Kålltorp och lite annat den 8 september 2015

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Kålltorp och lite annat den 8 september 2015

Inlägg av Harald »

Det har ju jobbats en del i Kålltorp under sommaren. Så här har det blivit.

Bild

Sträckan mellan hållplatserna Virginsgatan och Solrosgatan har blivit grön och fin. Här är det riktigt gräs och inte konstgräs som i Munkebäckstriangeln.

Bild

Hållplatserna Torp och Kålltorp har ersatts med nya hållplatslägen före korsningen med Kärralundsgatan. Det namnet är dock upptaget av en busshållplats i andra änden av gatan, så hållplatsen har namn efter Virginsgatan, som ligger på andra sidan av Munkebäcksgatan. Vid det närmaste hållplatsläget har det funnits en hållplats med samma namn tidigare. Den drogs in någon gång omkring 1990.

Bild

Linje 3 har fått ändrad körriktning i slingan och det är ingen hållplats där längre.

Bild

Byggnaden som en gång inrymde vänthall och kiosk står kvar och är nymålad. Det är ju personalrum i den också. Längre bort syns hållplatsen som används av de nattvagnar på femman som vänder här. Enligt hållplatstidtabellen ska även en tur till Östra sjukhuset på morgonen stanna där i stället för vid hållplatsen närmast i bild. Varför kan man undra. Jag har skrivit till Västtrafik och frågat. Vi får väl se om det finns någon bra (eller dålig) förklaring.

Bild

Apropå konstigheter. Spårarbetet vid Parkgatan-Viktoriagatan medför förstås att en del normala vägar blir oframkomliga. Dock kan man undra vad som menas med den här skylten. Det är inte den något märkliga formuleringen "cykel avstängd" jag främst avser, utan det faktum att skylten står på Vasagatan.

Bild

Läget för hållplatsen Skolgatan var uppe för ett tag sedan. Om jag inte minns fel så var det här den låg.
Johan

Re: Kålltorp och lite annat den 8 september 2015

Inlägg av Johan »

Harald skrev:Bild

Hållplatserna Torp och Kålltorp har ersatts med nya hållplatslägen före korsningen med Kärralundsgatan. Det namnet är dock upptaget av en busshållplats i andra änden av gatan, så hållplatsen har namn efter Virginsgatan, som ligger på andra sidan av Munkebäcksgatan. Vid det närmaste hållplatsläget har det funnits en hållplats med samma namn tidigare. Den drogs in någon gång omkring 1990.
Ja, det har blivit riktigt bra.
Gamla Virginsgatan drogs in 1996 eller 1997. Någon med tillgång Forsbergs bok kan ge besked.
Det här nya upplägget påminner mycket om det ursprungliga innan slingan blev en dubbelslinga 1951. Fast det andra hållplatsläget låg då mitt för där den utgående trean i bilden stannar. Vänstervarv i slingan var det fram till högertrafikomläggningen men jag vet inte hur det såg ut från allra första början.

Det är positivt att man har bevarat vänthallen och dessutom den smidda belysningsstolpen utanför. Det lär även planteras lite nya träd i mitten som ersättning för popplarna som var bortom räddning.

Bra också att det finns utrymme för att förlänga hållplatserna den dagen det skulle bli aktuellt med längre tåg.

Det enda som inte blivit bra är angöringen från höger till hållplatsen i bilden. Här går bilkörfält, cykelbana och gångtrafiken samman i ett sammelsurium utan markeringar eller skyltar. Det känns som det bara är en tidsfråga innan det händer en olycka. Ett upphöjt övergångsställe är det minsta som måste till. Egentligen kunde biltrafiken till Kyrkåsgatan stängas av helt. Det bör räcka med att nå den här korta gatstumpen norrifrån. Vändmöjlighet finns redan till höger om fotografen. Det skulle väl mest sörjas av det populära kaféet, men men.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Bild

Byggnaden som en gång inrymde vänthall och kiosk står kvar och är nymålad. Det är ju personalrum i den också. Längre bort syns hållplatsen som används av de nattvagnar på femman som vänder här. Enligt hållplatstidtabellen ska även en tur till Östra sjukhuset på morgonen stanna där i stället för vid hållplatsen närmast i bild. Varför kan man undra. Jag har skrivit till Västtrafik och frågat. Vi får väl se om det finns någon bra (eller dålig) förklaring.
Antar att du menar avgången kl 5.38 M-F (8.13 på lördagar) som går från "Virginsgatan C" enligt den här tabellen. Den turen utgår från Liseberg enligt den här tabellen om det nu kan ha något med saken att göra. Först tänkte jag att det kunde ha att göra med en toapaus eller något som inte skulle störa linje 3, men körtiden Liseberg - Virginsgatan är ju samma som för nästa genomgående vagn. Min nästa hypotes blir därför att den som skrev tidtabellerna inte hade koll på att hållplatslägena var flyttade, eller kanske rentav att man skrev av en gammal tidtabell utan att uppdatera detta.

Att söka efter tidtabeller i Västtrafiks system var ju för övrigt en rätt konstig upplevelse. På exempelvis den här sidan blir man utsatt för en helt obegriplig indelning i Virginsgatan A, B och C (och likadant för övriga hållplatser) där sedan de klickbara länkarna till hållplatstidtabellerna har samma formulering "Östra Sjukhuset - Kålltorp (sic!) - City - Länsmansgården" oavsett vilken körriktning respektive tidtabell gäller för.
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

daniel_s skrev:
Antar att du menar avgången kl 5.38 M-F (8.13 på lördagar) som går från "Virginsgatan C" enligt den här tabellen. Den turen utgår från Liseberg enligt den här tabellen om det nu kan ha något med saken att göra.
Denna utgående vagn torde komma från vagnhallen Rantorget via Skånegatan, då finns inget hållplatsläge vid Korsvägen.
Varför den skall stanna på Virginsgatan C istället för B har säkert att göra med att Västtrafik försöker skapa unika reseuppleveser :cheesygrin:
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Detta svar har kommit:
Västtrafik skrev:Jag har försökt att hitta svaret på din fråga och tänkte först att det kunde bero på att första turen på morgonen har en lite annorlunda linjesträckning när den kommer från depån, men när jag tittar på hur resvägen ser ut så ser det ut som att dessa turer ändå kommer samma väg som resterande.

Med andra ord hittar jag inte anledningen till varför det är på detta sätt, så jag har lagt över ärendet till vår utredningsavdelning som får undersöka detta med ansvariga trafikplanerare.

Så snart de har ett svar så återkommer de till dig.
Så inom de närmaste månaderna kommer kanske mystiken att skingras.
Martin Bernandersson

Inlägg av Martin Bernandersson »

Apropå Virginsgatan, Västtrafiks terminalkarta över Virginsgatan är inte helt lyckad vad gäller spåren, det ser ut som att det inte går något spår norrut förbi slingan (d.v.s. Linje 5:s sträckning från S:t Sigfrids Plan mot Östra Sjukhuset), utan att det bara är en vändslinga... möjligen kan man tänka sig att det (enligt terminalkartan) går att åka norrut genom att ta ett helvarv i slingan.
http://www.vasttrafik.se/Global/Dokumen ... sgatan.pdf
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

Martin Bernandersson skrev:Apropå Virginsgatan, Västtrafiks terminalkarta över Virginsgatan är inte helt lyckad vad gäller spåren, det ser ut som att det inte går något spår norrut förbi slingan (d.v.s. Linje 5:s sträckning från S:t Sigfrids Plan mot Östra Sjukhuset), utan att det bara är en vändslinga... möjligen kan man tänka sig att det (enligt terminalkartan) går att åka norrut genom att ta ett helvarv i slingan.
http://www.vasttrafik.se/Global/Dokumen ... sgatan.pdf
En liten horisontell loop kryddar upp spårvagnsresan mot Östra Sjukhuset :-)
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Nu är utredningen klar med förväntat resultat :)
Västtrafik skrev:Tack för att du hörde av dig till oss på Västtrafik gällande hållplatsläge på linje 5.

De turer som beskrivs avgår från läge B, det är ett misstag som har föranlett att de i tidtabellen är angivna att avgå från läge C.

Ny trafikdata är på väg att läsas in och nya tidtabeller är på väg.
X12

Inlägg av X12 »

Harald skrev:Sträckan mellan hållplatserna Virginsgatan och Solrosgatan har blivit grön och fin. Här är det riktigt gräs...
Varför läggs inget gräs mellan rälerna?
Olof

Inlägg av Olof »

Angående gräs i spårmitt så visar Trafikkontorets (TK) standardritning att det inte ska vara något gräs i mitten, sedan uppdateringen av ritningen 2014-10-15
Detta vid naturgräs (färdig gräsmatta).
Är det dock armerat eller konstgräs så kan man även lägga detta mellan rälerna.

Se ritning: http://www.th.tkgbg.se//portals/0/Ritni ... C3%A4s.pdf

Var väl inget riktigt svar på varför, mer än att TK anser inte att det ska vara gräs mellan rälerna vid användandet av färdig gräsmatta.
danneh

Inlägg av danneh »

Kan faktiskt förklara hur läget ser ut angående gräs i spårområden i Gbg, eftersom jag hade kontakt med en inom trafikkontoret om just detta.
Anledningen till att man inte lägger gräs mellan rälerna är för att lätt kunna se hur skicket är på slipers. De har även funderat på just konstgräs eftersom det bara är att lyfta undan och lägga tillbaka vid en koll, medan man måste gräva bort och sedan plantera nytt för vanligt gräs.
Exv. Skånegatan va helt nytt när gräset lades, och då resonerade man så att man inte skulle behöva kolla slipers med tanke på att hela spåret va helt nytt. Men för Första Långgatan va tanken att lägga tillbaka gräset efter ett tag för att se hur spåret "utvecklades", men det kom av sig eftersom gräset var borta under en lång tid. Men hyfsat nyligen la man nytt (utom just mellan rälerna)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

danneh skrev:Kan faktiskt förklara hur läget ser ut angående gräs i spårområden i Gbg, eftersom jag hade kontakt med en inom trafikkontoret om just detta.
Anledningen till att man inte lägger gräs mellan rälerna är för att lätt kunna se hur skicket är på slipers. De har även funderat på just konstgräs eftersom det bara är att lyfta undan och lägga tillbaka vid en koll, medan man måste gräva bort och sedan plantera nytt för vanligt gräs.
Exv. Skånegatan va helt nytt när gräset lades, och då resonerade man så att man inte skulle behöva kolla slipers med tanke på att hela spåret va helt nytt. Men för Första Långgatan va tanken att lägga tillbaka gräset efter ett tag för att se hur spåret "utvecklades", men det kom av sig eftersom gräset var borta under en lång tid. Men hyfsat nyligen la man nytt (utom just mellan rälerna)
Fast... det är ju bättre för slipers att ligga helt under mark än att ligga i gränslandet mellan luft och mark eftersom det är precis i övergången som alla problem blir.
Med reservation för tyckfel.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

2763 skrev:
danneh skrev:Kan faktiskt förklara hur läget ser ut angående gräs i spårområden i Gbg, eftersom jag hade kontakt med en inom trafikkontoret om just detta.
Fast... det är ju bättre för slipers att ligga helt under mark än att ligga i gränslandet mellan luft och mark eftersom det är precis i övergången som alla problem blir.
Precis, därför har vi i huvudkommunens lokaltrafik lagt nästan alla våra slipers i innerstaden under marken, s k tunnelbana :-D
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

I Göteborg hade spårvägen fram till någon gång kring 1970 som princip att lägga på så mycket makadam att syllarna blev osynliga. Antagligen för att göra spåret stabilt. Sedan kom en ny baningenjör eller motsvarande, som förfärades över att det inte gick att enkelt okulärbesiktiga befästningarna. Ballasten minskades då så att sliprar och befästningar blev synliga. Och ett antal dåliga befästningar hittades. Ungefär så berättade den nye baningenjören på ett spårvägssällskapsmöte i Göteborg någon gång på 1970-talet
/Gunnar Ekeving
turbo

Inlägg av turbo »

Kålltorp och Torp är samma plats har jag förstått. Jag ser också på bilderna att det finns ett genomgående spår. Varför inte slå samman de bägge linjerna? Då skulle ju det öppnas nya möjligheter för direkta resor mellan systemen.
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

turbo skrev:Kålltorp och Torp är samma plats har jag förstått. Jag ser också på bilderna att det finns ett genomgående spår. Varför inte slå samman de bägge linjerna? Då skulle ju det öppnas nya möjligheter för direkta resor mellan systemen.
Linje 5 fortsätter numer på de genomgående spåren till Östra Sjukhuset, förutom ett fåtal nattvagnar som vänder vid Torp. Linje 3 vänder här och då kallas det Kålltorp, och det är väl tveksamt om resandeunderlaget mellan (Kåll)Torp och Korsvägen är så stort att ytterligare en linje behövs i dagsläget. På sikt kan det säkert behövas, då det dels byggs på den gamla TV-hus tomten, dels finns förtätningsplaner i området.
Dessutom är både linje 3 och 5 redan ganska långa linjer.
Skriv svar