Jag roade mig nyss med att göra en jämförelse mellan den första kassan jag kvitterade ut (1977) och den sista jag lämnade in (2002).GN skrev:Jag missar ingen poäng, det är tack vare rabattkupongerna kassan kan hållas på en så låg nivå att inte hela dagsomsättningen hamnar där. Det är inte så att kassan bara redan är så liten, den är det just på grund av skillnaden i pris mellan rabattkuponger och kontantbetalning.Stefan Isaksson skrev:Du missar poängen: omsättningen är redan så liten så att det inte är omsättningen som styr kassans storlek.Jo, du att ha stor skillnad på kontantpris och rabattkuponger leder till att omsättningen på bussarna minskar betydligt.
/GN
Den var som du kanske redan gissat radikalt mindre om man ser till hur många biljettblock man kunde köpa med den.
Observera dock att på den tiden gick det att köpa kontantkuponger till halvt pris, så det var två typer av biljetter man måste ha på den tiden.
Sett i kronor och ören var den sista kassan givetvis större, men det är knappast någon överraskning heller.
Men, och nu kommer det intressanta: om man jämför kassornas storlek med hjälp av konsumentprisindex så var den sista kassan faktiskt 10%
större än den första.
Därmed tror jag att tesen att höga kontantpriser i slutändan medför minskade kassor faller platt till marken.
I princip må det ligga någonting i vad du säger, men i praktiken var det inte vad som hände.
Dessutom vidhåller jag min tes att det att det här och nu inte är försäljningsvolymen som bestämmer kassastorleken (utom möjligen för de allra största försäljningsställena, vilket torde vara spärrarna vid Stockholm C - men dessa borde av andra skäl ha SL:s överlägset bästa polisbevakning, så dessa kan vi nog bortse ifrån i rånfrågan).
Och då kommer vi till frågan: vilken effekt kommer den aviserade höjningen av kontantpriset att ha på växelkassorna.
Jag hävdar att kassorna generellt kommer att öka, antagligen i exakt samma procent som kontantpriset höjs.
För övrigt tror jag inte att rabattsatsen för förköpshäften har någon avgörande betydelse. Det är snarare proportionen enkelresa/månadskort som är avgörande.
Här kan du få lite statistik på det (svårt att jämföra en typisk resa eftersom zonindelningen ändrats):
Kolumnerna är
1. År
2. Kupongpris
3. Månadskortspris
4. Antal enkelbiljetter i en zon för att kort ska bli lönsammare
5. Antal enkelresor från Täby till Stockholm för att kort ska bli lönsammare (obs att här spelar 1989 års taxeändring roll)
1977, 1:-, 70:-, 35, 14
2002, 10:-, 500:-, 25, 14½
Rabatten på förköpshäftena har väl legat på ungefär samma procent genom åren. Men den har varierat: dels har priset på förköpshäftet ändrats, och dels har antalet kuponger ändrats: 1977 var det 23, sedan vill jag minnas att det var 18 under en lång tid. Nu är det som bekant 20. Jag undrar om det inte var 21 en kort period.
SI