Lidingöbanan - Uppskjuten start
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Vi får hoppas att Citybanan inte också drabbas av detta. Den ingår ju i det statliga järnvägsnätet och bör väl få samma signalsystem och dylikt som finns i övrigt. Det som skiljer och är nytt är väl plattformsdörrarna. Risken finns att det är där det kommer att strula. Något ska väl alltid gå på tok nu för tiden.
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Varför måste axelräknarnas leverantör bytas?
Det verkar väl enklare att ändra konstruktionen så att den använder en annan frekvens?
Relevanta frågor är då exempelvis om det går att modifiera redan levererad utrustning direkt på kretskortsnivå eller om den t.ex. (för att hindra fuktskador) är igengjuten. Om detta inte går - hur stora enheter behöver då bytas?
Det verkar väl enklare att ändra konstruktionen så att den använder en annan frekvens?
Relevanta frågor är då exempelvis om det går att modifiera redan levererad utrustning direkt på kretskortsnivå eller om den t.ex. (för att hindra fuktskador) är igengjuten. Om detta inte går - hur stora enheter behöver då bytas?
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Nu finns det ju andra problem också, som inte har nämnts så mycket här. Så det enda rätta är helt klart att byta ut hela konstruktionen.M_M skrev:Varför måste axelräknarnas leverantör bytas?
Det verkar väl enklare att ändra konstruktionen så att den använder en annan frekvens?
Relevanta frågor är då exempelvis om det går att modifiera redan levererad utrustning direkt på kretskortsnivå eller om den t.ex. (för att hindra fuktskador) är igengjuten. Om detta inte går - hur stora enheter behöver då bytas?
Men även bortsett från det, så går man ju inte in och gör fysiska ändringar i en godkänd produkt som man har köpt färdig från en tillverkare. Inte heller kan man ju direkt reklamera produkten och tvinga tillverkaren att göra ändringar, när man själv har plockat in den i systemet. Skulle man i teorin ändå göra något av detta, så blir det i båda fallen en mycket omfattande tillståndsprocess - med all rätt, för det är liksom inte okej att basera hinderfrihetskontrollen på bristfälligt säkerhetsbevisade grejer.
Det här är nog ett av de mest anmärkningsvärda olycksfall i arbetet som inträffat på länge i de mer begränsade signalprojekten. Man får nog gå tillbaka till göteborgarnas lekstuga på Angeredsbanan på 60-70-talet för att hitta något liknande. Men jämfört med de monumentala fiaskon som pågår på annat håll, t ex ERTMS eller GE-projektet på Tvärbanan, är ju detta bara småsaker, så jag är i alla fall glad att det inte är mycket värre!
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Jag menar alltså att denne "man" som skulle ändra alltså är tillverkaren, på uppdrag av SL/SLL.
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Hur går det med Lidingöbanan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3541
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
September-November.
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Spelar ingen roll för tillståndsprocessen.M_M skrev:Jag menar alltså att denne "man" som skulle ändra alltså är tillverkaren, på uppdrag av SL/SLL.
Med reservation för tyckfel.
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Vilket sekel?Hechtwagen skrev:September-November.

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Det arbetades under kvällen tidigare i veckan och även nu söndag förmiddag vid växelpartiet mellan linjen och depån vid Larsberg. Vadan denna brådska?
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Provkörningarna skall snart återupptas.
De nya hjulaxelräknarna är levererade och monteras efterhand från Gåshaga och inåt. Från 8 juni planeras ATC-tester.
SS rekrytering går bra, kanske alltför bra då det finns ca 200 sökande till ca 15 förartjänster. En kurs pågår just nu, en annan inleds i sommar.
Datum för trafikstart anges fortfarande som "någon gång i höst". Semesterperioden hos Transportstyrelsen är en av kritiska faktorer för godkännandeprocessen, men det finns också andra faktorer att ta hänsyn till.
De nya hjulaxelräknarna är levererade och monteras efterhand från Gåshaga och inåt. Från 8 juni planeras ATC-tester.
SS rekrytering går bra, kanske alltför bra då det finns ca 200 sökande till ca 15 förartjänster. En kurs pågår just nu, en annan inleds i sommar.
Datum för trafikstart anges fortfarande som "någon gång i höst". Semesterperioden hos Transportstyrelsen är en av kritiska faktorer för godkännandeprocessen, men det finns också andra faktorer att ta hänsyn till.
Ju förr dess bättre.
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Det där är väl det vanliga numera. Många arbetslösa har ju krav på sig att söka visst antal jobb per månad. Så de söker vare sig de har förutsättningar att få jobbet eller ej.Thomas Lange skrev:SS rekrytering går bra, kanske alltför bra då det finns ca 200 sökande till ca 15 förartjänster. En kurs pågår just nu, en annan inleds i sommar.
Men jag som passagerare tycker att den personal som jobbar på linje 7 verkar vara rätt rekryterad. D.v.s. ur ett passagerarperspektiv så sköter de jobbet utmärkt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Visst är det så. Dock i vårt fall med en viss skillnad.LÅ1 skrev:Det där är väl det vanliga numera. Många arbetslösa har ju krav på sig att söka visst antal jobb per månad. Så de söker vare sig de har förutsättningar att få jobbet eller.
För att få framföra våra eleganta vagnar så krävs gymnasiekompetens och framför allt något som numera inte är så vanligt förekommande bland yngre; nämligen körkort för bil.
Så vi är tämligen förskonade från den kategori som "LÅ1" hänvisar till. Vilket i sin tur gör att urvalsprocessen blir än svårare.
Hälsar / Lena
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Som jag skrev så tror jag att många inte bryr sig om kraven utan söker ändå. Det är ju antalet sökta jobb som Arbetsförmedlingen bryr sig om. Inte antalet sökta jobb som man har kompetens för. Minns en professor som var arg på dessa regler eftersom hon inte bara kan sålla bort obehöriga ansökningar, utan var tvungen att diarieföra dem, och behandla dem efter alla konstens regler. Vilket blev en extra och onödig arbetsbelastning. Det var hennes skäl till att söka någon tjänst regeringen utlyste, bara för att hämnas i det lilla! Och så fick hon saken belyst när hon gick ut med det i media förstås. Så det kanske var det senare som var huvudskälet.1 skrev:Visst är det så. Dock i vårt fall med en viss skillnad.LÅ1 skrev:Det där är väl det vanliga numera. Många arbetslösa har ju krav på sig att söka visst antal jobb per månad. Så de söker vare sig de har förutsättningar att få jobbet eller.
För att få framföra våra eleganta vagnar så krävs gymnasiekompetens och framför allt något som numera inte är så vanligt förekommande bland yngre; nämligen körkort för bil.
Så vi är tämligen förskonade från den kategori som "LÅ1" hänvisar till. Vilket i sin tur gör att urvalsprocessen blir än svårare.
Hälsar / Lena
Men slipper ni sådana ansökningar så är det ju bra. Sedan finns det ju en massa arbetslösa som staten betalar en stor del av lönen för. Men de kanske också i de flesta fall hör till dem som sållas bort här. I taxibranschen är det vanligt att sådana subventioner är ett krav för att få jobben, enligt vad som sades i någon nyhetskanal nyligen.
Har SS fått överta personal från tidigare entreprenör för Lidingöbanan? För 15 personer låter annars lite. Antar att det bara är en komplettering.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Det kan vara intressant att reflektera lite över vilka det är som söker till spårvagnsförarjobbet.
Av de ca 200 bedöms hälften, ca 100, vara värda att träffa vid en intervju. Resten har inte riktigt förstått vad de har sökt till eller har hoppats att de formella kraven inte ska vara så viktiga. Av de ca 100 som skulle vara värda att träffa finns "alla sorters bakgrunder representerade".
Några har kört spårvagn, tåg eller t-bana förut. Motivet är att förnya sig, man har flyttat av privata skäl eller man vill arbeta i ett mindre sammanhang.
Andra har erfarenhet av kollektivtrafikens miljöer, antingen som bussförare, konduktör, spärrvakt eller ordningsvakt/väktare.
Andra har erfarenhet av trafik mer generellt från taxi, budtransporter, transportplanering, logistikföretag.
Några är piloter eller skeppare som vill gå i land.
En är tandläkare och en annan är barnmorska som vill göra något annat de sista 10 yrkesåren. Flera arbetar inom vården idag.
Ganska många är säljare, representanter, kundbokare.
Flera är lärare. Andra är administratörer.
En fjärdedel är inte födda i Sverige. Men de flesta av dem är välutbildade.
Det tråkiga är att det inte är möjligt att träffa alla kvalificerade kandidater. Formella meriter, ansökans "utstrålning" och tidigare erfarenheter måste vägas in. En och annan kan ha en bakgrund som inte behövs för spårvagnsföraruppdraget, men som kan vara värdefull för bolaget på sikt. Så har till exempel Stockholms Spårvägar just utsett en ny trafikchef, som rekryterades till spårvagnsförare på linje 7 (som nybörjare) sommaren 2010. Mångfald är viktigt!
Så om Stockholm åter skulle bli en spårvägsstad så kommer det inte vara ett problem att rekrytera personalen....
Följ med i den spännande fortsättningen!
Av de ca 200 bedöms hälften, ca 100, vara värda att träffa vid en intervju. Resten har inte riktigt förstått vad de har sökt till eller har hoppats att de formella kraven inte ska vara så viktiga. Av de ca 100 som skulle vara värda att träffa finns "alla sorters bakgrunder representerade".
Några har kört spårvagn, tåg eller t-bana förut. Motivet är att förnya sig, man har flyttat av privata skäl eller man vill arbeta i ett mindre sammanhang.
Andra har erfarenhet av kollektivtrafikens miljöer, antingen som bussförare, konduktör, spärrvakt eller ordningsvakt/väktare.
Andra har erfarenhet av trafik mer generellt från taxi, budtransporter, transportplanering, logistikföretag.
Några är piloter eller skeppare som vill gå i land.
En är tandläkare och en annan är barnmorska som vill göra något annat de sista 10 yrkesåren. Flera arbetar inom vården idag.
Ganska många är säljare, representanter, kundbokare.
Flera är lärare. Andra är administratörer.
En fjärdedel är inte födda i Sverige. Men de flesta av dem är välutbildade.
Det tråkiga är att det inte är möjligt att träffa alla kvalificerade kandidater. Formella meriter, ansökans "utstrålning" och tidigare erfarenheter måste vägas in. En och annan kan ha en bakgrund som inte behövs för spårvagnsföraruppdraget, men som kan vara värdefull för bolaget på sikt. Så har till exempel Stockholms Spårvägar just utsett en ny trafikchef, som rekryterades till spårvagnsförare på linje 7 (som nybörjare) sommaren 2010. Mångfald är viktigt!
Så om Stockholm åter skulle bli en spårvägsstad så kommer det inte vara ett problem att rekrytera personalen....
Följ med i den spännande fortsättningen!
Ju förr dess bättre.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Personal från tidigare drift på Lidingöbanan är välkomna att söka som alla andra. Men när banan stängde följde de flesta med sin dåvarande arbetsgivare Arriva till andra lokalbanor. En och annan har visat sig intresserad av att komma tillbaka till Lidingöbanan. Det är naturligtvis en merit att ha erfarenhet från banan och kännedom om de lokala förhållandena.LÅ1 skrev:Har SS fått överta personal från tidigare entreprenör för Lidingöbanan? För 15 personer låter annars lite. Antar att det bara är en komplettering.
SS har redan 2014 rekryterat och utbildat förare för del av behovet. Notera att den ursprungliga trafikstarten var bestämd till 14 december 2014, sedan flyttad till 28 mars 2015. De 15 nämnda förarna är det kvarvarande behovet. Senare i sommar rekryteras konduktörsgruppen.
Ju förr dess bättre.
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Ja, det är väl bara inom sjukvården som anställda premieras för uppskjuten semester!Datum för trafikstart anges fortfarande som "någon gång i höst". Semesterperioden hos Transportstyrelsen är en av kritiska faktorer för godkännandeprocessen, men det finns också andra faktorer att ta hänsyn till.

Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Vorsprung durch Technik, eller? 
Skärsätra idag, Trippelfemman var ute och luftade sig.


Skärsätra idag, Trippelfemman var ute och luftade sig.

- Hechtwagen
- Inlägg: 3541
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
"Så om stockholm åter skulle bli en spårvägsstad...." Hur många spårvagnar och hur många mil spårväg har vi i Stockholm? Jämför gärna med Norrköping... 

- Stefan Widén
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Norrköping ar väl fortfarande ett större sammanhängande nät men räknar man ihop 12 och 22 med 7 och 21 är totala längden större. Antal linjer blir följaktligen dubbelt så många som Norrköping Sthlm har även fler vagnar, mycket just för att tvären kör med multade vagnar mestadels och en högre turtäthet.
För den som gillar statistik mm kan ju alltid räkna ut hur långt nät sthlm får om Spv syd, Kista, och möjligen 4:an skulle byggas å sen ställa det mot GBG....dvs hur långt efter ligger sthlm?
Stefan
För den som gillar statistik mm kan ju alltid räkna ut hur långt nät sthlm får om Spv syd, Kista, och möjligen 4:an skulle byggas å sen ställa det mot GBG....dvs hur långt efter ligger sthlm?


Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Hechtwagen
- Inlägg: 3541
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Stockholm har ett större sammanhängande nät än Norrköping, Norrköping har 16,4 km spårväg. Tvärbanan är 17 km, räknar vi in Nockebybanan som den är sammanhängande med blir det 22,7 km.
Hoppas nu att de nya axelräknarna gör susen för Lidingöbanan!
Och hoppas att ATC: n på Lidingöbanan är vettigt projekterad och anpassad för spårvägsdriften. Var ganska OK förra gången men bara den absurda mängden S-tavlor gör att man med rätta kan bli tveksam över kompetensen och förståelsen hos de som projekterat anläggningen...
Hoppas nu att de nya axelräknarna gör susen för Lidingöbanan!

Och hoppas att ATC: n på Lidingöbanan är vettigt projekterad och anpassad för spårvägsdriften. Var ganska OK förra gången men bara den absurda mängden S-tavlor gör att man med rätta kan bli tveksam över kompetensen och förståelsen hos de som projekterat anläggningen...
