Spårvägsplaner i Skåne
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- R.Lindmark
Re: Spårvägsplaner i Skåne
Spårvagnar passar ju inte in bland sverigedemokraternas folkhemsfundamentalistiska idéer. Spårvagnar lades ju ner på 60-talet och bilen var det nya. Det är den världen sverigedemokraterna lever i. En sann folkhemsfundamentalist sitter i bilkö och gillar inte trängselskatter.
Att SD la ner sina röster i SLL är inget konstigt då man inte har någon trafikpolitik eller sjukvårdspolitik. Det är svårt att vara vågmästare när man inte har någon politik och SDs hjärtefrågor kommer knappast tas upp i landstingsfullmäktige.
"Vi har ingen politik" påminner rätt mycket om den här:
Skillnaden är väl att det inte är ungdomar på glid utan griniga gubbar i alla åldrar på glid...
Brottsanklagelserna är väl inte heller helt olika...
Skillnaden är väl att det inte är ungdomar på glid utan griniga gubbar i alla åldrar på glid...
Brottsanklagelserna är väl inte heller helt olika...

Vad händer med spårvägsplanerna i Lund? Är det en 1800-talsprofessor som gillar buss som har ställt till problem? Vad är det politiska läget? Och hur ser det ut med finansieringen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Ingen aning. NÄsta år måstye det dock börja hända någonting härnere om inte SPIS ska bli tvungen att betala tillbaka lånet från EIB på 30 Mkr...twr skrev:Vad händer med spårvägsplanerna i Lund? Är det en 1800-talsprofessor som gillar buss som har ställt till problem? Vad är det politiska läget? Och hur ser det ut med finansieringen?
Men observera att det fortfarande är majoritet för spårväg i både Lunds och Malmö KF.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Lunds kommunfullmäktige har nu i a f klubbat detaljplanerna för spårvägen. Bara SD och FNL röstade emot.
/UB
Jo, FNL tyckte väl bättre om tunnlarUlrik Berggren skrev:Lunds kommunfullmäktige har nu i a f klubbat detaljplanerna för spårvägen. Bara SD och FNL röstade emot.

Något nytt i de skånska spårvägsplanerna?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Det senaste jag hörde om Lund är att kommunen har svårt att locka företag till den sk Science Village på Brunnshög vilket gör att passagerarunderlaget för spårvägen kan bli lite magert om man inte hårdexploaterar Brunnshög med bostäder. Tydligen kommer inte ESS i sig att attrahera så många resor då antalet arbetsplatser tydligen är ganska litet.twr skrev:Något nytt i de skånska spårvägsplanerna?
Själv börjar jag bli lite tveksam till hela idén. Verkar lite som att man måste kompensera det externa läget vid E22-motorvägen med spårväg, istället för att förtäta. Tydligen vill de flesta företagen åt lägen söder om LUnd för att komma närmare stråket mot Malmö...
Nåväl - inom ett halvår måste SPIS betala tillbaka pengarna till EIB om inte statliga pengar (350 Mkr) har kommit in.
/UB
Det finns väl en (mer eller mindre löst planerad) fortsättningsetapp som innebär spårväg från centralen och söderut. Varför inte börja med den istället?Ulrik Berggren skrev:Själv börjar jag bli lite tveksam till hela idén. Verkar lite som att man måste kompensera det externa läget vid E22-motorvägen med spårväg, istället för att förtäta. Tydligen vill de flesta företagen åt lägen söder om LUnd för att komma närmare stråket mot Malmö...
Min personliga åsikt är att om man bygger en slags interurbanspårväg till Malmö, med ett par hållplatser i varje av de få mjölkpallar som finns idag, så skulle man kunna klara sig rätt långt utan det planerade fyrspåret på järnvägen Arlöv-Lund genom att dra in pågatågstoppen i de hålorna (och ersätta med spårväg). Det går dessutom redan idag rikligt med bussar på denna sträcka och de bör väl kunna ersättas med spårvagnar.
Det skulle väl bli ganska rejält förlängda restider för Burlöv, Åkarp och Hjärup om de inte får tåguppehåll. Dessutom förlorar man direkta förbindelser med till många orter i Skåne.M_M skrev:Det finns väl en (mer eller mindre löst planerad) fortsättningsetapp som innebär spårväg från centralen och söderut. Varför inte börja med den istället?Ulrik Berggren skrev:Själv börjar jag bli lite tveksam till hela idén. Verkar lite som att man måste kompensera det externa läget vid E22-motorvägen med spårväg, istället för att förtäta. Tydligen vill de flesta företagen åt lägen söder om LUnd för att komma närmare stråket mot Malmö...
Min personliga åsikt är att om man bygger en slags interurbanspårväg till Malmö, med ett par hållplatser i varje av de få mjölkpallar som finns idag, så skulle man kunna klara sig rätt långt utan det planerade fyrspåret på järnvägen Arlöv-Lund genom att dra in pågatågstoppen i de hålorna (och ersätta med spårväg). Det går dessutom redan idag rikligt med bussar på denna sträcka och de bör väl kunna ersättas med spårvagnar.
Förresten, är det tänkt att Öresundstågen ska gå på de "snabba" eller de "långsamma" spåren när fyrspåret är byggt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Öresundstågen har ju aldrig haft några stopp mellan Malmö C och Lund C, och det lär väl inte vara några planerade heller. Fordonen har STH 180 så det verkar väl självklart att de blandas med snabbtågen på de snabba spåren.
Men skulle restiderna bli så mycket längre med en spårvägslösning? Lämpliga fordon torde väl vara något i stil med de duospårvagnar som körs i vissa ställen i Tyskland, relativt tunga och framförallt med STH 100 (mer än vanliga spårvagnar). Pågatågens X61 har väl STH 160, men det är tveksamt om de hinner upp i den hastigheten mellan stoppen. En spårvägslösning skulle kunna få ett par hållplatser per ort istället för bara en enda station som idag. Då blir gång/cykel/bil(!)-vägen mellan bostad och station/hållplats i snitt kortare.
Lägg på bonuseffekten att det skulle kunna vara säg 5-10-min-turtäthet istället för dagens halvtimmestrafik så blir det nog ändå en attraktivare trafik.
En dum grej här är att det bara byggdes fyrspår fram till Lommabanans anslutning i Arlöv, istället för bara ett par hundra meter till norrut till Pågatågstationen. Skulle det byggts fyrspår dit så hade det åtminstone gått att ha klart högre turtäthet på Pågatågen vid den stationen...
P.S. jag undrar om statliga pengar till spårväg uteblir för att Trafikverket kanske är sura på Lunds kommun för att de inte riktigt kommer överens om "Armaturkurvan"? Lund vill bevara byggnaden som det legat en industri i en gång i tiden, medan Trafikverket (eller snarast föregångaren Banverket?) vill gärna bygga fyrspår på samma plats. Lund vill ha en "citytunnel" med järnvägsspår i två våningar om jag förstått rätt...
Men skulle restiderna bli så mycket längre med en spårvägslösning? Lämpliga fordon torde väl vara något i stil med de duospårvagnar som körs i vissa ställen i Tyskland, relativt tunga och framförallt med STH 100 (mer än vanliga spårvagnar). Pågatågens X61 har väl STH 160, men det är tveksamt om de hinner upp i den hastigheten mellan stoppen. En spårvägslösning skulle kunna få ett par hållplatser per ort istället för bara en enda station som idag. Då blir gång/cykel/bil(!)-vägen mellan bostad och station/hållplats i snitt kortare.
Lägg på bonuseffekten att det skulle kunna vara säg 5-10-min-turtäthet istället för dagens halvtimmestrafik så blir det nog ändå en attraktivare trafik.
En dum grej här är att det bara byggdes fyrspår fram till Lommabanans anslutning i Arlöv, istället för bara ett par hundra meter till norrut till Pågatågstationen. Skulle det byggts fyrspår dit så hade det åtminstone gått att ha klart högre turtäthet på Pågatågen vid den stationen...
P.S. jag undrar om statliga pengar till spårväg uteblir för att Trafikverket kanske är sura på Lunds kommun för att de inte riktigt kommer överens om "Armaturkurvan"? Lund vill bevara byggnaden som det legat en industri i en gång i tiden, medan Trafikverket (eller snarast föregångaren Banverket?) vill gärna bygga fyrspår på samma plats. Lund vill ha en "citytunnel" med järnvägsspår i två våningar om jag förstått rätt...
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Ö-tågen kommer att få en ny station i Burlöv är det tänkt (om det inte ändrats på sistone). Burlöv ska alltså få fyra plattformsspår efter fyrspårsbygget.M_M skrev:Öresundstågen har ju aldrig haft några stopp mellan Malmö C och Lund C, och det lär väl inte vara några planerade heller. Fordonen har STH 180 så det verkar väl självklart att de blandas med snabbtågen på de snabba spåren.
F ö har nu Region Skåne omfördelat 100 Mkr i vägpengar till Lundaspårvägen, så nu är det "bara" 250 Mkr som fattas...
/UB
http://www.mynewsdesk.com/se/sparvagnss ... er-1146073
"På en presskonferens i rådhuset den 16 april meddelade kommunstyrelsens ordförande i Lund, Anders Almgren (S) att Trafikverket kommer föreslå för regeringen att Lund redan under 2015 får statlig medfinansiering för sin planerade spårväg. Staden som inte haft spårvagnar tidigare, blir först i Sverige med att bygga ett helt nytt system."
Lund får pengar via stadsmiljöavtalen. Mycket glädjande! förhoppningsvis kan det släppa i andra städer nu också!
Jag hade väntat mig åtminstone något hurrarop?
"På en presskonferens i rådhuset den 16 april meddelade kommunstyrelsens ordförande i Lund, Anders Almgren (S) att Trafikverket kommer föreslå för regeringen att Lund redan under 2015 får statlig medfinansiering för sin planerade spårväg. Staden som inte haft spårvagnar tidigare, blir först i Sverige med att bygga ett helt nytt system."
Lund får pengar via stadsmiljöavtalen. Mycket glädjande! förhoppningsvis kan det släppa i andra städer nu också!
Jag hade väntat mig åtminstone något hurrarop?

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
http://www.lund.se/Global/F%C3%B6rvaltn ... ilagor.pdf
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6191850
Jag har läst sammanfattningen. Granskningen av expertgruppen ger kommunens spårvägsplaner i huvudsak godkänt, med vissa förbehåll, bland annat vissa kompletterande utredningar som bör göras.
Vid full utbyggnad av Brunnshög och uppfyllande av kommunala mål är det endast spårväg som har tillräcklig kapacitet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6191850
Jag har läst sammanfattningen. Granskningen av expertgruppen ger kommunens spårvägsplaner i huvudsak godkänt, med vissa förbehåll, bland annat vissa kompletterande utredningar som bör göras.
Vid full utbyggnad av Brunnshög och uppfyllande av kommunala mål är det endast spårväg som har tillräcklig kapacitet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Vet inte om någon redan länkat till Lunds dokumentsamling: http://www.sparvaglund.se/Om-projektet/Dokument/
Här är en annan intressant länk: http://www.sparvaglund.se/sv/Om-projekt ... parvagnar/
Här är en annan intressant länk: http://www.sparvaglund.se/sv/Om-projekt ... parvagnar/
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Stoppad spårväg i Lund kan bli dyrt. För Lund eller för Lund och övriga städer som fått pengar från EU under vissa villkor.
"Malmö hotar stämma Lund för spårvägen"
Mer bakgrundsinformation finns i denna tråds fösta inlägg som jag citerar här:
"Malmö hotar stämma Lund för spårvägen"
Mer bakgrundsinformation finns i denna tråds fösta inlägg som jag citerar här:
(Länkarna till Lätta spår funkar inte. I alla fall inte i skrivande stund.)LÅ1 skrev:Ännu ett steg närmare spårvägsutbyggnad i skånska städer. Kan Skåne bli det svenska län (och / eller landskap) som har flest spårvägssystem? Det krävs väl bara två stycken!![]()
(Men Stockholms län förblir nog det län som har spårväg i flest kommuner ett bra tag framöver. Är väl nu två kommuner, snart fyra och kan vara sex kommuner eller fler inom 10, 15 år, tror jag.)
Nu "har Malmö, Lund, Helsingborg och Region Skåne nu enats om att gå vidare med ansökan om 30 miljoner kronor i EU-bidrag för spårvägsutredningar" enligt Lätta spår. Där finns ett villkor! "Om spårvägen inte är påbörjad inom tre år ska pengarna betalas tillbaka."
Kopierade länkarna från Lätta spår:
Sydsvenskan - Spårvagnsprojekt tillbaka på banan
Sydsvenskan - Hopp om skånskt spårvagnssamarbete
Tidigare på Lätta spår - EU-stöd till skånska planer
-
Stockholm har väl 4 ? Lidingöbana,Linje7,Tvärbanan och NockebybananLÅ1 skrev:
Mer bakgrundsinformation finns i denna tråds fösta inlägg som jag citerar här:LÅ1 skrev:Ännu ett steg närmare spårvägsutbyggnad i skånska städer. Kan Skåne bli det svenska län (och / eller landskap) som har flest spårvägssystem? Det krävs väl bara två stycken!![]()
(Men Stockholms län förblir nog det län som har spårväg i flest kommuner ett bra tag framöver. Är väl nu två kommuner, snart fyra och kan vara sex kommuner eller fler inom 10, 15 år, tror jag.)
K
.)
Och spårväg i Stockholm,Lidingö,Sundbyberg,Solna och i en framtid Sollentuna.
Det inlägget skrevs ju när tråden, och 2010-talet, var ung(t). Då fanns inte spårväg vare sig i Sumpan eller Solna. Kolla trådens tidiga inlägg.Lennart Petersen skrev:Stockholm har väl 4 ? Lidingöbana,Linje7,Tvärbanan och NockebybananLÅ1 skrev:
Mer bakgrundsinformation finns i denna tråds fösta inlägg som jag citerar här:LÅ1 skrev:Ännu ett steg närmare spårvägsutbyggnad i skånska städer. Kan Skåne bli det svenska län (och / eller landskap) som har flest spårvägssystem? Det krävs väl bara två stycken!![]()
K
.)
Och spårväg i Stockholm,Lidingö,Sundbyberg,Solna och i en framtid Sollentuna.