Spårvägsplaner i Skåne

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
R.Lindmark
Inlägg: 238
Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
Ort: Vallentuna

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av R.Lindmark »

Spårvagnar passar ju inte in bland sverigedemokraternas folkhemsfundamentalistiska idéer. Spårvagnar lades ju ner på 60-talet och bilen var det nya. Det är den världen sverigedemokraterna lever i. En sann folkhemsfundamentalist sitter i bilkö och gillar inte trängselskatter.
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av BSB101 »

Att SD la ner sina röster i SLL är inget konstigt då man inte har någon trafikpolitik eller sjukvårdspolitik. Det är svårt att vara vågmästare när man inte har någon politik och SDs hjärtefrågor kommer knappast tas upp i landstingsfullmäktige.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av M_M »

"Vi har ingen politik" påminner rätt mycket om den här:



Skillnaden är väl att det inte är ungdomar på glid utan griniga gubbar i alla åldrar på glid...

Brottsanklagelserna är väl inte heller helt olika... :(
twr
Inlägg: 9249
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av twr »

Vad händer med spårvägsplanerna i Lund? Är det en 1800-talsprofessor som gillar buss som har ställt till problem? Vad är det politiska läget? Och hur ser det ut med finansieringen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av Ulrik Berggren »

twr skrev:Vad händer med spårvägsplanerna i Lund? Är det en 1800-talsprofessor som gillar buss som har ställt till problem? Vad är det politiska läget? Och hur ser det ut med finansieringen?
Ingen aning. NÄsta år måstye det dock börja hända någonting härnere om inte SPIS ska bli tvungen att betala tillbaka lånet från EIB på 30 Mkr...

Men observera att det fortfarande är majoritet för spårväg i både Lunds och Malmö KF.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av Ulrik Berggren »

Lunds kommunfullmäktige har nu i a f klubbat detaljplanerna för spårvägen. Bara SD och FNL röstade emot.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av hgsldf »

Ulrik Berggren skrev:Lunds kommunfullmäktige har nu i a f klubbat detaljplanerna för spårvägen. Bara SD och FNL röstade emot.
Jo, FNL tyckte väl bättre om tunnlar :) http://commons.wikimedia.org/wiki/File:FNL_Flag.svg
twr
Inlägg: 9249
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av twr »

Något nytt i de skånska spårvägsplanerna?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av Ulrik Berggren »

twr skrev:Något nytt i de skånska spårvägsplanerna?
Det senaste jag hörde om Lund är att kommunen har svårt att locka företag till den sk Science Village på Brunnshög vilket gör att passagerarunderlaget för spårvägen kan bli lite magert om man inte hårdexploaterar Brunnshög med bostäder. Tydligen kommer inte ESS i sig att attrahera så många resor då antalet arbetsplatser tydligen är ganska litet.

Själv börjar jag bli lite tveksam till hela idén. Verkar lite som att man måste kompensera det externa läget vid E22-motorvägen med spårväg, istället för att förtäta. Tydligen vill de flesta företagen åt lägen söder om LUnd för att komma närmare stråket mot Malmö...

Nåväl - inom ett halvår måste SPIS betala tillbaka pengarna till EIB om inte statliga pengar (350 Mkr) har kommit in.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av M_M »

Ulrik Berggren skrev:Själv börjar jag bli lite tveksam till hela idén. Verkar lite som att man måste kompensera det externa läget vid E22-motorvägen med spårväg, istället för att förtäta. Tydligen vill de flesta företagen åt lägen söder om LUnd för att komma närmare stråket mot Malmö...
Det finns väl en (mer eller mindre löst planerad) fortsättningsetapp som innebär spårväg från centralen och söderut. Varför inte börja med den istället?

Min personliga åsikt är att om man bygger en slags interurbanspårväg till Malmö, med ett par hållplatser i varje av de få mjölkpallar som finns idag, så skulle man kunna klara sig rätt långt utan det planerade fyrspåret på järnvägen Arlöv-Lund genom att dra in pågatågstoppen i de hålorna (och ersätta med spårväg). Det går dessutom redan idag rikligt med bussar på denna sträcka och de bör väl kunna ersättas med spårvagnar.
twr
Inlägg: 9249
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av twr »

M_M skrev:
Ulrik Berggren skrev:Själv börjar jag bli lite tveksam till hela idén. Verkar lite som att man måste kompensera det externa läget vid E22-motorvägen med spårväg, istället för att förtäta. Tydligen vill de flesta företagen åt lägen söder om LUnd för att komma närmare stråket mot Malmö...
Det finns väl en (mer eller mindre löst planerad) fortsättningsetapp som innebär spårväg från centralen och söderut. Varför inte börja med den istället?

Min personliga åsikt är att om man bygger en slags interurbanspårväg till Malmö, med ett par hållplatser i varje av de få mjölkpallar som finns idag, så skulle man kunna klara sig rätt långt utan det planerade fyrspåret på järnvägen Arlöv-Lund genom att dra in pågatågstoppen i de hålorna (och ersätta med spårväg). Det går dessutom redan idag rikligt med bussar på denna sträcka och de bör väl kunna ersättas med spårvagnar.
Det skulle väl bli ganska rejält förlängda restider för Burlöv, Åkarp och Hjärup om de inte får tåguppehåll. Dessutom förlorar man direkta förbindelser med till många orter i Skåne.

Förresten, är det tänkt att Öresundstågen ska gå på de "snabba" eller de "långsamma" spåren när fyrspåret är byggt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av M_M »

Öresundstågen har ju aldrig haft några stopp mellan Malmö C och Lund C, och det lär väl inte vara några planerade heller. Fordonen har STH 180 så det verkar väl självklart att de blandas med snabbtågen på de snabba spåren.

Men skulle restiderna bli så mycket längre med en spårvägslösning? Lämpliga fordon torde väl vara något i stil med de duospårvagnar som körs i vissa ställen i Tyskland, relativt tunga och framförallt med STH 100 (mer än vanliga spårvagnar). Pågatågens X61 har väl STH 160, men det är tveksamt om de hinner upp i den hastigheten mellan stoppen. En spårvägslösning skulle kunna få ett par hållplatser per ort istället för bara en enda station som idag. Då blir gång/cykel/bil(!)-vägen mellan bostad och station/hållplats i snitt kortare.

Lägg på bonuseffekten att det skulle kunna vara säg 5-10-min-turtäthet istället för dagens halvtimmestrafik så blir det nog ändå en attraktivare trafik.

En dum grej här är att det bara byggdes fyrspår fram till Lommabanans anslutning i Arlöv, istället för bara ett par hundra meter till norrut till Pågatågstationen. Skulle det byggts fyrspår dit så hade det åtminstone gått att ha klart högre turtäthet på Pågatågen vid den stationen...


P.S. jag undrar om statliga pengar till spårväg uteblir för att Trafikverket kanske är sura på Lunds kommun för att de inte riktigt kommer överens om "Armaturkurvan"? Lund vill bevara byggnaden som det legat en industri i en gång i tiden, medan Trafikverket (eller snarast föregångaren Banverket?) vill gärna bygga fyrspår på samma plats. Lund vill ha en "citytunnel" med järnvägsspår i två våningar om jag förstått rätt...
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av Ulrik Berggren »

M_M skrev:Öresundstågen har ju aldrig haft några stopp mellan Malmö C och Lund C, och det lär väl inte vara några planerade heller. Fordonen har STH 180 så det verkar väl självklart att de blandas med snabbtågen på de snabba spåren.
Ö-tågen kommer att få en ny station i Burlöv är det tänkt (om det inte ändrats på sistone). Burlöv ska alltså få fyra plattformsspår efter fyrspårsbygget.

F ö har nu Region Skåne omfördelat 100 Mkr i vägpengar till Lundaspårvägen, så nu är det "bara" 250 Mkr som fattas...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
twr
Inlägg: 9249
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av twr »

http://www.mynewsdesk.com/se/sparvagnss ... er-1146073

"På en presskonferens i rådhuset den 16 april meddelade kommunstyrelsens ordförande i Lund, Anders Almgren (S) att Trafikverket kommer föreslå för regeringen att Lund redan under 2015 får statlig medfinansiering för sin planerade spårväg. Staden som inte haft spårvagnar tidigare, blir först i Sverige med att bygga ett helt nytt system."

Lund får pengar via stadsmiljöavtalen. Mycket glädjande! förhoppningsvis kan det släppa i andra städer nu också!
Jag hade väntat mig åtminstone något hurrarop? :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9249
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9249
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av twr »

http://www.lund.se/Global/F%C3%B6rvaltn ... ilagor.pdf

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6191850

Jag har läst sammanfattningen. Granskningen av expertgruppen ger kommunens spårvägsplaner i huvudsak godkänt, med vissa förbehåll, bland annat vissa kompletterande utredningar som bör göras.

Vid full utbyggnad av Brunnshög och uppfyllande av kommunala mål är det endast spårväg som har tillräcklig kapacitet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av LÅ1 »

Vet inte om någon redan länkat till Lunds dokumentsamling: http://www.sparvaglund.se/Om-projektet/Dokument/

Här är en annan intressant länk: http://www.sparvaglund.se/sv/Om-projekt ... parvagnar/
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av LÅ1 »

Stoppad spårväg i Lund kan bli dyrt. För Lund eller för Lund och övriga städer som fått pengar från EU under vissa villkor.
"Malmö hotar stämma Lund för spårvägen"

Mer bakgrundsinformation finns i denna tråds fösta inlägg som jag citerar här:
LÅ1 skrev:Ännu ett steg närmare spårvägsutbyggnad i skånska städer. Kan Skåne bli det svenska län (och / eller landskap) som har flest spårvägssystem? Det krävs väl bara två stycken! :?
(Men Stockholms län förblir nog det län som har spårväg i flest kommuner ett bra tag framöver. Är väl nu två kommuner, snart fyra och kan vara sex kommuner eller fler inom 10, 15 år, tror jag.)

Nu "har Malmö, Lund, Helsingborg och Region Skåne nu enats om att gå vidare med ansökan om 30 miljoner kronor i EU-bidrag för spårvägsutredningar" enligt Lätta spår. Där finns ett villkor! "Om spårvägen inte är påbörjad inom tre år ska pengarna betalas tillbaka."

Kopierade länkarna från Lätta spår:
Sydsvenskan - Spårvagnsprojekt tillbaka på banan
Sydsvenskan - Hopp om skånskt spårvagnssamarbete
Tidigare på Lätta spår - EU-stöd till skånska planer
(Länkarna till Lätta spår funkar inte. I alla fall inte i skrivande stund.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3206
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:
Mer bakgrundsinformation finns i denna tråds fösta inlägg som jag citerar här:
LÅ1 skrev:Ännu ett steg närmare spårvägsutbyggnad i skånska städer. Kan Skåne bli det svenska län (och / eller landskap) som har flest spårvägssystem? Det krävs väl bara två stycken! :?
(Men Stockholms län förblir nog det län som har spårväg i flest kommuner ett bra tag framöver. Är väl nu två kommuner, snart fyra och kan vara sex kommuner eller fler inom 10, 15 år, tror jag.)
K
.)
Stockholm har väl 4 ? Lidingöbana,Linje7,Tvärbanan och Nockebybanan
Och spårväg i Stockholm,Lidingö,Sundbyberg,Solna och i en framtid Sollentuna.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:
Mer bakgrundsinformation finns i denna tråds fösta inlägg som jag citerar här:
LÅ1 skrev:Ännu ett steg närmare spårvägsutbyggnad i skånska städer. Kan Skåne bli det svenska län (och / eller landskap) som har flest spårvägssystem? Det krävs väl bara två stycken! :?
(Men Stockholms län förblir nog det län som har spårväg i flest kommuner ett bra tag framöver. Är väl nu två kommuner, snart fyra och kan vara sex kommuner eller fler inom 10, 15 år, tror jag.)
K
.)
Stockholm har väl 4 ? Lidingöbana,Linje7,Tvärbanan och Nockebybanan
Och spårväg i Stockholm,Lidingö,Sundbyberg,Solna och i en framtid Sollentuna.
Det inlägget skrevs ju när tråden, och 2010-talet, var ung(t). Då fanns inte spårväg vare sig i Sumpan eller Solna. Kolla trådens tidiga inlägg.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar