http://www.windhoff.de/d/ft/mod/metro.htmBussmicke skrev:Är SF50 typbeteckningen på arbetsvagnarna? Jag såg en av dem.
Schienenschleiffahrzeug typ 50 = SF50
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
http://www.windhoff.de/d/ft/mod/metro.htmBussmicke skrev:Är SF50 typbeteckningen på arbetsvagnarna? Jag såg en av dem.
Tvåan och trean kopplas nog samman, men troligen inte linjerna 7 - 9 (eller vem vet? Såsom Albert påpekade, så är det säkrare att vi får se flygande kossor än att planen förverkligasM_M skrev:Kommer linje 2 och 3 egentligen vara en lång kopplad linje som byter skyltning där de möts i söder?
7, 8 och 9 verkar ju vara linjer som lämpar sig att kopplas med varandra. Här vore det kanske bra om det byggs hållplatser så att om vagnarna är i tid så kan en vagn på linje 7 fortsätta som 8 eller 9 och vice versa, men om det inte passar tidsmässigt så kan en parkerad vagn köra istället.
Alla (M100, 200, 300) är 3 200 mm breda.Odd skrev:En liten parentesfråga... Hur bred är en H-metrovagn?
Även "turbovagnarna" = provvagnarna M1 - M6 från år 1971/72 var 3 200 mm breda. Det enda som kvarstår av den här förprotoserien är förarhyttändan från vagn M3 - upphängd inne på metrodepån.Albert skrev:Alla (M100, 200, 300) är 3 200 mm breda.
Kanske byråkraterna äntligen får något gjort. Själv är jag pessimistisk då det hela hamnar än en gång i en dammsamlande mapp. Kanhända först efter studiebesök till Tammerfors, då spåran körs igång, öppnar för nya aha-upplevelser (?).Verspieder skrev:Ett av utvecklingsmålen är att öka hastigheten från nuvarande 14-15 kilometer i timmen till 17 kilometer i timmen."
Flygplatsens station på Ringbanan togs ibruk som planerat i juli. Av entréerna kunde endast den vid Datavägen tas ibruk, medan entrén mot terminalerna T1 och T2 fortfarande är under byggnation (dvs. vid dagsläget kraftigt försenad). En gratis non-stop-buss trafikerar rutten Datavägens entré – T1 – T2 – Datavägens entré, tills terminaleentrén kan tas ibruk. Vidare har man upptäckt att det fortfarande sipprar glykol i tunnelstationen - lär inte vara bra för betong/stålkonstruktionerna nere i underjorden. Jordmånen torde vara mättad av glykol, då man under flere decennier besprutade planen lite var som helst på plattan.Piirka skrev:Vidare har man inte kunnat öppna station Flygplatsen, då olika myndigheter (bl a räddningsväsendet) inte i tid hann ge ett säkerhetsintyg för rulltrappor och hissar. Nonstop-bussar trafikerar mellan station Aviapolis och flygplatsen tills Flygplatsens station öppnas, senast den 10 juli.
Häromveckan startade provkörningarna mot Björkholmen och snart kan provtrafiken inledas ända ut till Mattby.Lars_L skrev:Nu är datum fastställt för trafikstart på förlängningen av Metron (den s.k. Västmetron). 15/8 blir trafikstart: