EM i spårväg... (varning för trams)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: EM i spårväg... (varning för trams)

Inlägg av TKO »

darthjpp skrev:Ja, hade den svenska sportjournalistkåren fått sätta tänderna i detta ämne hade Sverige hyllats som en vinnare med hänvisning till diverse svårkontrollerade fakta, så som världens enda gruvspårväg, en spårväg som lades ned redan innan den öppnat och en tung obruten tradition på landets framsida. De é änna gôtt liksom. Och så har vi ju superbussar hemma hos Zlatan.
Det finns dock flera uppstickare som hanterat utvecklingen och traditionerna utan att låta dessa kollidera likt en M32 och en taxi på Korsvägen. Jag skulle vilja framhålla England där det finn ett par intressanta projekt, bl.a. London Overground och Blackpool. Även Holland och Belgien är nationer där gammalt och nytt fått chansen att mötas och utvecklas.
En joker :-) i leken är Finland som både utvecklar ett befintligt nät (Helsingfors) och avser att bygga nytt (Åbo)
Jag har lite för dålig koll på länderna i östra europa, men nog har åtminstone några satsat på att hålla anläggningar i drift och gjort investeringar i nya vagnar.
Men, som sagt, nog är det så att Tyskland och Frankrike är de största på spårvagnstrafik i Europa. Vinnaren är svår att utse, men det blir en intressant match.
PS.
Island har "Vulkanen" Glöm aldrig det! :-D
Senkommen kommentar från den enväldiga juryn:

- Att kora vinnare i "EM i spårväg" har inte varit lätt, men juryn har enhälligt beslutat tilldela årets "Glenn Strömberg-pris" till signaturen "darthjpp". Det är med glädje vi konstaterar att även detta forum har en ordekvilibrist av högsta glennklass!

Hipp
Hipp
Hipp
Hurra!

för juryn
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: EM i spårväg... (varning för trams)

Inlägg av darthjpp »

TKO skrev:
darthjpp skrev:Ja, hade den svenska sportjournalistkåren fått sätta tänderna i detta ämne hade Sverige hyllats som en vinnare med hänvisning till diverse svårkontrollerade fakta, så som världens enda gruvspårväg, en spårväg som lades ned redan innan den öppnat och en tung obruten tradition på landets framsida. De é änna gôtt liksom. Och så har vi ju superbussar hemma hos Zlatan.
Det finns dock flera uppstickare som hanterat utvecklingen och traditionerna utan att låta dessa kollidera likt en M32 och en taxi på Korsvägen. Jag skulle vilja framhålla England där det finn ett par intressanta projekt, bl.a. London Overground och Blackpool. Även Holland och Belgien är nationer där gammalt och nytt fått chansen att mötas och utvecklas.
En joker :-) i leken är Finland som både utvecklar ett befintligt nät (Helsingfors) och avser att bygga nytt (Åbo)
Jag har lite för dålig koll på länderna i östra europa, men nog har åtminstone några satsat på att hålla anläggningar i drift och gjort investeringar i nya vagnar.
Men, som sagt, nog är det så att Tyskland och Frankrike är de största på spårvagnstrafik i Europa. Vinnaren är svår att utse, men det blir en intressant match.
PS.
Island har "Vulkanen" Glöm aldrig det! :-D
Senkommen kommentar från den enväldiga juryn:

- Att kora vinnare i "EM i spårväg" har inte varit lätt, men juryn har enhälligt beslutat tilldela årets "Glenn Strömberg-pris" till signaturen "darthjpp". Det är med glädje vi konstaterar att även detta forum har en ordekvilibrist av högsta glennklass!

Hipp
Hipp
Hipp
Hurra!

för juryn
Thomas K Ohlsson
Jag tackar allra ödmjukast för detta fantastiska pris.
//Darthjpp
SouthernCross88au
Inlägg: 304
Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09

Re: EM i spårväg... (varning för trams)

Inlägg av SouthernCross88au »

gbd skrev:
C12C3C3C12 skrev:
gbd skrev:Kan den i USA vara New Orleans, medan UK är Blackpool? (Räknas förresten de småspårvägar som finns litegrand på Isle of Man e dyl?)


Edit: Hur ställer sig frågeställaren till San Franciscos kabelspårväg? Enl wikipedia är 2 av tre linjer i bruk från 1800-talet
Som ni förstår är det fullt med slamkrypare mellan spåren men tillsammans kan vi nog fånga dem, sign gbd har 2 av 3 rätt, det var spårvagnslinjer i städer jag tänkte på så att vi inte svävar ut för mycket, enbart alla tidigare kabelspårvagnar i USA kräver en egen tråd

Räknas inte kabelspårvägar? Hur ställer du dig då till melbournes system? :D

Ursäkta, men Melbournes spårvägssystem är ingen kabelspårväg. Det består av elektriska spårvagnar med luftledning, världens största spårvägsnät!

Däremot vet jag att Boston, Philadelphia och även San Francisco har kvar delar av sitt (vanliga elektriska) spårvägsnät sedan tidigare. San Francisco har dessutom omvandlat sitt gamla nät till ett modern underjordiskt nät i de centrala delarna fast det går ut ur tunneln ovanjord i de yttre delarna. Men linje F som är en slags museispårväg har gamla vagnar från mitten och början av 1900-talet (amerikansk stil på spårvagnsmodeller), dessutom ganska flotta och intressanta att åka. San Francisco har även ett stort trådbussnät om man också ska nämna det.

Om man ska räkna Kanada också så har även Toronto kvar en stor del av sitt gamla spårvägsnät.

En annan stad som har byggt en modern spårväg är Salt Lake City i Utah, men jag tror inte att linjen är en rekonstruktion av en gammal. Jag tror att den är helt ny.

Vänliga hälsningar

Oliver
minimum traction
Inlägg: 309
Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04

Re: EM i spårväg... (varning för trams)

Inlägg av minimum traction »

Melbourne gjorde sig känt i branschen genom att byta ut en kabelspårväg mot luftledningsdito i stället för buss vid en tid då det senare var det självklara. Har för mig det var under samma direktör som spårvagnarna lär ha blivit kvar tack vare.
Kanske spökar kabeln och kabelvagnarna, annars förstår inte jag heller varför den dök upp här.

Hur gick det förresten med Melbournes övriga kabellinjer? Någon som blev buss?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: EM i spårväg... (varning för trams)

Inlägg av TKO »

Prisnämnden för Europeiska mästerskapen i spårväg vill göra följande uttalande:

Hur gärna än nämnden vill uppmärksamma de utmärkta spårvägsinsatserna i såväl San Fransisco som Melbourne kan vi inte med bästa vilja i världen finna att dessa orter geografiskt kan anses tillhöra Europa! Vi lämnar därför med varm hand dessa nomineringar vidare till den Olympiska spårvägskommittén, som förväntas sammanträda inom kort.

(Jag har själv personlig erfarenhet av hur illa det kan sluta om man tummar på de geografiska kriterierna. En doktor i arkitekturhistoria lyckades 1978 övertyga rektorn vid KTH om att Moskva ingick i den "nordiska kultursfären" och att det därför var rimligt att den andra årskursens "nordiska studieresa" förlades dit. Jag har knappt hämtat mej än!)

för prisnämnden
Thomas K Ohlsson
preses
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: EM i spårväg... (varning för trams)

Inlägg av TKO »

minimum traction skrev:Melbourne gjorde sig känt i branschen genom att byta ut en kabelspårväg mot luftledningsdito i stället för buss vid en tid då det senare var det självklara. Har för mig det var under samma direktör som spårvagnarna lär ha blivit kvar tack vare.
Kanske spökar kabeln och kabelvagnarna, annars förstår inte jag heller varför den dök upp här.

Hur gick det förresten med Melbournes övriga kabellinjer? Någon som blev buss?
Togs inte beslutet om konvertering till eldrift vid en tidpunkt när förbränningsmotordrivna bussar fortfarande var en relativt oprövad teknik?

undrar
TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
minimum traction
Inlägg: 309
Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04

Re: EM i spårväg... (varning för trams)

Inlägg av minimum traction »

TKO skrev:
minimum traction skrev:Melbourne gjorde sig känt i branschen genom att byta ut en kabelspårväg mot luftledningsdito i stället för buss vid en tid då det senare var det självklara. Har för mig det var under samma direktör som spårvagnarna lär ha blivit kvar tack vare.
Kanske spökar kabeln och kabelvagnarna, annars förstår inte jag heller varför den dök upp här.

Hur gick det förresten med Melbournes övriga kabellinjer? Någon som blev buss?
Togs inte beslutet om konvertering till eldrift vid en tidpunkt när förbränningsmotordrivna bussar fortfarande var en relativt oprövad teknik?

undrar
TKO
Beslutet jo, men inte de senare omställningarna. Den sista (till dåmera vanlig spårväg) tycks ha gjorts 1940 och under de årtionden omställningarna skedde tycks man ha infört en allt större andel till buss. Om på grund av trafiksvaghet, politik, kort- eller långsiktig ekonomi eller teknikens utveckling undandrar sig den ytliga nätsökning jag har gjort.

(Min källa till att den sista (?) omställningen väckte uppseende i "branschen", om jag minns rätt: diverse omnämnanden i Light Rail Transit Associations publikationer åren runt 1990.)
Skriv svar