Höjning SL-kontantkuponger

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Inlägg av Stefan Isaksson »

GN skrev:
Stefan Isaksson skrev:
Jo, du att ha stor skillnad på kontantpris och rabattkuponger leder till att omsättningen på bussarna minskar betydligt.
Du missar poängen: omsättningen är redan så liten så att det inte är omsättningen som styr kassans storlek.
Jag missar ingen poäng, det är tack vare rabattkupongerna kassan kan hållas på en så låg nivå att inte hela dagsomsättningen hamnar där. Det är inte så att kassan bara redan är så liten, den är det just på grund av skillnaden i pris mellan rabattkuponger och kontantbetalning.
/GN
Jag roade mig nyss med att göra en jämförelse mellan den första kassan jag kvitterade ut (1977) och den sista jag lämnade in (2002).

Den var som du kanske redan gissat radikalt mindre om man ser till hur många biljettblock man kunde köpa med den.
Observera dock att på den tiden gick det att köpa kontantkuponger till halvt pris, så det var två typer av biljetter man måste ha på den tiden.

Sett i kronor och ören var den sista kassan givetvis större, men det är knappast någon överraskning heller.

Men, och nu kommer det intressanta: om man jämför kassornas storlek med hjälp av konsumentprisindex så var den sista kassan faktiskt 10%
större än den första.

Därmed tror jag att tesen att höga kontantpriser i slutändan medför minskade kassor faller platt till marken.
I princip må det ligga någonting i vad du säger, men i praktiken var det inte vad som hände.

Dessutom vidhåller jag min tes att det att det här och nu inte är försäljningsvolymen som bestämmer kassastorleken (utom möjligen för de allra största försäljningsställena, vilket torde vara spärrarna vid Stockholm C - men dessa borde av andra skäl ha SL:s överlägset bästa polisbevakning, så dessa kan vi nog bortse ifrån i rånfrågan).

Och då kommer vi till frågan: vilken effekt kommer den aviserade höjningen av kontantpriset att ha på växelkassorna.
Jag hävdar att kassorna generellt kommer att öka, antagligen i exakt samma procent som kontantpriset höjs.

För övrigt tror jag inte att rabattsatsen för förköpshäften har någon avgörande betydelse. Det är snarare proportionen enkelresa/månadskort som är avgörande.

Här kan du få lite statistik på det (svårt att jämföra en typisk resa eftersom zonindelningen ändrats):
Kolumnerna är
1. År
2. Kupongpris
3. Månadskortspris
4. Antal enkelbiljetter i en zon för att kort ska bli lönsammare
5. Antal enkelresor från Täby till Stockholm för att kort ska bli lönsammare (obs att här spelar 1989 års taxeändring roll)

1977, 1:-, 70:-, 35, 14
2002, 10:-, 500:-, 25, 14½

Rabatten på förköpshäftena har väl legat på ungefär samma procent genom åren. Men den har varierat: dels har priset på förköpshäftet ändrats, och dels har antalet kuponger ändrats: 1977 var det 23, sedan vill jag minnas att det var 18 under en lång tid. Nu är det som bekant 20. Jag undrar om det inte var 21 en kort period.

SI
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Stefan Isaksson skrev:Rabatten på förköpshäftena har väl legat på ungefär samma procent genom åren.
Ja men då ger ju din kassajämförelse ingenting. Tesen är att högre rabatt på förköpshäften (alternativt högre påslag på kontantkuponger beroende på hur man vill se det) ger lägre kassa. Om rabatten i princip har varit oförändrad så kan vi inte dra några som helst slutsatser utifrån dina siffror...
Bo Rengmark

Inlägg av Bo Rengmark »

I onsdagens "Stockholm City" uppmärksammades SLs kommande prishöjning i en stor artikel. Som exempel gavs den korta resan över Danviksbron en vardag för en vuxen med ett åttaårigt barn. Med kontantkuponger kommer denna resa att kosta 90 kronor. Nu inträffar något som jag inte trodde jag skulle få uppleva. Det blir betydligt billigare att åka taxi! TaxiCab har grundavgift 30 kronor inkl. framkörning+290 kr/tim+7.50/km.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Läste i dagens SvD om SL:s prishöjningar:
SvD skrev:I dag kommer sju procent av SL:s inkomster från kontantkuponger, men SL vill minska den andelen ytterligare. Hanteringen av pengar är besvärlig och innebär risker för de anställda.
SvD skrev:I samband med höjningen kommer även busschaufförer att börja sälja förköpshäften
Är inte det lite motsägelsefullt? Man vill minska hanteringen av pengar, men samtidigt börja sälja rabattkuponger på bussarna, vilket rimligtvis borde innebära mer krångel och mer pengar för chaufförerna.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

kildor skrev:Läste i dagens SvD om SL:s prishöjningar:
SvD skrev:I dag kommer sju procent av SL:s inkomster från kontantkuponger, men SL vill minska den andelen ytterligare. Hanteringen av pengar är besvärlig och innebär risker för de anställda.
SvD skrev:I samband med höjningen kommer även busschaufförer att börja sälja förköpshäften
Är inte det lite motsägelsefullt? Man vill minska hanteringen av pengar, men samtidigt börja sälja rabattkuponger på bussarna, vilket rimligtvis borde innebära mer krångel och mer pengar för chaufförerna.
Vet inte, men en personlig slutsats är att önskan att förarna ska hantera mindre kontanter är underordnad den strävan som SL har att förmå fler att åka på remsa i st f kontantkupong. För att uppnå detta förenklar man för folk att köpa rabatthäften på bussen, helt enkelt :idea: Detta, att sälja rabattkort (eller värdekort) på bussarna är något som praktiseras hos de flesta huvudmän idag, vad jag vet. Så det innebär ju en stor förbättring för resenärer som inte åker med SL varje dag och för folk som inte är i Stockholm varje dag :)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Ulrik Berggren skrev:
kildor skrev:Läste i dagens SvD om SL:s prishöjningar:
Detta, att sälja rabattkort (eller värdekort) på bussarna är något som praktiseras hos de flesta huvudmän idag, vad jag vet.
Västtrafik sålde i Göteborgsområdet förköpskort. De kostade 120 kronor om man köpte på vagnen/bussen och var lika mycket värda som hundrakortan du köpte i fasta kiosker. (20% rabatt alltså för att köpa innan resan). Dessa togs BORT för några år sedan för att förarna inte skulle ha så mycket i kassan.

Å andra sidan kunde man köpa månadskort på SJ-bussarna på sjuttitalet - oj vilka stora kassor man hade då, Almex klarade tillochmed av hundringar!

--
Axel
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Ulrik Berggren skrev:[Vet inte, men en personlig slutsats är att önskan att förarna ska hantera mindre kontanter är underordnad den strävan som SL har att förmå fler att åka på remsa i st f kontantkupong. För att uppnå detta förenklar man för folk att köpa rabatthäften på bussen, helt enkelt :idea: Detta, att sälja rabattkort (eller värdekort) på bussarna är något som praktiseras hos de flesta huvudmän idag, vad jag vet. Så det innebär ju en stor förbättring för resenärer som inte åker med SL varje dag och för folk som inte är i Stockholm varje dag :)
Jo, det är säkert en bra service för resenärerna. Jag är dock orolig för att det får negativ inverkan på restider, eftersom man riskerar få mer krångel vid påstigning. Kan se framför mig ett scenario med turister, två vuxna och ett barn, som ska åka med en innerstadsbuss och ska komma fram till hur de ska köpa sina biljetter. Ska de köpa kontantkuponger, 10-remsa eller 20-remsa, köpa en gemensam eller en varsin, lönar det sig att köpa en egen remsa till barnet till reducerat pris, etc. etc.

För det andra tycker jag det blir oskäligt dyrt (30 kr) att resa med kontantkuponger på en kortare resa med buss i innerstan. Men, men. Jag ska inte klaga - jag åker ju på 30-dagarskort.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

kildor skrev:
Ulrik Berggren skrev:[Vet inte, men en personlig slutsats är att önskan att förarna ska hantera mindre kontanter är underordnad den strävan som SL har att förmå fler att åka på remsa i st f kontantkupong. För att uppnå detta förenklar man för folk att köpa rabatthäften på bussen, helt enkelt :idea: Detta, att sälja rabattkort (eller värdekort) på bussarna är något som praktiseras hos de flesta huvudmän idag, vad jag vet. Så det innebär ju en stor förbättring för resenärer som inte åker med SL varje dag och för folk som inte är i Stockholm varje dag :)
Jo, det är säkert en bra service för resenärerna. Jag är dock orolig för att det får negativ inverkan på restider, eftersom man riskerar få mer krångel vid påstigning. Kan se framför mig ett scenario med turister, två vuxna och ett barn, som ska åka med en innerstadsbuss och ska komma fram till hur de ska köpa sina biljetter. Ska de köpa kontantkuponger, 10-remsa eller 20-remsa, köpa en gemensam eller en varsin, lönar det sig att köpa en egen remsa till barnet till reducerat pris, etc. etc.

För det andra tycker jag det blir oskäligt dyrt (30 kr) att resa med kontantkuponger på en kortare resa med buss i innerstan. Men, men. Jag ska inte klaga - jag åker ju på 30-dagarskort.
Ma o så blir valet inte så svårt ens för tillfälliga SL-resenärer; det är remsan som blir förmånligast i de flesta fall. Och en remsa tar ju inte längre tid att sälja än kontantkuponger :wink:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Ulrik Berggren skrev:Ma o så blir valet inte så svårt ens för tillfälliga SL-resenärer; det är remsan som blir förmånligast i de flesta fall. Och en remsa tar ju inte längre tid att sälja än kontantkuponger :wink:
Jo, just därför att det finns fyra olika remsor. Plus möjligheten att välja kontantkuponger. I dag köper du kontantkuponger oavsett hur gammal du är för det smidiga enhetspriset 10 kr. Mycket enkelt!

Men, men. Förhoppningsvis får vi se ett smidigt nytt biljettsystem i drift inom en snar framtid.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Ulrik Berggren skrev:
kildor skrev:

Ma o så blir valet inte så svårt ens för tillfälliga SL-resenärer; det är remsan som blir förmånligast i de flesta fall. Och en remsa tar ju inte längre tid att sälja än kontantkuponger :wink:
Ja men poängen är ju att de ändå kommer att stå framme vid föraren och våndas. Sånt tar tid som kan användas bättre, t.ex. till att köra bussen.

Även om valet inte är svårt tar det tid att fatta beslutet om valmöjligheterna är obekanta.

Mvh Tim
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Det som jag ser som största problemet är att om man endast säljer kontantkuponger så har man ungefär 75% kontantkuponger i kassan.
Dessa går inte att använda om man stjäl dom (man kan inte komma med ostämplade kontankuponger). Alltså är endast 25% av kassan användbar för rånaren.

Säljer man Rabatthäften av 4 olika slag måste man först få plats med dessa. (Nu har ju visserligen bussförarna bra väskor, vilket inte konduktörer har), och dessutom kan du åka med dom då dom stjäls. Dessutom måste du ha större kassa... Alltså är 100% av kassan användbar...
Bantekniker
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Bobjörk skrev:Säljer man Rabatthäften av 4 olika slag måste man först få plats med dessa. (Nu har ju visserligen bussförarna bra väskor, vilket inte konduktörer har), och dessutom kan du åka med dom då dom stjäls. Dessutom måste du ha större kassa... Alltså är 100% av kassan användbar...
Näää... inte 100%, du måste ju fortfarande ha kontantkuponger i kassan... men det blir nog i alla fall en bra bit över 25%

Ska konduktörerna (tolvan, LB, SB osv) sälja remsor också, eller är det bara bussförarna?
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

august skrev:
Bobjörk skrev:Säljer man Rabatthäften av 4 olika slag måste man först få plats med dessa. (Nu har ju visserligen bussförarna bra väskor, vilket inte konduktörer har), och dessutom kan du åka med dom då dom stjäls. Dessutom måste du ha större kassa... Alltså är 100% av kassan användbar...
Näää... inte 100%, du måste ju fortfarande ha kontantkuponger i kassan... men det blir nog i alla fall en bra bit över 25%

Ska konduktörerna (tolvan, LB, SB osv) sälja remsor också, eller är det bara bussförarna?
Visst ja... "Tänkte inte på det" Men som sagt, större risk för rån är det...
Bantekniker
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Bobjörk skrev:
august skrev:

Jo, mycket större risk, vilket också en busschaffis klagade på i DN (tror jag det var) idag eller igår...

Men frågan kvarstår:
august/jag själv skrev: Ska konduktörerna (tolvan, LB, SB osv) sälja remsor också, eller är det bara bussförarna?
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

august skrev:
Bobjörk skrev:
august skrev: Näää... inte 100%, du måste ju fortfarande ha kontantkuponger i kassan... men det blir nog i alla fall en bra bit över 25%

Jo, mycket större risk, vilket också en busschaffis klagade på i DN (tror jag det var) idag eller igår...

Men frågan kvarstår:
august/jag själv skrev: Ska konduktörerna (tolvan, LB, SB osv) sälja remsor också, eller är det bara bussförarna?
Det är bara busschaffisarna så vitt jag vet. (Har inte hört att jag skall få rum med remsor av fyra olika modeller i alla fall).
Även i City var det en chjaffis som klagade... för övrigt en bror till en förare på SB...
Bantekniker
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Jag ställde frågan av en personalman på Lidingö igår och fick till svar att remsor ej skulle ingå i våra kassor.

(*pust* -- nu vågar man nog ta ut en kassa ändå)

Mvh Tim
nb

Inlägg av nb »

Dock säljer konduktörerna på både RB och pendeln 10-remsor. På pendeln sedan de korta remsorna kom.
GN

Inlägg av GN »

Idag var återigen frågan om tidsdifferentierad taxa uppe. Skulle man inte kunna göra så att man i lågtrafik började med en kupong för en zon, två för två och så vidare? Då behöver man inte olika remsor för olika tider.

vänligen

/GN
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

GN skrev:Idag var återigen frågan om tidsdifferentierad taxa uppe. Skulle man inte kunna göra så att man i lågtrafik började med en kupong för en zon, två för två och så vidare? Då behöver man inte olika remsor för olika tider.
Eller så skippar man kupongsystemet och inför något nytt, coolt system med börser och annat kul, som automatiskt känner av hur lång resan varit (pris), om det varit störningar (rabatt ?) och så vidare. Då kan priset enkelt bestämmas i systemets mjukvara (hög/lågtrafiktaxor), kortet kan få "bli ett periodkort" via SL:s hemsida och andra praktiska funktioner.

Vi får väl se vad SL hittar på...
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Till en närliggande fråga: I en insändare i Metro idag klagas det över att det har varit "tre prishöjningar" "sedan privatiseringen 2000" (jag tror skribenten syftar på Citypendelns övertagande av pendeltågen). Stämmer detta? Jag kan inte erinra mig om att prishöjningarna har varit så många under denna period. Jag tror att den som genomfördes igår var den andra under perioden.

Någon som vet?

Mvh Tim
Skriv svar