Jag uppfattade det inte som i första hand multade vagnar utan som två tågsätt, alltså t.ex. ett på 2:an och ett på 3:an.
Tack för upplysningen. Rullstolarna hör nog till ökningen. Men jag tror inte evakueringsutrymme mellan spåren kan bli säkert. Man kommer ivägen för mötande tåg.
Spårvagnstrafik på gågator
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Re: Spårvagnstrafik på gågator
Så kanske de menar i och för sig. Men skisserna visar ju å andra sidan två olika hållplatser vid Norr tull, en för linje 2+3, en för Kungsgatanlinjen, vardera 63m. Alternativt är 2+3 bortflyttade från norr tull till Bergslagsgatan och kungsgatanlinjen ensam har en 63m-hållplats. Fast man kanske tänker köra fler linjer på Kungsgatan? Men 30m-hållplatser fungerar ju rätt bra där linje 2+3 trafikerar på gemensam sträcka.minimum traction skrev:Jag uppfattade det inte som i första hand multade vagnar utan som två tågsätt, alltså t.ex. ett på 2:an och ett på 3:an.
-
Aha, jag hann väl glömma de skisserna. Å andra sidan, har just läst i någon annan PDF därifrån att de menar Norrköping kan ha 300.000 invånare 2050. Tro det? Men det ska ju has "visioner"…
minimum traction skrev:Jag undrar t.ex. om det har undersökts hur många resenärer Norrköping förlorar (?) på att 3:an sniglar fram i Drottninggatan och 2:an tar ett lugnt brännbollsvarv över Öster medan bussarna kan ila fram (nåja) längs Gamla Rådstugugatan.
Väcker liv i diskussionen om spårvägssträckning i Drottninggatan vs G:a Rådstugugatan igen. Norrköpings kommun håller just nu på att ta fram en ny översiktsplan. I den finns ett antal förslag om nya spårvägssträckningar*. I helgen var det tydligen informationsföreläsning ombord på spårvagn i stan. Nu var jag inte där själv, men enligt Folkbladet framkom det att kommunen tittar på att dra om, eller komplettera (?), spårvägen på Drottningatan med en ny spårväg på G:a Rådstugugatan. Tycker att det spontant känns lite onödigt. Nya spår i Kungsgatan och Hamnbron, samt att åter lägga in dubbelspår på Drottninggatan, borde väl ge både tillräcklig kapacitet och alternativa körvägar så det räcker ett bra tag framöver.kirunavaara skrev:Konsekvensen av att ta bort spårvagnarna från Drottninggatan skulle nog bli att antalet resenärer snarare minskar än ökar.
*se förslag till översiktsplan: http://kartor.norrkoping.se/opstaden.html (klicka på "Trafik" och sen "Kollektivtrafik" i spalten till vänster).
Förvisso en intressant karta de där...X12 skrev:minimum traction skrev:Jag undrar t.ex. om det har undersökts hur många resenärer Norrköping förlorar (?) på att 3:an sniglar fram i Drottninggatan och 2:an tar ett lugnt brännbollsvarv över Öster medan bussarna kan ila fram (nåja) längs Gamla Rådstugugatan.Väcker liv i diskussionen om spårvägssträckning i Drottninggatan vs G:a Rådstugugatan igen. Norrköpings kommun håller just nu på att ta fram en ny översiktsplan. I den finns ett antal förslag om nya spårvägssträckningar*. I helgen var det tydligen informationsföreläsning ombord på spårvagn i stan. Nu var jag inte där själv, men enligt Folkbladet framkom det att kommunen tittar på att dra om, eller komplettera (?), spårvägen på Drottningatan med en ny spårväg på G:a Rådstugugatan. Tycker att det spontant känns lite onödigt. Nya spår i Kungsgatan och Hamnbron, samt att åter lägga in dubbelspår på Drottninggatan, borde väl ge både tillräcklig kapacitet och alternativa körvägar så det räcker ett bra tag framöver.kirunavaara skrev:Konsekvensen av att ta bort spårvagnarna från Drottninggatan skulle nog bli att antalet resenärer snarare minskar än ökar.
*se förslag till översiktsplan: http://kartor.norrkoping.se/opstaden.html (klicka på "Trafik" och sen "Kollektivtrafik" i spalten till vänster).
Ang. sträckningar i centrum skriver NT såhär
– Det är trångt på Drottninggatan och mötande spårvagnar måste vänta in varandra, så nu ser vi över om vi kan komplettera med spårtrafik på andra gator som Kristinagatan, Östra promenaden eller Kungsgatan.
Så allt kan vridas på olika sätt. Mest intressant tycker jag ju är att man föreslår ny spårväg i Östra Promenaden...
Undrar just vad de är för spår som går där nu ja...

Då kanske vi får se fyrspår på Östra Promenaden om några år.