Invigningsarrangemang 24 okt 2015 Lidingöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Re: Invigningsarrangemang 24 okt 2015 Lidingöbanan

Inlägg av ADDE »

Jag o mina polare hann inte riktigt dit till AGA i tid, och jag hade dessutom oturen att jag glömde mitt vanliga minneskort hemma. Som tur var så hade jag en i reserv, men det var en väldigt liten en...

Vid ropsten så var trafiken redan stoppad, så jag fick för första - och sista - gången åka Lidingöbanans ersättningsbuss. Just denna var 21X som tog oss direkt till AGA, lagom till Tamsons tal i invigningscermonin.
S1660009 (800x450).jpg
S1660009 (800x450).jpg (244.7 KiB) Visad 2040 gånger
Efter talet så begav vi oss till den strajpade 7:e vagnen som skulle avgå mot Ropsten, här tillsammans med Vagn 17 och de andra A36:orna.
S1660011 (800x450).jpg
S1660011 (800x450).jpg (307.55 KiB) Visad 2040 gånger
Mycket folk som ville med.
S1660012 (800x450).jpg
S1660012 (800x450).jpg (256.71 KiB) Visad 2040 gånger
Jag tyckte att flera stationsutformingar var väldigt anmärkningsvärda. Hur :evil: -siken ska en rullstol ta sig fram? funderade jag. Torsvik tyckte jag var värsta exemplet.
S1660013 (800x450).jpg
S1660013 (800x450).jpg (280.16 KiB) Visad 2040 gånger
Framme vid ropsten. Jag fick låna min polares minneskort för att filma resan, likt Solnas invigning, men jag lyckades bara ta mig tillbaka till AGA vid det första försöket. Sedan drog vi till Max, som hade öppnats i närheten. På vägen tillbaka så uppmärksammade ajg den olyckliga S-kurvan, som kudne ha dragits rakare paralällt med Södra Kungsvägen, tycker jag.
S1660015 (800x450).jpg
S1660015 (800x450).jpg (262.92 KiB) Visad 2040 gånger
Sedan var vi runt i AGA och kollade bland tälten och de uppställda vagnarna. Sedan fortsatte vi mot Gåshaga brygga med filmdokumenteringen - på samma vagn (557)! Sedan gjorde vi lite annat kul innan vi till slut avslutade dagen vid ropsten!

Det var en fin och härlig dag och det tackar ajg mycket för! Filmerna kommer upp på YouTube så småningom!

//ADDE
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Den där S-kurvan borde inte vara något problem om den är doserad rätt, hastigheten är väl inte hög där.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

C12C3C3C12 skrev:Den där S-kurvan borde inte vara något problem om den är doserad rätt, hastigheten är väl inte hög där.
Ett annat sätt att uttrycka det är väl att hastigheten inte kan bli så hög där pga. bangeometrin. :wink:

Jag har fått det förklarat för mig så att det fanns alternativa lösningar för spårdragningen, men Lidingö stad hade låst sig vid denna eftersom man redan bestämt sig för hur infarten från S. Kungsvägen till Dalénum skulle utformas.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Just Torsvik har man lämnat därhän då man inte vet hur det skall bli i framtiden.
Jag tror, och hoppas, dock att det är oförändrat läge och då kan man göra om banan lite så man får bredare plattform och att man dessutom bygger en hiss eller hissbana upp till Torsvikstorg.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
CS

Inlägg av CS »

Björn Ehnberg skrev:
C12C3C3C12 skrev:Den där S-kurvan borde inte vara något problem om den är doserad rätt, hastigheten är väl inte hög där.
Ett annat sätt att uttrycka det är väl att hastigheten inte kan bli så hög där pga. bangeometrin. :wink:

Jag har fått det förklarat för mig så att det fanns alternativa lösningar för spårdragningen, men Lidingö stad hade låst sig vid denna eftersom man redan bestämt sig för hur infarten från S. Kungsvägen till Dalénum skulle utformas.
Nja skulle inte vilja peka ut Lidingö stad. Det hela kan snarare beskrivas som en planeringslåsning med 3 spelare; SL, Lidingö stad och JM. Det fanns flera individer som såg problemen inom respektive parter. Men att ta upp frågan ansågs störa tidsplanen och riskera överenskommelser.

