Lagen om tillgång och efterfrågan, det behövs förare som kan utrycka sig på svenska i tal och skrift (inom säkerhetsklassade yrken t. ex. pendeltågstrafiken är det ett krav samt även förare på t-banan), tillgången är dålig på folk som utsätta sig för trafika... sorry kundernas spott och spe samt oregelbundna arbetstider som kan svenska varpå man anställer vad man kan få tag på.LÅ1 skrev:Ibland undrar man vilket språkkrav som ställs. Det borde ju vara en säkerhetsfråga att förare och annan ombordpersonal på tåg och bussar förstår svensk och kan göra sig förstådda på detta språk. Ibland misstänker man att utebliven information vid störningar och t.ex. tågstopp i tunnlar beror på att föraren hellre låter bli att informera resenärerna än att säga något på bruten och staplande svenska.NerdBoy skrev:Vad är egentligen poängen med den här utvecklingen? Handlar det om att kunna dumpa lönerna genom att anställa människor som inte kan ett ord svenska?
SL och konsten att informera
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: SL och konsten att informera
-
- Inlägg: 3128
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL och konsten att informera
Inte så helt konstigt. Befolkningen i Stor-Stockholm ökar i snabb takt, avstånden för arbetspendling ökar och det blir svårare att ta sig fram med bil, trängselskatterna utvidgas. Inte så märkligt då att SL-trafiken ökar och detta till en nivå så att man kör i kapacitetstaket på många håll.daniel_s skrev: En intressant förändring som har ägt rum i busstrafiken på senare år är ju i och för sig att det allmänna av någon anledning har övertagit större delen av förarutbildningen från operatörerna, men jag har svårt att sätta det i något entydigt samband med eventuella kvalitetsbrister. Om någon annan kan det så är det säkerligen mycket välkommet, jag noterar dock att resandet även med SL-trafiken ökar så helt missnöjd verkar kundkretsen inte vara.
Re: SL och konsten att informera
Det är inte alltid T-baneförarna pratar så begriplig svenska heller, trots att det tydligen är ett krav! Det är främst i T-banan jag reagerar på att förarna inte kan eller vill gå ut med relevant information på ett begripligt sätt när det blir ett kortare stopp för tåget i en tunnel. Visst, dåligt högtalarsystem har också en viss betydelse.C12C3C3C12 skrev:Lagen om tillgång och efterfrågan, det behövs förare som kan utrycka sig på svenska i tal och skrift (inom säkerhetsklassade yrken t. ex. pendeltågstrafiken är det ett krav samt även förare på t-banan), tillgången är dålig på folk som utsätta sig för trafika... sorry kundernas spott och spe samt oregelbundna arbetstider som kan svenska varpå man anställer vad man kan få tag på.LÅ1 skrev:Ibland undrar man vilket språkkrav som ställs. Det borde ju vara en säkerhetsfråga att förare och annan ombordpersonal på tåg och bussar förstår svensk och kan göra sig förstådda på detta språk. Ibland misstänker man att utebliven information vid störningar och t.ex. tågstopp i tunnlar beror på att föraren hellre låter bli att informera resenärerna än att säga något på bruten och staplande svenska.NerdBoy skrev:Vad är egentligen poängen med den här utvecklingen? Handlar det om att kunna dumpa lönerna genom att anställa människor som inte kan ett ord svenska?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL och konsten att informera
Det är inget fel alls på högtalarsystemet på Cx-vagnarna, eller några andra SL-fordon heller för den delen. Vissa tror dock att förarstolen är nån Baden Baden-stol där man ska kunna sitta bekvämt tillbakalutad och tala i mikrofonen i normal samtalston. Sen tycker de att det är fel på högtalarna i stället för att tala tydligare och närmare mikrofonen. Sånt där är ganska svårt att ta tag i eftersom varje utbildare, och varje chef, träffar varje förare väldigt kort tid. Och då talar vi ändå om tunnelbanan med 600 förare.
Jämför sen detta med busstrafiken med vad är det nu, 7000? förare, fördelade på ett tjog garage med i bästa fall några enstaka "teamledare" som ska föreställa både chef och utbildare, men utan periodisk fortbildning, utan uppföljning och utan någon egentlig struktur som kan användas för att styra verksamheten. Ja då är det faktiskt ganska fantastiskt hur bra SL-trafiken trots allt fungerar, jag skulle säga att det är tack vare att de enskilda medarbetarna trots allt oftast gör så gott de kan.
Jämför sen detta med busstrafiken med vad är det nu, 7000? förare, fördelade på ett tjog garage med i bästa fall några enstaka "teamledare" som ska föreställa både chef och utbildare, men utan periodisk fortbildning, utan uppföljning och utan någon egentlig struktur som kan användas för att styra verksamheten. Ja då är det faktiskt ganska fantastiskt hur bra SL-trafiken trots allt fungerar, jag skulle säga att det är tack vare att de enskilda medarbetarna trots allt oftast gör så gott de kan.
Re: SL och konsten att informera
Jag har åkt med samma busslinje i 25 år nu, och under den tiden har det gått från manuella hållplatsutrop och kontantbetalning till minsta möjliga kundkontakt. Att en resa på normalt 40 minuter tar 80 minuter utan att föraren säger ett ljud i högtalarna, det hände inte för fem år sedan. Numera är det inget konstigt.daniel_s skrev:Vilken utveckling är det du syftar på? Sedan SL-trafiken antog sin nuvarande form i början av 70-talet har väl kvaliteten varierat lite hit och dit i största allmänhet. Jag upplevde i och för sig att det fokuserades mer på kvalitet framförallt under perioden ungefär 1995-2005, man kan kanske säga att det var ett år med goda förutsättningar där i slutet av 90-talet. Man var ju även inne på att införa "SL-certifiering" av bussförare, men dessa gissningsvis mycket kostnadsdrivande planer övergavs snabbt.NerdBoy skrev:Vad är egentligen poängen med den här utvecklingen? Handlar det om att kunna dumpa lönerna genom att anställa människor som inte kan ett ord svenska? Eller har raden av upphandlingar reducerat oss resenärer till godskollin, bara intressanta i just det ögonblick vi stiger på bussen och genererar en slant till operatören?
Kontrasten blir desto större av att det fortfarande finns en del förare som vågar prata. Förra gången det blev oplanerat bussbyte halvvägs berodde det på att städpersonalen hade gjort sitt jobb så grundligt att ungefär en tredjedel av sätena var för våta för att sitta på. Den föraren tvekade inte att berätta precis vad han tyckte om den arbetsinsatsen.
Re: SL och konsten att informera
Ok, den utvecklingen låter sig lätt förklaras. De manuella utropen lämnade mycket övrigt att önska och var en ständig källa till klagomål. Inte sällan hade förarna sina egna idéer om i vilken utsträckning man behövde ropa ut hållplatserna, t ex "behövs inte i rusningsriktningen, alla ska ju till stan" eller "behövs bara i rusningsriktningen, de som åker åt andra hållet vet vart de ska" osv osv. De automatiska utropen har verkligen gjort underverk för informationen!
I övrigt är det väl ungefär som det alltid har varit. Vad man eventuellt kan säga är att det var ett par år på 90-talet när personalomsättningen var lägre och det kan ha lagt en grund för vissa förbättringar av kvaliteten. Men det ser jag som rena tillfälligheter, det är kollektivtrafikens förbannelse att när det är goda tider vill alla göra någonting annat och då blir kvaliteten lite som den blir när vi som tillhör bottenskrapet ska försöka göra vårt bästa.
I övrigt är det väl ungefär som det alltid har varit. Vad man eventuellt kan säga är att det var ett par år på 90-talet när personalomsättningen var lägre och det kan ha lagt en grund för vissa förbättringar av kvaliteten. Men det ser jag som rena tillfälligheter, det är kollektivtrafikens förbannelse att när det är goda tider vill alla göra någonting annat och då blir kvaliteten lite som den blir när vi som tillhör bottenskrapet ska försöka göra vårt bästa.
-
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: SL och konsten att informera
Det var bättre förr...daniel_s skrev:Ok, den utvecklingen låter sig lätt förklaras. De manuella utropen lämnade mycket övrigt att önska och var en ständig källa till klagomål. Inte sällan hade förarna sina egna idéer om i vilken utsträckning man behövde ropa ut hållplatserna, t ex "behövs inte i rusningsriktningen, alla ska ju till stan" eller "behövs bara i rusningsriktningen, de som åker åt andra hållet vet vart de ska" osv osv. De automatiska utropen har verkligen gjort underverk för informationen!
