Här låg Rö station. Den som är intresserad av hur det såg ut när det begav sig hänvisas till Rö hembygdsförening: http://www.rosocken.se/Places/Detaljer/Stationen.aspx.

Vägbron där väg 280 passerar över banan. Bron är byggd efter banans nedläggning. Tack vare att banvallen är markreservat för en eventuell framtida återutbyggnad anlades en bro i stället för någon billigare lösning.

Den s.k. Kolskogskurvan. Tyvärr är det ett kalhygge just här.

Några kilometertavlor finns kvar. Här ses kilometer 48 (dvs. 48 km från Stockholm Ö).

Sparren, banvaktens dressingarage. När jag gick här första gången 1989 var det i betydligt bättre skick med flera olika intressanta texter och bilder uppsatta, bland annat en tågtidtabell från 1897 och en lakonisk uppmaning: ”Vänta gärna på tåget. Du kan få vänta ett bra tag, men håll ut: Det kommer.” I dag finns det en karta över Roslagsbanan (hämtad ur boken Roslagsbanan – resa genom ett sekel från 1980) och en artikel ur Stockholms-Tidningen från november 1982 när rivningen av sträckan Kårsta–Rimbo just var slutförd.

Hpl. Sparren. Hållplatsen upphörde 1922, men det fanns en banvaktsstuga kvar till 1970. Vid mitt första besök 1989 fanns det rester av plattformen kvar, men de är borta i dag.

Näs gård. Här residerade Gustaf Silfverstolpe (1815–1895) som såg till att det anlades en hållplats vid Sparren.

Utsikt över Sparren med Lisinge på andra sidan. Det här var ett av banans vackraste partier.

Kårsta, spårets slut. Just här har banvallen vuxit igen kraftigt under de år som gått sedan spåret togs bort.

Kårsta, stoppbocken som sattes upp efter rivningen 1982.

Den här skylten har numera förlorat sin betydelse och har hamnat nästan mitt i skogen.

Den sista kontaktledningsstolpen norr om Kårsta. Det är en av betongstolparna från elektrifieringen av den här sträckan 1946.

En betydligt modernare kilometertavla jämfört med den vid kilometer 48.

Kårsta, stoppbocken som sattes upp i samband med den senaste omfattande upprustningen av sträckan Lindholmen–Kårsta.

Kårsta station. Godsmagasinet är bevarat.

Kårsta, utfarten norrut. Som synes är det inte längre tillåtet att använda rundgångsmöjligheten.

UBxp 128 + UBp 824 + X10p 221 ska strax avgå från Kårsta.

Kårsta stationshus har på senare år innehållit olika verksamheter, bland annat en förskola. I dag är det den här verksamheten som huserar där: http://www.kårstastationshus.se/ (hyperlänken går inte att få korrekt på grund av att bokstaven ”å” ingår).

Kårsta station, uthuset.

X10p 221, interiör. Denna vagn åkte jag hem med.
Rätta mig gärna om jag har påstått något som är felaktigt.
Hälsningar
Peter Bolin