Ord till ordlistan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ähuuum...
Hjulet är alltihop.
Hjulbanan är den del som ligger an mot rälsen.
Flänsen, eller hjulflänsen är den del som har en större diameter än övriga hjulet och styr hjulet mot rälsen. Denna fläns ligger alltså an mot rälsens insida.
Järnvägs och spårvägshjul har sällan muttrar som på en personbil, men det förekommer ibland.
Oftast är axeln krymt på hulet med hjälp av värme i tillverkningsprocessen.
På spårvagnar av modernare snitt förekommer det att axeln är stumt fäst i en skiva med mindre diameter än hjulet, och på denna skiva är sedan hjulet fäst medelst gummibussningar och tjocka genomgående bultar. Denna anordning för att minska ryck vid acceleration och retardation.
Hjulbanan är för övrigt en egen del som är av ett hårdare material, och krymt på hjultallriken med hjälp av värme.
Tja, om du ritat den linjekartan efter mina beskrivningar så skall jag nog ta mig en funderare på hur jag egentligen uttalar mig...
Alla linjer, även den gröna passerar Bp.
Jag skulle ju efter ha sett denna karta säga ungefär så här:
Citat:
Det låter kanske enkelt, men vänta tills jag förklarat...
I have a BP spirit into my head, into myhead... etc.
Om nu BP förutom Brunnsparken är Baden Powells initialer...
Alltid redo för diskussioner:
Bj.
Hjulet är alltihop.
Flänsen, eller hjulflänsen är den del som har en större diameter än övriga hjulet och styr hjulet mot rälsen. Denna fläns ligger alltså an mot rälsens insida.
Järnvägs och spårvägshjul har sällan muttrar som på en personbil, men det förekommer ibland.
På spårvagnar av modernare snitt förekommer det att axeln är stumt fäst i en skiva med mindre diameter än hjulet, och på denna skiva är sedan hjulet fäst medelst gummibussningar och tjocka genomgående bultar. Denna anordning för att minska ryck vid acceleration och retardation.
Hjulbanan är för övrigt en egen del som är av ett hårdare material, och krymt på hjultallriken med hjälp av värme.
Tja, om du ritat den linjekartan efter mina beskrivningar så skall jag nog ta mig en funderare på hur jag egentligen uttalar mig...
Citat:
Det låter kanske enkelt, men vänta tills jag förklarat...
Bj.
Vadå jag dyster?
Björn Johansson (BJ) skrev:Ähuuum...
Hjulet är alltihop.
Citat:Det låter kanske enkelt, men vänta tills jag förklarat...
Bj.
Snälla Web-master radera de anonyma gästföreläsningarna från mig... vet inte hur jag lyckades klanta till det, men har rutan "automatiskt inloggning" ifylld jämt.
Bj
Flänsar och hjulbanor etc...
Är det du BJ??
Oj, vad det blev rörigt! Dags för webmaster att rensa lite bland Gästinläggen.
Jag tror att BJ:s vänstra musknapp har hakat upp sig...
OK, ursäkta om jag verkar tjatig med alla mina illustrationer, men jag vill faktiskt få en rätsida på det hela...
Är det så här du menar??

OK, ursäkta om jag verkar tjatig med alla mina illustrationer, men jag vill faktiskt få en rätsida på det hela...
Är det så här du menar??

fixat...bruse skrev:Får jag åxå va med å peta? Räl i singularis kanske? Räls är ju två räler...
Senast redigerad av AeroSol den fredag 25 oktober 2002 21:19, redigerad totalt 2 gång.
felmeddelande, det saknas drivrutin till en enhet som aldrig
Jaha vad det det som var felet...
Eller så här, har en Logitech muslös sladd eller..
Ja jag fick iallafall en indikation på att batterierna var slut, har fått detta vid de senaste 23 uppstarterna... kanske räckte dom litet till...
Var gång jag gjorde ett inlägg så loggades jag iallafall ur samtidigt.
Krångligare att förstå en GS linjekarta.
Men nu här igen med nya batterier och en omstart av det fördömmda XP.
Kvistfria kvastar får städa, jag håller med golvpolich!
Bj. (hoppas jag fortfarande är inloggad)
Eller så här, har en Logitech muslös sladd eller..
Ja jag fick iallafall en indikation på att batterierna var slut, har fått detta vid de senaste 23 uppstarterna... kanske räckte dom litet till...
Var gång jag gjorde ett inlägg så loggades jag iallafall ur samtidigt.
Krångligare att förstå en GS linjekarta.
Men nu här igen med nya batterier och en omstart av det fördömmda XP.
Kvistfria kvastar får städa, jag håller med golvpolich!
Bj. (hoppas jag fortfarande är inloggad)
Vadå jag dyster?
Re: Flänsar och hjulbanor etc...
Ytterst på hjulet finns det väl ingen fläns!?AeroSol skrev:Är det du BJ??
Är det så här du menar??
fixat...bruse skrev:Får jag åxå va med å peta? Räl i singularis kanske? Räls är ju två räler...
Och låt pricken för "hjulbana" sitta på mitten av hjulbanan" på den vänstra bilden. I centrum kan du ju rita in axeländan.
Rita in flänsen så att den är mer konisk, spetsig, hela hjulet är litet för brett, liknar mer en bromsskiva till en Volvo 240 än ett spårvagnshjul, med all respekt för ett gott försök till ett gediget och seriöst försök att illustrera efter illustra luddiga beskrivningar!
Men som sagt, skall fotografera ett riktigt M23 hjul på söndag om jag inte glömmer kameran hemma igen.
Bj.
Vadå jag dyster?
Nu då...BJ skrev:Ytterst på hjulet finns det väl ingen fläns!?
Och låt pricken för "hjulbana" sitta på mitten av hjulbanan" på den vänstra bilden. I centrum kan du ju rita in axeländan.
Rita in flänsen så att den är mer konisk, spetsig, hela hjulet är litet för brett, liknar mer en bromsskiva till en Volvo 240 än ett spårvagnshjul, med all respekt för ett gott försök till ett gediget och seriöst försök att illustrera efter illustra luddiga beskrivningar!

Men jag tror det bästa vore om du tog ett kort... Glöm för allt i världen inte kameran!

Flänsar å sånt
Jasså, han e nöjd nu?!
Förresten fattade jag aldrig din förra signatur riktigt. Spårvagn med renar på vaddå? Förlåt mig, jag är måhända en spårvagnsamatör...

Förresten fattade jag aldrig din förra signatur riktigt. Spårvagn med renar på vaddå? Förlåt mig, jag är måhända en spårvagnsamatör...
- BaardB
- Kontakt:
Bilder
Stakk innom verkstedet på Ryen i morges og tok noen bilder av både t-bane og sporvognshjul. Ser når det kommer på skjermen at det er litt vanskelig å se koning/profiler, men det kan jo være en begynnelse
Her er ny hjulgang til SL79.

Her sees et slitent t-banehjul.
Og her er et nytt t-banehjul.
Og her en T2000-boggi.
Hjul på T2000 med anlegg for kontakt-gel på hjulbane og glide-gel på hjulflens...
Delelager for rotorer til banemotorer til Elin og Høka står fortsatt på Ryen...
Og her er en gammel tilhengerboggi som brukes som brukes som intern tralle på Ryen. Sporvognshjul med brede bandasjer (brede for å kunne kjøre på forstadsbane).
/Baard

/Baard
Hei!
Det ligger jo masse LTF deler i kjellern på Ryen,deriblant masse C vogn aksler!
ANdreas
Sikker på at det ikke er et LTF delelager da......Delelager for rotorer til banemotorer til Elin og Høka står fortsatt på Ryen...
Det ligger jo masse LTF deler i kjellern på Ryen,deriblant masse C vogn aksler!
Etter det jeg har hørt så blir de vanlig vis brukt til revisjonsboggier til T vognene, trur jeg en gang også så de under en T-2000!Og her er en gammel tilhengerboggi som brukes som brukes som intern tralle på Ryen. Sporvognshjul med brede bandasjer (brede for å kunne kjøre på forstadsbane).
ANdreas
Se där ja, då gör det ju ingenting om jag glömmer kameran hemmma i morgon.
Spårvagnar med renar... jag det var ju så att vi hade en M21:a med reklam för Polarbröd, denna vagn var den förskäckligaste av reklamvagnarna. Det var liksom en baldakin upptill i gult och blått, sedan stor text, fotografier på dessa vedervärdiga smaklösa brödkakor och så siluetter av renar i troligtvis skala 1:1.
Kanske jag skulle tyckt bättre om en vagn med reklam för Hönökaka, ja "Åkes Hönökaka" då... men det är tveksamt.
Så nu får det bli den Dreglande Dårfinken från ... ja ett tag iallafall, tills jag hittar något nytt meningslöst att skriva i signaturen.
Bj.
Spårvagnar med renar... jag det var ju så att vi hade en M21:a med reklam för Polarbröd, denna vagn var den förskäckligaste av reklamvagnarna. Det var liksom en baldakin upptill i gult och blått, sedan stor text, fotografier på dessa vedervärdiga smaklösa brödkakor och så siluetter av renar i troligtvis skala 1:1.
Kanske jag skulle tyckt bättre om en vagn med reklam för Hönökaka, ja "Åkes Hönökaka" då... men det är tveksamt.
Så nu får det bli den Dreglande Dårfinken från ... ja ett tag iallafall, tills jag hittar något nytt meningslöst att skriva i signaturen.
Bj.
Vadå jag dyster?

Här är en bild tagen tidigare idag på M23 hjul med axlar.
Kanske jag krånglar till det ytterligare....
Mina hjul är visserligen nysvarvade med något rostiga då de förvarats i kallförrådet en tid.
1, Hjulfläns
2, Hjulbana
3, Nav
4, Axeltapp (dold i lagerboxen)
5, Lagerbox
6, Axel
På de andra hjulens baksida syns muttrarna till de bultar som håller ihop navet och hjulet medelst gummielement däremellan.
Det finns även bultar från navet på framsidan som har samma uppgift, dessa syns vid fyran.
Bj.
Vadå jag dyster?