Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gbd

Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?

Inlägg av gbd »

Lars_L skrev:
twr skrev:
Man får verkligen hoppas att den här informatören har rätt. Det vore ett stort framsteg om denna tunnelbana skrotades, till förmån för mer meningsfulla projekt. Till exempel att binda samman även Hjulsta och Barkarby.
Vet väl inte om det är en direkt meningsfullare dragning. Särskilt nu när Kistagrenen av Tvärbanan planeras. Om den inte skulle bli av - kan det väl förvisso vara ett alternativ och troligen billigare än spårvägsalternativet. Annars kommer ju Tvärbanan att erbjuda ett bra alternativ för tvärresor till Kista från "Hjulstagrenen". Den faktiska restiden bör bli kortare för flertalet än via Barkarby. Även om en lösning med tunnelbana i halvcirkel förvisso kan klara ett något bättre värde om man betänker "strafftiden" för byte.

Men även om som sagt tunnelbanans förlängning enbart till Hagastaden inte ger någon större effekt, så ger det en viss avlastning för pendeln på sträckan - Odenplan-Solna Stn. Man kan ju också tänka sig att det blir en smidig lösning för boende i Norrort - men vinsten mot att fortsätta med buss E4:an måste bedömas som minimal.

Men en tanke här är väl att se det som en "etapputbyggnad" för att bygga vidare t-bana till Mörby-Täby. Fast då är det ju ganska dumt att bygga den innan det är fastlagt att det är den lösning man vill ha. Och lösningen är ju inte så bra med nuvarande förslag på en linje som i högtrafik är separerad från den gröna. I alla fall inte så länge ändstationen blir Odenplan.

Jag saknar ibland det "helhetsgrepp" som fanns 1965 i tunnelbaneplanen. Tycker man började lite i fel ända inför de förslag som kommit nu. När det planeras så här stora förändringar i kollektivtrafiken för hela regionen, så vore det nog bättre om man hade tagit ett lite mer långsiktigt strategiskt helhetsgrepp. Och inte bara koncentrerat sig på en typ av transportmedel och de önskemål som inkommit om utbyggnad.

+1
twr

Inlägg av twr »

Lars_L skrev:
twr skrev:
Man får verkligen hoppas att den här informatören har rätt. Det vore ett stort framsteg om denna tunnelbana skrotades, till förmån för mer meningsfulla projekt. Till exempel att binda samman även Hjulsta och Barkarby.
Vet väl inte om det är en direkt meningsfullare dragning. Särskilt nu när Kistagrenen av Tvärbanan planeras. Om den inte skulle bli av - kan det väl förvisso vara ett alternativ och troligen billigare än spårvägsalternativet. Annars kommer ju Tvärbanan att erbjuda ett bra alternativ för tvärresor till Kista från "Hjulstagrenen". Den faktiska restiden bör bli kortare för flertalet än via Barkarby. Även om en lösning med tunnelbana i halvcirkel förvisso kan klara ett något bättre värde om man betänker "strafftiden" för byte.

Men även om som sagt tunnelbanans förlängning enbart till Hagastaden inte ger någon större effekt, så ger det en viss avlastning för pendeln på sträckan - Odenplan-Solna Stn. Man kan ju också tänka sig att det blir en smidig lösning för boende i Norrort - men vinsten mot att fortsätta med buss E4:an måste bedömas som minimal.

Men en tanke här är väl att se det som en "etapputbyggnad" för att bygga vidare t-bana till Mörby-Täby. Fast då är det ju ganska dumt att bygga den innan det är fastlagt att det är den lösning man vill ha. Och lösningen är ju inte så bra med nuvarande förslag på en linje som i högtrafik är separerad från den gröna. I alla fall inte så länge ändstationen blir Odenplan.

Jag saknar ibland det "helhetsgrepp" som fanns 1965 i tunnelbaneplanen. Tycker man började lite i fel ända inför de förslag som kommit nu. När det planeras så här stora förändringar i kollektivtrafiken för hela regionen, så vore det nog bättre om man hade tagit ett lite mer långsiktigt strategiskt helhetsgrepp. Och inte bara koncentrerat sig på en typ av transportmedel och de önskemål som inkommit om utbyggnad.
Ja, det tycker jag också. Nu har man ju gjort en Åtgärdsvalsstudie som visar att Roslagsbanan till T-Centralen ger mer än en tunnelbana Solna - Täby. Och därmed är det en väldigt dyrbar och överdimensionerad parallellbana som planeras för att avlasta sträckan Odenplan - Solna, om det nu är det som är syftet. Projektet har mycket lite trafikvärde, men kostar mycket i pengar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

Ja, det finns fler platser som har eller kommer att ha båda och. Och jag är helt för bra bytespunkter. Vad jag vänder mig emot är de som menar att resandet i sig blir så stort att Arenastaden behöver två kapacitetsstarka förbindelser mot stan. Vilket jag tycker verkar orimligt eftersom ingen annan plats behöver detta.

Just denna utbyggnad är prioriterad i tidplanen. Det sägs att man ska nå Hagastaden 2020 och Arenastaden 2022, medan övriga utbyggnader i uppgörelsen är till 2025. Så jag hoppas att du har rätt att den glöms bort, men just nu anses den fortfarande vara prioriterad.
Friends arena rymmer som mest 65000 besökare, det motsvarar cirka 65 pendeltåg á 1000 resande. Två tredjelar av dessa ska nog mot city eller söder om stan, det tar 3-4 timmar att köra undan med 5-minuterstrafik.
twr

Inlägg av twr »

Sio skrev:
Ja, det finns fler platser som har eller kommer att ha båda och. Och jag är helt för bra bytespunkter. Vad jag vänder mig emot är de som menar att resandet i sig blir så stort att Arenastaden behöver två kapacitetsstarka förbindelser mot stan. Vilket jag tycker verkar orimligt eftersom ingen annan plats behöver detta.

Just denna utbyggnad är prioriterad i tidplanen. Det sägs att man ska nå Hagastaden 2020 och Arenastaden 2022, medan övriga utbyggnader i uppgörelsen är till 2025. Så jag hoppas att du har rätt att den glöms bort, men just nu anses den fortfarande vara prioriterad.
Friends arena rymmer som mest 65000 besökare, det motsvarar cirka 65 pendeltåg á 1000 resande. Två tredjelar av dessa ska nog mot city eller söder om stan, det tar 3-4 timmar att köra undan med 5-minuterstrafik.
Okej, vad är din slutsats? Om man kan köra tunnelbanetåg, som är kortare än pendeltåg, i 4-minuterstrafik kanske det tar 2 timmar i stället.

Tele 2 Arena, hur många rymmer den? Den har ingen tunnelbana alls nu, eller beroende på hur långt man är beredd att gå, 3 tunnelbanestationer i närheten. En tunnelbanestation blir det ju sannolikt i Slakthusområdet, men något pendeltåg finns inte.

Hur många rymde Råsunda? Där fanns det tunnelbana, men inget pendeltåg.

Hur ofta kommer Friends arena att ha ett evenemang som fyller arenan? Är det värt att bygga en tunnelbana för 4 miljarder för några gånger om året?

Är det SL:s ansvar att ta hand om dessa få tillfällen? Den gamla arenan låg ju vid tunnelbanan, det var Solna som drev på för att flytta den.

Och om vi nu ska kunna ta hand om så här stora resandemängder, borde inte M_M:s förslag vara enklare och billigare att genomföra? Att ha ett antal spår där man kan ställa upp några extra pendeltåg som avgår när evenemanget är slut?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Sio skrev: Friends arena rymmer som mest 65000 besökare, det motsvarar cirka 65 pendeltåg á 1000 resande. Två tredjelar av dessa ska nog mot city eller söder om stan, det tar 3-4 timmar att köra undan med 5-minuterstrafik.
Man kan räkna med 1800 resenärer per pendeltåg om ståplatsutrymmet utnyttjas väl. Men det är kapaciteten på pendeltågsplattformen och gångvägarna mellan arenan och stationen som begränsar. Ett sätt att öka kapaciteten är att bygga plattformar vid driftspåren (de spår som mest används av tomvagnståg och godståg, och som reservväg vid stopp på den ordinarie fyrspåriga sträckan). Då kan man köra ett antal extratåg den vägen. Jag tror detta redan utnyttjats i begränsad omfattning, med provisoriska arrangeman för av- och påstigning. Permanenta plattformar vid driftspåren blir betydligt billigare än att bygga en tunnelbana på en sträcka som, med undantag av vid de fåtaliga storevenemangen på arenan, har ett väldigt begränsat trafikunderlag.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

twr skrev:
Sio skrev:

Okej, vad är din slutsats? Om man kan köra tunnelbanetåg, som är kortare än pendeltåg, i 4-minuterstrafik kanske det tar 2 timmar i stället.
Något åt det hållet.
Tele 2 Arena, hur många rymmer den?
En googling ger vid handen att det är som mest 40000.
Den har ingen tunnelbana alls nu, eller beroende på hur långt man är beredd att gå, 3 tunnelbanestationer i närheten. En tunnelbanestation blir det ju sannolikt i Slakthusområdet, men något pendeltåg finns inte.
Gångvägen från Tele2 Arena till tunnelbanan vid Globen är ca 500 meter, till Gullmarsplan cirka 850 meter och till Hammarbyhöjden ca 1000 meter.
Från Friends till pendeltåget är det cirka 750 meter. Från Tele2 till nya Slakthuset gissar jag att det blir 800-900 meter om jag fattat rätt var den ska ligga.
Hur många rymde Råsunda? Där fanns det tunnelbana, men inget pendeltåg.
36600
Hur ofta kommer Friends arena att ha ett evenemang som fyller arenan? Är det värt att bygga en tunnelbana för 4 miljarder för några gånger om året?
Det är en annan fråga. Du undrade vilket behov som finns.
Är det SL:s ansvar att ta hand om dessa få tillfällen? Den gamla arenan låg ju vid tunnelbanan, det var Solna som drev på för att flytta den.
Nej, det kan man ju fråga sig. Råsta Projektutvling betalade för ombyggnaden av plattforman vid Solna station, men signalförtätningen som byggdes i somras med anledning av arenan tror jag Trafikverket fick bekosta själva.
Och om vi nu ska kunna ta hand om så här stora resandemängder, borde inte M_M:s förslag vara enklare och billigare att genomföra? Att ha ett antal spår där man kan ställa upp några extra pendeltåg som avgår när evenemanget är slut?
Hur hade M_M tänkt sig det? Notera att spårområdet närmast arenan är olämpligt för sådan användning. Området behövs för Hagalunds verksamheter och har dålig koppling till U- och N-spåren. Man kan nå U1, men någon omfattande motspårskörning på U1:an knappast göras någon tid på dygnet.
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

gek skrev:
Sio skrev: Friends arena rymmer som mest 65000 besökare, det motsvarar cirka 65 pendeltåg á 1000 resande. Två tredjelar av dessa ska nog mot city eller söder om stan, det tar 3-4 timmar att köra undan med 5-minuterstrafik.
Man kan räkna med 1800 resenärer per pendeltåg om ståplatsutrymmet utnyttjas väl.
Hur långt uppehåll krävs det för att fylla tåget med 1800 resande? Folk ställer sig ogärna i gångarna mellan sätena. Jag tror att kapaciteten totalt sett blir bäst om man skickar iväg tåget innan det är helt fulllt. 1000 resenärer motsvarar alla sittplatser plus 10,5 stående i varje vestibul. Därefter börjar ombordstigningen gå trögt.
Men det är kapaciteten på pendeltågsplattformen och gångvägarna mellan arenan och stationen som begränsar. Ett sätt att öka kapaciteten är att bygga plattformar vid driftspåren (de spår som mest används av tomvagnståg och godståg, och som reservväg vid stopp på den ordinarie fyrspåriga sträckan). Då kan man köra ett antal extratåg den vägen. Jag tror detta redan utnyttjats i begränsad omfattning, med provisoriska arrangeman för av- och påstigning. Permanenta plattformar vid driftspåren blir betydligt billigare än att bygga en tunnelbana på en sträcka som, med undantag av vid de fåtaliga storevenemangen på arenan, har ett väldigt begränsat trafikunderlag.
Du kan inte bygga plattformar vid driftspåren utan att bygga om hela bangården i Solna och halva Hagalund, det kostar nog flera miljarder. Du glömmer också att tunnelnan även ska betjäna Karolinska och Norrastationsområdet.
Senast redigerad av Sio den onsdag 11 februari 2015 20:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Jag anser (som min signatur säger) att det är bättre att spårvägskonvertera alla nutida och framtida stombuslinjer, bl.a. 2, 3, & 4. Just 2:an och 3:an kommer att tillsammans täcka upp större delen av hagastaden, Karolinska och Norra Stations-området än vad en ensam tunnelbanestation gör. Dessutom är det inte så långt till Pendeltågsstationen Odenplan, som får en egen uppgång på Vanadisvägen/Dalagatan. Åt solnahållet kan man i samband med spårvägskonverteringen förlänga trafiken till Solna centrum. Ska man bygga etappvis, och att vi utgår att 4:an redan har blivit spårväg (för den verkar ju bana iväg för att bli en ganska snart, t.s. från spv. city som skjuts upp, vad jag vet), så kan man börja med en avgrening längs med Torsgatan till Karolinska, och vidare mot Solna C, så kör man en spårvagnslinje Odenplan-Karolinska-Solna C. Då får man en bra början med ett gäng spårvagnshållplatser på vägen, för en billigare slant jämfört med en tunnelbana parallellt med pendeltågen.
twr

Inlägg av twr »

Sio skrev: Den har ingen tunnelbana alls nu, eller beroende på hur långt man är beredd att gå, 3 tunnelbanestationer i närheten. En tunnelbanestation blir det ju sannolikt i Slakthusområdet, men något pendeltåg finns inte.

Gångvägen från Tele2 Arena till tunnelbanan vid Globen är ca 500 meter, till Gullmarsplan cirka 850 meter och till Hammarbyhöjden ca 1000 meter.
Från Friends till pendeltåget är det cirka 750 meter. Från Tele2 till nya Slakthuset gissar jag att det blir 800-900 meter om jag fattat rätt var den ska ligga.
Och då nämner du inte ens Skärmarbrink och Blåsut. Hammarbyhöjden måste väl vara onödigt långt att gå till?
Sio skrev: Hur ofta kommer Friends arena att ha ett evenemang som fyller arenan? Är det värt att bygga en tunnelbana för 4 miljarder för några gånger om året?

Det är en annan fråga. Du undrade vilket behov som finns.
Det beror väl lite på hur man definierar "behov". Behovet skulle ha varit större om det hände 300 gånger om året i stället för 5, eller vad det nu rör sig om.
Sio skrev:Är det SL:s ansvar att ta hand om dessa få tillfällen? Den gamla arenan låg ju vid tunnelbanan, det var Solna som drev på för att flytta den.
Nej, det kan man ju fråga sig. Råsta Projektutvling betalade för ombyggnaden av plattforman vid Solna station, men signalförtätningen som byggdes i somras med anledning av arenan tror jag Trafikverket fick bekosta själva.
SL uppfattar sitt eget ansvar som att arbetspendling väger tyngre än andra typer av resor. Rätt eller fel? Vet ej.
Sio skrev: Och om vi nu ska kunna ta hand om så här stora resandemängder, borde inte M_M:s förslag vara enklare och billigare att genomföra? Att ha ett antal spår där man kan ställa upp några extra pendeltåg som avgår när evenemanget är slut?
Hur hade M_M tänkt sig det? Notera att spårområdet närmast arenan är olämpligt för sådan användning. Området behövs för Hagalunds verksamheter och har dålig koppling till U- och N-spåren. Man kan nå U1, men någon omfattande motspårskörning på U1:an knappast göras någon tid på dygnet.
Jag minns inte säkert, det borde finnas här tidigare i tråden. Jag känner mig inte kompetent att bedöma varken M_M:s förslag eller geks i ett inlägg tidigare i kväll. Men spontant tänker jag att det borde vara billigare att på ett eller annat sätt bygga om befintlig station och bangård, och utnyttja kapaciteten på befintliga spår, än att bygga en tunnelbanestation, och en tunnel till Odenplan, för att ta hand om arenans resande.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

ADDE skrev:Jag anser (som min signatur säger) att det är bättre att spårvägskonvertera alla nutida och framtida stombuslinjer, bl.a. 2, 3, & 4. Just 2:an och 3:an kommer att tillsammans täcka upp större delen av hagastaden, Karolinska och Norra Stations-området än vad en ensam tunnelbanestation gör. Dessutom är det inte så långt till Pendeltågsstationen Odenplan, som får en egen uppgång på Vanadisvägen/Dalagatan. Åt solnahållet kan man i samband med spårvägskonverteringen förlänga trafiken till Solna centrum. Ska man bygga etappvis, och att vi utgår att 4:an redan har blivit spårväg (för den verkar ju bana iväg för att bli en ganska snart, t.s. från spv. city som skjuts upp, vad jag vet), så kan man börja med en avgrening längs med Torsgatan till Karolinska, och vidare mot Solna C, så kör man en spårvagnslinje Odenplan-Karolinska-Solna C. Då får man en bra början med ett gäng spårvagnshållplatser på vägen, för en billigare slant jämfört med en tunnelbana parallellt med pendeltågen.
Jag håller med dig i grova drag om analysen.

Titta gärna på här på Stomnätsplanen, om du inte har gjort det tidigare: http://www.sll.se/politik/politiska-org ... holms-lan/ Linje 3 är inte tänkt att vara stombuss längre när Nackatunnelbanan är färdig. Och därmed blir det nog inte heller någon spårväg längs Munkbroleden. Men den nya stomlinje 5 täcker samma funktion för Hagastaden, på sträckan ned till Fridhemsplan. Därefter vidare till Hornstull och Liljeholmen.

Det ska göras en förstudie för spårväg på linje 4. Jag är helt för att bygga spårväg här, och gärna snart. Men beslutet än så länge är en förstudie, inte att bygga. Med sedvanlig planeringsprocess hinner det nog blir 20-tal innan spaden sätts i jorden. Skulle jag tro. Att Spårväg City drar ut på tiden beror främst på att Stockholms stad inte har bestämt var gatorna ska gå i Norra Djurgårdsstaden. Senaste beslutet var att bygga färdigt till 2020, men det är orealistiskt nu. En etappstart till Lindarängsvägen 2019 är en möjlighet som kanske förverkligas, men det är ännu inte beslutat.

På lite längre sikt ska vi nog tänka "nät" snarare än "banor´". Linje 4 kan ju gå till Frihamnen, och då överlappar den med Spårväg City. Så kanske ska vi se sträckan Djurgårdsbron - Lindarängsvägen som första etappen av spårvägsbygget på linje 4?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Jag tycker fortfarande att om man ska ha tunnelbana till KS och Arenastaden så tycker jag så här:
Tunnelbana från Odenplan via KS och Västra Skogen och sedan linje 10.
Tunnelbana från Solna C till Solna station (norra uppgången)(och vidare någonstans, tex Järvastaden).

10 tåg/h på Odenplan-KS-10-linjen
20 tåg/h på Odenplan-Hässelby
10-15 tåg/h på Solna C-Arenastaden
15-20 tåg/h på Solna C-11-linjen

På detta sätt undviker man parallellkörning med pendeltåg. (Eller flyttar den till Bålstalinjen...)
Professionell tyckare
gbd

Inlägg av gbd »

Kantorn skrev:Jag tycker fortfarande att om man ska ha tunnelbana till KS och Arenastaden så tycker jag så här:
Tunnelbana från Solna C till Solna station (norra uppgången)(och vidare någonstans, tex Järvastaden).

På detta sätt undviker man parallellkörning med pendeltåg. (Eller flyttar den till Bålstalinjen...)
På den rödmarkerade, är det en förberedelse för en eventuell bebyggelse på Bromma flygplats?

Annars tycker jag att T-banan till karolinska är rimlig om man vill ha en ytterligare linje söderut.
twr

Inlägg av twr »

gbd skrev:
Kantorn skrev:Jag tycker fortfarande att om man ska ha tunnelbana till KS och Arenastaden så tycker jag så här:

På den rödmarkerade, är det en förberedelse för en eventuell bebyggelse på Bromma flygplats?

Annars tycker jag att T-banan till karolinska är rimlig om man vill ha en ytterligare linje söderut.
Ska man ha en till linje söderut? Behövs det? Och ska den i så fall vara tunnelbana? Det kanske i stället ska vara en pendeltågstunnel via Kungsholmen? Eller det kanske ska vara Roslagsbanan sammankopplad med Saltsjöbanan? "Var ska vi bygga tunnelbana?" är fel fråga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

gbd skrev:

Nej jag misstänker att kapaciteten behövs/kommer att behövas till åtminstone Alvik. Alla talar ju om att det är så trångt där.
Om man vill ha en ny linje söderut så kanske man får tänka om.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

twr skrev:
ADDE skrev:Jag anser (som min signatur säger) att det är bättre att spårvägskonvertera alla nutida och framtida stombuslinjer, bl.a. 2, 3, & 4. Just 2:an och 3:an kommer att tillsammans täcka upp större delen av hagastaden, Karolinska och Norra Stations-området än vad en ensam tunnelbanestation gör. Dessutom är det inte så långt till Pendeltågsstationen Odenplan, som får en egen uppgång på Vanadisvägen/Dalagatan. Åt solnahållet kan man i samband med spårvägskonverteringen förlänga trafiken till Solna centrum. Ska man bygga etappvis, och att vi utgår att 4:an redan har blivit spårväg (för den verkar ju bana iväg för att bli en ganska snart, t.s. från spv. city som skjuts upp, vad jag vet), så kan man börja med en avgrening längs med Torsgatan till Karolinska, och vidare mot Solna C, så kör man en spårvagnslinje Odenplan-Karolinska-Solna C. Då får man en bra början med ett gäng spårvagnshållplatser på vägen, för en billigare slant jämfört med en tunnelbana parallellt med pendeltågen.
Jag håller med dig i grova drag om analysen.

Titta gärna på här på Stomnätsplanen, om du inte har gjort det tidigare: http://www.sll.se/politik/politiska-org ... holms-lan/ Linje 3 är inte tänkt att vara stombuss längre när Nackatunnelbanan är färdig. Och därmed blir det nog inte heller någon spårväg längs Munkbroleden. Men den nya stomlinje 5 täcker samma funktion för Hagastaden, på sträckan ned till Fridhemsplan. Därefter vidare till Hornstull och Liljeholmen.

Det ska göras en förstudie för spårväg på linje 4. Jag är helt för att bygga spårväg här, och gärna snart. Men beslutet än så länge är en förstudie, inte att bygga. Med sedvanlig planeringsprocess hinner det nog blir 20-tal innan spaden sätts i jorden. Skulle jag tro. Att Spårväg City drar ut på tiden beror främst på att Stockholms stad inte har bestämt var gatorna ska gå i Norra Djurgårdsstaden. Senaste beslutet var att bygga färdigt till 2020, men det är orealistiskt nu. En etappstart till Lindarängsvägen 2019 är en möjlighet som kanske förverkligas, men det är ännu inte beslutat.

På lite längre sikt ska vi nog tänka "nät" snarare än "banor´". Linje 4 kan ju gå till Frihamnen, och då överlappar den med Spårväg City. Så kanske ska vi se sträckan Djurgårdsbron - Lindarängsvägen som första etappen av spårvägsbygget på linje 4?
Intressant! Har nu uppdaterat min facebooksida med nytt namn och beskrivning med länk till dokumentet. Gillar att även de har kollat på dragning med en koppling till Tvärbanan och NKS.
gbd

Inlägg av gbd »

Kantorn skrev:
gbd skrev:

Nej jag misstänker att kapaciteten behövs/kommer att behövas till åtminstone Alvik. Alla talar ju om att det är så trångt där.
Om man vill ha en ny linje söderut så kanske man får tänka om.

Aha, OK, nu förstår jag vad du menar, den röda går till Hässelby, den gamla vägen.

@twr jag tror det kan vara bra med en linje till som kan öka redundansen och kapaciteten i vissa områden, men jag kan hålla med dig om att om det kanske inte behöver ske just till arenastaden och sedan vidare mot täby, när man kanske först borde fixa till transport mha RB och mörbylinjen (genom att försöka koppla lös ropstensgrenen från röd).
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jag erkänner att jag minns inte detaljerna kring mitt förslag med extra plattformar - om jag ens hade detaljer. Om vi tänker oss ett stort evenemang där denna enorma mängd människor väller ut när allt tagit slut - är det ens möjligt för arenan att få tillstånd att hålla detta så att tidpunkten infaller annat än halvsen vardagskväll eller helg? Om vi utgår från sen kväll så är det väl inte fler tåg än att det faktiskt går att köra all norrgående trafik på U2 och klara sig utan U1?

Daglig graf för sträckan för ikväll (23:e feb) som exempel:
http://www.trafikverket.se/TrvSeFiler/F ... 0_X024.pdf

Givetvis skulle extra plattformar också innebära att man gör nödvändiga växelarrangemang o.s.v.

Jag hittar inte dokumenten för hur spårplanen är tänkt för Citybanans anslutning till befintlig järnväg. Där kanske flaskhalsen ligger i att dundra ut med pendeltåg på "fel" spår.

I värsta fall får man kanske köra södergående pendeltåg på båda spåren samtidigt i Citybanan och de norrgående tågen via gamla banan om det nu ska transporteras så enorma mängder människor.

Men jag undrar också var dessa människor ska ta vägen? 65000 personer är ju "ett Göteborg" (någon gång i tiden...) eller "jättemånga SL-bussar".

Det verkar väl faktiskt överlägset enklast att direkt efter något stort sportbollarrangemang helt enkelt köra någon utfyllande underhållning som gradvis blir sämre och sämre varpå folk kommer att droppa av i en takt som kan hanteras av ordinarie pendeltågstation med nån slags utökat högtrafikutbud.

Lite ironiskt så är det endast en fördel för kollektivtrafiken att gångvägen från arenan till stationen bara klarar ett visst antal personer per tidsenhet.

Jag ber om ursäkt att jag upprepar mig, men: Om det nu är av så stor betydelse att bygga tunnel med spårtrafik från omkring Solna station och Odenplan med en eller två nya mellanstationer så vore det väl på alla sätt och vis bäst att bygga det som "Trafikverket-järnväg" med pendeltågstandard och anslutet till nuvarande järnväg? En sådan spåranläggning skulle till och med kunna vara användbar på riktigt! :wink:

Om vi istället tänker oss att vi har resurser att bygga en ungefär så lång dubbelspårig tunnel för spårtrafik inklusive någon station så måste det vara bättre att använda pengarna till att i första hand bygga ut Odenplan till fyrspår och därefter konvertera hela pendeltågtunneln till fyrspår. Det är förvisso ett större projekt men ändå...

Omdragning av Roslagsbanan verkar bättre för nordost. Över huvud taget bör Roslagsbanan bort från sin nuvarande ändstation helt enkelt eftersom det läget innebär att Roslagsbanan och röda tunnelbanan Tekniska Högskolan - Mörby halvt är en dubblering av varandra fast utan att ge högre kapacitet. Om Roslagsbanan har ändstation på något ställe som inte är utmed röda banan så får nordost nära på dubblerad spårtrafikkapacitet uttryckt gravt förenklat.
twr

Inlägg av twr »

M_M skrev: Jag ber om ursäkt att jag upprepar mig, men: Om det nu är av så stor betydelse att bygga tunnel med spårtrafik från omkring Solna station och Odenplan med en eller två nya mellanstationer så vore det väl på alla sätt och vis bäst att bygga det som "Trafikverket-järnväg" med pendeltågstandard och anslutet till nuvarande järnväg? En sådan spåranläggning skulle till och med kunna vara användbar på riktigt! :wink:

Om vi istället tänker oss att vi har resurser att bygga en ungefär så lång dubbelspårig tunnel för spårtrafik inklusive någon station så måste det vara bättre att använda pengarna till att i första hand bygga ut Odenplan till fyrspår och därefter konvertera hela pendeltågtunneln till fyrspår. Det är förvisso ett större projekt men ändå...

Omdragning av Roslagsbanan verkar bättre för nordost. Över huvud taget bör Roslagsbanan bort från sin nuvarande ändstation helt enkelt eftersom det läget innebär att Roslagsbanan och röda tunnelbanan Tekniska Högskolan - Mörby halvt är en dubblering av varandra fast utan att ge högre kapacitet. Om Roslagsbanan har ändstation på något ställe som inte är utmed röda banan så får nordost nära på dubblerad spårtrafikkapacitet uttryckt gravt förenklat.
Så klokt, så klokt!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Jag tar mig friheten att lyfta in detta från en annan tråd:

Om man ser till resandeunderlaget för dessa resor idag, så kan det nog inte vara mer än några hundra resor per dag som görs. blir väl en årlig kostnad på ett par hundra kr per resa. Acceptabelt, men ändå mycket pengar. Nu planerar man i och för sig en del bostäder vid Hjulsta. Men med tanke på hur få som får tidsvinster av lösningen, känns det väl inte som den bästa investeringen. Å andra sidan är det väl möjligt att Stockholms stad är beredd att bidra med pengar för att få t-banan byggd. Varje extra miljard som investeras ger ju dock 20 miljoner som minst i ökade driftskostnader. Ibland dubbelt upp.[/quote]
Samma storleksordning på resandet som tunnelbanan Odenplan - Hagaplan - Solna stn alltså! Stombussnivå![/quote]

Nja - Odenplan-Nya karolinska lär få rätt bra underlag. Ungefär samma som Barkarbylinjen till Akalla. Tror man räknade med 3500 ungefär i maxtimmen för båda dessa. Om man som det tycks nu inte vill köra med genomgående tåg söderifrån, blir ju dock resandet mindre. Där är väl dock frågan hur stor effekten är av bytet. Tror väl personligen att avbräcket blir lite mindre än vad modellerna generellt ger i utslag (att bytet ändå uppfattas som rätt bekvämt, jämfört med att byta till en annan buss på en blåsig busstation (som exempel).

Däremot har ju fortsättningen till Solna station mycket begränsat värde. 300 resenärer blir det väl där ungefär i maxtimmen från Odenplan (vilket är dimensionerande) och 400 totalt (inklusive NKS) mot Odenplan, vilket väl i princip innebär 0 resenärer.

Men hela den delen får nog ses som ett politiskt spel från några som vill ha tunnelbana till Mörby/Arninge. Så det är väl ingen som tycker det gör något att vagnarna går tomma. Å andra sidan lär ju inte den fungera om man inte bygger vidare t-banan från Odenplan, alternativt kör tåg direkt söderut utan byte vid Odenplan. För den förbindelsen är ju betydligt känsligare, då det helt enkelt kommer att gå fortare annars att åka röda linjen till stan. Och nog även om man ska till Rådmansgatan eller Hötorget. I alla fall kommer ju bytet vid T-centralen att uppfattas som betydligt mer bekvämt än att byta vid Odenplan.[/quote]

Jag har hört dessa siffror, men inte ansett mig fri att sprida dem, så det är ju jättebra att du nu gör det! Finns de publicerade någonstans?

Tolkar jag det rätt:

300 avstigande i morgonens maxtimme i Arenastaden (resenärerna kommer från Odenplan samt Hagaplan).
400 avstigande i morgonens maxtimme i Arenastaden (resenärerna åker mot Odenplan samt Hagaplan).

Det motsvarar 7,5 minuters trafik med ledbuss (55 pass/avg * 8 avg/h = 440 pass/h). Den nuvarande linje 70, blivande linje 67, kan lätt ta hand om detta resande.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Jag har inga exakta uppgifter, utan har helt enkelt utgått från vad man tidigare sagt om antalet resenärer på sträckan Odenplan-NKS, och vad man nu anger för båda stationerna. Man har ju valt i utredningen att inte hantera utbyggnaden till Hagastaden separat, utan de mer detaljerade undersökningarna sedan handlar ju om en utbyggnad till Nordostsektorn. Givetvis gör man ju det för att ingen på fullt allvar kan se någon ekonomi i att ha Hagastaden som ändstation. Så visst, det skulle rimligen räcka med en bussförbindelse mellan NKS och Hagastaden.

Restiden blir givetvis avsevärt längre med buss än t-bana. Men antalet resenärer gör det fortfarande inte motiverat på något sätt. Nu betalar väl förvisso Solna en del för den utbyggnaden, så det är väl kanske också en orsak till att ingen tycker det gör så mycket. Det är ju faktiskt det intressanta med denna överenskommelse, att förutom intäkterna på trängselskatter på 9 miljarder, är det ju kommunerna som står för resten. SLL står ju bara för depåutbyggnad och nya vagnar. Det senare kommer inte behövas förrän efter 2030 omkring, och något större behov av depåutbyggnad för att man bygger vidare med en station från NKS blir det ju knappt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Skriv svar