ju själv stått för likartade räkneövningar. Så här är vi nog överens, de många arbetsplatserna genererar ett stort kollektivresande. Och konstigt vore det ju annars... det handlar om ungefär lika många arbetsplatser som det finns i en medelstor svensk stad, Skövde t ex.
CS skrev:Bostäderna är en ganska lite del av resandeunderlaget för SpvC. Sedan ska man komma ihåg att det finns ganska mycket resandeunderlag på väg till NDS.
Som framgår av mina invändningar tidigare anser jag att bostäderna utgör en väldigt liten del av resandeunderlaget.
Resandeunderlaget "på vägen" är inte försumbart, men där finns ju redan hyfsad kollektivtrafik. Och jag är inte säker på att den föreslagna linjesträckningen är optimal för dessa resor.
CS skrev:Alla former av busslösningar till NDS tenderar att kräva ganska mycket bussinfrstruktur för att fungera. Kostnaden för den har vi inte sett. De restriktioner på biltrafiken som den busstrafiken leder till har vi heller inte sett. Men man kan konstatera att busslösningen tar mer plats än spårvagnslösningen.
Om vi skall ha en god kollektivtrafikförsörjning av NDS krävs ett linjenät, inte en enda spårvägslinje. Naturligtvis kan även de 2-3 andra linjer som krävs köras med spårvagn, det kanske till och med är önskvärt. Men det verkar i dagens läge vara en utopi... Jag tror också att med ett likvärdigt utbud kommer heller inte spårvägslinjen att vara den mest belastade, eftersom den för flertalet resenärer inte når önskade anslutningspunkter. Men det är klart att man med linjedragning och trafikutbud på de övriga (buss)linjerna kan styra över trafikanter till spårvägen. Men en del kommer då att välja helt andra färdmedel, och det vill vi väl inte?
CS skrev:För att travestera arbetsrepartiet Moderaterna, är det en riktig arbetslinje. Och eftersom de nya moderaterna var de gamla socialdemokraterna så borde även en god socialdemokrat kunna uppskatta SpvC.
Hade inte högern en gång slagordet "Den enda vägen"? Det passa i varje fall in på många debattörers inställning i den här frågan - den enda lösningen är en spårvägslinje som tyvärr inte får en optimal dragning men man kan ju inte få allt!

Jag skulle vilja se ett resonemang byggt på följande:

- Dimensionerande är arbetspendling in till NDS.
- De som arbetar i NDS bor i väldigt liten utsträckning längs den föreslagna spårvägslinjen.
- Det lokala linjenätet bör ge goda möjligheter till byten till/från det övriga stomnätet, främst den tunga spårtrafiken.

Vad sägs om dessa utgångspunkter?
Ja det är en mer analytisk/teoretisk ansats men det kanske behövs när det handlar om en stor samhällsinvestering...

funderar
Thomas K Ohlsson
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

TKO skrev: Jag skulle vilja se ett resonemang byggt på följande:

- De som arbetar i NDS bor i väldigt liten utsträckning längs den föreslagna spårvägslinjen.
- Det lokala linjenätet bör ge goda möjligheter till byten till/från det övriga stomnätet, främst den tunga spårtrafiken.

Ja det är en mer analytisk/teoretisk ansats men det kanske behövs när det handlar om en stor samhällsinvestering...

funderar
Thomas K Ohlsson
De som kommer att arbeta i NDS bor i Stockholms innerstad, Nacka/Värmdö, men framför allt i nordost tror jag och det var därför jag föreslog att spåren skulle läggas i Valhallavägens allé fram till Odengatan, i stället för till Hamngatan.
/Göran
twr

Inlägg av twr »

hgsldf skrev:

funderar
Thomas K Ohlsson
De som kommer att arbeta i NDS bor i Stockholms innerstad, Nacka/Värmdö, men framför allt i nordost tror jag och det var därför jag föreslog att spåren skulle läggas i Valhallavägens allé fram till Odengatan, i stället för till Hamngatan.
/Göran
Om man är anhängare av spårväg på linje 4 är det ju inga problem att bygga både och!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:
TKO skrev:
Inge skrev:Ja, eftersom det inte kommer att bli så många arbetsplatser vid Värtan som Stockholms kommun fortfarande drömmer om.
Det kan du ha rätt i. Eller fel. Men då finns det andra faktorer som är viktigare än dina "bilkostnadsberäkningar". Jag vill då bland annat nämna Brexit, oljeprisets utveckling, presidentvalet i USA, situationen i Mellanöstern, framtiden för EU och Riksbankens räntepolitik. Men jag tycker inte vi ska diskutera dessa frågor här!
Visst, de konjunkturella förutsättningar du tar upp är ju inte särskilt relevanta i ett längre perspektiv och onödiga att diskutera här.

