Strekningen gjennom Prinsens gate og St. Olavsgate-sløyfa er stengt pga. oppgradering, skinnebytting og mer. I mellomtiden snur vognene i triangelsporet på Ila. Trafikken mellom Ila og St. Olavs gate er erstyattet med buss.
Nytt fundament og nye skinner der sporet tidligere krysset fortauet.
Kan minnas fel, men var inte denna sträcka avstängd under ganska lång tid för inte så länge sedan?
Vad gjorde man då och varför fixades inte allt på en gång - om jag minns rätt?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Det er korrekt at man i 2013 la nytt spår fra Krysset Kongens gate/Tordenskiolds gate, gjennom St. Olavs gate (med ny endholdeplass), Dronningens gate og en kurve inn i Tordenskiolds gate. I 2014 fortsetter man herfra opp Tordenskiolds gate og inn i Kongens gate, med en noe endret linjeføring. Årsaken til at man ikke gjorde hele jobben i fjor er bevilgning av penger/finansiering. Dette er offentlige midler, og Gråkallbanen fikk ikke nok til å gjøre hele jobben på et år.
Hele bystrekningen i Kongens gate til Bergsli gate er for øvrig anlagt i årene 1980-1982, og har behov for å byttes. Man må derfor regne med flere stengninger i årene som kommer, men tempoet vil avhenge av hvor mye offentlige midler som bevilges. Kongens gate er dessuten Statens vegvesen sitt ansvar, noe som kan komplisere.
Som Andy har oppdaget; 17 november var igjen sporveien komplett i Trondheim. Søndagen før gjenåpningen ble det kjørt 4 timer med slipvagn på bysporet. Det var i sommer asfaltert i Kongens gate, og det var mye sort belegg i sporet, og asfalten var også litt for høy sammenlignet med sporet, noe som ikke er bra i og med at vi kjører med brede hjulringer. Men etter 4 timer med sliping, ble resultatet ok. Det nye sporet er fint å kjøre på, og det er en ny linjeføring i Tordenskiolds gate og en ny kurve inn i Kongens gate hvor sporvekselen som lå igjen fra den gang nettet var større, er fjernet. Og til slutt; det er nr 97 på bildet ja. Dessverre har den ennå ikke fått nummer.