Kanske just därför inte man ska ha dubbla spårlinjer Mörby stn/Danderyds sjukhus - Universitetet - Tekniska högskolan?Per Lind skrev:OK,
Men med Odenplan-alternativet får Du två tunnlar under Sveavägen.
Stockholm vill inte ha två spårlinjer på samma ställe, men det kanske inte gäller i tunnel utan bara i tunnel och på ytan?
Skall man lägga RB i tunnel bör man väl göra det efter en sträcka som inte har tunnelbana.

Visst, det "dubblar" både Gröna linjen och Citybanan lite grann. Men Odenplan är en bra knutpunkt, och det är mer värt än att "dubbla" Röda linjen på en så lång sträcka.
Den exakta sträckningen blir en mer teknisk fråga, men ungefär längs Drottninggatan verkar väl vettigt?Per Lind skrev:Kanske gå i Drottninggatan eller följa 15's gamla sträckning?
Jo, säkert en hel del, men troligen färre än de som har något att vinna på att snabbare nå Odenplan. Viktigt förstås att skapa en förstklassig bytesmöjlighet antingen vid Danderyds sjukhus eller Universitetet.Per Lind skrev:Hur många resande har RB som har sitt slutmål runt Östra?
Nej, det tycker jag inte. I ett långsiktigt perspektiv kan folk ändra sig. Om systemet som helhet förbinder fler bostäder med fler arbetsplatser på ett mer effektivt sätt är det bra. Det finns vedertagna modeller för att beräkna resenärsnytta.Per Lind skrev:Detta borde väl vara avgörande för hur man drar tunneln.
Ja, det försämrar för dem, men det kan förbättra desto mer för många framtida resenärer. Den beslutade utbyggnaden av tunnelbanan försämrar till exempel resan mellan Högdalen och Slussen, men vi gör det ändå för att helheten blir så mycket bättre.Per Lind skrev:Är det många som har Östra/Tekniska som slutmål får dom ett extra byte om tunneln dras via Odenplan, vilket försämrar.
Det kommer man inte att göra, eftersom det kostar mycket pengar, och stationen skulle få relativt få resenärer. En extra station så nära slutstation ger få resenärer (man tar hellre en buss eller promenerar) men "kostar" mycket i förlängd restid för alla längre ut i systemet.Per Lind skrev:För att täcka in ett större område kan man lägga en station vid Stureplan/Humlegården.
En station vid Odenplan kan med lite tur få uppgångar även i något läge som nu är sämre försörjt med spårtrafik. Men att skapa en effektiv bytespunkt är absolut högst prioritet.