Problem på Stockholms tvärbana i dag

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
gek
Inlägg: 1256
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Problem på Stockholms tvärbana i dag

Inlägg av gek »

daniel_s skrev:Nå. Om Tvärbanans signalsystem inte hade haft sin utmärkta fjärrstyrning så tror jag eventuellt att gek hade fått åka taxi vid andra, och flera, tillfällen i stället. .
Jag har faktiskt tvingats åka taxi även vid andra tillfällen på grund av "massivt signalfel" eller liknande. Samt åkt ersättningsbuss vid avstängningarna för byte av signalsystem, eller i december förra året vid byte av fjärrstyrning på Solnagrenen. Ersättningsbussen tog då typiskt tre gånger så lång tid som spårvagnen hade gjort. Alltnog, att man har en fjärrstyrning behöver väl inte innebära att allt alltid måste fjärrstyras? De arkitekturer som Harald och Lena beskriver innebär ju att signalerna normalt fungerar med automatik eller lokal styrning. En eventuell fjärrstyrning blir då ett komplement som inte är kritiskt för att trafiken skall fungera. På Tvärbanan fungerar det ju tydligen istället så att spårvagnarna rapporterar sin position till ett centralt system, som sedan skickar ut order till de lokala signalsäkerhetsanläggningarna att försöka visa körsignal. När den centrala serverhallen då drabbas av översvämning, förlorar kylningen eller vad det nu var som inträffade för några veckor sedan, blir det totalstopp och spårvagnarna blir stående längs linjen.
/Gunnar Ekeving
daniel_s
Inlägg: 14427
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Problem på Stockholms tvärbana i dag

Inlägg av daniel_s »

gek skrev:Alltnog, att man har en fjärrstyrning behöver väl inte innebära att allt alltid måste fjärrstyras? De arkitekturer som Harald och Lena beskriver innebär ju att signalerna normalt fungerar med automatik eller lokal styrning. En eventuell fjärrstyrning blir då ett komplement som inte är kritiskt för att trafiken skall fungera.
Fjärrstyrning som automatiskt övergår i automatdrift är nog den sämsta kombinationen ur säkerhetssynpunkt. Då hamnar man snabbt i en okontrollerad situation där man inte har någon kontroll över växlar och signaler. Tågen kan fortsätta tills de får stoppsignal, vilket de förr eller senare alltid får, och därefter är det i stort sett färdigkört tills man har fått ut personal eller fått fart på fjärrstyrningen igen. Så fungerar det ju idag på Trafikverkets anläggningar.

Det kan även noteras att SL har slopat stationsautomaterna på de ställverk som hade sådana.

Bättre är ju i så fall en "ständigt autonom" anläggning där alla signaler fungerar automatiskt och förarna styr växlarna vid grenpunkter och liknande. Men då kan man glömma motspårskörning, banarbeten under trafiktid och annan flexibilitet. Trafikledningen får en helt annan karaktär, inget fel med det, men man blir mer beroende av yttre personal för att upprätthålla effektiviteten i trafiken vid enklare störningar.
gek skrev:På Tvärbanan fungerar det ju tydligen istället så att spårvagnarna rapporterar sin position till ett centralt system, som sedan skickar ut order till de lokala signalsäkerhetsanläggningarna att försöka visa körsignal. När den centrala serverhallen då drabbas av översvämning, förlorar kylningen eller vad det nu var som inträffade för några veckor sedan, blir det totalstopp och spårvagnarna blir stående längs linjen.
Ett mycket ovanligt fel. Det är lätt att fokusera på det som inträffade senast, och glömma allt annat.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7601
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Problem på Stockholms tvärbana i dag

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

gek skrev:
daniel_s skrev:Nå. Om Tvärbanans signalsystem inte hade haft sin utmärkta fjärrstyrning så tror jag eventuellt att gek hade fått åka taxi vid andra, och flera, tillfällen i stället. .
Jag har faktiskt tvingats åka taxi även vid andra tillfällen på grund av "massivt signalfel" eller liknande. Samt åkt ersättningsbuss vid avstängningarna för byte av signalsystem, eller i december förra året vid byte av fjärrstyrning på Solnagrenen. Ersättningsbussen tog då typiskt tre gånger så lång tid som spårvagnen hade gjort.
Beklagligt att en så respekterad och kunnig person när det gäller signalteknik som Gunnar blandar äpplen och päron så friskt. Även om det här inte sägs rent ut så verkar klagomålen mest handla om Solnagrenen. Men där handlar det inte felaktiga principer (jag använder med avsikt detta uttryck eftersom order "arkitektur" tydligen stöter den värderade nr. 1 för pannan) utan om en dålig implementering av en dålig teknisk lösning.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar