Lidingöbanan - Trafikstart någon gång i höst

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Lidingöbanan - Trafikstart någon gång i höst

Inlägg av Jourmaster »

Välkommen att återuppta diskussionen om Lidingöbanans återstart här.
Jourhavande forummoderator.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Re: Lidingöbanan - Trafikstart någon gång i höst

Inlägg av Hechtwagen »

Hösten är här sedan länge och det borde väl gå att få ett datum för full trafikstart på Lidingöbanan nu? Och då får det visa sig om dubbelspåret Käppala-Gåshaga verkligen behövdes, verkar åtminstone i teorin vara väsentligt onödigare än dubbelspår käppala-Högberga....

Som sagt, kan vi få ett datum snart?
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Tålamod, Gäddan, tålamod! Jag vet förstås inte om Transportstyrelsen meddelat sitt nådiga tillstånd, men i så fall hänger det nog mest på att trafikpersonalen ska hinna få tillräcklig utbildning och träning. Jag var ute på ön en solig dag i förra veckan. Ett antall vagnar var ute och körde, men kanske inte så många som jag hade trott. Nå, det är inte min sak att kommentera AB SS planering. Här är i alla fall några intryck:

Bild
I vagn 556 pågår i alla fall utbildning (här vid Kottla). Alla vagnar var skyltade "Provkörning", men det spelar ju ingen roll eftersom allmänheten inte har något intresse av att veta annat än om en vagn är i trafik eller ej. Egentligen skulle man lika gärna kunna skylta "Ej i trafik" (den vanligaste destinationen, enligt trafikprofilen SAJ).

Bild
Och här vagn 554 vid Skärsätra.

Bild
Vagn 552 var däremot ett äkta provtåg, då den var belamrad med CAF-tekniker (här vid Larsberg). Tåget framförs av en av de mest kunniga medarbetarna på Lidingöbanan. Den han inte vet om banan och trafiken är inte värt att veta, och AB SS kan skatta sig lyckliga över att ha kunnat enrollera vederbörande i sin medarbetarstab.

Bild
Och här vid Kottla.

Bild
Tågmöte vid Högberga

Bild
ATC:n är fortfarande felprojekterad (Högberga). Här kan man inte köra med A35 (ex.vis) dubbelvagnståg.

Bild
Men har du sett på :evil: . Här har någon tänkt till, och sett till att ett staket av sträckmetall kommit upp, t.o.m. lackerat i samma nyans. Fall framåt!

Under alla förhållanden räknar jag med att den ordinarie trafiken kommit igång till advent, och då skulle jag gärna vilja se vagn 17 ute på LB någon av adventssöndagarna. Det är väl i körbart skick? Visserligen är hjulen omsvarvade efter spårväg citys behov, och det har tillkommit en hel del nya växlar på Lidingö. Men förhoppningsvis ska det inte vålla några problem?! Kommer ni ihåg? Det är 10 år sedan senast:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 17&t=11306
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Leif A

Inlägg av Leif A »

Vagn 17 har fått hjulen svarvade med gällande lidingöprofil!
Hälsingborgare i själ o hjärta
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Man kan ju alltid förlänga plattformen 10 meter bakåt i Höb så har man löst just det problemet...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Björn Ehnberg

Leif A skrev:Vagn 17 har fått hjulen svarvade med gällande lidingöprofil!
Förträffligt, förträffligt! Då ser jag fram emot 1/2/3/4:e advent (stryk det som ej önskas).
Björn Ehnberg

Odd skrev:Man kan ju alltid förlänga plattformen 10 meter bakåt i Höb så har man löst just det problemet...
Ja, det går ju - just där. Plats finns ju, även om det blir en hel del ombyggnader:
Bild
HÖB år Ropstenshållet.

Tittar man åt andra hållet så ser man ju att skyddssträckan är rätt kort, fripålen verkar ju stå ju direkt efter GC-korsningen.
Bild

Själv tycker jag förstås att man borde ha byggt dubbelspår mellan Högberga och Brevik. Gäddan var inne på behovet av dubbelspårsträckor i sitt tidigare inlägg, ett kriterium kan väl vara att man i första skedet bygger dubbelspår där det är förhållandevis enkelt att anlägga sådana. Att det inte blev något här har väl mer ekonomiska än anläggningstekniska orsaker. Här skulle man, enkelt uttryckt, bara ha behövt maka ihop lite grus. Sträckan Brevik - Käppala skulle däremot krävt omfattande sprängning och schaktning, ny viadukt över Bovetevägen mm.
twr

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev:Och då får det visa sig om dubbelspåret Käppala-Gåshaga verkligen behövdes
Nej, det visar sig inte alls nu. Dubbelspåren är ju planerade för den sammankopplade trafiken från T-Centralen, och den får vi vänta några år till på.
Björn Ehnberg skrev: Själv tycker jag förstås att man borde ha byggt dubbelspår mellan Högberga och Brevik. Gäddan var inne på behovet av dubbelspårsträckor i sitt tidigare inlägg, ett kriterium kan väl vara att man i första skedet bygger dubbelspår där det är förhållandevis enkelt att anlägga sådana. Att det inte blev något här har väl mer ekonomiska än anläggningstekniska orsaker. Här skulle man, enkelt uttryckt, bara ha behövt maka ihop lite grus. Sträckan Brevik - Käppala skulle däremot krävt omfattande sprängning och schaktning, ny viadukt över Bovetevägen mm.
Ja, dubbelspåret Högberga - Brevik skulle nog tillåta 6 minuters trafik när/om det kan tänkas bli aktuellt. Men det är ju ganska lätt att bygga till den dag det behövs!
Senast redigerad av twr den måndag 21 september 2015 22:58, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Björn Ehnberg

twr skrev: Ja, dubbelspåret Brevik - Käppala skulle nog tillåta 6 minuters trafik när/om det kan tänkas bli aktuellt. Men det är ju ganska lätt att bygga till den dag det behövs!
Stopp ett tag nu. Det är ju inte vad jag säger. Ett dubbelspår mellan Brevik och Käppala är ju inte alls "ganska lätt" att bygga, särskilt inte i jämförelse med ett dubbelspår Högberga - Brevvik.
twr

Inlägg av twr »

Björn Ehnberg skrev:
twr skrev: Ja, dubbelspåret Brevik - Käppala skulle nog tillåta 6 minuters trafik när/om det kan tänkas bli aktuellt. Men det är ju ganska lätt att bygga till den dag det behövs!
Stopp ett tag nu. Det är ju inte vad jag säger. Ett dubbelspår mellan Brevik och Käppala är ju inte alls "ganska lätt" att bygga, särskilt inte i jämförelse med ett dubbelspår Högberga - Brevvik.
Ursäkta, slarvigt av mig. Högberga - Brevik menar jag. Jag ändrar inlägget. :oops:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Björn Ehnberg

Inga problem, sånt händer.

Bilderna ovan blev i alla fall tagna under en fotopromenad mellan Ropsten och Gåshaga. På ersättningsbussen tillbaka hamnade jag vid ett ungdomsgäng som satt och hinkade starköl direkt ur burken - kl. 16 en vanlig vardagseftermiddag. Sånt får inte förekomma på Lidingöbanan!

PS. Enligt vanligtvis välunderrättad källa har Transportstyrelsen nu meddelat nödvändiga tillstånd för banan.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Vid samråden så föreslog jag Brevik skulle få utdraget dubbelspår innan enkelspår för att möjliggöra minskad tid för bomfällning samt att vagn som lämnar hållplatsen kan starta innan mötande tåg kommit in helt på hållplatsen. Det enda ställe som det genomfördes på var dock Baggeby söderut. Egentligen är det något man skulle gjort vid alla platser som går mot enkelspår. Men nu blev det inte så.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Odd! Medger verkligen dagens järnvägstänkande att ett tåg startar mot ett enkelspår när ett annat tåg är på väg mot det? Hur bra idén än är så verkar dessa samråd mest vara något som man är tvungen att ha...

Björn! Jag dricker ofta starköl när jag åker spårvagn i Tyskland ofta redan vid lunchtid! Man får det där, däremot tror jag det är förbjudet att skrika, slåss och utöva skadegörelse. Tycker inte att öldrickande är något problem i Stockholm heller jämfört med de av mig nämda företeelserna. skål! :shock:
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Hechtwagen skrev:Odd! Medger verkligen dagens järnvägstänkande att ett tåg startar mot ett enkelspår när ett annat tåg är på väg mot det? Hur bra idén än är så verkar dessa samråd mest vara något som man är tvungen att ha...
Din tanke är berättigad, men eftersom det ankommande tåget har lämnat enkelspåret i sin helhet så finns det ingen säkerhetsrisk att starta mot enkelspåret.
Om det är en längre sträcka, som i Brevik där det skulle kunna vara kanske 200-300 meter innan växeln, så kan man ha en signal vid plattformen och en signal innan växeln, men där automatiken inte ger kör på första signalen förrän andra är i kör. Så har man exempelvis gjort på Tvärbanan efter Årstadal mot Liljeholmen. En signal som heter 621 står skymd i kurva, och blir inte den kör så går inte heller signal 617, signalen vid hållplatsen, om i kör. Trafikledaren kan dock manuellt lägga kör. Denna förändring genomfördes efter en rad otillåtna stoppassager av 621 i samband med vändning vid Liljeholmen.
twr

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev:Odd! Medger verkligen dagens järnvägstänkande att ett tåg startar mot ett enkelspår när ett annat tåg är på väg mot det? Hur bra idén än är så verkar dessa samråd mest vara något som man är tvungen att ha...
Jag tror du har fel i det. På Lidingöbanan till exempel bytte man ut i stort sett alla dubbelspår efter samrådet. Samråd kan i högsta grad påverka hur ett projekt till slut utformas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Ibland måste man dessutom gå runt samrådet och i stället kontakta de som egentligen kan göra något. I samrådssammanställningen påpekade jag att det vore obra att anlägga plattformar mitt emot varandra vid Larsberg, framför allt pga den dåliga sikten i kurvan och kröken från Bodal och att man därför riskerade att få samma typ av farliga situationer som regelbundet inträffade i just Bodal. Projektet svarade att de ansåg att det var säkrare som dom ritat eftersom hållplatsen annars skulle hamna i kurva.

Efter kontakt direkt med en person på SL som insåg problemet så fick projektet ändra på utformningen, inte bara vid Larsberg utan även vid Bodal, vilket skapade en betydligt säkrare lösning där man startar mot ävergång. Dessutom gick det tydligen att skapa den utan att den hamnade i kurva... Så jag kan i viss mån hålla med om att samråden ibland är mer ett spel för gallerierna. Det vore ju en prestigeförlust för "projektet" om de inte har rätt...
twr

Inlägg av twr »

Odd skrev:Ibland måste man dessutom gå runt samrådet och i stället kontakta de som egentligen kan göra något. I samrådssammanställningen påpekade jag att det vore obra att anlägga plattformar mitt emot varandra vid Larsberg, framför allt pga den dåliga sikten i kurvan och kröken från Bodal och att man därför riskerade att få samma typ av farliga situationer som regelbundet inträffade i just Bodal. Projektet svarade att de ansåg att det var säkrare som dom ritat eftersom hållplatsen annars skulle hamna i kurva.

Efter kontakt direkt med en person på SL som insåg problemet så fick projektet ändra på utformningen, inte bara vid Larsberg utan även vid Bodal, vilket skapade en betydligt säkrare lösning där man startar mot ävergång. Dessutom gick det tydligen att skapa den utan att den hamnade i kurva... Så jag kan i viss mån hålla med om att samråden ibland är mer ett spel för gallerierna. Det vore ju en prestigeförlust för "projektet" om de inte har rätt...
Jag tycker du drar fel slutsats. Samråden kan påverka, men kanske inte alltid hela vägen. Att ta direkt kontakt som du gjorde är ju ett jättebra komplement. Det visar ju bara att en enskild faktiskt kan påverka.

Projekten drivs av människor med olika kunskaper, olika tillgång till tid etc. Ofta blir det fel, men det är inte samma sak som att dessa människor skulle vara illvilliga eller ovilliga att ändra sig på grund av prestige.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Björn Ehnberg

Hechtwagen skrev: Björn! Jag dricker ofta starköl när jag åker spårvagn i Tyskland ofta redan vid lunchtid! Man får det där, däremot tror jag det är förbjudet att skrika, slåss och utöva skadegörelse. Tycker inte att öldrickande är något problem i Stockholm heller jämfört med de av mig nämda företeelserna. skål! :shock:
Jaha ja. Är det här ett seriöst inlägg eller bara ditt vanliga sätt att säga emot? Dina egna alkoholvanor är faktiskt helt ointressanta i sammanhanget.

Iofs. kan jag tänka mig alkoholservering under ordnade former, som sker på en del fjärrtåg (i Tyskland lär det förekomma på en del lokalbanor också, men det kommer vi aldrig att få se reguljärt i Stockholms län). Att hinka medhavt direkt ur burken, flaskan eller vad man nu använder kan och ska aldrig vara tillåtet. Allting är relativt för en relativist, men man gör det väl enkelt för sig om man relativiserar alkoholförtäring i förhållande till att ”skrika, slåss och utöva skadegörelse”. Problemet är att det ena leder till det andra, se! Så var det med den saken. Så på Lidingöbanan kommer det aldrig att bli tillåtet att sitta och pimpla.

Den som känner för att fortsätta denna lite smålöjliga sidodebatt kan väl starta en egen tråd, förslagsvis med titeln ”Varför alkoholförtäring bör vara tillåten i SL-trafiken”
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Vagnar skyltade med Provkörning följdes av vagnar med Övningskörning. Nu verkar det mest vara Provkörning igen. Har det dykt upp något moln på himlen i godkännandeprocessen hos Transportstyrelsen?
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Jisses vilken kremlologi! Du får väl hålla utkikefter vagnar skyltade "Snart i trafik", då vet vi att det inte är lång tid kvar till trafikstart! :D
Skriv svar