Den strukturella skillnaden i form av skillnad i skattebelastning jämfört med närliggande liknande områden är däremot helt avgörande och en nödvändig förutsättning att klargöra.
Hornsberg ligger också innanför tullsnittet. Trots detta finns inga problem att hyra ut kontorslokaler.
Kolla verkligheten innan du öppnar näbben är mitt tips!

vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:
TKO skrev:
CS skrev:För arbetsplatserna om man ser det som innanför tullsnittet så har vi en kollektivtrafikandel på 80%.
35 000 • 0,8 = 28000 arbetsresor
Om hälften av dessa åker i maxtimmen får vi 14000 kollektivtrafikresor i maxtimmen.
Antar vi 50% kollandel får vi 35000•0,5•0,5 =8750 kollresor i maxtimmen till Norra Djurgårdsstaden.
Här finns inte så mycket att invända, jag har ju själv stått för likartade räkneövningar. Så här är vi nog överens, de många arbetsplatserna genererar ett stort kollektivresande. Och konstigt vore det ju annars... det handlar om ungefär lika många arbetsplatser som det finns i en medelstor svensk stad, Skövde t ex.
Ja, jo om man tror på antalet arbetsplatser blir det väl ungefär som Skövde, det är ju inte direkt city vi talar om... Dvs arbetsplatserna kommer att generera ett par hundra kollektivtrafikresenärer eller så.....

Men precis som i Skövde kommer det att bli mycket svårt att få företag som flyttar dit. Så skall vi säga 5.000 arbetsplatser.... Fast då blir det inte riktigt Skövde förstås utan mer Storfors eller så. Undrar hur många kollektivtrafik resenärer det blir då?
Hur många arbetsplatser finns det nu i det aktuella området? Och hur många är det i verkligheten?
Naturligtvis är det möjligt att antalet arbetsplatser kommer att minska, men ingen annan än du kan tro att det är den mest troliga utvecklingen.
Mitt tips är att du kollar verkligheten innan du öppnar näbben!

TKO / tjatig?
TKO

Inlägg av TKO »

twr skrev:
hgsldf skrev:

funderar
Thomas K Ohlsson
/Göran
Om man är anhängare av spårväg på linje 4 är det ju inga problem att bygga både och!
Men det kommer ju inte att ske.
(Inom överskådlig tid)
Då är frågan - vad ska vi prioritera?

/TKO
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Oavsett kan vi ju dock konstatera att med beräknande av upp till 4800 passagerare i maxtimmen på spårväg city på dimensionerande sträcka, så fyller den en väsentlig funktion. Eftersom det finns alternativ, så innebär mängden resenärer ändå att den beräknas få förhållandevis goda restidsvärden. Det kan vi nog också konstatera lite på "känsla". Sträckan Sergels Torg till Radiohuset kommer gå på omkring 11-minuter. Jämfört med att ta tunnelbana och sedan gå från Karlaplan, så torde det ge en restidsvinst för nästan alla utom de som har sin startpunkt längs röda linjen söderifrån (slipper byta).

Beräknat enligt - bytestiden (likvärdig), restid tunnelbana 5-minuter, gångtid 6-minuter. Tar vi viktningen 2,5 - så får vi 15-minuters gångtid. Alltså blir den upplevda restiden - 9 för spårväg City. Möjligen att man får lägga till 5-minuter för att ta sig upp från "plattformen" om man har så turligt att man kommer från gröna linjen och ska byta. I de fall man väljer att ta buss från Vallhallavägen eller Karlaplan, ger förvisso Spårväg City, en något jämnare restid, i förhållande till buss. De ca 9-minuternas extra åktid, äts dock väldigt fort upp av det extra byte som många får göra vid Karlaplan eller Gärdet. Om standardbytestiden sätts till 5-minuter (alltså 12,5-minuter), så blir ju den upplevda restiden konstant sämre än att välja alternativet med tunnelbana och byte till buss.

