Självklart åker vi värdigt med SSS Capitol...

Första stoppet var vid den provsträcka som byggs ute i frihamnen för den kommande linjeförlängningen till Ropsten.

Självklart var AGA det som nu idag finns mest på ledningsgruppens olika möten.

Administrationslokalerna kommer att ligga i "skepp 3". Och tills dess att denna del av depån är färdigställd får vi husera i en provisorisk byggnad bestående av mycket eleganta, sprillans nya kontorsmoduler.
Här besiktigar vi "TLC AGA". Kartongerna med alla datautrustning symboliserar de två trafikledarborden. Från AGA skall både linje 7 och 21 kunna ledas. Men under en övergångsperiod kommer "TLC Djurgården" att vara i funktion. Även om trafikledningen helt kommer att flyttas över till AGA nästa år, kommer all utrustning finnas kvar i Alkärret för att fungera som back-up.

"Skepp 1" är nu i stort sett färdigställt och skall från och med november kunna ta emot de nya A36-vagnarna. Jag får lätt en känsla av "katedral" när jag träder in i dessa spatiösa vagnhallar. Som gammal "stötinna" (femininum av "stöt"...?) minns jag de muggiga hallarna på Norrstationen och även Söderhallens mörka och fuktiga betongskapelse.

Även "Skepp 7" börjar nu bli klart. Det innehåller förutom tvätthall även särskild sidobyggnad för sand, vattenrening och behövlig utrustning för den dagliga vården av spårvagnarna.

Här är det vagnen som står stilla och tvättmaskinerna kommer att åka utefter sidorna.

Felicia, facklig representant i styrelsen, betraktar kritiskt de pistolliknande anordningarna med vars hjälp man skall kunna fylla på vagnarnas sandbehållare.

Med hänsyn till att hela vagnhallskapaciteten inte kommer att behövas utnyttjas innan sammanbindningen med linje 8 vid Ropsten är klar, så ligger man tämligen bra till i tidsplanen där depån avses att vara helt klar år 2018. Det är full fart med grundläggningsarbeten för de återstående "skeppen".

Måhända har vi inte så många spårvägslinjer i Stockholm. Men vi har i alla fall fyra depåer från november i år....!
Vänliga Hälsningar / Lena