EM i spårväg... (varning för trams)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

EM i spårväg... (varning för trams)

Inlägg av TKO »

Fanns det en kategori för oseriösa inlägg hade jag nog lagt detta där - men nu får det ligga här!

Just nu håller väl många på att ladda upp inför den moraliska finalen i fotbolls-EM, mellan Tyskland och Frankrike. Om vi nu tänker den lätt befängda tanken att vi för att lugna nerverna istället för att oroas över hur Hummels avstängning påverkar det tyska försvarsspelet börjar fundera på hur det skulle gå om europamästerskapet istället gällde "bästa spårvägsland"... vad skulle vi komma fram till då? Att slaget skulle stå mellan ovan nämnda två nationer tycker jag är självklart, där Tyskland kanske står för traditionen och Frankrike för nytänkande och en stark comeback. Men naturligtvis kan även andra länder vara med att konkurrera, även om jag inte tror att Island når speciellt långt!

Vad säger ni kära forumkamrater?

(Och jag är medveten om att det nyligen hållits ett EM för spårvagnsförare, men det här är en annan sak)

tramsa på
uppmanar kvällens lekledare
Tompa
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
gbd

Re: EM i spårväg... (varning för trams)

Inlägg av gbd »

Efter som detta är spårvägssällskapet så är det väl alltid trams :D
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

Ja, hade den svenska sportjournalistkåren fått sätta tänderna i detta ämne hade Sverige hyllats som en vinnare med hänvisning till diverse svårkontrollerade fakta, så som världens enda gruvspårväg, en spårväg som lades ned redan innan den öppnat och en tung obruten tradition på landets framsida. De é änna gôtt liksom. Och så har vi ju superbussar hemma hos Zlatan.
Det finns dock flera uppstickare som hanterat utvecklingen och traditionerna utan att låta dessa kollidera likt en M32 och en taxi på Korsvägen. Jag skulle vilja framhålla England där det finn ett par intressanta projekt, bl.a. London Overground och Blackpool. Även Holland och Belgien är nationer där gammalt och nytt fått chansen att mötas och utvecklas.
En joker :-) i leken är Finland som både utvecklar ett befintligt nät (Helsingfors) och avser att bygga nytt (Åbo)
Jag har lite för dålig koll på länderna i östra europa, men nog har åtminstone några satsat på att hålla anläggningar i drift och gjort investeringar i nya vagnar.
Men, som sagt, nog är det så att Tyskland och Frankrike är de största på spårvagnstrafik i Europa. Vinnaren är svår att utse, men det blir en intressant match.
PS.
Island har "Vulkanen" Glöm aldrig det! :-D
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Och nu startar vi redan med första avvikelsen. Visste ni att USA, Storbritannien samt Frankrike har varsin linje som i princip varit i drift sedan de öppnades medans andra städer lade ner sina linjer helt eller nästan helt, endast varit ur drift på grund av ombyggnad (Frankrike) samt en orkan (USA), nu är frågan vilka städer tänker jag på? Kom på att USA kanske har flera städer med 2 eller 3 linjer som överlevde den stora spårvägsdöden.

Per Lind får vänta med att svara ett tag :)
gbd

Inlägg av gbd »

Kan den i USA vara New Orleans, medan UK är Blackpool? (Räknas förresten de småspårvägar som finns litegrand på Isle of Man e dyl?)

Edit: Hur ställer sig frågeställaren till San Franciscos kabelspårväg? Enl wikipedia är 2 av tre linjer i bruk från 1800-talet
Senast redigerad av gbd den torsdag 07 juli 2016 20:11, redigerad totalt 1 gånger.
minimum traction

Inlägg av minimum traction »

Island kan förtjäna tröstpris för (åtminstone delvis) inhemskt ordförråd på området fast de får resa utomlands för att peka på grejorna.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

gbd skrev:Kan den i USA vara New Orleans, medan UK är Blackpool? (Räknas förresten de småspårvägar som finns litegrand på Isle of Man e dyl?)

Edit: Hur ställer sig frågeställaren till San Franciscos kabelspårväg? Enl wikipedia är 2 av tre linjer i bruk från 1800-talet
Som ni förstår är det fullt med slamkrypare mellan spåren men tillsammans kan vi nog fånga dem, sign gbd har 2 av 3 rätt, det var spårvagnslinjer i städer jag tänkte på så att vi inte svävar ut för mycket, enbart alla tidigare kabelspårvagnar i USA kräver en egen tråd
gbd

Inlägg av gbd »

C12C3C3C12 skrev:
gbd skrev:Kan den i USA vara New Orleans, medan UK är Blackpool? (Räknas förresten de småspårvägar som finns litegrand på Isle of Man e dyl?)

Som ni förstår är det fullt med slamkrypare mellan spåren men tillsammans kan vi nog fånga dem, sign gbd har 2 av 3 rätt, det var spårvagnslinjer i städer jag tänkte på så att vi inte svävar ut för mycket, enbart alla tidigare kabelspårvagnar i USA kräver en egen tråd

Räknas inte kabelspårvägar? Hur ställer du dig då till melbournes system? :D
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

gbd skrev:
C12C3C3C12 skrev:

Räknas inte kabelspårvägar? Hur ställer du dig då till melbournes system? :D
Det får bli en urspårning i en annan tråd :mrgreen:

Nå hur blir det nu med den 3:e staden jag tänkte på?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Fins det några europeiska spårvägslinjer som korsar nationsgränser? Det skulle väl i så fall vara ett plus för de inblandade länderna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
gbd

Inlägg av gbd »

Jag tror jag vet men jag kollade på urbanrail.net och wikipedia...gammal stad, ursprungligen grekisk, med anor från antiken?
TKO

Inlägg av TKO »

På A svarar jag Marsielle (där det just nu spelas semi) och på B t ex Basel-Lörrach.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:På A svarar jag Marsielle (där det just nu spelas semi) och på B t ex Basel-Lörrach.
Var B ett svar på min fråga om gränsöverskridande spårväg?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:
TKO skrev:På A svarar jag Marsielle (där det just nu spelas semi) och på B t ex Basel-Lörrach.
Ursäkta att det var otydligt. Ja det var det. Jag TROR att det är det enda exemplet just nu... (det finns en annan linje i Basel som kan komma ifråga men den korsar landsgränsen två gånger - utan någon hållplats i det främmande landet).
Sen finns ju Saarbahn - men det är inte spårväg tycker jag.
/TKO
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

TKO skrev:
LÅ1 skrev:
Ursäkta att det var otydligt. Ja det var det. Jag TROR att det är det enda exemplet just nu... (det finns en annan linje i Basel som kan komma ifråga men den korsar landsgränsen två gånger - utan någon hållplats i det främmande landet).
Sen finns ju Saarbahn - men det är inte spårväg tycker jag.
/TKO
A är rätt, på B finns det minst 2 linjer i Basel som korsar nationsgränser, en till Tyskland ( kommer ni ihåg skära griskultingen? ), den som TKO nämnde stannar numera i Frankrike (har åkt i förarhytten på den då den var en separat förortslinje med motorvagnar och då passerade Frankrike utan stopp och gränskontroller).

Saarbahn = spårväg - järnväg - spårväg
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hmm kom på att Stockholm platsar in med gamla Trofast, sedan har vi Lidingö om dom har (hade) stadsrättigheter.

Med Stockholm blir det 4 länder - hip hip hurra.
minimum traction

Lidingö hann bli stad, 1926.

Birsigtalbahn (den f.d. lokalbanan från Basel), har inte den alltid haft stationen Leymen i Frankrike? Fast kanske inte alla tåg stannat där? Men inte alltid varit spårväg förstås.
Däremot har Basel haft en äkta spårvägssträcka till Saint-Louis/Sankt Ludwig i Frankrike och står i begrepp att öppna en ny, dock tyvärr en mindre trafikstark bakväg då staden Saint-Louis inte ville riva upp en nylagd gata (efter vad jag har hört).
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

TKO skrev:FOm vi nu tänker den lätt befängda tanken att vi för att lugna nerverna istället för att oroas över hur Hummels avstängning påverkar det tyska försvarsspelet börjar fundera på hur det skulle gå om europamästerskapet istället gällde "bästa spårvägsland"... vad skulle vi komma fram till då? Att slaget skulle stå mellan ovan nämnda två nationer tycker jag är självklart, där Tyskland kanske står för traditionen och Frankrike för nytänkande och en stark comeback.
Det är väl ganska självklart, det är ju bara att räkna den totala spårvägslängden i respektive land så inser man att Frankrike är obetydligt som spårvägsland jämfört med Tyskland.
minimum traction

AdrianLangemar skrev:
TKO skrev:FOm vi nu tänker den lätt befängda tanken att vi för att lugna nerverna istället för att oroas över hur Hummels avstängning påverkar det tyska försvarsspelet börjar fundera på hur det skulle gå om europamästerskapet istället gällde "bästa spårvägsland"... vad skulle vi komma fram till då? Att slaget skulle stå mellan ovan nämnda två nationer tycker jag är självklart, där Tyskland kanske står för traditionen och Frankrike för nytänkande och en stark comeback.
Det är väl ganska självklart, det är ju bara att räkna den totala spårvägslängden i respektive land så inser man att Frankrike är obetydligt som spårvägsland jämfört med Tyskland.
Klart det är. Men om vi räknar längdförändringarna efter, säg, andra världskriget, i km. eller % + eller -?
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

minimum traction skrev:
AdrianLangemar skrev:
Klart det är. Men om vi räknar längdförändringarna efter, säg, andra världskriget, i km. eller % + eller -?
Varför ska man räkna så?
Skriv svar