I övrigt är det väl ungefär som det alltid har varit. Vad man eventuellt kan säga är att det var ett par år på 90-talet när personalomsättningen var lägre och det kan ha lagt en grund för vissa förbättringar av kvaliteten. Men det ser jag som rena tillfälligheter, det är kollektivtrafikens förbannelse att när det är goda tider vill alla göra någonting annat och då blir kvaliteten lite som den blir när vi som tillhör bottenskrapet ska försöka göra vårt bästa.
Vad det gäller utrop även automatiska så är Tyskland ett föredöme med klara och tydliga utrop, om man åker spårvagn och avstigningen görs på gatan talas det om i utropet, på S- & U-Bahn viken sida avstigningen ska ske på även visuellt med en pil.
Re: SL och konsten att informera
Nej, det var det inte.C12C3C3C12 skrev:Det var bättre förr...
Även i Tyskland slarvas det en del med utropen så fort de inte är automatiska...C12C3C3C12 skrev:Vad det gäller utrop även automatiska så är Tyskland ett föredöme med klara och tydliga utrop, om man åker spårvagn och avstigningen görs på gatan talas det om i utropet, på S- & U-Bahn viken sida avstigningen ska ske på även visuellt med en pil.
Re: SL och konsten att informera
Tro det eller ej, men vid dagens oplanerade bussbyte användes faktiskt högtalarna. Nu är det bara själva meddelandet som behöver finslipas lite...NerdBoy skrev:I början av förra veckan fick jag ett oväntat bussbyte vid Roslags Näsby trafikplats. Föraren stannade vid hållplatsen, öppnade dörrarna, stängde av motorn och lämnade bussen. D v s det som på det nya SL-språket betyder ungefär "det är fel på den här 'vagnen', ni får byta till den som står och väntar framför". Vilken tur att han inte sade något i högtalarna innan han gick av, det kunde ju ha blivit alla möjliga missförstånd.
*plong* hallå? hallå? *plong* hallå? *plong* *plong* hallå? hallå? hallå? hallå? *plong* hallå? hallå? *klick*
Re: SL och konsten att informera
Ser man på!NerdBoy skrev:Tro det eller ej, men vid dagens oplanerade bussbyte användes faktiskt högtalarna. Nu är det bara själva meddelandet som behöver finslipas lite...NerdBoy skrev:I början av förra veckan fick jag ett oväntat bussbyte vid Roslags Näsby trafikplats. Föraren stannade vid hållplatsen, öppnade dörrarna, stängde av motorn och lämnade bussen. D v s det som på det nya SL-språket betyder ungefär "det är fel på den här 'vagnen', ni får byta till den som står och väntar framför". Vilken tur att han inte sade något i högtalarna innan han gick av, det kunde ju ha blivit alla möjliga missförstånd.
*plong* hallå? hallå? *plong* hallå? *plong* *plong* hallå? hallå? hallå? hallå? *plong* hallå? hallå? *klick*
Högtalarna var kanske för lågt inställda så att föraren inte kunde höra att det fungerade. Då kan det ju lätt kännas lite meningslöst att tala vidare. Har gjort den där grejen själv flera gånger.
Re: SL och konsten att informera
Oj, jag missade att berätta att det blev bussbyte igen redan någon vecka senare.
*plong* Ni ska byta buss här. Den nya står bakom. *klick*
Kort och begripligt, inga konstigheter. Den enda missen var att det inte stod någon buss bakom, och när det kom en så skulle den någon helt annanstans.
*plong* Ni ska byta buss här. Den nya står bakom. *klick*
Kort och begripligt, inga konstigheter. Den enda missen var att det inte stod någon buss bakom, och när det kom en så skulle den någon helt annanstans.
Re: SL och konsten att informera
Gårdagens hemresa:
SL:s webbsida: "Det finns ingen störning för den sökta linjen."
SL:s webbsida: "Det finns ingen störning för den sökta linjen."
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: SL och konsten att informera
Vad är det där? Jag minns inte att någon 639-förare rapporterade in några störningar igår kväll. Framförallt inga 1½-timmes förseningar!NerdBoy skrev:Gårdagens hemresa:
SL:s webbsida: "Det finns ingen störning för den sökta linjen."
Re: SL och konsten att informera
Tydligen såg det ut så på nästan alla informationstavlor i går eftermiddag vid den här tiden. Något tekniskt fel alltså, eller kanske den mänskliga faktorn som matat in något i fel format.Verspieder skrev:Vad är det där? Jag minns inte att någon 639-förare rapporterade in några störningar igår kväll. Framförallt inga 1½-timmes förseningar!NerdBoy skrev:Gårdagens hemresa:
SL:s webbsida: "Det finns ingen störning för den sökta linjen."
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: SL och konsten att informera
Då kanske de kunde ha informerat om detta faktum istället. En sökning på störningar för de berörda linjerna kunde ha visat något i stil med "P g a ett tekniskt fel visar en del skyltar felaktiga avgångstider. Ring SL-upplysningen på 08-xxxxxx för korrekt information."Lars_L skrev:Tydligen såg det ut så på nästan alla informationstavlor i går eftermiddag vid den här tiden. Något tekniskt fel alltså, eller kanske den mänskliga faktorn som matat in något i fel format.Verspieder skrev:Vad är det där? Jag minns inte att någon 639-förare rapporterade in några störningar igår kväll. Framförallt inga 1½-timmes förseningar!NerdBoy skrev:Gårdagens hemresa:
SL:s webbsida: "Det finns ingen störning för den sökta linjen."
Re: SL och konsten att informera
Det beror väl på var i systemet felet finns. Sannolikheten är stor att det står lika fel i Kundtjänstens datorer. Dessutom vet de som jobbar där ändå ingenting om någonting, så det är ingen idé att ringa dem i vilket fall som helst. Fråga vilken medtrafikant som helst i stället, hen vet sannolikt bättre.NerdBoy skrev: Då kanske de kunde ha informerat om detta faktum istället. En sökning på störningar för de berörda linjerna kunde ha visat något i stil med "P g a ett tekniskt fel visar en del skyltar felaktiga avgångstider. Ring SL-upplysningen på 08-xxxxxx för korrekt information."
Re: SL och konsten att informera
Jag tänkte mer att den som konstaterade att det var fel på tavlorna kanske kunde berätta det för kundtjänst?daniel_s skrev:Det beror väl på var i systemet felet finns. Sannolikheten är stor att det står lika fel i Kundtjänstens datorer. Dessutom vet de som jobbar där ändå ingenting om någonting, så det är ingen idé att ringa dem i vilket fall som helst. Fråga vilken medtrafikant som helst i stället, hen vet sannolikt bättre.NerdBoy skrev: Då kanske de kunde ha informerat om detta faktum istället. En sökning på störningar för de berörda linjerna kunde ha visat något i stil med "P g a ett tekniskt fel visar en del skyltar felaktiga avgångstider. Ring SL-upplysningen på 08-xxxxxx för korrekt information."
Re: SL och konsten att informera
Och säga vad man vill om SL:s kundtjänst, men nog finns det väl områden de behärskar rätt bra, som t ex juridik? Min kompis Jakob fick följande svar igår:
Re: SL och konsten att informera
Det är väl inte säkert att någon konstaterade det överhuvudtaget?NerdBoy skrev:Jag tänkte mer att den som konstaterade att det var fel på tavlorna kanske kunde berätta det för kundtjänst?
Underbart svar från Kundtjänst angående "fotoförbudet"! Det går framåt med kunskaps-Sverige!
Re: SL och konsten att informera
Meddelande på röda linjen i onsdags:
*** Tidigarelagda avgångstider för de två sista tågen från Ropsten ikväll p.g.a. underhållsarbeten. Nya avgångstider från Ropsten: kl 24:11 och 24:41. ***
Jag förstår att det finns en bra anledning att använda såna här tidsangivelser internt, men i information utåt ser det faktiskt bara korkat ut.
*** Tidigarelagda avgångstider för de två sista tågen från Ropsten ikväll p.g.a. underhållsarbeten. Nya avgångstider från Ropsten: kl 24:11 och 24:41. ***
Jag förstår att det finns en bra anledning att använda såna här tidsangivelser internt, men i information utåt ser det faktiskt bara korkat ut.