Jag hade egentligen tänkt ägna lördagen åt annat än denna debatt, men jag gör några korta mellanstick ändå... Det är ju rätt kul det här!
Det verkar ha utbrutit ett väldigt räknande - ja jag har självägnat mej åt detta. Ett skäl till detta kan vara att vi inte sett de beräkningar som sägs ligga till grund för åsikten "Spårvägen till Ropsten bör/måste byggas", vi försöker alltså rekonstruera dessa för att kunna bedöma rimligheten i påståendet. Ett annat skäl kan vara att vi inte tror på dessa beräkningar...
Jag väljer att bemöta argumenten i signaturen "CS":s inlägg, men mina invändningar är egentligen generella och gäller fler av de inlägg som skrivits här.
Egentligen skulle jag kunna nöja mej med följande invändning:
Jag får känslan av att flera debattörer förväxlar "det totala kollektivtrafikresandet genererat i NDS" med "resandet på Spårväg City etapp 2 i den mest belastade riktningen under maxtimmen". Den senare mängden är naturligtvis väldigt mycket mindre än den förra.
Men jag skall ändå bli lite mer detaljerad.
Och som syns nedan har jag anammat förkortningen "NDS" för området - även om jag tycker att det är löjligt att kalla stadsdelar/exploateringsområden för "stad"...
CS skrev:En gammal tumregel är väl att i varje bostad bord det 2,4 personer och av den totala befolkningen åker 10% i maxtimmen kollektivtrafik
12 000 bostäder ggr 2,4 blir 28 800.
Det blir 2880 kollektivtrafikresor
Här är min största invändning att bostäderna inte ligger så att den spårvägslinje vi diskuterar utgör en naturlig resväg - de bostäder som byggs först ligger i Hjorthagen vid Husarviken, och de som byggs i senare etapper främst vid Loudden.
Sen går det alltid att diskutera hushållsstorleken (jag tror nog på lite mindre än 2,4 personer) och det genererade kollektivtrafikresandet (jag tror på mer än 10% i maxtimmen). Men detta spelar mindre roll eftersom det inte är bostäderna som motiverar spårvägslinjen!
(Men säg inte detta högt - för just nu måste ju alla infrastrukturinvesteringar med att det då går att bygga TUSENTALS bostäder...)
CS skrev:För arbetsplatserna om man ser det som innanför tullsnittet så har vi en kollektivtrafikandel på 80%.
35 000 • 0,8 = 28000 arbetsresor
Om hälften av dessa åker i maxtimmen får vi 14000 kollektivtrafikresor i maxtimmen.
Antar vi 50% kollandel får vi 35000•0,5•0,5 =8750 kollresor i maxtimmen till Norra Djurgårdsstaden.
Här finns inte så mycket att invända, jag har ju själv stått för likartade räkneövningar. Så här är vi nog överens, de många arbetsplatserna genererar ett stort kollektivresande. Och konstigt vore det ju annars... det handlar om ungefär lika många arbetsplatser som det finns i en medelstor svensk stad, Skövde t ex.
CS skrev:Bostäderna är en ganska lite del av resandeunderlaget för SpvC. Sedan ska man komma ihåg att det finns ganska mycket resandeunderlag på väg till NDS.
Som framgår av mina invändningar tidigare anser jag att bostäderna utgör en väldigt liten del av resandeunderlaget.
Resandeunderlaget "på vägen" är inte försumbart, men där finns ju redan hyfsad kollektivtrafik. Och jag är inte säker på att den föreslagna linjesträckningen är optimal för dessa resor.
CS skrev:Alla former av busslösningar till NDS tenderar att kräva ganska mycket bussinfrstruktur för att fungera. Kostnaden för den har vi inte sett. De restriktioner på biltrafiken som den busstrafiken leder till har vi heller inte sett. Men man kan konstatera att busslösningen tar mer plats än spårvagnslösningen.
Om vi skall ha en god kollektivtrafikförsörjning av NDS krävs ett linjenät, inte en enda spårvägslinje. Naturligtvis kan även de 2-3 andra linjer som krävs köras med spårvagn, det kanske till och med är önskvärt. Men det verkar i dagens läge vara en utopi... Jag tror också att med ett likvärdigt utbud kommer heller inte spårvägslinjen att vara den mest belastade, eftersom den för flertalet resenärer inte når önskade anslutningspunkter. Men det är klart att man med linjedragning och trafikutbud på de övriga (buss)linjerna kan styra över trafikanter till spårvägen. Men en del kommer då att välja helt andra färdmedel, och det vill vi väl inte?
CS skrev:För att travestera arbetsrepartiet Moderaterna, är det en riktig arbetslinje. Och eftersom de nya moderaterna var de gamla socialdemokraterna så borde även en god socialdemokrat kunna uppskatta SpvC.
Hade inte högern en gång slagordet "Den enda vägen"? Det passa i varje fall in på många debattörers inställning i den här frågan - den enda lösningen är en spårvägslinje som tyvärr inte får en optimal dragning men man kan ju inte få allt!
Jag skulle vilja se ett resonemang byggt på följande:
- Dimensionerande är arbetspendling in till NDS.
- De som arbetar i NDS bor i väldigt liten utsträckning längs den föreslagna spårvägslinjen.
- Det lokala linjenätet bör ge goda möjligheter till byten till/från det övriga stomnätet, främst den tunga spårtrafiken.
Vad sägs om dessa utgångspunkter?
Ja det är en mer analytisk/teoretisk ansats men det kanske behövs när det handlar om en stor samhällsinvestering...
funderar
Thomas K Ohlsson