Lars_L skrev:Vet väl inte om det är en direkt meningsfullare dragning. Särskilt nu när Kistagrenen av Tvärbanan planeras. Om den inte skulle bli av - kan det väl förvisso vara ett alternativ och troligen billigare än spårvägsalternativet. Annars kommer ju Tvärbanan att erbjuda ett bra alternativ för tvärresor till Kista från "Hjulstagrenen". Den faktiska restiden bör bli kortare för flertalet än via Barkarby. Även om en lösning med tunnelbana i halvcirkel förvisso kan klara ett något bättre värde om man betänker "strafftiden" för byte.twr skrev:
Man får verkligen hoppas att den här informatören har rätt. Det vore ett stort framsteg om denna tunnelbana skrotades, till förmån för mer meningsfulla projekt. Till exempel att binda samman även Hjulsta och Barkarby.
Men även om som sagt tunnelbanans förlängning enbart till Hagastaden inte ger någon större effekt, så ger det en viss avlastning för pendeln på sträckan - Odenplan-Solna Stn. Man kan ju också tänka sig att det blir en smidig lösning för boende i Norrort - men vinsten mot att fortsätta med buss E4:an måste bedömas som minimal.
Men en tanke här är väl att se det som en "etapputbyggnad" för att bygga vidare t-bana till Mörby-Täby. Fast då är det ju ganska dumt att bygga den innan det är fastlagt att det är den lösning man vill ha. Och lösningen är ju inte så bra med nuvarande förslag på en linje som i högtrafik är separerad från den gröna. I alla fall inte så länge ändstationen blir Odenplan.
Jag saknar ibland det "helhetsgrepp" som fanns 1965 i tunnelbaneplanen. Tycker man började lite i fel ända inför de förslag som kommit nu. När det planeras så här stora förändringar i kollektivtrafiken för hela regionen, så vore det nog bättre om man hade tagit ett lite mer långsiktigt strategiskt helhetsgrepp. Och inte bara koncentrerat sig på en typ av transportmedel och de önskemål som inkommit om utbyggnad.
+1