Frågan, och den kan nog ingen av oss besvara utan underlag, är väl hur dessa 4800 resenärer skulle fördela sig om spårväg City inte skulle byggas. Tänker vi att alla skulle åka vidare med buss från Karlaplan, så blir det väl alltså 400 resenärer per ankommande t-banetåg som ska ha bussanslutning. Ser det som ganska svårt att klara av. Däremot finns det väl en risk att Spårväg City "snor" för mycket av resenärerna från tunnelbanan. Å andra sidan kanske det är en förutsättning för att belastningen inte ska bli för hög, om det nu blir 35 000 arbetsplatser ytterligare längs sträckan.

Hade det då varit smartare med någon annan lösning istället för Spårväg City:s sträckning? Där kan jag nog sakna att man "bestämde sig" lite väl fort för sträckning. Det gäller ju långt ifrån bara detta projekt. Det hade varit intressant att se några alternativ presenteras. Men det ligger väl nästan på den som nu menar att Spårväg City inte är en bra lösning att komma med en sådan helhetslösning.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev:
Det förvånar mig att vi tänker så lika. Även jag var på väg att nämna Hornsberg i mitt föregående inlägg.

Dock som ett varnande exempel, där man trots ett i grunden ypperligt billäge raserat potentialen med biltullar. Så istället för företag har man mest kommenderat dit diverse myndigheter och offentliga serviceinrättningar.
Vänta nu, myndigheter och offentliga serviceinrättningar? Känner nog inte igen den bilden. Är väl förhållandevis lite av det i Hornsberg. Däremot är ju nästan hela Östermalm fyllt av olika statliga myndigheter.
TKO

Inlägg av TKO »

Snabb kommentar:
Hur kommer vi fram till 4 800 resenärer under maxtimmen?
Det är väl en av de grundläggande frågorna.

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:
TKO skrev:Hornsberg ligger också innanför tullsnittet. Trots detta finns inga problem att hyra ut kontorslokaler.
Kolla verkligheten innan du öppnar näbben är mitt tips!

vänligen
Thomas K Ohlsson
Det förvånar mig att vi tänker så lika. Även jag var på väg att nämna Hornsberg i mitt föregående inlägg.

Dock som ett varnande exempel, där man trots ett i grunden ypperligt billäge raserat potentialen med biltullar. Så istället för företag har man mest kommenderat dit diverse myndigheter och offentliga serviceinrättningar.

Jag är övertygad om att man kan göra det till Värtan också för att övertyga sig själva om sina politiska "visioner". Men så mycket mer än 5.000-10.000 arbetsplatser och några hundra kollektivtrafikresenärer är svårt att tänka sig. Men visst blir det nära till försäkringskassan för de som bor på Gärdet !

Verkligheten kan för övrigt spanas av genom att studera nuvarande uthyrninghyror på Gärdet efter biltullarna. Knappast något man finansierar nybyggda kontorslokaler med...
Snabb verklighetskoll:
Hyra kontorslokaler Värtan/Tegelviken är 2 500 - 3 000 kr/m2. Jämför t ex med Marievik där motsvarande siffra är 1 000 - 2 000 kr/m2.
Jag anser därmed denna diskussion avslutad.

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

Om du kan erbjuda vettiga kontorslokaler i Värtan för under 1000 kr så skicka mej ett PM är du snäll. Jag kanske slår till...

(Ja jag vet att jag avslutat diskussionen men kan ju inte backa på ett sådant erbjudande. Jag hoppas att denna form av lokalmäkleri inte strider mot forumets regler!)

/TKO
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

TKO skrev:Snabb kommentar:

/TKO
Det är Trafikförvaltningens siffra som anges i deras beslutsunderlag, må vara den högre nivån. Jag har haft mer detaljerade underlag tidigare, men kan inte hitta dem i burken (har väl hunnit byta dator 3 gånger sedan detta var aktuellt) och har inte nu kunnat hitta några prognoser på nätet när jag tittat lite snabbt.
TKO

Inlägg av TKO »

Svar till Inge:
Eftersom jag haft kontor på Mariaberget och Åsögatan tycker jag inte det är på fel sida av tullsnittet. Bara fel sida av stan... bäst var nog när vi höll till på Borensvägen, men åsikten delades knappast av alla.
Ett sista tips: Du får en viss överblick över lokalmarknaden genom att kolla allehanda nätplatser. Men det är först när man hamnar i skarpt läge som man vet vad det verkligen kostar. Och på nåt sätt får jag känslan av att du aldrig varit där.