Så att alla ser ett problem och kan tänka sig lösa det är inte en tillräcklig förutsättning. För att lösa problem krävs också ett mod att våga prata med varandra om problemet. Så funkar samhällsplanering.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Björn Ehnberg

Jag är inte ens säker på att alla inblandade såg detta som ett problem. Och hur är det man säger: Om du har en hammare har alla problem tendensen att se ut som en spik.
Björn Ehnberg

Så till slut några avrundade ord, när nu Lidingöbanan äntligen och återigen är igång och dess framtid säkrad. Vi som räknar oss till Lidingöbanans vänner gläds naturligtvis åt att arbetet för att se till att Lidingö stad även i fortsättningen har spårtrafik är avslutat. Många och långa år blev det, själv hade jag nästan givit upp hoppet om att få uppleva dagen som inträffade igår. Allt har inte blivit helt perfekt i denna renovering, och det har framhållits på åtskilliga ställen här, så detta finns ingen anledning för mig att kommentera ytterligare. Mycket är detaljer, som borde kunna rättas till relativt smärtfritt om viljan finns.

Många har bidragit till detta (även jag tycker i mina ljusare stunder att jag bidragit i någon liten mån, sedan jag skrev mitt första inlägg om detta för mer än 11 år sedan:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... f=2&t=4428 )
och ingen nämnd och ingen glömd, brukar man ju säga. Några namn förtjänar dock särskilt att framhållas, under en nästan 40-årig kamp:

Bild

Först och främst Stig Dingertz förstås, trafiklandstingsråd (m) 1986 - 88. Hans betydelse för spårtrafikutvecklingen inom Stockholms län kan nästan inte överskattas. Till höger om Stig sitter Lidingöbanans forne chef mm. mm. Kaj Hagström, som lotsade LB genom många svåra år, innan han blev Roslagsbanans särskilde beskyddare. Här är båda farbröderna fotograferade vid Aga station när LB 2006 firade 20-årsjubileet av den då senaste återinvigningen, 1986: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 17&t=15907
Det enda ledsamma i sammanhanget är att Kaj aldrig fick uppleva gårdagen, han lämnade oss för alltid i maj i år: http://www.dn.se/arkiv/kultur/kaj-hagstrom
Stig Dingertz är däremot still going strong, 89 år fyllda.

Den tredje personen jag särskilt vill framhålla är Lidingöpartiets ordförande Lars H Ericsson
Bild
Lars har arbetat för Lidingöbanans bevarande sedan 1970-talet, och finns avbildad i Carl-Henrik Ankarbergs bok om södra Lidingöbanan, då han tillsamman med några meningsfränder uppvaktar SL:s dåvarande vd Ingemar Bäckström, allas vår Helge B:s handplockade efterträdare (Ingemar B brukade beskrivas som en vänlig och trevlig man, men totalt oförmögen att lyssna på eller ta till sig andras åsikter). Lars har sedan dess innehavt flera höga poster inom kollektivtrafiken i Stockholms län.

Det faktum att Lidingöbanan nu får fortsätta in i framtiden gör att mina skriverier inte längre behövs och jag har därför beslutat att detta får bli mitt sista inlägg på detta Forum, efter över 2000 tidigare sådana, de flesta om Lidingöbanan, hoppas jag. I likhet med Ragnar T. pensionerar jag mig nu, åtminstone från forumet, och avser inte att vare sig skriva eller läsa mer här.

Med vänlig hälsning och tack till både meningsfränder och meningsmotståndare, åtminstone de som försökt föra en saklig diskussion.
Björn Ehnberg.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Men varför Björn? Det har varit trevligt och sakligt att läsa det du skrivit. Jag är född och uppvuxen i Stockholm och gläder mig på "gamla dar" att läsa vad som händer i storstaden från min nuvarande bostad i Malmköpings närhet. :D
Medlem nr 266
turbo

Inlägg av turbo »

Tack för underbart fina bilder. Jag vill dessutom instämma i Sven Blombergs fråga. Varför vill Björn Ehnberg sluta skriva här? Jag är också pensionär och det är väl då man har tid att fatta "pennan"? Nej kom igen och ta nya tag nu. Nya spårvägar stundar nog!
twr

Inlägg av twr »

Odd skrev:Just Torsvik har man lämnat därhän då man inte vet hur det skall bli i framtiden.
Jag tror, och hoppas, dock att det är oförändrat läge och då kan man göra om banan lite så man får bredare plattform och att man dessutom bygger en hiss eller hissbana upp till Torsvikstorg.
Torsvik har ganska litet resande. Här gjordes bedömningen att det vara bättre att behålla den smala plattformen som den var än att lägga ned stationen, vilket troligen hade varit alternativet. Området har redan busstrafik uppe på platån, så det bedömdes inte vara motiverat att rusta upp stationen för dyra pengar. Osäkerheten kring Lidingö centrum spelade förstås också in. Sammanfattningsvis tror jag inte att stationen kommer att åtgärdas i framtiden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Hur fungerade morgonrusningen? Var det trångt eller räckte A36:an till?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar