Vad bör byggas i Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Inlägg av ADDE »

Vad jag har hört så planerar Trafikförvaltningen att bygga "Punkt Danderyd" en enorm mötesplats med en bussterminal, T-bana och Roslagsbana (Mörby) i en och samma ställe. Detta skapar ju Daneryds sjukhus som en tredje knytpunkt mellan roslagsbanan och T-röd, utöver KTH och Universitetet.

Jag modifierar mitt förslag jag skrev tidigare, med en spårtrafikkarta bifogat. Jag tycker att kistagrenen ska förlängas till Danderyds sjukhus, och tar över Näsbyparksgrenen på roslagsbanan, och Solnagrenen dras via Universitetet till Ropsten och tar över lidingöbanan... Idag finns det gott med bussförbindelser från DS till Solna centrum och Sundbyberg. Men Solna har ingen direktförbindelse till universitetsområdet, utan man måste antingen åka norrut (J36/10/11+540) eller söderut (70 eller 515+4+T-röd, etc.), vilket är en omväg. Även Ropsten saknar direktförbindelse till Universitetsområdet. En tvärbana Solna-Universitetet-Ropsten skulle skapa nya tvärförbindelser och omedelbort ger det universitetet en större upptagningsområde än bara nordost och innerstaden.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

ADDE skrev:Va en omväg. Även Ropsten saknar direktförbindelse till Universitetsområdet. En tvärbana Solna-Universitetet-Ropsten skulle skapa nya tvärförbindelser och omedelbort ger det universitetet en större upptagningsområde än bara nordost och innerstaden.
tänk om vi skulle våga oss på en Tvärbana genom Hagaparken (norr om Haga slott) på elegant bro över Brunnsviken och direkt på Universitetet ?
Haga parken är rätt ointresant däruppe men bron stöter väl på massivt motstånd.
Men det borde ju vara tillåtet att drömma
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Lennart Petersen skrev:
ADDE skrev:Va en omväg. Även Ropsten saknar direktförbindelse till Universitetsområdet. En tvärbana Solna-Universitetet-Ropsten skulle skapa nya tvärförbindelser och omedelbort ger det universitetet en större upptagningsområde än bara nordost och innerstaden.
tänk om vi skulle våga oss på en Tvärbana genom Hagaparken (norr om Haga slott) på elegant bro över Brunnsviken och direkt på Universitetet ?
Haga parken är rätt ointresant däruppe men bron stöter väl på massivt motstånd.
Men det borde ju vara tillåtet att drömma
Jag tänkte mera på en tunnel under södra Bergshamra och spår förbi naturhistoriska på nåt sätt. Det är inte lika känsligt. :)
gbd

Inlägg av gbd »

En fråga som dyker upp i mitt sinne: Hur mycket skulle tunnelprofilen skilja sig åtmelan en tunnelbanetunnel och en RB-tunnel? OM det ärmärbar skillnad, hur återspeglar sig detta i "meterpriset2 på tunnlarna?
twr

Inlägg av twr »

gbd skrev:En fråga som dyker upp i mitt sinne: Hur mycket skulle tunnelprofilen skilja sig åtmelan en tunnelbanetunnel och en RB-tunnel? OM det ärmärbar skillnad, hur återspeglar sig detta i "meterpriset2 på tunnlarna?
Tågen är väl något smalare, men å andra sidan så måste man ha en strömskena i taket, så tunnelarean kanske blir lite större? Det finns säkert någon här på Forum som kan det fria rummet för respektive trafikslag utantill!

Hursomhelst tror jag att tunneldrivningen är relativt billig i sammanhanget. Stationerna lär stå för en stor del av kostnaden, och så alla installationer, spår etc förstås.

(Har ändrat ett faktafel.)
Senast redigerad av twr den fredag 17 oktober 2014 12:54, redigerad totalt 2 gång.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd

Inlägg av gbd »

Och har någon kollpå om det skulle gå att dra om linjerna vid fridhemsplan så att grön och blå byter plats öster om densamma?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Roslagsbanans tåg är 0,2 m smalare än tunnelbanans. Teoretiskt skulle man alltså kunna spara 0,4 m på bredden, fast det vore väl dumt att inte spränga tunnlarna så att de klarar tunnelbanans profil.

Om man vill spara på höjden, så kunde man utrusta tågen så att de även kan ta ström från sidoförlagd strömskena.
gbd

Inlägg av gbd »

Harald skrev:Roslagsbanans tåg är 0,2 m smalare än tunnelbanans. Teoretiskt skulle man alltså kunna spara 0,4 m på bredden, fast det vore väl dumt att inte spränga tunnlarna så att de klarar tunnelbanans profil.

Om man vill spara på höjden, så kunde man utrusta tågen så att de även kan ta ström från sidoförlagd strömskena.

Typ så här? http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Line_(MBTA)#Equipment
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

gbd skrev:
Harald skrev:Roslagsbanans tåg är 0,2 m smalare än tunnelbanans. Teoretiskt skulle man alltså kunna spara 0,4 m på bredden, fast det vore väl dumt att inte spränga tunnlarna så att de klarar tunnelbanans profil.

Typ så här? http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Line_(MBTA)#Equipment
Ja, eller så här: http://www.bahnbilder.de/bilder/sneltra ... --8559.jpg
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

ADDE skrev:Vad jag har hört så planerar Trafikförvaltningen att bygga "Punkt Danderyd" en enorm mötesplats med en bussterminal, T-bana och Roslagsbana (Mörby) i en och samma ställe. Detta skapar ju Daneryds sjukhus som en tredje knytpunkt mellan roslagsbanan och T-röd, utöver KTH och Universitetet.
Intressant. Det ger ju dock ingen avlastning av röda banan.
ADDE skrev:Jag modifierar mitt förslag jag skrev tidigare, med en spårtrafikkarta bifogat. Jag tycker att kistagrenen ska förlängas till Danderyds sjukhus, och tar över Näsbyparksgrenen på roslagsbanan, och Solnagrenen dras via Universitetet till Ropsten och tar över lidingöbanan... Idag finns det gott med bussförbindelser från DS till Solna centrum och Sundbyberg. Men Solna har ingen direktförbindelse till universitetsområdet, utan man måste antingen åka norrut (J36/10/11+540) eller söderut (70 eller 515+4+T-röd, etc.), vilket är en omväg. Även Ropsten saknar direktförbindelse till Universitetsområdet. En tvärbana Solna-Universitetet-Ropsten skulle skapa nya tvärförbindelser och omedelbort ger det universitetet en större upptagningsområde än bara nordost och innerstaden.
Jag klipper in din karta igen (eftersom den nu ligger flera sidor bakåt)
Bild

Jag ser två problem med att flytta över Näsby Park-grenen till Tvärbanan.
Det ena är att de flesta resenärerna kommer ändå vilja åka till centrala Stockholm och därmed ta lika mycket passagerarplats oavsett om de åker i tåg som går från Näsby Park eller med andra tåg.
Det andra är att man blir ändå inte av med mjölkpalltågen söder om Roslags Näsby, och de tågen är flaskhalsen för hela Roslagsbanans kapacitet (åtminstone om dubbelspårsutbyggnaderna blir klara på i princip hela nätet). (Ja, i princip kan man köra ALLA tåg som mjölkpalltåg men det vore inte poppis).

Eftersom du ritat in förlängning av röda tunnelbanan mot Täby så kan man väl byta bana med varandra, så att man bygger nytt expresspår för Roslagsbanan i tunnel mellan Mörby och Täby, och så låter man röda tunnelbanan ta över den gamla banvallen och alla mjölkpallstationer. Det borde bli klart billigare än att bygga nya stationer i tunnel. Båda banorna lär inte behöva stationer på nästan samma läge.

Men här skulle det bli extra intressant att göra om Roslagsbanan till normalspår med samma plattformshöjd och lastprofil som tunnelbanan, eftersom man då skulle kunna ha olika trafikmönster där man fritt blandar snabbtåg och mjölkpalltåg.

Allmänt vad gäller din karta så tror jag att det är inte så bra med linjer som "böjer sig" inne i centrum. En förlängning på Roslagsbanan bör gå mot söder. Egentligen borde man fundera på att räta ut gröna banan, fast det är väl svårt att få med sig någon beslutsfattare på det.

Det kommer troligtvis bli olidligt lång körtid från Tyresö om Skarpnäckgrenen förlängs dit. Bygg snabbspår via Nackareservatet till blåa banan (och låt naturälskarna betala extrakostnaden för tunnel ifall det inte duger med nån annan lösning.

P.S. borde inte Saltsjöbanan dras vidare nån stans i centrum?
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

M_M skrev:
ADDE skrev:Vad jag har hört så planerar Trafikförvaltningen att bygga "Punkt Danderyd" en enorm mötesplats med en bussterminal, T-bana och Roslagsbana (Mörby) i en och samma ställe. Detta skapar ju Daneryds sjukhus som en tredje knytpunkt mellan roslagsbanan och T-röd, utöver KTH och Universitetet.
Nej, Förlängning av RB avlastar T-röd. Mot city i sådan grad att Mörbygrenen blir olönsam, med tanke på hur trafikförvaltningen resonerar enligt deras studie om nordost. Mot Odenplan ger man två olika banor mot två destinationer.
M_M skrev:Jag ser två problem med att flytta över Näsby Park-grenen till Tvärbanan.
Det ena är att de flesta resenärerna kommer ändå vilja åka till centrala Stockholm och därmed ta lika mycket passagerarplats oavsett om de åker i tåg som går från Näsby Park eller med andra tåg.
Det andra är att man blir ändå inte av med mjölkpalltågen söder om Roslags Näsby, och de tågen är flaskhalsen för hela Roslagsbanans kapacitet (åtminstone om dubbelspårsutbyggnaderna blir klara på i princip hela nätet). (Ja, i princip kan man köra ALLA tåg som mjölkpalltåg men det vore inte poppis).
Grejen är det att Nordost saknar spårbunden tvärförbindelse med Solna, Kista och Barkarby m.fl. Just nu går det en busslinje vardera från Täby, Åkersberga och Norrtälje till Kista. Från Täby når man även Sollentuna. Annars måste man åka till Dandryd för att nå något. Och det är ju ändå efterfrågan här! Samma situation har faktiskt Nacka-värmdö med resten av Söderort. Tvärbanan till Sickla löser problemen ganska bra, Men räcker den banan och är den tillräckligt snabb och konkurrenskraftig i jämförelse mot t.ex. Södra länken?

Om man spårvägskonverterar näsbygrenen och binder kistagrenen mot denna så får vi redan nu en stark tvärförbindelse som binder ihop Danderyd med södra Sollentuna och Kista! I förlängningen så kan man förläna banan så den når Täby centrum eller Arninge... eller både ock! Då har man en 3:e alternativ från Arnigne resecentrum för nordost mot resten av regionen! Idag går alla grenarna i 15-minuterstrafik. I framtiden så är planen att både Kårsta- och Österskärslinjerna ska gå i 7½-minuterstrafik när dubbelspårsutbyggnaderna är klara. Min uppfattning är att efterfrågan både på Näsbyparksgrenen såväl som inne i Djursholm är låg. Lösningen på Grenen är att konvertera den. Banan behålls och har tillgängliga snabbspårvagnar som klarar av den kapacitet som efterfrågan kräver. Särskilt om den förlängs. Fördelen är att man måste plinga för att stoppa spårvagnen, då kan de köra förbi en tom hållplats, vilket gagnar de resenärer som vill fortsätta. På den gemensamma sträckan vore det bäst att lägga ner stationerna. Men banan är fortfarande kvar och stör! Bråvallavägen och Djursholms ekeby bör slås ihop. Enebyberg har något högre efterfrågan. Man kan göra så vissa tåg stannar i Djursholm, och en antal tåg stannar i Enebyberg, för att jämna ut den täta och snabba trafiken som återstår...
M_M skrev:Eftersom du ritat in förlängning av röda tunnelbanan mot Täby så kan man väl byta bana med varandra, så att man bygger nytt expresspår för Roslagsbanan i tunnel mellan Mörby och Täby, och så låter man röda tunnelbanan ta över den gamla banvallen och alla mjölkpallstationer. Det borde bli klart billigare än att bygga nya stationer i tunnel. Båda banorna lär inte behöva stationer på nästan samma läge.
Tanken är att Tunnelbanan har en sträckning väster om E18 mot Täby Centrum och RB kvar i sin nuvarande sträckning. I Täby möts dem. Tunnelbanan går sedan direkt till Arninge medan RB har 3 hållplatser emellan, alltså så som det är idag. Enda som sker med RB utöver dubbelspårsutbyggnaderna är att RB förlängs mot Rimbo och mot Odenplan. Då hjälper T-röd, RB och Tvärbanan varandra och kör olika vägar mot olika knytpunkter, med Täby och Danderyd som gemensamma knytpunkter.
M_M skrev:Men här skulle det bli extra intressant att göra om Roslagsbanan till normalspår med samma plattformshöjd och lastprofil som tunnelbanan, eftersom man då skulle kunna ha olika trafikmönster där man fritt blandar snabbtåg och mjölkpalltåg.
Eller en variant av pendeltåg... typ en lokaltågsvariant av det!

M_M skrev:Allmänt vad gäller din karta så tror jag att det är inte så bra med linjer som "böjer sig" inne i centrum. En förlängning på Roslagsbanan bör gå mot söder. Egentligen borde man fundera på att räta ut gröna banan, fast det är väl svårt att få med sig någon beslutsfattare på det.
RB mot Odenplan räcker väl. Söderut tar Pendeln hand om, och ska man mot nacka så tar man T-röd mot slussen, eller endast mot T-c och byter igen mot T-blå. Detta lär dessvärre bli en ineffektiv sträcka med många byten dessvärre, oavsett om T-röd eller RB ska till T-centralen.
M_M skrev:Det kommer troligtvis bli olidligt lång körtid från Tyresö om Skarpnäckgrenen förlängs dit. Bygg snabbspår via Nackareservatet till blåa banan (och låt naturälskarna betala extrakostnaden för tunnel ifall det inte duger med nån annan lösning.
Skarpnäcksgrenen är den kortaste grenen i söder. Jag tror den är naturlig förlängning mot Tyresö via Älta. Efter Skarpnäck fortsätter banan i tunnel, med samma standard som T-blå har idag, vilket tillåter högre hastigheter här.
M_M skrev:P.S. borde inte Saltsjöbanan dras vidare nån stans i centrum?
Mitt förslag så slutar SB fortfarande i Slussen. En stark förlängning borde vara en tunnel mot Stockholms södra. Då har Nacka en snabb förbindelse med Pendeltågen om tvärbanan och Spårväg M inte skulle vara tillräcklig.

Jag ska rita en ny karta med nya idéer! Har en pendeltågstunnel i Södertäljetrakten i tankegångarna. Säcken och dubbla vändnignarna där irreterar mig. :evil:
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

ADDE skrev:
M_M skrev:
Nej, Förlängning av RB avlastar T-röd. Mot city i sådan grad att Mörbygrenen blir olönsam, med tanke på hur trafikförvaltningen resonerar enligt deras studie om nordost. Mot Odenplan ger man två olika banor mot två destinationer.
Ja, gren mot Odenplan ger avlastning, men just den där knytpunkten ger i sig inte ensam avlastning.
ADDE skrev:
M_M skrev:Jag ser två problem med att flytta över Näsby Park-grenen till Tvärbanan.
Grejen är det att Nordost saknar spårbunden tvärförbindelse med Solna, Kista och Barkarby m.fl. Just nu går det en busslinje vardera från Täby, Åkersberga och Norrtälje till Kista. Från Täby når man även Sollentuna. Annars måste man åka till Dandryd för att nå något. Och det är ju ändå efterfrågan här! Samma situation har faktiskt Nacka-värmdö med resten av Söderort. Tvärbanan till Sickla löser problemen ganska bra, Men räcker den banan och är den tillräckligt snabb och konkurrenskraftig i jämförelse mot t.ex. Södra länken?

Om man spårvägskonverterar näsbygrenen och binder kistagrenen mot denna så får vi redan nu en stark tvärförbindelse som binder ihop Danderyd med södra Sollentuna och Kista!
Fast det får man också om man bara drar Tvärbanan till Djursholms Ösby utan att konvertera Näsby Park-grenen.
ADDE skrev:I förlängningen så kan man förläna banan så den når Täby centrum eller Arninge... eller både ock! Då har man en 3:e alternativ från Arnigne resecentrum för nordost mot resten av regionen! Idag går alla grenarna i 15-minuterstrafik. I framtiden så är planen att både Kårsta- och Österskärslinjerna ska gå i 7½-minuterstrafik när dubbelspårsutbyggnaderna är klara. Min uppfattning är att efterfrågan både på Näsbyparksgrenen såväl som inne i Djursholm är låg. Lösningen på Grenen är att konvertera den. Banan behålls och har tillgängliga snabbspårvagnar som klarar av den kapacitet som efterfrågan kräver.
Fast det blir ett extra byte för de flesta resenärerna. Konverteringen bör inte göras förrän man slår i taket på bankapactiteten söder om Djursholms Ösby.
ADDE skrev:Särskilt om den förlängs.
Visst, vid förlängning kan spårväg vara bra för att förenkla bygget. Det är väl inte direkt kaos på vägarna här så en del gatuspår här och var för att lättare få till ett bygge är säkert fullt möjligt.
ADDE skrev:Fördelen är att man måste plinga för att stoppa spårvagnen, då kan de köra förbi en tom hållplats, vilket gagnar de resenärer som vill fortsätta.
Man kan införa plingfunktion (och "plåtstins") även med Roslagsbanestandard på tågen. Senast för en dryg vecka sen åkte jag reguljärt tåg med "pling"-knappar på Trafikverkets spår, så det går till och med på "stora" järnvägen. :wink:
ADDE skrev:På den gemensamma sträckan vore det bäst att lägga ner stationerna. Men banan är fortfarande kvar och stör! Bråvallavägen och Djursholms ekeby bör slås ihop. Enebyberg har något högre efterfrågan. Man kan göra så vissa tåg stannar i Djursholm, och en antal tåg stannar i Enebyberg, för att jämna ut den täta och snabba trafiken som återstår...
M_M skrev:Eftersom du ritat in förlängning av röda tunnelbanan mot Täby så kan man väl byta bana med varandra, så att man bygger nytt expresspår för Roslagsbanan i tunnel mellan Mörby och Täby, och så låter man röda tunnelbanan ta över den gamla banvallen och alla mjölkpallstationer. Det borde bli klart billigare än att bygga nya stationer i tunnel. Båda banorna lär inte behöva stationer på nästan samma läge.
Tanken är att Tunnelbanan har en sträckning väster om E18 mot Täby Centrum och RB kvar i sin nuvarande sträckning. I Täby möts dem. Tunnelbanan går sedan direkt till Arninge medan RB har 3 hållplatser emellan, alltså så som det är idag. Enda som sker med RB utöver dubbelspårsutbyggnaderna är att RB förlängs mot Rimbo och mot Odenplan. Då hjälper T-röd, RB och Tvärbanan varandra och kör olika vägar mot olika knytpunkter, med Täby och Danderyd som gemensamma knytpunkter.
Fast om denna tunnelbana ska gå snabbare så är det väl lämpligt att den tar hand om Roslagsbanans grenar norr om Roslags Näsby?

(Jag tycker att vi för enkelhetens skull bör strunta i att det idag är tekniska skillnader mellan tunnelbanan och Roslagsbanan - skillnaderna är så små att man kan ignorera dem vid såhär långsiktig planering).
ADDE skrev:
M_M skrev:Men här skulle det bli extra intressant att göra om Roslagsbanan till normalspår med samma plattformshöjd och lastprofil som tunnelbanan, eftersom man då skulle kunna ha olika trafikmönster där man fritt blandar snabbtåg och mjölkpalltåg.
Eller en variant av pendeltåg... typ en lokaltågsvariant av det!

M_M skrev:Allmänt vad gäller din karta så tror jag att det är inte så bra med linjer som "böjer sig" inne i centrum. En förlängning på Roslagsbanan bör gå mot söder. Egentligen borde man fundera på att räta ut gröna banan, fast det är väl svårt att få med sig någon beslutsfattare på det.
RB mot Odenplan räcker väl. Söderut tar Pendeln hand om, och ska man mot nacka så tar man T-röd mot slussen, eller endast mot T-c och byter igen mot T-blå. Detta lär dessvärre bli en ineffektiv sträcka med många byten dessvärre, oavsett om T-röd eller RB ska till T-centralen.
Min tanke är att om man redan har en rätt kapacietsstark linje som når Odenplan så kan man lika gärna nyttja det genom att låta den fortsätta och kopplas till någon linje i söder. Till exempel kunde Roslagsbanan ta över det du ritat som blå linje Odenplan-Fridhemsplan-Liljeholmen eller något liknande, eller för den delen ta över banan till Norsborg, eller liknande.
ADDE skrev:
M_M skrev:Det kommer troligtvis bli olidligt lång körtid från Tyresö om Skarpnäckgrenen förlängs dit. Bygg snabbspår via Nackareservatet till blåa banan (och låt naturälskarna betala extrakostnaden för tunnel ifall det inte duger med nån annan lösning.
Skarpnäcksgrenen är den kortaste grenen i söder. Jag tror den är naturlig förlängning mot Tyresö via Älta. Efter Skarpnäck fortsätter banan i tunnel, med samma standard som T-blå har idag, vilket tillåter högre hastigheter här.
Fast det skulle gå ännu snabbare, och inte kräva så mycket dyrare infrastruktur, att grena av blåa banan så att den går en bit på Saltsjöbanans spår från Nacka Forum och sticker av omkring Saltsjö Duvnäs, d.v.s. där man redan korsat vattnet.
ADDE skrev:
Mitt förslag så slutar SB fortfarande i Slussen. En stark förlängning borde vara en tunnel mot Stockholms södra. Då har Nacka en snabb förbindelse med Pendeltågen om tvärbanan och Spårväg M inte skulle vara tillräcklig.
Även den banan bör väl ses som "tunnelbana" (på samma sätt som man kan se Roslagsbanan som "tunnelbana"), och därmed kan man ha öppet för anslutningar till resten av tunnelbanenätet.
ADDE skrev:Jag ska rita en ny karta med nya idéer! Har en pendeltågstunnel i Södertäljetrakten i tankegångarna. Säcken och dubbla vändnignarna där irreterar mig. :evil:
Spännande! Ja, den säckvändningen är väl ingen höjdare.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

M_M skrev:Ja, gren mot Odenplan ger avlastning, men just den där knytpunkten [Knytpunkt Danderyd, reds. anm] ger i sig inte ensam avlastning.
Nej, det har jag inte sagt heller! Jag har bara poängterat att "ännu en ny knytpunkt" planeras! :wink:
M_M skrev:Fast det får man också om man bara drar Tvärbanan till Djursholms Ösby utan att konvertera Näsby Park-grenen.
Om man låter näsby-grenen spårvägskonverteras så försvinner 1/3 trafik från roslagsbanan, vilket frigör utrymme för övrig trafik.
M_M skrev:Fast det blir ett extra byte för de flesta resenärerna. Konverteringen bör inte göras förrän man slår i taket på bankapactiteten söder om Djursholms Ösby.
Men å andra sidan blir det en direktresa till den stora arbetspendlarorten Kista. Något som centrala Täby inte får ta del utav. De får byta istället! Gud vilket lyx näsby park-borna får! :D
M_M skrev:
Visst, vid förlängning kan spårväg vara bra för att förenkla bygget. Det är väl inte direkt kaos på vägarna här så en del gatuspår här och var för att lättare få till ett bygge är säkert fullt möjligt.
Well, Grejen är ju att både näsby park och södra viggbyholm är ju redan tätbebyggd. Så billigaste vore att få en gatuspårväg genom villabebyggelsen fram till Hägernäs strand. Där kan den köras som snabbspårväg till Arninge. problemet är ju att spårvägen inte går så snabbt här och inte blir konkurrenskraftig mot Danderyd. Men banan ger en direktförbindelse från Arnigne till Kista, och det är väl något trafikpolitikerna försöker lösa med denna nya resecentrum.
M_M skrev:
ADDE skrev:Fördelen är att man måste plinga för att stoppa spårvagnen, då kan de köra förbi en tom hållplats, vilket gagnar de resenärer som vill fortsätta.
Man kan införa plingfunktion (och "plåtstins") även med Roslagsbanestandard på tågen. Senast för en dryg vecka sen åkte jag reguljärt tåg med "pling"-knappar på Trafikverkets spår, så det går till och med på "stora" järnvägen. :wink:
Well, Roslagsbanan skulle nog passa fint med sådant system, då det finns rätt många täta småhållplatser mellan de stora tätorterna.
M_M skrev:Fast om denna tunnelbana ska gå snabbare så är det väl lämpligt att den tar hand om Roslagsbanans grenar norr om Roslags Näsby?
ja, självklart! Stn Täby centrum borde lämpligen ha sin södra entré i anslutning till Roslags Näsby Station, eller kanske Tibble station.
M_M skrev:Min tanke är att om man redan har en rätt kapacietsstark linje som når Odenplan så kan man lika gärna nyttja det genom att låta den fortsätta och kopplas till någon linje i söder. Till exempel kunde Roslagsbanan ta över det du ritat som blå linje Odenplan-Fridhemsplan-Liljeholmen eller något liknande, eller för den delen ta över banan till Norsborg, eller liknande.
Ja, det är jag öppen för! Man kan ju dra Roslagsbanan som en tunnelbana, istället för att bygga en ny tunnelbana som gör en omväg genom Arenastaden i norr... :wink:
Just den här Blåa "Åttan" har jag slängt i mina nya kartor. Jag har tagit fram andra enklare alternativ...
M_M skrev:Fast det skulle gå ännu snabbare, och inte kräva så mycket dyrare infrastruktur, att grena av blåa banan så att den går en bit på Saltsjöbanans spår från Nacka Forum och sticker av omkring Saltsjö Duvnäs, d.v.s. där man redan korsat vattnet.
Det här är en stor omväg. Skarpnäcksgrenen ger en rakare förbindelse in till City. Byggs den föreslagna t-banesträckningen på ytan så går den igenom den känsliga Nackareservatet. F.ö. så motiverar inte stationerna Lillängen-Saltsjö-duvnäs för en fullskalig T-banetrafik. och bullrande tåg vill inte villabebyggelsen kring lillängen (precis som i Djursholm) ha!
M_M skrev:
ADDE skrev:
Även den banan bör väl ses som "tunnelbana" (på samma sätt som man kan se Roslagsbanan som "tunnelbana"), och därmed kan man ha öppet för anslutningar till resten av tunnelbanenätet.
Min personliga åsikt är att SB och RB är "Uddafåglar" som bör konverteras. Näsby park-grenen är på så sätt klar. med RB förlängt till Odenplan så kan den ansluta till Citybanan i framtiden och bli pendeltågsjärnväg. SB ansluter på samma sätt Stockholms Södra och kan bli en järnväg. Då passar det alldeles fint med en ny bana mot Gustavsberg-Hemmesta! (Inget av dem har jag ritat in bland nya kartor...)
twr

Inlägg av twr »

ADDE skrev:Min personliga åsikt är att SB och RB är "Uddafåglar" som bör konverteras.
Jag tror att det är ett tankefel att fokusera på konverteringar på detta sätt. Visst, med facit i hand hade vi knappast byggt smalspår. Men stora dyra förändringar av befintliga system bör bara göras om det finns en konkret nytta av det. "Danvikslösen" byggde på detta tankefel, och detta projekt föll för att det hade föga nytta. Att bygga en ny tunnelbana till Täby i stället för att bygga vidare på den i-praktiken-tunnelbana som redan finns är motsvarande tankefel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

ADDE skrev: ...
Min personliga åsikt är att SB och RB är "Uddafåglar" som bör konverteras. Näsby park-grenen är på så sätt klar. med RB förlängt till Odenplan så kan den ansluta till Citybanan i framtiden och bli pendeltågsjärnväg. SB ansluter på samma sätt Stockholms Södra och kan bli en järnväg. Då passar det alldeles fint med en ny bana mot Gustavsberg-Hemmesta! (Inget av dem har jag ritat in bland nya kartor...)
Det finns inget egenintresse i att konvertera isolerade banor för sakens skull. Endast om det skall ingå i en större del så finns det anledning till sådana anpassningar.

Därför skall RB-tunnlar som byggs naturligtvis byggas med profil så att man i framtiden kan bygga om spåren till storjärnvägs- eller tunnelbanestandard, vi vet ju inte vad som kan hända i framtiden.
Men i dagsläget finns det många anledningar till att inte bygga om Roslagsbanan till normalspår men bara en att bygga om.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

ADDE skrev:
M_M skrev:Ja, gren mot Odenplan ger avlastning, men just den där knytpunkten [Knytpunkt Danderyd, reds. anm] ger i sig inte ensam avlastning.
Nej, det har jag inte sagt heller! Jag har bara poängterat att "ännu en ny knytpunkt" planeras! :wink:
Aha, bra :)
ADDE skrev:
M_M skrev:Fast det får man också om man bara drar Tvärbanan till Djursholms Ösby utan att konvertera Näsby Park-grenen.
Om man låter näsby-grenen spårvägskonverteras så försvinner 1/3 trafik från roslagsbanan, vilket frigör utrymme för övrig trafik.
M_M skrev:Fast det blir ett extra byte för de flesta resenärerna. Konverteringen bör inte göras förrän man slår i taket på bankapactiteten söder om Djursholms Ösby.
Men å andra sidan blir det en direktresa till den stora arbetspendlarorten Kista.
Sant!
ADDE skrev:Något som centrala Täby inte får ta del utav. De får byta istället! Gud vilket lyx näsby park-borna får! :D
Här kanske vi borde vända på steken och konvertera så att det går att köra spårvagnar på Roslagsbanan till Täby, och sen låta t.ex. "gula linjen" gå non-stop från Solna station till Täby och ta över Roslagsbanans grenar norr om Täby? Då kan varannat mjölkpalltåg från Täby och vartannat tåg från Näsby Park gå mot city medan vartannat går mot Kista, så får man fler direktresor.
ADDE skrev:
M_M skrev:
Well, Grejen är ju att både näsby park och södra viggbyholm är ju redan tätbebyggd. Så billigaste vore att få en gatuspårväg genom villabebyggelsen fram till Hägernäs strand. Där kan den köras som snabbspårväg till Arninge. problemet är ju att spårvägen inte går så snabbt här och inte blir konkurrenskraftig mot Danderyd. Men banan ger en direktförbindelse från Arnigne till Kista, och det är väl något trafikpolitikerna försöker lösa med denna nya resecentrum.
Arninge lär väl ligga för långt bort för att en spårväg delvis som gatuspår ska vara tidsmässigt attraktivt, eller?
ADDE skrev:
M_M skrev:
Well, Roslagsbanan skulle nog passa fint med sådant system, då det finns rätt många täta småhållplatser mellan de stora tätorterna.
Ja, det borde inte vara så krångligt.
ADDE skrev:
M_M skrev:Fast om denna tunnelbana ska gå snabbare så är det väl lämpligt att den tar hand om Roslagsbanans grenar norr om Roslags Näsby?
ja, självklart! Stn Täby centrum borde lämpligen ha sin södra entré i anslutning till Roslags Näsby Station, eller kanske Tibble station.
D.v.s. vi skippar stationerna i berg längs ny bana? :)
ADDE skrev:
M_M skrev:Min tanke är att om man redan har en rätt kapacietsstark linje som når Odenplan så kan man lika gärna nyttja det genom att låta den fortsätta och kopplas till någon linje i söder. Till exempel kunde Roslagsbanan ta över det du ritat som blå linje Odenplan-Fridhemsplan-Liljeholmen eller något liknande, eller för den delen ta över banan till Norsborg, eller liknande.
Ja, det är jag öppen för! Man kan ju dra Roslagsbanan som en tunnelbana, istället för att bygga en ny tunnelbana som gör en omväg genom Arenastaden i norr... :wink:
Nu vill väl politikerna bygga via Arenastaden. Blir det nån större omväg att göra så?
ADDE skrev:Just den här Blåa "Åttan" har jag slängt i mina nya kartor. Jag har tagit fram andra enklare alternativ...
Aha, får man se? :)
ADDE skrev:
M_M skrev:Fast det skulle gå ännu snabbare, och inte kräva så mycket dyrare infrastruktur, att grena av blåa banan så att den går en bit på Saltsjöbanans spår från Nacka Forum och sticker av omkring Saltsjö Duvnäs, d.v.s. där man redan korsat vattnet.
Det här är en stor omväg. Skarpnäcksgrenen ger en rakare förbindelse in till City.
Om man räknar tiden för att stanna vid stationer så blir det inte så snabbt via Skarpnäck. Dessutom behöver det inte bli så mycket omväg, lämplig "anslutningspunkt" i Tyresö ligger nära på rakt söder om Saltsjö Duvnäs.
ADDE skrev:Byggs den föreslagna t-banesträckningen på ytan så går den igenom den känsliga Nackareservatet. F.ö. så motiverar inte stationerna Lillängen-Saltsjö-duvnäs för en fullskalig T-banetrafik. och bullrande tåg vill inte villabebyggelsen kring lillängen (precis som i Djursholm) ha!
Skulle det bli en tunnelbanegren så lär man dra om banan så att Lillängen slopas och ersätts av Nacka Forum. Då blir man av en händelse också av med enkelspåret mellan (strax öster om) Sickla och öster om denna tänkta förgrening.
ADDE skrev:
M_M skrev:
ADDE skrev: quote="M_M" P.S. borde inte Saltsjöbanan dras vidare nån stans i centrum? /quote
Det finns ju inget självändamål i konvertering, däremot när man planerar långsiktigt så bör man inte tänka så mycket på att det är egna standarder utan se möjligheten att konvertera om behov uppstår.

Man kan ju också tänka sig samtrafik. När Tvärbanan byggs till Sickla station så bör den anslutas till Saltsjöbanan, Saltsjöbanan bör få dubbelspår från Sickla station (ej vid Saltsjöbanetågens plattform, "bara" spåren vidare österut), och sen bör en avgrening göras i Saltsjö-Järla med gatuspår upp till Nacka Forum.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Innan jag besvarar allas kommentarer så tänkte jag presentera mina nya idéer och tankar på möjliga framtida kollektivtrafiklösningar. Dessa är planerade för att skapa nya knytpunkter och tvärförbindelser och kanske inte alltid är så lönsamma gällande resenärsnyttan. Jag planerade med utgångspunkt från hur infrastrukturen i spårtrafiken ser ut idag och har inkluderat några politiska planer jag gillar i mina idéer.

För er som undrar så använder jag Metro Map Creator. (Funkar ej med IE så bra)

Tunnelbanan
Tunnelbanan (640x535).jpg
Tunnelbanan (640x535).jpg (136.76 KiB) Visad 6284 gånger
Som en första anblick så kanske tunnelbanan inte har förändrats så mycket. Blå linjen förlängs till Barkarby, Nacka och genom Hagsätragrenen till Älvsjö. Men både gröna linjen och Röda linjen förlängs. Skarpnäck förlängs till Tyresö. Från Brommaplan avgrenas en ny gren som går nordväst i stockholmstrakterna med slutpunkt Spånga, och en tänkbar förlängning till Rinkeby, Tensta eller via Rinkeby till Hallonbergen. Genom centrala snittet planeras 30 tåg i timmen i rusningen, som på röda linjen, vilket ger 4-minuterstrafik på grenarna. Den största belastningen kommer vara mellan Brommaplan och Fridhemsplan, där många resenärer kommer från Ekerö, som belastar banan. Vid Fridhemsplan tar blå linjen vid med sina destinationer som folk byter till. men även mot Odenplan kommer belastningen bli hög. Just därför har jag valt att ge Brommaplan en grenstation.

På röda linjen Har jag förlängt mörbygrenen till Arninge station. Tunnelbanan är tänkt att gå väster om E18 och täcka upp Danderydsberg och andra delar av Enebyberg. Söderut så förlängs fruängsbanan via Segeltorp och slutar vid Kungens kurva. Med tanken på att Kungens kurva har till viss del hotellverksamhet och anslutningstrafik med tvärbanan syd och busstrafik motiverar tågtrafik hela trafikdygnet.

Med tanke på skarpnäcksgrenens dragning så är det en kanske med Östra sköndal och Nyfors. Fallet Östra sköndal kan ge grenen en väldigt slingrig dragning. Hoppar man över sköndal och ger sig direkt inpå Älta så blir det en rakare och snabbare dragning. Nyfors är av just samma anledning. man kan också välja att ha Nyfors som slutstation framför Tyresö Strand.

Västerut så har jag valt att lägga ner stationer som har 1500 resande eller lägre. Stora mossen läggs ner och en rakare dragning över Drottningholmsvägen vore att föredra. I stora mossen räcker det med busstrafik. Dessutom är det rätt långa avstånd till närmaste bebyggelse från den befintliga uppgången. En sydlig uppgång på Abrahamsberg vore att föredra.

Även Åkeshov och Islandstorget ryker av samma anledningar. Fallet Islandstorget så har man ändå närhet till Blackeberg. Fallet Åkeshov så är det väldigt lite bebyggelse. En ny tänkbar placering av ängbyplan västerut med två uppgångar kan nog kompensera Islandstorget.

Även Råcksta försvinner. Här kan jag tänka om med tanke på de nya studentostäderna. Men det är bara bostäder runt omkring och några busslinjer till o från Vällingby kan täcka upp bostadsområdet. Med dessa stationer ur vägen så ger det snabbare restider till och från Vällingby och andra stationer som finns kvar på grenen.

Pendeltåg
Pendeltåg (640x535).jpg
Pendeltåg (640x535).jpg (135.04 KiB) Visad 6284 gånger
Pendeltågen genomgår några större förändringar. När Citybanan öppnar så kan man köra 5-minuterstrafik på respektive gren. Godstrafiken på nynäsbanan kan dock vara ivägen. I min idé så är det dubbelspår ända fram till Nynäsgård. Söder om nynäsgård så blir det en stor utmaning att bygga dubbelspår pga. Terrängen, men jag tror att godsspåret mot nya oljehamnen viker av här. Ändå blir spåret ett flaskhals för att upprätthålla 5-minuterstrafik Nynäsgård-Nynäshamn... På västra stambanan så gör jag en omläggning efter Rönninge. en ny tunnel "Södertäljetunneln" dras genom staden. Östertälje station ersätts med en ny underjordisk station i Fornhöjden, med uppgång mot Rosenlund. Andra palceringar är jag öppna om. Och Södertälje Centrum får en underjordisk läge med södra uppgången mot befintlig stationsplan och Norra uppgången upp mot centrum. Söder om stationen mynnar tunneln ut och tar vid befintliga banan upp mot Södertälje hamn. Denna station föreslås stängas igen då den större resenärsskaran som använder stationen idag är bytesresenärer. Redan idag går busstrafik mellan Centrum och Syd. Det räcker! En ny gren av pendeltågsnätet mot svealandsplanan byggs så pendeltågstrafik upprätthålls mot Nykvarn. En förlängning västerut är jag öppen för!

Mälarbanan blir 4-spårig befintlig sträcka Tomteboda-Kallhäll.

Norr om Arlanda tar en ny bana vid. "Finlandsbanan". Många förslag har Kapellskär som station. Men kallpellskär är bara en hamn mitt i en landsbygd. Om Kapellskär ersätts av järnvägstrafik så finns ingenting kvar, vilket inte motiverar en anslutning här. Istället tycker jag man ska satsa på Grisslehamn, Därav dragningen. Banan börjar som ett triangelspår i myrbacken, ev. med spåranslutning mot Märsta för godstrafiken, som kan bli viktig här. Skepptuna och Gottgöra är föreslagna stationer som kan skippas mot en rakare sträckning mot Rimbo. Härifrån kan banan gå delvis genom befintlig Norrtäljebana och Når Norrtälje sydvästifrån. I Norrtälje föreslås 2-3 stationer. 1 vid Campus Roslagen för landsbygstrafiken söderut, och en i Centrala Norrtälje. Förberedelse för en nordlig station i norr kan behövas om man bygger ut stadsbebyggelsen i norr... Genom Norrtälje dras banan genom en tunnel. En föreslagen station kan finnas i Söderby-Karl, med anslutande busstrafik mot Hallstavik, t.ex. Sedan har vi Älmsta/Väddö, där en station placeras väster om orten, Sedan dras banan vidare mot Grisslehamn. En underjordisk station placeras här så banan går i en Tunnel under Österjön mot Åland... via Ekerö mot Mariehamn... Hur den dras vidare funderar jag fortfarande på.

Dessutom föreslår jag en ny bana Med triangelspår norr om Älmsta mot Hallstavik. Banan kan vara oelektrificerad, eller så kan den vara elektrificerad om man elektrificerar linjen Hallstavik-Örbyhus. En godsbangård kan placeras söder om Grisslehamn med godsspår mot färjeterminalen. Här kan man göra omlastning och lokbyten från Rail Baltica/Finland till Sverige. med tanke på att hela eruopa(s normalspårnät) får ERTMS så är lokbyten inga problem om man kör mot Ostkustbanan. Däremot kan det behövas om man har tänkt köra förbi Hallstavik, om banorna är oleketrificerade. Två lokbyten i Grisslehamn och i Gävle räcker om man kör den här vägen...

Trafikering: Jag har flera förslag på linjetrafikering av pendeltågsnätet. Två av dem har jag presenterat på linjekartan ovan: Den ena med dagens linjenät, den andra om man inför regionaltåg. ett förslag är denna:
J35: (Bålsta)-Kallhäll--Västerhaninge-(Nynäshamn). 5-10 minuterstrafik Kallhäll-Västerhaninge, 10-20-minuterstrafik Bålsta-Nynäshamn. Sträckan Kallhäll-Bålsta är 2-spårig och delas med övrig trafik. Sträckan Nynäsgård-Nynäshamn är enkelspårig... Dessutom är det lägre passargerartal här ute, så därför föreslår jag att varannan tåg går endast mellan Kallhäll och Västerhaninge.
J36:Uppsala-Märsta--Södertälje Centrum-Nykvarn. 10-20-minuterstrafik på hela linjen. Möjligen 20-minuterstrafik Märsta-Knivsta-Uppsala och Södertälje Centrum-Nykvarn då tågen delas med annan trafik och möjligen lägre passagerartal i Nykvarn. Fallet Nykvarn kan man bygga om stationen med ett 3:e spår för pendeltågen att vända på, såvida man inte förlänger pendeltågstrafiken in mot Södermanland.
J37: (Gnesta)-Järna-Södertälje--Arlanda-Norrtälje-(Grisslehamn) 10-20-minuterstraifik Järna-Norrtälje och 20-40 minuterstrafik längst ut. Man kan också göra såhär: 10-20-minuterstrafik Södertälje-Rimbo, 20-40-minuterstrafik Järna-Norrtälje & 40-80-minuterstrafik Gnesta-Grisslehamn, men jag tror Norrtälje vill ha mer än så... även här kör jag på samma argument för glesare trafik utanför Järna resp. Norrtälje, dvs. Lågt passagerartal. Idag så kör pendeln mot Gnesta alltifrån halvtimmes till 2-timmarstrafik. Genomågendetåg får betydligt mer än så! Mellan Södertälje Syd och Upplands väsby så blir trafiken tillsammans 5-10-minuterstrafik.
Till Finland så kan SJ och VR i samarbete köra Fjärrtåg, men även i Åland så kan man köra regionaltågslinje från Mariehamn till Stockholm resp. Åbo/Helsingfors. Så jag föreslår en Fjärrtågsstation i Norrtälje och en regionaltågsstation i Rimbo för den trafiken. Mot Hallstavik lär man köra glest trafik... ett förslag är ett samarbete mellan SL och UL att köra tåg från Tierp till Norrtälje, sen kan respektive trafikbolag komplettera turer Norrtälje-Hallstavik resp. Tierp/Örbyhus-Hallstavik. Är banan oelektrifierad så räcker Itinotåg till detta. I bästa fall så får Hallstavik tågtrafik söderut. En genomgående elektrificerad bana kan ge genomgående regionaltrafik med Upptåget Tierp-Norrtälje några avgångar per dag...

Fortsätting följer (Tvärbanan, Saltsjöbanan & Roslagsbanan...)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

ADDE skrev:Pendeltåg
Pendeltåg (640x535).jpg
Någonstans efter Finsta tappade du totalt kontrollen över geografin...
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Tvärbanan
Tvärbanan (640x535).jpg
Tvärbanan (640x535).jpg (90.36 KiB) Visad 6276 gånger
Tävrbanan är det system som genomgår störst förändring. Dagens planer återger en tvärspårväg syd, en förlängning mot Sickla och en ny gren mot Helenelund. Idag saknas det förbindelse mellan nordväst och nordost, så jag återger några förslag på sträckan här, dessutom föreslår jag förbindelser mellan tvärbanan och tvärbana syd. Vissa sträckor är oklara dragningar dels pga. oklara planeringar från politisk håll, dels att jag själv har flera idéer på dragningar.

Den klaraste dragningen jag har är att bygga från Solna station till Ropsten. Mitt förslag är att dra en gatuspårväg genom stadsgatan i Frölunda, och sedan bygga en snabbspårväg öster eller väster om Uppsalavägen och sedan söder om Bergshamraleden. En lång tunnel och en underjordisk spårvägshållplats föreslås i Södra Bergshamra med anslutning till Tunnelbanans södra entré. Banan mynnar sedan ut vid trafikplats Ekhagen och går på gatan förbi Naturhistoriska Riksmuseet. (mest pga. Känsligt kulturområde och platsbrist). Vid höjd med T-banans nödutgång så blir banan en snabbspårväg inklämd mellan Universitetsvägen och Norrtäljevägen, Ne planlags korsning placeras där bussarna kör in i bussterminalen, och en station direkt efter. Här ges möjlighet att byta över plattform mellan resande från solna och Buss 670/676, etc. samt mellan buss 40 inåt stan och Tvärbanan mot Solna... Banan fortsätter mot södra området, och här tar den över Baron Rålambs väg och Björnrosvägen, då biltrafiken kör på Norra länken istället. En viadukt placeras över Norra fiskartorpsvägen och en gångväg dras paralellt väster om banan från Fiskartorpsvägen till Björnrosvägens slut vid Kolonilotterna. Här kan ev. en station placeras mitt i skogen, om man vill... Sedan hamnar banan i Storängsbotten och dras igenom det nya bostasområdet norr om Ropsten för att sedan ansluta till knytpunkten. Därefter blir Lidingöbanan en del av Tvärbanans cirkel. Spårvägslinje 5 från Innerstaden kan fortsätta genom liljanskogen och ha Universitetet norra eller Trafikplats Ekhagen som ändstation.

Stomnätsstrategin talade om en möjlig konvertering till spårväg av stomlinje M, då M mellan Nacka och Skärholmen kommer till stora delar gå paralellt med Spårväg syd Älvsjö-Skärholmen. Då kan M bli första linje att spårvägskonverteras. Stomnätsstrategins förslag är att binda Syd från Älvsjö till Globen, Och jag har tagit fram en praktisk förslag på sträckning däremellan, samt en sträckning mot Liljeholmen åt andra hållet. Efter Älvsjö så passerar snabbspårvägen under järnvägen i en tunnel och direkt efteråt så skiljs liljeholmsbanan åt. Nästa station blir Stockholmsmässan, sedan går banan paralellt öster om Huddingevägen för att sedan vika av in mot Sockenvägen. Vid sockenplan så tar denna förbindelse över vad som blir Tunnelbanans gamla sträckning förbi Enskede gård och därmed ansluter tvärbanan vid Globen.

Från Älvsjö mot Liljeholmen så blir e nförsta uppehåll Liseberg, Sedan går banan under Älvsjö Godsbangård för at sedan ta över en godsbana strax innan de korsar under pendeltågen. Här kan det bli 3-spår så godstrafiken kan växla utan att störa snabbspårvägen. Det blir dubbelspårigt in mot Nybodatunnlarna och tar vid befintlig bana vid Marievik. Godstrafiken kan köra lika snabbt genom tunnlarna som spårvagnarna, så samtrafikering med varsin ATC (ERTMS för godstågen) med trafikledning från spårvägen kan bli möjlig.

För att göra förslag M fullständig som spårväg föreslår jag en förlängning mot Nacka forum, och ännu längre ner till Nacka strand för att nästan sluta cirkeln. Största utmaningen blir att korsa saltsjöbanan och därmed hur stationers placering blir av med denna anledning... samt vart gatuspårvägen ska vara. Från nacka Forum ner till Nacka strand blir det gatuspårväg. Sist men inte minst, kan vi återinföra en spårvägsfärja från Nacka strand till Gåshaga, och därmed skapa en ringlinje med delvis trafikering med färjan.
Tvärbanan nordväst förslag (640x535).jpg
Tvärbanan nordväst förslag (640x535).jpg (93.09 KiB) Visad 6276 gånger
En förlängning från Helenelund till Täby är nog den som jag är mest osäker på. Här ovan presenterar jag flera förslag på möjliga sträckningar från Kista till Arninge resecentrum. Den sydligaste tar över Näsby parksgrenen, medan den nordligaste skippar Helenelund helt. Banan kan vara både rak och kringekrokig om man så vill...

Fortsättning följer (Roslagsbanan & Saltsjöbanan)
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

daniel_s skrev:
ADDE skrev:Pendeltåg
Pendeltåg (640x535).jpg
Någonstans efter Finsta tappade du totalt kontrollen över geografin...
Tanken är att banan går paralellt med Riksväg 77 till Söderhall och sedan E18 mot Norrtälje, där den går som en tunnel under staden. Sen följer banan 76+283.

Sen vet jag inte riktigt hur terrängen ser ut, men jag tar hänsyn till Stadsbebyggelsen.
Kanske inte den rakaste sträckningen, men det lär nog funka ändå :mrgreen:
Skriv svar