Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
roggek skrev:Men vänta nu, det där är ju omöjligt.
Det "låg ju en fjärrvärmekulvert i vägen..."
Exakt, den "låg", men ligger inte längre...
F.ö. inte bara en fjärrvärmekulvert, utan en slags omkopplingsstation för fjärrvärme. Numera bortbyggt.
Jag får intrycket att Norrköping har en mycket pragmatisk spårvägsplanering? Man gör saker i små steg när det är möjligt, men uppgraderar och förbättrar kontinuerligt. Stämmer mitt intryck?
roggek skrev:Men vänta nu, det där är ju omöjligt.
Det "låg ju en fjärrvärmekulvert i vägen..."
Exakt, den "låg", men ligger inte längre...
F.ö. inte bara en fjärrvärmekulvert, utan en slags omkopplingsstation för fjärrvärme. Numera bortbyggt.
Jag får intrycket att Norrköping har en mycket pragmatisk spårvägsplanering? Man gör saker i små steg när det är möjligt, men uppgraderar och förbättrar kontinuerligt. Stämmer mitt intryck?
Stämmer nog i stort. Spårvägen här i Norrköping är ju en del av staden (så var det inte lika uttalat förr, utan blev så efter att man på 90-talet bestämde att spårvägen ska vara kvar i framtiden och utvecklas med staden). Nu ingår alltid spårvägen i planerna vid förändring och utbyggnad av staden. Sen gör man oftast lite mindre storslagna lösningar, eftersom man historiskt vet, att det också kan fungera bra.
Att man nu byggde bort den korta enkelspåret i korsningen Trozelligatan - Albrektsvägen, trots att man planerar att bygga spår genom Vasaparken (ca 1 km bort) redan 2017, beror på att växlarna, som var begagnade, en mycket dålig och även kostat en sönderbruten vagn, vid en urspåring. Dessutom kommer ju detta spår säkert att komma till nytta även i framtiden.
twr skrev:Vilka hållplatser finns/har funnits i Klingsbergsslingan?
En hållplats fanns vid infarten i Klingsbergsparken, korsningen Albrektsvägen - S:t Olofsgatan, nästa hållplats låg vid utfarten från Klingsbergsparken, ungefär korsningen Holmstagatan - Ekenäsgatan, sista hållplatsen låg vid korsningen Holmstagatan - Trozelligatan. Vid utfarten från Klingsbergsparken finns även ett sidospår.
En hållplats fanns vid infarten i Klingsbergsparken, korsningen Albrektsvägen - S:t Olofsgatan, nästa hållplats låg vid utfarten från Klingsbergsparken, ungefär korsningen Holmstagatan - Ekenäsgatan, sista hållplatsen låg vid korsningen Holmstagatan - Trozelligatan. Vid utfarten från Klingsbergsparken finns även ett sidospår.
Tack för svar! Finns plattformarna kvar? Vid en eventuellt återupptagen trafik.
Minns jag rätt hette de St Olofsgatan, Klingsberg och Holmstagatan.
Jag ställer på nytt fråga som jag inte fick svar på i en tidigare tråd:
Skulle förflyttning av linje 2 till Vasaparken kunna öka sannolikheten för en tredje linje? Jag tänker att man skulle reflektera över alla spårsträckor som inte längre används och de tankar som då och då hörs att både linje 2 och linje 3 borde gå i Drottninggatan, och införa en linje Klingsberg - Östra promenaden - Norr Tull el Fridvalla? (Vändning av tvåan vid Norr Tull om tredje linjen skulle gå till Fridvalla).
Under torsdagen ska biltrafiken släppas på i Albrektsvägen. Fortfarande saknas den rälsbit som lyfts bort för ett ledningsarbete i korsningen Trozelligatan - Holmstagatan. I bästa fall ska denna läggas tillbaka på fredag (jag tror förr att det blir nästa vecka). Luftledningen är heller inte injusterad då det nya spåret in på Albrektsvägen inte ligger i samma läge som tidigare.
twr skrev:Invigdes hela sträckan från korsningen Nygatan/Hörngatan till Klinsgberg 1945? Vilka linjer trafikerades den av?
Var det 2006 som Klingsbergsslingan togs ur bruk, och trafiken mot Ljura centrum startade?
Enligt Willys text på sidan 44 i "Gula Faran -rullar vidare-", så förstår i alla fall jag att hela Klingsbergslinjen startades på en gång och då menar jag alltså från Söder Tull.
Starten skedde 1 augusti 1945, med linje 2. Linje 4 kom till först 5 oktober 1957, då linje 2 delades till 2 och 4 i norr.
Ja, Klingsberg slutade trafikeras då linje två började trafikera Ljura.