Man krävde vid upphandlingen att leverantörerna skulle presentera 3 likvärdiga referensinstallationer. Det hjälpte inte heller...gek skrev:Kanske lämpligt kräva att leverantörer endast får lämna anbud som baseras på befintlig och väl beprövad teknik, och med angivande av minst två referensinstallationer?
Margretebergshallen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
- mamma Ulla
Re: Margretebergshallen
We Are Really Worried About You
Jag tog vägen förbi Slottsskogshallen för att se om det hade hänt något med signalanläggningen. Det hade det inte, inget synligt i alla fall. Dock har man sänkt hastigheten i medväxeln, så nu är det 15 km/h där också. Vi har ju begåvats med en "cykelfartsgata" i Göteborg. Vi ska tydligen ha en cykelfartsspårväg också.
Rostsaneringen tycks i alla fall ha flyttat från Majorna. Porten till verkstaden stod öppen i sommarvärmen och där inne stod 739:

Rostsaneringen tycks i alla fall ha flyttat från Majorna. Porten till verkstaden stod öppen i sommarvärmen och där inne stod 739:

Rostsanering och plåtskador av M28/M29 fixas nu inne på SLX istället för MX. Sen har jag även märkt att utsättningen av vagnar är annorlunda, innan var det "bara" 3 ledvagnar på utsättning, nu är det 4-5st varje kväll som står där, oftast 3 på utsidan och 1 på insidan, dock får ju endast M31 ställas dit och inga M32. Sen är det även att så att vagnar med säkerhetsfel inte får köras in på Slx utan de ska köras in på Mx, sen är frågan vad som är säkerhetsfel i mångas ögon.. 

Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
En fundering kring Mx Vagnhallen Majorna. Efter tvätten på sidan mot bussgaraget har det lagts in en växel som uppenbarligen kommer att ansluta till spår som kommer ut ur väggen på vagnhallen. Det finns dock ingen port där ännu. Samtidigt har spåret lagts om vid de två portarna som ligger närmast tvätthallen mot Karl Johansgatan, så att det ser ut att gå in mellan de två portarna (spår 19/20?). Vad är det tänkt att det skall vara där?
Spår 19-20 ska bli översynsspår, så de arbetar med dem, så spåren som går rätt in i väggen ska förmodligen flyttas. Det var ju vid spår 19-20 som rostsaneringen låg innan som nu flyttats till Slx. Den växeln du pratar om på sidan har jag dock ingen aning om..darthjpp skrev:En fundering kring Mx Vagnhallen Majorna. Efter tvätten på sidan mot bussgaraget har det lagts in en växel som uppenbarligen kommer att ansluta till spår som kommer ut ur väggen på vagnhallen. Det finns dock ingen port där ännu. Samtidigt har spåret lagts om vid de två portarna som ligger närmast tvätthallen mot Karl Johansgatan, så att det ser ut att gå in mellan de två portarna (spår 19/20?). Vad är det tänkt att det skall vara där?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Jag har för mig att jag har läst eller hört någonstans (fast jag hittar det inte nu), att det ska bli ett skötselspår med ny tvättmaskin där nu spår 19 och 20 ligger, och att det spåret ska komma ut ur sidoväggen, så att man kan köra runt till uppställningshallen.
Häromdagen varjag vid vagnhallen Slottsskogen för att se vad som hänt på signalsidan sedan i somras.

En nyhet är denna varningstavla. Bilden är tagen från hållplatsen Botaniska trädgården i riktning mot Marklandsgatan. Om jag förstår rätt vill man varna för att vagnar kan backa ut via de växlar som normalt endast används för infart till hallen:

Precis till vänster om varningstavlan på bilden ovan syns en huvudsignal,vänd så att signalbilden är bäst synlig från den bensinstation som väl från början drevs av Säröbanan/Säröbussarna och saluförde det ovanliga bensinmärket "Slottsbensin".

När jag senast var här lyste signalen ständigt grönt. Nu har den börjat påverkas av spårledningen. När vagnen som syns i bakgrunden på bilden ovan hade passerat såg det nämligen ut så här:

En nyhet är denna varningstavla. Bilden är tagen från hållplatsen Botaniska trädgården i riktning mot Marklandsgatan. Om jag förstår rätt vill man varna för att vagnar kan backa ut via de växlar som normalt endast används för infart till hallen:
Precis till vänster om varningstavlan på bilden ovan syns en huvudsignal,vänd så att signalbilden är bäst synlig från den bensinstation som väl från början drevs av Säröbanan/Säröbussarna och saluförde det ovanliga bensinmärket "Slottsbensin".
När jag senast var här lyste signalen ständigt grönt. Nu har den börjat påverkas av spårledningen. När vagnen som syns i bakgrunden på bilden ovan hade passerat såg det nämligen ut så här:
/Gunnar Ekeving
Oj vad jag ärligt talat tycker synd om folk som är inblandade i detta.
Har man fått fart på singnalanläggningen? Jag passerade Margeretebergshallen i onsdags, och då stod det diverse bilar(arbetsfordon) i växelkomplexet innan hallen.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skickas från min iPhone via Tapatalk
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
När jag senast såg signalerna hade man täckt över en del med oranga säckar.
De man täckt över har med utfartsväxlarna att göra, det fungerade liksom inte som tänkt...hej skrev:När jag senast såg signalerna hade man täckt över en del med oranga säckar.
Är det växelkontrollsignalen vid utfarten som man täckt över, eller har huvudsignalerna faktiskt hunnit både tagas i bruk och ur bruk?alex87 skrev: De man täckt över har med utfartsväxlarna att göra, det fungerade liksom inte som tänkt...
/Gunnar Ekeving
Det är växelsignalerna som är ur bruk. Huvudsignalerna har man inte tagit i bruk därav man inte säckat demgek skrev:Är det växelkontrollsignalen vid utfarten som man täckt över, eller har huvudsignalerna faktiskt hunnit både tagas i bruk och ur bruk?alex87 skrev: De man täckt över har med utfartsväxlarna att göra, det fungerade liksom inte som tänkt...

Det var bara en eller par veckor sedan det var urspårning vid "Botaniska" och nu har det hänt igen.
http://www.vasttrafik.se/?_escaped_frag ... f184083%2f
Respekteras inte hastighetsnedsättningen (om den är kvar?) eller räcker den inte till?
http://www.vasttrafik.se/?_escaped_frag ... f184083%2f
Jag gissar fräckt att det är vid växeln till vagnhallen men rätta mig gärna.På grund av en urspårning vid Botaniska Trädgården har vi ingen spårvagnstrafik på följande sträckor:
Linje 1, 2 och 7, ingen spårvagnstrafik sträckan Linneplatsen - Marklandsgatan i riktning mot Frölunda/Tynnered. Närmaste hållplats är Järntorget och Marklandsgatan reservhållplats.
Linje 8, ingen spårvagnstrafik sträckan Botaniska - Frölunda. Närmaste hållplats är Sahlgrenska.
Räkna med längre restid.
Respekteras inte hastighetsnedsättningen (om den är kvar?) eller räcker den inte till?
Vid Änggårdskomplexet är det ju medväxlar det handlar och med tanke på hur man gjort omläggningen lutar det åt motväxeln utanför Slottskogsdepån eller motväxel infart slingan Marklandsgatan. Det senare lite mindre sannolikt då linje 3 inte finns med i trafikomläggningen.
Orsakande faktorer är många idag. här är några:
- växeln
- förare
- fordon
- väder
- underhållsarbete i spåret
Sen finns det kombinationer osv.
Orsakande faktorer är många idag. här är några:
- växeln
- förare
- fordon
- väder
- underhållsarbete i spåret
Sen finns det kombinationer osv.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
För alla som nu undrar:
838 var första vagnen ut från SLX på signalbild.

Dåligt med infarter på morgonen men men...

Dåliga bilder indeed men så är det mitt i händelsernas centrum!
838 var första vagnen ut från SLX på signalbild.

Dåligt med infarter på morgonen men men...

Dåliga bilder indeed men så är det mitt i händelsernas centrum!
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Ska man säga som Gert Fylking - "Äntligen!" eller är det bäst att hålla tyst 

Det var värst! Jag gick förbi där igår och då var signalerna bortvända. Jag, tänkte att det väl aldrig blir något av det, men det blev det alltså. Då är det bara Angereds centrum och Nymånegatan kvar då. För Munkebäck har man väl givit upp.
Munkebäck bygger man riktiga växelkontrollsignaler nu. Från Kålltorp och Härlanda är de igång. Snart syns det väl bara lite extra skyddslådor i området som minne av SISÄ-anläggningen.
Jordmånen är tydligen mycket bra för skyddslådor att växa i munkebäck.
Nymåne är väl även den igång. Fungerar hyfsat men har en lätt tendens att låsa sig vid intensiv trafik, tex i fredags. Men borde väl finnas nån lösning även på det.
Angereds Centrum ja....
Jordmånen är tydligen mycket bra för skyddslådor att växa i munkebäck.
Nymåne är väl även den igång. Fungerar hyfsat men har en lätt tendens att låsa sig vid intensiv trafik, tex i fredags. Men borde väl finnas nån lösning även på det.
Angereds Centrum ja....
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Låsa sig?!?Vardon skrev:Nymåne är väl även den igång. Fungerar hyfsat men har en lätt tendens att låsa sig vid intensiv trafik, tex i fredags. Men borde väl finnas nån lösning även på det.
Menar du då en logisk låsning genom att olika villkor trasslar sig in i varandra, eller lockar anläggningen fram vagnarna så att dessa låser varandra?