Det "låg ju en fjärrvärmekulvert i vägen..."
Norrköping: Klingsbergsslingan i bruk igen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Norrköping: Klingsbergsslingan i bruk igen
Men vänta nu, det där är ju omöjligt.
Det "låg ju en fjärrvärmekulvert i vägen..."
Det "låg ju en fjärrvärmekulvert i vägen..."
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Norrköping: Klingsbergsslingan i bruk igen
Exakt, den "låg", men ligger inte längre...roggek skrev:Men vänta nu, det där är ju omöjligt.
Det "låg ju en fjärrvärmekulvert i vägen..."
F.ö. inte bara en fjärrvärmekulvert, utan en slags omkopplingsstation för fjärrvärme. Numera bortbyggt.
Re: Norrköping: Klingsbergsslingan i bruk igen
Jag får intrycket att Norrköping har en mycket pragmatisk spårvägsplanering? Man gör saker i små steg när det är möjligt, men uppgraderar och förbättrar kontinuerligt. Stämmer mitt intryck?leifd skrev:Exakt, den "låg", men ligger inte längre...roggek skrev:Men vänta nu, det där är ju omöjligt.
Det "låg ju en fjärrvärmekulvert i vägen..."
F.ö. inte bara en fjärrvärmekulvert, utan en slags omkopplingsstation för fjärrvärme. Numera bortbyggt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Norrköping: Klingsbergsslingan i bruk igen
Vilka hållplatser finns/har funnits i Klingsbergsslingan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Norrköping: Klingsbergsslingan i bruk igen
Stämmer nog i stort. Spårvägen här i Norrköping är ju en del av staden (så var det inte lika uttalat förr, utan blev så efter att man på 90-talet bestämde att spårvägen ska vara kvar i framtiden och utvecklas med staden). Nu ingår alltid spårvägen i planerna vid förändring och utbyggnad av staden. Sen gör man oftast lite mindre storslagna lösningar, eftersom man historiskt vet, att det också kan fungera bra.twr skrev:Jag får intrycket att Norrköping har en mycket pragmatisk spårvägsplanering? Man gör saker i små steg när det är möjligt, men uppgraderar och förbättrar kontinuerligt. Stämmer mitt intryck?leifd skrev:Exakt, den "låg", men ligger inte längre...roggek skrev:Men vänta nu, det där är ju omöjligt.
Det "låg ju en fjärrvärmekulvert i vägen..."
F.ö. inte bara en fjärrvärmekulvert, utan en slags omkopplingsstation för fjärrvärme. Numera bortbyggt.
Att man nu byggde bort den korta enkelspåret i korsningen Trozelligatan - Albrektsvägen, trots att man planerar att bygga spår genom Vasaparken (ca 1 km bort) redan 2017, beror på att växlarna, som var begagnade, en mycket dålig och även kostat en sönderbruten vagn, vid en urspåring. Dessutom kommer ju detta spår säkert att komma till nytta även i framtiden.
Re: Norrköping: Klingsbergsslingan i bruk igen
En hållplats fanns vid infarten i Klingsbergsparken, korsningen Albrektsvägen - S:t Olofsgatan, nästa hållplats låg vid utfarten från Klingsbergsparken, ungefär korsningen Holmstagatan - Ekenäsgatan, sista hållplatsen låg vid korsningen Holmstagatan - Trozelligatan. Vid utfarten från Klingsbergsparken finns även ett sidospår.twr skrev:Vilka hållplatser finns/har funnits i Klingsbergsslingan?
Re: Norrköping: Klingsbergsslingan i bruk igen
Tack för svar! Finns plattformarna kvar? Vid en eventuellt återupptagen trafik.leifd skrev:En hållplats fanns vid infarten i Klingsbergsparken, korsningen Albrektsvägen - S:t Olofsgatan, nästa hållplats låg vid utfarten från Klingsbergsparken, ungefär korsningen Holmstagatan - Ekenäsgatan, sista hållplatsen låg vid korsningen Holmstagatan - Trozelligatan. Vid utfarten från Klingsbergsparken finns även ett sidospår.twr skrev:Vilka hållplatser finns/har funnits i Klingsbergsslingan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Norrköping: Klingsbergsslingan i bruk igen
Minns jag rätt hette de St Olofsgatan, Klingsberg och Holmstagatan.leifd skrev:En hållplats fanns vid infarten i Klingsbergsparken, korsningen Albrektsvägen - S:t Olofsgatan, nästa hållplats låg vid utfarten från Klingsbergsparken, ungefär korsningen Holmstagatan - Ekenäsgatan, sista hållplatsen låg vid korsningen Holmstagatan - Trozelligatan. Vid utfarten från Klingsbergsparken finns även ett sidospår.twr skrev:Vilka hållplatser finns/har funnits i Klingsbergsslingan?
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Norrköping: Klingsbergsslingan i bruk igen
Det fanns aldrig några plattformar. Mer åt "trottoarkanter".twr skrev:Tack för svar! Finns plattformarna kvar? Vid en eventuellt återupptagen trafik.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Norrköping: Klingsbergsslingan i bruk igen
Okej, om jag formulerar mig så här: Om spårvagnstrafiken tas upp imorgon igen, kan folk kliva på och av vid hållplatserna?bark skrev:Det fanns aldrig några plattformar. Mer åt "trottoarkanter".twr skrev:Tack för svar! Finns plattformarna kvar? Vid en eventuellt återupptagen trafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
20581000184197
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Re: Norrköping: Klingsbergsslingan i bruk igen
Jag ställer på nytt fråga som jag inte fick svar på i en tidigare tråd:
Skulle förflyttning av linje 2 till Vasaparken kunna öka sannolikheten för en tredje linje? Jag tänker att man skulle reflektera över alla spårsträckor som inte längre används och de tankar som då och då hörs att både linje 2 och linje 3 borde gå i Drottninggatan, och införa en linje Klingsberg - Östra promenaden - Norr Tull el Fridvalla? (Vändning av tvåan vid Norr Tull om tredje linjen skulle gå till Fridvalla).
Skulle förflyttning av linje 2 till Vasaparken kunna öka sannolikheten för en tredje linje? Jag tänker att man skulle reflektera över alla spårsträckor som inte längre används och de tankar som då och då hörs att både linje 2 och linje 3 borde gå i Drottninggatan, och införa en linje Klingsberg - Östra promenaden - Norr Tull el Fridvalla? (Vändning av tvåan vid Norr Tull om tredje linjen skulle gå till Fridvalla).
Re: Norrköping: Klingsbergsslingan i bruk igen
Tja, om man accepterar någon decimeter trappsteg borde det funka:twr skrev:Okej, om jag formulerar mig så här: Om spårvagnstrafiken tas upp imorgon igen, kan folk kliva på och av vid hållplatserna?
Holmstagatan Google Streetview
Klingsberg Google Streetview
St Olofsgatan Google Streetview
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
- Willy Forsström
- Inlägg: 83
- Blev medlem: söndag 17 november 2002 17:47
- Ort: Norrköping
Re: Norrköping: Klingsbergsslingan i bruk igen
Under torsdagen ska biltrafiken släppas på i Albrektsvägen. Fortfarande saknas den rälsbit som lyfts bort för ett ledningsarbete i korsningen Trozelligatan - Holmstagatan. I bästa fall ska denna läggas tillbaka på fredag (jag tror förr att det blir nästa vecka). Luftledningen är heller inte injusterad då det nya spåret in på Albrektsvägen inte ligger i samma läge som tidigare.
Re: Norrköping: Klingsbergsslingan i bruk igen
Invigdes hela sträckan från korsningen Nygatan/Hörngatan till Klinsgberg 1945? Vilka linjer trafikerades den av?
Var det 2006 som Klingsbergsslingan togs ur bruk, och trafiken mot Ljura centrum startade?
Var det 2006 som Klingsbergsslingan togs ur bruk, och trafiken mot Ljura centrum startade?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Norrköping: Klingsbergsslingan i bruk igen
Enligt Willys text på sidan 44 i "Gula Faran -rullar vidare-", så förstår i alla fall jag att hela Klingsbergslinjen startades på en gång och då menar jag alltså från Söder Tull.twr skrev:Invigdes hela sträckan från korsningen Nygatan/Hörngatan till Klinsgberg 1945? Vilka linjer trafikerades den av?
Var det 2006 som Klingsbergsslingan togs ur bruk, och trafiken mot Ljura centrum startade?
Starten skedde 1 augusti 1945, med linje 2. Linje 4 kom till först 5 oktober 1957, då linje 2 delades till 2 och 4 i norr.
Ja, Klingsberg slutade trafikeras då linje två började trafikera Ljura.