Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
BSB101

Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?

Inlägg av BSB101 »

Resande från norr om Solna gynnas om det går på färre personer på tåget i Solna. Sedan skulle det vara utmärkt att bygga spårbundentrafik till fler befintliga stationer och gärna sådan som förbinder ihop staden på tvären precis som tvärbanan gör. För ingen kan ens i sin vildaste fantasi säga att tvärförbindelserna i Stockholm är bra såvida man inte har tillgång till en cykel av typ MTB.

Sedan blir det nog svårt att få till extratåg i rusning för påstigande i Solna. Men kanske ska alla framtida boende och arbetande i Arenastaden anpassa sina tider till när extratågen sätta in för arenabesökare. Annars förstår jag inte hur extratåg (som inte får plats) skulle lösa trängseln i rusningen.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Hur mycket trafik tillför "arenastaden" då det inte sker till/frånströmning till/från sportevenemang eller liknande?

Hur ofta arrangeras det sportevenemang och liknande så att de börjar eller slutar mitt under vardagsrusningstimmarna? Det är väl ganska enkelt att kräva att arrangemangen framförallt avslutas utanför rusningstiden, och det torde väl nära på kunna vara ett myndighetskrav...
Christian Spår

Inlägg av Christian Spår »

BSB101 skrev:Resande från norr om Solna gynnas om det går på färre personer på tåget i Solna. Sedan skulle det vara utmärkt att bygga spårbundentrafik till fler befintliga stationer och gärna sådan som förbinder ihop staden på tvären precis som tvärbanan gör. För ingen kan ens i sin vildaste fantasi säga att tvärförbindelserna i Stockholm är bra såvida man inte har tillgång till en cykel av typ MTB.
Visst finns det kapacitetsökningar av en ny tunnelbana, men frågan om arenastadens tunnelbanas existens ska väl istället vara jämförande mot andra alternativ med några km tunnelbana?
twr

Inlägg av twr »

Christian Spår skrev:
BSB101 skrev:Resande från norr om Solna gynnas om det går på färre personer på tåget i Solna. Sedan skulle det vara utmärkt att bygga spårbundentrafik till fler befintliga stationer och gärna sådan som förbinder ihop staden på tvären precis som tvärbanan gör. För ingen kan ens i sin vildaste fantasi säga att tvärförbindelserna i Stockholm är bra såvida man inte har tillgång till en cykel av typ MTB.
Visst finns det kapacitetsökningar av en ny tunnelbana, men frågan om arenastadens tunnelbanas existens ska väl istället vara jämförande mot andra alternativ med några km tunnelbana?
Nej, jag tycker inte det. Jag tycker det ska jämföras med andra kollektivtrafiksatsningar av alla slag. Det finns inget självändamål i att bygga tunnelbana.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

BSB101 skrev:Resande från norr om Solna gynnas om det går på färre personer på tåget i Solna.
Visst, de som bor norr om Solna får mindre trängsel på en del av sin resa. Så en viss nytta finns det väl. Men den är ganska liten.

Om "grå linjen" blir en matarbana, vilket än så länge är den officiella ståndpunkten, kommer tunnelbanan i stort sett bara användas av de som ska till Hagastaden. Alla andra borde snarare välja att kliva på pendeltåget.

Resandet Hagastaden - Arenastaden är inte större än att det kan klaras med buss.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Jag upprepar min fråga:
twr skrev:Finns det någon enda plats i regionen som anses behöva både pendeltåg och tunnelbana? Varför är just Arenastaden så unik?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

twr skrev:Jag upprepar min fråga:
twr skrev:Finns det någon enda plats i regionen som anses behöva både pendeltåg och tunnelbana? Varför är just Arenastaden så unik?
Jag kan komma på en enda plats. Eller möjligen två. T-Centralen och eventuellt Odenplan. Sundbyberg behöver det inte, men de fick det ändå.
Professionell tyckare
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Kantorn skrev:
twr skrev:Jag upprepar min fråga:
Jag kan komma på en enda plats. Eller möjligen två. T-Centralen och eventuellt Odenplan. Sundbyberg behöver det inte, men de fick det ändå.
Men ta och studera resandevolymerna i Sundbyberg , det har ökat kraftigt år från år och kommer att öka än mer med nya stora kontor under byggnad så det blir fullt på plattformarna. Fast främsta anledningen till att det är både och är ju att det är en lämplig bytesplats där nu även Tvärbanan kommer förbi och dessutom stannar även fjärr och regionaltåg. På samma sätt kommer vi ju att få Barkarby,Odenplan och kanske även Älvsjö med både T-bana och Pendel .
Men det märkliga med den tänkta T-Arenastaden är ju att det blir i stort parallella linjer från Odenplan.
Nu ligger ju Hagastaden-Arenastaden i en senare etapp ett antal år framöver och det kanske kan tänkas att den lite behändigt skjuts på framtiden och glöms bort.
twr

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev:
Kantorn skrev: Jag kan komma på en enda plats. Eller möjligen två. T-Centralen och eventuellt Odenplan. Sundbyberg behöver det inte, men de fick det ändå.
Men ta och studera resandevolymerna i Sundbyberg , det har ökat kraftigt år från år och kommer att öka än mer med nya stora kontor under byggnad så det blir fullt på plattformarna. Fast främsta anledningen till att det är både och är ju att det är en lämplig bytesplats där nu även Tvärbanan kommer förbi och dessutom stannar även fjärr och regionaltåg. På samma sätt kommer vi ju att få Barkarby,Odenplan och kanske även Älvsjö med både T-bana och Pendel .
Men det märkliga med den tänkta T-Arenastaden är ju att det blir i stort parallella linjer från Odenplan.
Nu ligger ju Hagastaden-Arenastaden i en senare etapp ett antal år framöver och det kanske kan tänkas att den lite behändigt skjuts på framtiden och glöms bort.
Ja, det finns fler platser som har eller kommer att ha båda och. Och jag är helt för bra bytespunkter. Vad jag vänder mig emot är de som menar att resandet i sig blir så stort att Arenastaden behöver två kapacitetsstarka förbindelser mot stan. Vilket jag tycker verkar orimligt eftersom ingen annan plats behöver detta.

Just denna utbyggnad är prioriterad i tidplanen. Det sägs att man ska nå Hagastaden 2020 och Arenastaden 2022, medan övriga utbyggnader i uppgörelsen är till 2025. Så jag hoppas att du har rätt att den glöms bort, men just nu anses den fortfarande vara prioriterad.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd

Inlägg av gbd »

twr skrev: Just denna utbyggnad är prioriterad i tidplanen. Det sägs att man ska nå Hagastaden 2020 och Arenastaden 2022, medan övriga utbyggnader i uppgörelsen är till 2025. Så jag hoppas att du har rätt att den glöms bort, men just nu anses den fortfarande vara prioriterad.
Men om den inte går att hejda och byggs ändå, om man anslöt den till tunneln vid hallonbergen enligt skissen här, skulle man kanske kunna försöka "rädda" den något?

http://kartor.eniro.se/m/B1rtv
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

gbd skrev:
twr skrev: Just denna utbyggnad är prioriterad i tidplanen. Det sägs att man ska nå Hagastaden 2020 och Arenastaden 2022, medan övriga utbyggnader i uppgörelsen är till 2025. Så jag hoppas att du har rätt att den glöms bort, men just nu anses den fortfarande vara prioriterad.
Men om den inte går att hejda och byggs ändå, om man anslöt den till tunneln vid hallonbergen enligt skissen här, skulle man kanske kunna försöka "rädda" den något?

Om den nu ska upp till Hallonbergen, varför inte dra upp den först via en båge till Järvastaden? Där behövs den nog ännu bättre.
Professionell tyckare
gbd

Inlägg av gbd »

Kantorn skrev:
gbd skrev:

Om den nu ska upp till Hallonbergen, varför inte dra upp den först via en båge till Järvastaden? Där behövs den nog ännu bättre.

Jag drog gent för att det verkar glest och Ullriksdals station fanns inte så långt därifrån, men det skulle kunna vara ett alternativ, om man bygger tätt och behåller byte till Akalla-linjen vid hallonbergen
Senast redigerad av gbd den tisdag 24 juni 2014 9:15, redigerad totalt 1 gånger.
Christian Spår

Inlägg av Christian Spår »

Kantorn skrev:Om den nu ska upp till Hallonbergen, varför inte dra upp den först via en båge till Järvastaden? Där behövs den nog ännu bättre.
Troligtvis för att det lockar för mycket att passa in väl med fina kurvradier till rissnedepåspåren och försöka med något som håller nere kostnaderna.

Men det är alltid lockande att göra lite till för att få ut mer. Jag ser till exempel att det vore lämpligare att lämna depåspåren och gå strax norr under enköpingsvägen och ha station där. Kraftledningen kanske kan grävas ned i framtiden och lämna yta att bygga efter, och enköpingsvägen kan bli gata med hus efter, och nyproducerade stora ursvik får närmre till en tunnelbana.
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
gbd skrev:

Eller via Järvastaden, där det byggs en hel del, och sen raka spåret till Kymlinge och Kista.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
CS

Inlägg av CS »

twr skrev:
BSB101 skrev:Resande från norr om Solna gynnas om det går på färre personer på tåget i Solna.
Visst, de som bor norr om Solna får mindre trängsel på en del av sin resa. Så en viss nytta finns det väl. Men den är ganska liten.

Om "grå linjen" blir en matarbana, vilket än så länge är den officiella ståndpunkten, kommer tunnelbanan i stort sett bara användas av de som ska till Hagastaden. Alla andra borde snarare välja att kliva på pendeltåget.

Resandet Hagastaden - Arenastaden är inte större än att det kan klaras med buss.
Nej resenärer som ska till Hagastaden kommer att åka pendeltåg till Odenplan norra eller tunnelbana till Sankt Eriksplan södra och sedan gå till Karoliskaplan. Det finns bättre turtäthet och kortare restid att göra så. Busstrafiken bör ta en hel del resenärer beroende på hur den läggs upp och vilken framkomlighet den får. Det lite tråkiga i tunnelbaneavtalet är ju att det särskilt pekas ut att tunnelbanesatsningen gör att gatuutrymmet avlastas från kollektivtrafik och inte lika mycket kollektivkörfält behöver anläggas. :D

Resandet Arenastaden - Hagastaden är ungefär lika stort som resandet Odenplan - Hagastaden. Naturligtvis kommer ju några själar att hitta tunnelbanan

Effekten kommer sig av att byten upplevs mycket negativt och att det är ganska korta gångavstånd till Karolinskaplan och Torsplan från Karlbergsvägen respektive Vanadisplan.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
gbd

Inlägg av gbd »

twr skrev: Eller via Järvastaden, där det byggs en hel del, och sen raka spåret till Kymlinge och Kista.
Jo, spec om man skullefå bygga i Kymlinge för då skulle man kunna ha att tunelbana Akalla och Husby hade två destinationer var Odenplan via hagastaden och Nacka/hagsätra
gbd

Inlägg av gbd »

Christian Spår skrev:
Troligtvis för att det lockar för mycket att passa in väl med fina kurvradier till rissnedepåspåren och försöka med något som håller nere kostnaderna.

Du läsermina tankar, sluta med det :)
twr

Inlägg av twr »

CS skrev:
twr skrev:

Nej resenärer som ska till Hagastaden kommer att åka pendeltåg till Odenplan norra eller tunnelbana till Sankt Eriksplan södra och sedan gå till Karoliskaplan. Det finns bättre turtäthet och kortare restid att göra så. Busstrafiken bör ta en hel del resenärer beroende på hur den läggs upp och vilken framkomlighet den får. Det lite tråkiga i tunnelbaneavtalet är ju att det särskilt pekas ut att tunnelbanesatsningen gör att gatuutrymmet avlastas från kollektivtrafik och inte lika mycket kollektivkörfält behöver anläggas. :D

Resandet Arenastaden - Hagastaden är ungefär lika stort som resandet Odenplan - Hagastaden. Naturligtvis kommer ju några själar att hitta tunnelbanan

Effekten kommer sig av att byten upplevs mycket negativt och att det är ganska korta gångavstånd till Karolinskaplan och Torsplan från Karlbergsvägen respektive Vanadisplan.
Jag uttryckte mig inte så tydligt. Resenärer som börjar sin resa i Arenastaden kommer att ta tunnelbanan om de har destination Hagastaden. Det var så jag menade. För alla andra som börjar sin resa i Arenastaden borde pendeltåg (eller Tvärbana eller buss) vara bättre alternativ.

Är prognoserna som du hänvisar till offentliga? Kommer de att bli det? Allmänheten borde informeras om det vansinniga i detta projekt. Eller har tunnelbana trätt in i den metafysiska sfär där "vård, skola, omsorg" befinner sig, så att man framstår som en hjärtlös och kall människa om man någonsin ifrågasätter en tunnelbanesatsning?

Solna stad kan få bygga sin tunnelbana för samma obefintliga pengar de byggde en jättearena för. Däremot vill jag som skattebetalare i Stockholms läns landsting inte bidra till detta vansinne.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

1 skrev: Apropå fundera, återigen; har Ni inte noterat hur tyst det varit nu under rätt lång tid när det gäller T-banelinje Odenplan - Karolinska...? Ni får väl ringa Handelskammaren och kolla om de har upptäckt några "små problem" med denna storstilade satsning. Någon som är intresserad av att sätta en slant på att den aldrig blir av? Tyvärr är det en lågoddsare enligt pålitlig informatör på Hantverkargatan.
Något uppgiven / Lena
Jag tar mig friheten att klippa in detta från en annan tråd.

Man får verkligen hoppas att den här informatören har rätt. Det vore ett stort framsteg om denna tunnelbana skrotades, till förmån för mer meningsfulla projekt. Till exempel att binda samman även Hjulsta och Barkarby.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:
Man får verkligen hoppas att den här informatören har rätt. Det vore ett stort framsteg om denna tunnelbana skrotades, till förmån för mer meningsfulla projekt. Till exempel att binda samman även Hjulsta och Barkarby.
Vet väl inte om det är en direkt meningsfullare dragning. Särskilt nu när Kistagrenen av Tvärbanan planeras. Om den inte skulle bli av - kan det väl förvisso vara ett alternativ och troligen billigare än spårvägsalternativet. Annars kommer ju Tvärbanan att erbjuda ett bra alternativ för tvärresor till Kista från "Hjulstagrenen". Den faktiska restiden bör bli kortare för flertalet än via Barkarby. Även om en lösning med tunnelbana i halvcirkel förvisso kan klara ett något bättre värde om man betänker "strafftiden" för byte.

Men även om som sagt tunnelbanans förlängning enbart till Hagastaden inte ger någon större effekt, så ger det en viss avlastning för pendeln på sträckan - Odenplan-Solna Stn. Man kan ju också tänka sig att det blir en smidig lösning för boende i Norrort - men vinsten mot att fortsätta med buss E4:an måste bedömas som minimal.

Men en tanke här är väl att se det som en "etapputbyggnad" för att bygga vidare t-bana till Mörby-Täby. Fast då är det ju ganska dumt att bygga den innan det är fastlagt att det är den lösning man vill ha. Och lösningen är ju inte så bra med nuvarande förslag på en linje som i högtrafik är separerad från den gröna. I alla fall inte så länge ändstationen blir Odenplan.

Jag saknar ibland det "helhetsgrepp" som fanns 1965 i tunnelbaneplanen. Tycker man började lite i fel ända inför de förslag som kommit nu. När det planeras så här stora förändringar i kollektivtrafiken för hela regionen, så vore det nog bättre om man hade tagit ett lite mer långsiktigt strategiskt helhetsgrepp. Och inte bara koncentrerat sig på en typ av transportmedel och de önskemål som inkommit om utbyggnad.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Skriv svar