Det känns väldigt snålt att inte öka turtätheten. Det är 20 minuter idag, i vissa fall till och med 40 minuter. Glesare än nästan alla annan spårtrafik i Stockholm.Den fria mannen skrev:Precis. I den uppdelning av kostnader som gjordes under utredningen om Saltsjöbanan så var kapacitetsförstärkningen just mötesstationerna, överflyttningen av fordon från Röda linjen, och den utbyggnad av depån som krävdes vid Neglinge. Allt annat verkar sitta säkert, så därför kommer nog banan stängas av även kommande år för spårbyte, ombyggnaden av Sickla inför Tvärbanan osv.twr skrev:Alliansens budget och tjänstemännens förslag till investeringsplan 2016 - 2020.
http://www.sll.se/politik/politiska-org ... pril-2015/
http://www.sll.se/Global/Bilagor%20till ... -20-v3.pdf
Saltsjöbanan
Saltsjöbanan är i stort behov av upprustning.Delar av anläggningens tekniska system är nära eller har passerat den tekniska eller ekonomiska livslängden. En upprustning av banan kommer därför att genomföras.
Kapacitetsförstärkningen för att öka turtätheten på Saltsjöbanan förskjuts i tiden. Kapacitetsförstärkningen avser en mindre del av den totala utgiften för åtgärdena på Saltsjöbanan. Införande av det nya säkerhetssystemet ATC prioriteras och genomförs enligt plan.
Fisksätra är i allt väsentligt en tunnelbaneförort. Varför ska de få nöja sig med 20 minuters trafik när andra tunnelbaneförorter har 10 minuter, eller ännu tätare under rusningen.
Kostnaden för kapacitetsförstärkningen är rimligen också liten. Hur mycket är prestigen i onödiga tunnelbaneprojekt värd? Om vi lägger ned all trafik som inte är tunnelbana under några års tid kan vi nog förbättra landstingets ekonomi väsentligt.