Det är ju ganska många hundra meter spår som saknas mellan Ropsten och Värtapiren som du skulle behöva lägga ut på den gamla banvallen, och en helt ny anslutning upp till den nya marknivån vid Värtapiren. Knappast värt det för två års tid.M_M skrev:Det kan väl inte vara särskilt dyrt att lägga ut lite makadam och vignolspår ("järnvägsspår", "egen banvall-spår") tvärs över parkeringsplatsen fram till den f.d. spåranslutningen mellan Lidingöbanan och Värtanbanan. Den anslutningen är mig veterligen fortfarande signalreglerad eftersom det är dyrare att ta bort signalregleringen än att göra om ställverket. Exakt hur signalregleringen är gjord låter jag vara osagt. Jag låter också vara osagt om det i dagens TRI finns någon skillnad mellan "tåg", "växling" o.s.v. som det sannolikt kan tänkas ha funnits förr.Henrik Schütz skrev:Om den nya bron landar i markplan 10 meter hredvid den gamla, är det en ringa kostnad att göra en tillfällig anslutning till den gamla bron, är den nya bron en högbro som skall gå över avfarten till bilbron, blir det nästanomöjligt tekniskt.
Station Ropsten i framtiden
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Station Ropsten i framtiden
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Behöver det bli så långt? Varför kan man inte nyttja "ny sträcka" längs merparten av vägen?twr skrev:Det är ju ganska många hundra meter spår som saknas mellan Ropsten och Värtapiren som du skulle behöva lägga ut på den gamla banvallen, och en helt ny anslutning upp till den nya marknivån vid Värtapiren. Knappast värt det för två års tid.
För att det ska gå en viadukt längs Lidingövägen. Ska den ansluta till en station vid samma nivå som tunnelbanan är man 11 meter upp i luften. Brofästet för den nuvarande bron ligger på 4 eller 5 meter. Hur tänker du dig att den anslutningen skulle se ut?M_M skrev:Behöver det bli så långt? Varför kan man inte nyttja "ny sträcka" längs merparten av vägen?twr skrev:Det är ju ganska många hundra meter spår som saknas mellan Ropsten och Värtapiren som du skulle behöva lägga ut på den gamla banvallen, och en helt ny anslutning upp till den nya marknivån vid Värtapiren. Knappast värt det för två års tid.
Det jag beskrev var alltså en sträckning i den gamla banvallen längs Norra Hamnvägen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Jaha, det är såpass svullet man tänkt kosta på det.
Då kan man väl säga att man bestämt sig för att dra om Lidingöbanan via Lidingö C, eller?
Då kan man väl säga att man bestämt sig för att dra om Lidingöbanan via Lidingö C, eller?

Inget är väl bestämt, men en högbro som inte behöver öppnas ska det väl bli. OM man väljer en station i tunnelbanans nivå blir det svårt att ansluta till befintlig bro, det är det jag baserar mitt resonemang på.M_M skrev:Jaha, det är såpass svullet man tänkt kosta på det.
Lidingö centrum finns det väl inga beslut om. Det blir dyrt och landstinget vill inte betala så frågan är om Lidingö vill det. Man kan utan problem bygga en bro med tillräcklig segelfri höjd mitt i Värtan men ändå ansluta till dagens bana vid Torsvik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Behöver det bli SÅ dyrt, om man utgår från att man ändå behöver bygga ny bro och då får "valfritt broanslutningsläge" på köpet?twr skrev:Inget är väl bestämt, men en högbro som inte behöver öppnas ska det väl bli. OM man väljer en station i tunnelbanans nivå blir det svårt att ansluta till befintlig bro, det är det jag baserar mitt resonemang på.M_M skrev:Jaha, det är såpass svullet man tänkt kosta på det.
Lidingö centrum finns det väl inga beslut om. Det blir dyrt och landstinget vill inte betala så frågan är om Lidingö vill det. Man kan utan problem bygga en bro med tillräcklig segelfri höjd mitt i Värtan men ändå ansluta till dagens bana vid Torsvik.
Kolla här så ser du att det kostar en del: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... p?p=294528M_M skrev:Behöver det bli SÅ dyrt, om man utgår från att man ändå behöver bygga ny bro och då får "valfritt broanslutningsläge" på köpet?twr skrev:Inget är väl bestämt, men en högbro som inte behöver öppnas ska det väl bli. OM man väljer en station i tunnelbanans nivå blir det svårt att ansluta till befintlig bro, det är det jag baserar mitt resonemang på.M_M skrev:Jaha, det är såpass svullet man tänkt kosta på det.
Det är inte dyrare att ansluta bron högt, men det är dyrt att dra om banan hela vägen till Bodal. Det kanske kostar 1 - 2 miljarder och frågan är om Lidingö har råd med det om man dessutom ska bygga en bro för 500 - 700 miljoner, eller vad det nu beräknas till. SL kommer inte att betala för en omläggning av banan som ger förlängda restider, vilket framgår av idéstudien. Men kanske får man mer klarhet i frågan efter folkomröstningen i juni 2014?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Du menar att jag borde ha koll på innehållet i en tråd jag själv skrivit en del i?
En faktor som inte ingår i SL's utredning är något ökad tunnelbanetrafikeringskostnad men samtidigt minskad busstrafikeringskostnad och minskat buller samt minskade utsläpp om man också drar över tunnelbanan på samma bro.

En faktor som inte ingår i SL's utredning är något ökad tunnelbanetrafikeringskostnad men samtidigt minskad busstrafikeringskostnad och minskat buller samt minskade utsläpp om man också drar över tunnelbanan på samma bro.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
Får se om det blir någon ny spårvagnsbro nu när landstinget ska spara! Vi lär inte åka spårvagn på någon ny lidingöbro före 2025 i vart fall! 

Spårvagnsbron ska ju kommunen (Lidingö stad) betala, så jag vet inte om det finns något samband?Hechtwagen skrev:Får se om det blir någon ny spårvagnsbro nu när landstinget ska spara! Vi lär inte åka spårvagn på någon ny lidingöbro före 2025 i vart fall!
Lidingö säger byggstart 2017, trafikstart 2020.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
Så var det ja! 

Intressant att se dessa olika alternativ till brobygge. Som gammal Lidingöbo är jag en mycket varm förespråkare för denna linje och jag hoppas man kan enas om en lösning. Spårvagnar kan som bekant ha ganska stora stigningar, se bland annat hur lättvindigt 1:an tog sig upp för "Kartagos backe" med släpvagn. Inte ett uns av tvekan var det när Mustangen kastade sig lekande lätt uppför backen. En motsvarande backe borde kunna ansluta bron i marknivån vid Ropsten för att sedan passera Värtan i segelfri höjd. Det skulle dessutom kunna bli en mycket vacker bågbro.
Intressant att läsa gamla trådar, och särskilt hur tidplaner ständigt förskjuts...
Rubriken verkar lämplig för att prata tunnelbana, spårväg, buss och båt i Ropsten i framtiden!
Rubriken verkar lämplig för att prata tunnelbana, spårväg, buss och båt i Ropsten i framtiden!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Stefan Widén
Ja tänk vad dagens kommunikationsmöjligheter förenklar dialogen men även att söka tillbaka vad som sades för ett par år sedan.
Fast jag ser fram mot när vi kan skapa den nya tråden.... "nu byggs banorna ihop"
Där vi kan grotta oss i hur man tänker och varför för att sedan utfärdera resultatet.
Har sett en annan tråd sjunka ner i listan ...ska väcka den till liv just i frågan om uppföljning.
I denna för vi väl fortsätta med vad som komma skall.
Stefan
Fast jag ser fram mot när vi kan skapa den nya tråden.... "nu byggs banorna ihop"
Där vi kan grotta oss i hur man tänker och varför för att sedan utfärdera resultatet.
Har sett en annan tråd sjunka ner i listan ...ska väcka den till liv just i frågan om uppföljning.
I denna för vi väl fortsätta med vad som komma skall.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll