Vad heter den där "sidokörningsanordningen" som finns på vissa motorvagnar/lok som gör att lokföraren kan titta ut genom fönstret samtidigt som han kör ut från stationen? Behöver termen för en översättning.
En bild finns på tyska wikipedia under inlägget "Seitenabfahreinrichtung": http://de.wikipedia.org/wiki/Seitenabfahreinrichtung
Tack så hemskt mycket i förväg
Tikki
Hjälp med den riktiga benämningen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Hjälp med den riktiga benämningen
Duger rangerkontroll/rangerkontroller 
För det är precis vad det är...

För det är precis vad det är...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Nja, knappast. Det "Tikki" är ute efter är den utrustning som kan finnas i lok och motorvagnar med central förarplats i kabinen. Det jag har sett är oftast en extra joy-stick vid sidofönstren.roggek skrev:Duger rangerkontroll/rangerkontroller :cheesygrin:För det är precis vad det är...
Under min tid på SJ när man började radiostyra växellok så kallades ibland förarens "lådda på maggen" för "rangerkontroller".
Annars förekommer uttrycket mest på en-riktnings spårvagnar. Detta för att möjliggöra att föra vagnen i motsatt riktning vid utkörningar från depåer eller vid koppling med andra vagnar. Det är oftast en liten låda innehållande förinställda lägen för fart, broms, säkerhetsgrepp samt utsignal.
Så Tikkis frågeställning kvarstår.
Hälsar / Lena
Liknande anordning, fast enklare, heter snabbstart (säkerhetsstart) och består av en start-knapp och en stopp-knapp och finns på tunnelvagnarna i Stockholm. Säkerhetsgrepp är urkopplat under fem sekunder och tåget startar endast om det är grönt på signalen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Intressant frågeställning. Jag vet inte om det finns någon svensk benämning på en dylik anordning. En trolig svensk översättning skulle kunna vara sidokontroller eller sidopådrag. Motsvarande i Stockholmstuben är väl snabbstart.
SJ/BJ:s lok av litt Bk hade speciella rangerkontrollers en i varje hytt på motsatt sida från huvudkontrollen räknat.
Men dessa var rangerkontrollers som sagt var.För linjekörning och tågavgång heter nog utrustningen vanligtvis "lång hals".
218
Men dessa var rangerkontrollers som sagt var.För linjekörning och tågavgång heter nog utrustningen vanligtvis "lång hals".
218
Om det gäller järnväg så kan det kanske vara en bra idé att också fråga på postvagnen.com och om det inte hittas nåt svar där så finns även nordpilen och järnvägshistoriskt forum att ta till.