Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?
http://www.dn.se/arkiv/stockholm/tank-o ... -hade-ratt
Något stort har hänt! DN:s inflytelserike kolumnist som är en av företrädarna för linjen "det fattar väl vem som helst att tunnelbana alltid är bättre", verkar ha börjat komma till insikt om att kollektivtrafiken är till för att resa med, och att trafiknyttan därför är avgörande. Vågar man hoppas, som skribenten Odd, att detta projekt faktiskt inte blir av?
Något stort har hänt! DN:s inflytelserike kolumnist som är en av företrädarna för linjen "det fattar väl vem som helst att tunnelbana alltid är bättre", verkar ha börjat komma till insikt om att kollektivtrafiken är till för att resa med, och att trafiknyttan därför är avgörande. Vågar man hoppas, som skribenten Odd, att detta projekt faktiskt inte blir av?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?
För den som är intresserad av resandet på Arenastadenlinjen rekommenderas analysbilagan till Nordostutredningen som redovisades på trafiknämndens sammanträde 2 juni 2015twr skrev:Jag uttryckte mig inte så tydligt. Resenärer som börjar sin resa i Arenastaden kommer att ta tunnelbanan om de har destination Hagastaden. Det var så jag menade. För alla andra som börjar sin resa i Arenastaden borde pendeltåg (eller Tvärbana eller buss) vara bättre alternativ.CS skrev:
Nej resenärer som ska till Hagastaden kommer att åka pendeltåg till Odenplan norra eller tunnelbana till Sankt Eriksplan södra och sedan gå till Karoliskaplan. Det finns bättre turtäthet och kortare restid att göra så. Busstrafiken bör ta en hel del resenärer beroende på hur den läggs upp och vilken framkomlighet den får. Det lite tråkiga i tunnelbaneavtalet är ju att det särskilt pekas ut att tunnelbanesatsningen gör att gatuutrymmet avlastas från kollektivtrafik och inte lika mycket kollektivkörfält behöver anläggas.![]()
Resandet Arenastaden - Hagastaden är ungefär lika stort som resandet Odenplan - Hagastaden. Naturligtvis kommer ju några själar att hitta tunnelbanan
Effekten kommer sig av att byten upplevs mycket negativt och att det är ganska korta gångavstånd till Karolinskaplan och Torsplan från Karlbergsvägen respektive Vanadisplan.
Är prognoserna som du hänvisar till offentliga? Kommer de att bli det? Allmänheten borde informeras om det vansinniga i detta projekt. Eller har tunnelbana trätt in i den metafysiska sfär där "vård, skola, omsorg" befinner sig, så att man framstår som en hjärtlös och kall människa om man någonsin ifrågasätter en tunnelbanesatsning?
Solna stad kan få bygga sin tunnelbana för samma obefintliga pengar de byggde en jättearena för. Däremot vill jag som skattebetalare i Stockholms läns landsting inte bidra till detta vansinne.
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... -11-15.pdf
I bilaga 11 på sidan 156 finns en prognos för Arenastaden redovisad. Den visar på ca 800 resenärer i maxtimmen. Med 5-minuterstrafik blir det 67 passagerare/tåg. Sätter vi in enkla C10:or utan manövervagnen, C11, får alla sitta.
C10 har 72 sittplatser inklusive fällsäten.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?
800 resenärer i maxtimmen... I Malmö är det gränsen för när det anses vara motiverat med spårväg.CS skrev: För den som är intresserad av resandet på Arenastadenlinjen rekommenderas analysbilagan till Nordostutredningen som redovisades på trafiknämndens sammanträde 2 juni 2015
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... -11-15.pdf
I bilaga 11 på sidan 156 finns en prognos för Arenastaden redovisad. Den visar på ca 800 resenärer i maxtimmen. Med 5-minuterstrafik blir det 67 passagerare/tåg. Sätter vi in enkla C10:or utan manövervagnen, C11, får alla sitta.
C10 har 72 sittplatser inklusive fällsäten.
Hur kan det komma sig att samma personer som tycker att Norra Djurgårdsstaden ska klara sig med buss anser att Hagastaden behöver tunnelbana? Och hur kan det komma sig att Arenastaden anses behöva både pendeltåg och tunnelbana? Det är nästan så att man misstänker att dessa personer har ideologiska preferenser för vissa trafikslag... Eller är de kanske bara okunniga?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?
En annan reflektion är när motsvarande överraskande låga prognoser kom fram vad gäller Spårväg Cityprojektets ursprungliga sträckning via Fleminggatan till Hornsberg ledde det till tvärstopp för det projektet. Borde inte motsvarande hända här nu? För detta måste väl vara nyheter för de som drivit på för tunnelbanetarmen? Man kan väl inte ha projekterat en enorm (och snabbprioriterad!) tunnelbaneinvestering med så låga trafikprognoser? Väl?
Stefan B
Stefan B
Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?
Om politiker kan man tro vad som helst, när de hanterar andras pengar!Stefan B skrev:En annan reflektion är när motsvarande överraskande låga prognoser kom fram vad gäller Spårväg Cityprojektets ursprungliga sträckning via Fleminggatan till Hornsberg ledde det till tvärstopp för det projektet. Borde inte motsvarande hända här nu? För detta måste väl vara nyheter för de som drivit på för tunnelbanetarmen? Man kan väl inte ha projekterat en enorm (och snabbprioriterad!) tunnelbaneinvestering med så låga trafikprognoser? Väl?
Stefan B
Varning, man kan helt tappa förtroendet för politiker om man ser följande film!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?
Det är inte för sent för det fattiga landstinget att spara 2 miljarder på att inte bygga den onödiga tunnelbanan Hagastaden - Arenastaden! 

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?
I artikeln står "Avsaknaden av tunnelbana pekas ut som en klar brist för nykomlingen av flera experter." Varför kan man fråga sig? Vad är skillnaden på tunnelbana och pendeltåg egentligen? Är "avsaknad av Gröna linjen" en klar brist för Kistagallerian? Hur kan Täbygallerian ha lyckats bli Stockholms största?Odd skrev:Jag snubblade över denna artikel på SVD: Vem ska handla på Mall of Scandinavia?
Jag har inte fattat det förrän nu, men nu är det helt uppenbart varför politiker och tjänstemän driver på så hårt för Blindtarm Karolinska. Denna sträckning kommer att kosta många miljarder kr, men eftersom investeringen i "Mall of scandinavia" ligger på nästan 7 miljarder kr så är det nog inte så konstigt att politiker och tjänstemän lovat att få tunnelbana till platsen. Betänk att "Mall of scandinavia" i stället skulle bebyggas där det redan finns tunnelbana! För det första så skulle man nog inte hitta någon sådan plats. För det andra så skulle inlösen av alla fastigheter som hade behövts för att bygga stormarknaden blivit så många miljarder dyrare att det inte skulle löna sig. Så vad är den uppenbara lösningen? Jo, att presentera planerna för utvalda politiker och tjänstemän och sedan "övertyga" dom om att det behövs en tunnelbana dit, annats kommer dom inte att göra 7-miljardersinvesteringen.
Så, det fanns egentligen aldrig något alternativ, tunnelbanan måste alltså byggas till varje pris, annars kommer man att bryta den överenskommelse som gjorts om investeringen, för ingen kommer väl tro på att Sveriges största shoppingcenter byggs på en plats med för lite parkeringskapacitet och otillräckliga kommunikationer...
(Och var bor man egentligen om man tycker att Solna station ligger "en bra bit utanför stan"?

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?
Något att fundera över. Kanske tillgängligheten inte är lika stor. Tuben har väl dubbelt så många stationer och rätt många i innerstaden. Antalet årliga resenärer är också betydligt fler, 320 miljoner mot 85 miljoner. Med Citybanan och de smidigare bytena vid Odenplan och T-Centralen kanske det jämnas ut lite. Gula linjen är ju en stump med få stationer (kräver också byte vid Odp) så den kanske inte gör så stor skillnad just när det gäller Arenastaden. Vilken restid räknar men med mellan Odenplan och Arenastaden/Solna på pendeln respektive tuben?twr skrev: I artikeln står "Avsaknaden av tunnelbana pekas ut som en klar brist för nykomlingen av flera experter." Varför kan man fråga sig? Vad är skillnaden på tunnelbana och pendeltåg egentligen?
Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?
Kanske är det så enkelt att experterna aldrig har åkt pendeltåg och inte vet vad det är? I likhet med många boende i centrala Stockholm.Anders Hanquist skrev:Något att fundera över. Kanske tillgängligheten inte är lika stor. Tuben har väl dubbelt så många stationer och rätt många i innerstaden. Antalet årliga resenärer är också betydligt fler, 320 miljoner mot 85 miljoner. Med Citybanan och de smidigare bytena vid Odenplan och T-Centralen kanske det jämnas ut lite. Gula linjen är ju en stump med få stationer (kräver också byte vid Odp) så den kanske inte gör så stor skillnad just när det gäller Arenastaden. Vilken restid räknar men med mellan Odenplan och Arenastaden/Solna på pendeln respektive tuben?twr skrev: I artikeln står "Avsaknaden av tunnelbana pekas ut som en klar brist för nykomlingen av flera experter." Varför kan man fråga sig? Vad är skillnaden på tunnelbana och pendeltåg egentligen?
Restiden torde vara cirka 4 minuter med pendel och 6 till 7 minuter med tunnelbana. Med en extra station i Hagalund som börjar verka mer trolig blir det ytterligare cirka en minut på tunnelbanan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?
Varför inte via världens största köpcentrum; Mall of Asia i Manila?
mvh/spårsnoken
mvh/spårsnoken
Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.