Klart slut

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

Lars_L skrev:
TKO skrev:Snabb kommentar:

/TKO
Det är Trafikförvaltningens siffra som anges i deras beslutsunderlag, må vara den högre nivån. Jag har haft mer detaljerade underlag tidigare, men kan inte hitta dem i burken (har väl hunnit byta dator 3 gånger sedan detta var aktuellt) och har inte nu kunnat hitta några prognoser på nätet när jag tittat lite snabbt.
Jag känner till problemet!
Jag tror faktiskt att vi gör ungefär samma analys av läget, det är inte den bästa lösningen som föreslås. Skillnaden är att du tycker den ändå är 'tillräckligt bra' medan jag tycker att den är 'för dålig'.
(Denna för stunden godhjärtade hållning kan väl inte ha något att göra med att solen sken för någon timme sedan i Årsta, och då passade vi på att äta matjes och potatis på balkongen? Med lämpliga drycker naturligtvis... nu när 'svenska värderingar' är i ropet såväl till höger som till vänster kan det väl knappast vara mer rätt. Och visst blir man lite mer tolerant i sinnet!)
/Thomas
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

TKO skrev:
twr skrev:
hgsldf skrev:
/Göran
Men det kommer ju inte att ske.
(Inom överskådlig tid)
Då är frågan - vad ska vi prioritera?

/TKO
Vad vi skall prioritera? Ja men det sa jag ju, fram till Odengatan!
/Göran
twr

Inlägg av twr »

Vi som tror att det finns en så mycket bättre lösning, är det Valhallavägen - Odengatan ni menar? Vad händer med bytet till Blå linjen? Är det bättre att nå pendeltåg i Odenplan än City?

Det blir hur som helst mycket mer spårväg att bygga, så ert förslag får en långt högre investeringskostnad.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

TKO skrev: Jag känner till problemet!
Jag tror faktiskt att vi gör ungefär samma analys av läget, det är inte den bästa lösningen som föreslås. Skillnaden är att du tycker den ändå är 'tillräckligt bra' medan jag tycker att den är 'för dålig'.
(Denna för stunden godhjärtade hållning kan väl inte ha något att göra med att solen sken för någon timme sedan i Årsta, och då passade vi på att äta matjes och potatis på balkongen? Med lämpliga drycker naturligtvis... nu när 'svenska värderingar' är i ropet såväl till höger som till vänster kan det väl knappast vara mer rätt. Och visst blir man lite mer tolerant i sinnet!)
/Thomas
Snarare att jag inte har underlag nog för att göra en bra bedömning om Spårväg city är den bästa lösningen. Jag kan nog om jag går in i detaljplanerna göra en bättre bedömning av det än utifrån mitt nuvarande kunskapsläge. Jag tror dock inte Spårväg City blir en dålig lösning. Odenplan är ju som sagt en annan möjligt knutpunkt att trafikera till. Men det blir ju främst en fördel för resenärer boende norr/väster om Stockholm och svårt att få till bra restider till. Ja, det skulle ju nästan kräva att man har ett spårvägsnät i innerstaden. Kostnaden för det vågar jag inte ens tänka på...

Nåväl, till nackdelarna hör förstås att det blir relativt lång restid till Sergels torg och att det till viss del givetvis blir "parallellgående" trafik. Dock sker detta till en knutpunkt där man når alla andra linjer (utom lokalbanor), så på det sättet ger det ändå relativt bra viktad restid.

Sedan då - om man fyller "vagnarna" vid hög turtäthet, är ju det ett tecken på att det ändå är en bra idé och kanske den jag skulle ha valt om jag haft några alternativ att välja på, men det är ju svårt att säga säkert om man nu inte har något att välja mellan. Men möjligen skulle man exempelvis också ha en dragning längs Vallhallavägen till T-bana Karlaplan om man ändå bygger. De 600-meterna extra skulle säkert exempelvis vara en bra investering.
twr

Inlägg av twr »

Försäkringsbolaget Skandia har i alla fall huvudkontor vid Lindhagensgatan. Om de etablerade sig före eller efter trängselskatten vet jag ej.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

twr skrev:Försäkringsbolaget Skandia har i alla fall huvudkontor vid Lindhagensgatan. Om de etablerade sig före eller efter trängselskatten vet jag ej.
Lindhagensgatan ligger ju utanför Kungsholmstull, trängselskattegubbarna måste ha gjort något fel :)
Skriv svar