Lidingöbanan - Trafikstart någon gång i höst

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén

Re: Lidingöbanan - Trafikstart någon gång i höst

Inlägg av Stefan Widén »

Björn Ehnberg skrev:[

Sedan kan man ju hoppas att vagntypens driftsäkerhet inte kommer att ställa till problem. En händelse (egentligen flera olika under de senaste åren) med systertypen A35 har fått mig att börja fundera över hur det står till med felsäkerheten i CAF:s styrprogramvara.
A35 är A35 och A36 är A36.........

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

A35 == A36! Samma programvara, samma komponenter. Skillnaden är att A36 inte har fått lukta på riktiga trafikanter under realistiska situationer. Verkligheten kommer till A36 också snart...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Ja det ska faktiskt bli spännande att se hur de funkar i skarpt läge. Men efter som A36 är byggda med A35s komponenter men ändå som en egen vagn finns ju möjligheten att CAFarna lyckats få det som inte vart bra med A35..... det som väntar får se......
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Någon gång i höst har nu fått ett datum – 24 oktober.
http://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressr ... e=sendgrid

Den 24 oktober kommer att trafikeras enligt en något avvikande tidtabell (lördag med uppehåll för arrangemang i AGA ca: 12:00 – 13:30 och därefter förstärkt trafik i 10 minuters-intervall till ca: 17:00). Exakta tider kommer att kommuniceras senare.

Tiden fram till trafikstart kommer att användas för fortsatta utbildningar, examineringar samt provdrift.
Senast redigerad av Thomas Lange den torsdag 08 oktober 2015 19:08, redigerad totalt 1 gånger.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Nämen titta - så kul att få åka A34 på Lidingö! :D

/ Lena
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

1 skrev:Nämen titta - så kul att få åka A34 på Lidingö! :D

/ Lena

Va har du missat det.......A34:orna ska till Lidingö och A36 till Djurgården. De ombyggnadsarbeten som sker i hallen är installation av en vagnshiss ner till det hittills okända bergrum som finns under hallen och gott och väl räcker för de moderna vagnarna vilket gör att vi nästa säsong ökar kapasiteten ordentligt.. Det innebär att vi även kan ta tillbaka museiflottan i sin helhet.... AAAA 76+846+917...... :D :D :D

har jag skrivigt detta....?

Stefan
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Stefan Widén skrev: har jag skrivigt detta....? Stefan
Jepp - efter den sedvanliga gedigna middagen i bolagets direktionsmatsal med eftersnack och GT i "Döda Svanen"! :oops:

Förklarar / Lena
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Väldigt roligt! Dags att damma av kamerastativet, ladda ner en bra filmredigeringsprogram och sedan ska den efterlängtade "Före o efter"-projektet finalliseras. När denna film kommer törs jag inte säga, men ser fram emot att åka på den nyrenoverade Lidingöbanan. Förhoppningsvis på bästa platsen igen.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Det var ju utomordentligt glädjande besked. Informationen verkar nu också ha nått ut till vanliga medier, dvs. Lidingösidan:
http://www.lidingosidan.se/lidingo/lidi ... 4-oktober/

men i skrivande stund ingenting på SLL:s Lidingöbanesida, märkligt nog:
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... rnisering/

Hoppas nu på en solig och vacker oktoberlördag, då div. landsting- och kommunalråd gärna vill vara med i Aga och sola sig i glansen. Min prognos visade sig ju hålla hyfsat, och det blir nästan på dagen två år efter invigningen av Tvärbanans Solnagren: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 17&t=36644

Även jag kommer att vara på plats i vimlet, förstås, och försöka ta några bilder med min friska arm. Vad som är viktigare är förstås att trafiken sedan löper på någorlunda störningsfritt under inledningsveckan och att LB slipper allt strul som Tvärbanans Solnagren drabbades av under motsvarande tid. Via ordf. Lange vill jag gärna framföra mina välgångsönskningar till AB SS och alla som jag känner och inte känner inom företaget.

Väl mött 24/10!
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Kan 1 utveckla detdär med A34 på Lidingö? :shock:
Björn Ehnberg

Neeej! Snälla! Ingen ny "A30/B30" till Kuba-diskussion: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=35604
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Hechtwagen skrev:Kan 1 utveckla detdär med A34 på Lidingö? :shock:
Behövs inte. Titta på bilden i det av SL publicerade pressmeddelandet så förstår du vad 1 kommenterade...
http://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressre ... an-1231522
Ju förr dess bättre.
Björn Ehnberg

Thomas Lange skrev:
Hechtwagen skrev:Kan 1 utveckla detdär med A34 på Lidingö? :shock:
Behövs inte. Titta på bilden i det av SL publicerade pressmeddelandet så förstår du vad 1 kommenterade...
http://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressre ... an-1231522
Just det! Och här är direktbildlänken: http://d20tdhwx2i89n1.cloudfront.net/im ... tuhips.jpg
(säkrast att inte länka in bilden direkt om nu SLL eller dess uppdragsgivare skulle hävda upphovsrätt). Säkert hämtad från någon gammal planhandling (orkar inte ta reda på vilken) och uppvisar det (då) kommande utseendet för Baggeby stn. Kreatören har väl tagit en spårvagnsbild föreställande en typ som vederbörande kände till. A35/A36 kanske inte ens var känd till utseendet då.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Thomas Lange skrev:Någon gång i höst har nu fått ett datum – 24 oktober.
Redan..? ;)
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Skriv svar