Bättre vore om det på b) följde ett c) åtgärd. Det gör det inte på trafikverket spår...2763 skrev:Det är precis så det är. Men det är också skillnad på när det sker i 60-70 och 200.Kantorn skrev:Bara det inte blir som på "riktiga" järnvägen där hela förloppet kan ses så här:2763 skrev: På samma sätt som på Spåväg City. Rälsbrottet känns i vagnen och föraren rapporterar varefter man ger sig ut och besiktigar akut.
//T
a) rälsbrottet känns i vagnen
b) föraren rapporterar
Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Professionell tyckare
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Antar att du med vill ha semester på sommaren, lixom folk som jobbar med spår./jes skrev:Undrar om Broby Spår m fl i samma bransch har semesteranläggningar och skolor i Thailand för sommartid tycks man vara fullt sysselsatta på hemmaplan?!
Ska man inte stänga för semester tex, så kostar ju bygget mycke mycke mer. Och detta bygge har ju så lång löptid, så de vore galet att göra på annat sätt.
Men nu är de väl mer troligt att man jobbar på andra håll just under sommaren, såna platser där man inte kommer till under resten av året.
Ett sånt här stort jobb, som inte är speciellt tidskritiskt, får nog stå tillbaka, eftersom mängden kunnigt folk är begränsad. Detta finns säkert med i de kontrakt som skrivs, lixom planeringen.
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Och det VET du ??Kantorn skrev:Bättre vore om det på b) följde ett c) åtgärd. Det gör det inte på trafikverket spår...
Kan väl säga som så, att du har grovt fel då.
Sen kan vi diskutera om de är rätt åtgärd i alla lägen, men de är en annan sak.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3090
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Typ fel: Dåligt spårläge på bron över Stångån i Linköping, Åtgärd: Bygga ny järnväg på pelare ovanför Linköping. ![Cheesy Grin :cheesygrin:](./images/smilies/icon_cheesygrin.gif)
![Cheesy Grin :cheesygrin:](./images/smilies/icon_cheesygrin.gif)
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Angående bron över Stångån i Linköping så handlar de ju om att komma åt spåret. Dvs att komma överens med tågoperatörena när jobbet ska göras.Hechtwagen skrev:Typ fel: Dåligt spårläge på bron över Stångån i Linköping, Åtgärd: Bygga ny järnväg på pelare ovanför Linköping.
Förra sommaren åtgärdades uppspåret, under en avstängningsperiod, då endast spår 1 kunde användas i Linköping.
Denna sommar kommer nedspårssidan att åtgärdas, dock vet jag inte tidpunkt. Då kommer alla spår utom spår 1 att användas, så lite lättare. Dock vill man inte göra detta samtidigt som det nu pågående spårbytet Mantorp - Linköping på uppspår.
Materiel, en stor mängd bro-slipers ligger klara och förarbetade på uppställningsbangården, sedan ett par månader.
Vad gäller ny järnväg, så har man ju valt att förespråka tunnelalternativet för Linköping, medan det i Norrköping troligen blir en upphöjd anläggning.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2241
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Ur tidplanen:leifd skrev:Antar att du med vill ha semester på sommaren, lixom folk som jobbar med spår./jes skrev:Undrar om Broby Spår m fl i samma bransch har semesteranläggningar och skolor i Thailand för sommartid tycks man vara fullt sysselsatta på hemmaplan?!
Ska man inte stänga för semester tex, så kostar ju bygget mycke mycke mer. Och detta bygge har ju så lång löptid, så de vore galet att göra på annat sätt.
Men nu är de väl mer troligt att man jobbar på andra håll just under sommaren, såna platser där man inte kommer till under resten av året.
Ett sånt här stort jobb, som inte är speciellt tidskritiskt, får nog stå tillbaka, eftersom mängden kunnigt folk är begränsad. Detta finns säkert med i de kontrakt som skrivs, lixom planeringen.
Markarbeten klara 31 aug
Spårarbeten klara 30 sep
Kontaktledning och signal klart 31 okt
Överlämning av bana och vagnhall till operatören 1 nov
Tid för intrimning och provkörningar, utbildningar m.m. nov-mars 2015
Återöppnad bana 28 mars 2015.
Ju förr dess bättre.
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Förstår inte din kommentar riktigt, eller uttryckte jag mig otydligt? Man jobbar ju för fullt nu under juli månad och tänkte om de anställda kompenseras på något sätt.Antar att du med vill ha semester på sommaren, lixom folk som jobbar med spår.
Ska man inte stänga för semester tex, så kostar ju bygget mycke mycke mer. Och detta bygge har ju så lång löptid, så de vore galet att göra på annat sätt.
Men nu är de väl mer troligt att man jobbar på andra håll just under sommaren, såna platser där man inte kommer till under resten av året.
Ett sånt här stort jobb, som inte är speciellt tidskritiskt, får nog stå tillbaka, eftersom mängden kunnigt folk är begränsad. Detta finns säkert med i de kontrakt som skrivs, lixom planeringen.
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Ja, då uttryckte du dej otydligt. Jag fick nog uppfattningen att arbetet låg nere. Hemmaplan torde ju inte vara Lidingö för tex Broby spår. Hade du skrivit just Lidingö eller Sverige, så hadde de varit tydligt. Hemmaplan för mej är i vart fall mitt hem./jes skrev:Förstår inte din kommentar riktigt, eller uttryckte jag mig otydligt? Man jobbar ju för fullt nu under juli månad och tänkte om de anställda kompenseras på något sätt.Antar att du med vill ha semester på sommaren, lixom folk som jobbar med spår.
Ska man inte stänga för semester tex, så kostar ju bygget mycke mycke mer. Och detta bygge har ju så lång löptid, så de vore galet att göra på annat sätt.
Men nu är de väl mer troligt att man jobbar på andra håll just under sommaren, såna platser där man inte kommer till under resten av året.
Ett sånt här stort jobb, som inte är speciellt tidskritiskt, får nog stå tillbaka, eftersom mängden kunnigt folk är begränsad. Detta finns säkert med i de kontrakt som skrivs, lixom planeringen.
Men strunt samma... De får nog betalt så de räcker och semester med, i sinom tid.
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Så kanske det inte är i alla lägen. Men när urspårningen strax söder om Stockholm skedde - efter det att lokförare på X2000 sagt att det skakade till ordentligt på en plats, och trots att besiktningar sagt att just den växel borde åtgärdats, då undrar man vad som händer. Det rätta hade väl varit att stänga av den växeln akut direkt efter anmälan, åtminstone för att åka och titta vad som hänt, och leda om tåg åtminstone över natten. I stället hände enligt tidningen tåg: ingenting. Och ett godståg spårade ur.leifd skrev:Och det VET du ??Kantorn skrev:Bättre vore om det på b) följde ett c) åtgärd. Det gör det inte på trafikverket spår...
Kan väl säga som så, att du har grovt fel då.
Sen kan vi diskutera om de är rätt åtgärd i alla lägen, men de är en annan sak.
Händer sådant en gång och det får så allvarliga konsekvenser så kan jag tyvärr inte annat än tro att det är likadant - om än ej lika illa spårmässigt - på flera ställen. Därav mitt "påhopp".
Professionell tyckare
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Vad gäller just Huddingeolyckan, så är ju den föremål för utredning. Men helt klart gjordes misstag där och en viss uppskärpning av rutiner har ju också redan införts.Kantorn skrev:Så kanske det inte är i alla lägen. Men när urspårningen strax söder om Stockholm skedde - efter det att lokförare på X2000 sagt att det skakade till ordentligt på en plats, och trots att besiktningar sagt att just den växel borde åtgärdats, då undrar man vad som händer. Det rätta hade väl varit att stänga av den växeln akut direkt efter anmälan, åtminstone för att åka och titta vad som hänt, och leda om tåg åtminstone över natten. I stället hände enligt tidningen tåg: ingenting. Och ett godståg spårade ur.leifd skrev:Och det VET du ??Kantorn skrev:Bättre vore om det på b) följde ett c) åtgärd. Det gör det inte på trafikverket spår...
Kan väl säga som så, att du har grovt fel då.
Sen kan vi diskutera om de är rätt åtgärd i alla lägen, men de är en annan sak.
Händer sådant en gång och det får så allvarliga konsekvenser så kan jag tyvärr inte annat än tro att det är likadant - om än ej lika illa spårmässigt - på flera ställen. Därav mitt "påhopp".
Man kan sen inte blanda ihop akuta operativa åtgärder med underhållsåtgärder. Akut operativt fungerar detta bra, trotts ovan nämnda misstag. De bakomliggande orsakerna kommer nog fram så småningom ska du se.
Dock, är det av yttersta vikt att vi som kör på spåren och ser eller känner fel o brister, själva agerar på ett kraftfullt sätt. Det kan vara så enkelt som att säga att "Du måste stoppa trafiken" eller "Trafik måste gå väldigt sakta" eller liknade, så att de verkligen tas på allvar.
Kan väl nämna att jag själv körde över den aktuella växeln, i motsatt riktning, bara några timmar innan, utan att märka något konstigt.
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Då ber jag om ursäkt. Tonen var allvarligare i tidningen Tåg än det du berättar. Men du verkar saklig och ha koll, så jag får lita på ditt ord, och gläds samtidigt åt att rutinerna har skärpts.leifd skrev:Vad gäller just Huddingeolyckan, så är ju den föremål för utredning. Men helt klart gjordes misstag där och en viss uppskärpning av rutiner har ju också redan införts.Kantorn skrev:Så kanske det inte är i alla lägen. Men när urspårningen strax söder om Stockholm skedde - efter det att lokförare på X2000 sagt att det skakade till ordentligt på en plats, och trots att besiktningar sagt att just den växel borde åtgärdats, då undrar man vad som händer. Det rätta hade väl varit att stänga av den växeln akut direkt efter anmälan, åtminstone för att åka och titta vad som hänt, och leda om tåg åtminstone över natten. I stället hände enligt tidningen tåg: ingenting. Och ett godståg spårade ur.leifd skrev:Och det VET du ??
Kan väl säga som så, att du har grovt fel då.
Sen kan vi diskutera om de är rätt åtgärd i alla lägen, men de är en annan sak.
Händer sådant en gång och det får så allvarliga konsekvenser så kan jag tyvärr inte annat än tro att det är likadant - om än ej lika illa spårmässigt - på flera ställen. Därav mitt "påhopp".
Man kan sen inte blanda ihop akuta operativa åtgärder med underhållsåtgärder. Akut operativt fungerar detta bra, trotts ovan nämnda misstag. De bakomliggande orsakerna kommer nog fram så småningom ska du se.
Dock, är det av yttersta vikt att vi som kör på spåren och ser eller känner fel o brister, själva agerar på ett kraftfullt sätt. Det kan vara så enkelt som att säga att "Du måste stoppa trafiken" eller "Trafik måste gå väldigt sakta" eller liknade, så att de verkligen tas på allvar.
Kan väl nämna att jag själv körde över den aktuella växeln, i motsatt riktning, bara några timmar innan, utan att märka något konstigt.
Professionell tyckare
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Tack för det !Kantorn skrev:Då ber jag om ursäkt. Tonen var allvarligare i tidningen Tåg än det du berättar. Men du verkar saklig och ha koll, så jag får lita på ditt ord, och gläds samtidigt åt att rutinerna har skärpts.leifd skrev:[Vad gäller just Huddingeolyckan, så är ju den föremål för utredning. Men helt klart gjordes misstag där och en viss uppskärpning av rutiner har ju också redan införts.
Man kan sen inte blanda ihop akuta operativa åtgärder med underhållsåtgärder. Akut operativt fungerar detta bra, trotts ovan nämnda misstag. De bakomliggande orsakerna kommer nog fram så småningom ska du se.
Dock, är det av yttersta vikt att vi som kör på spåren och ser eller känner fel o brister, själva agerar på ett kraftfullt sätt. Det kan vara så enkelt som att säga att "Du måste stoppa trafiken" eller "Trafik måste gå väldigt sakta" eller liknade, så att de verkligen tas på allvar.
Kan väl nämna att jag själv körde över den aktuella växeln, i motsatt riktning, bara några timmar innan, utan att märka något konstigt.
Efter 36 år på banan borde man ha viss koll. 23 år som signaltekniker tex, ger ju en viss "yrkesskada". Som lokförare ser man ju ett och annat, men min blick är kanske på annat många andras är. Tåg skriver bra, men de vet ju trotts allt inte allt, vilket väl inte jag heller gör iofs.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
En 5108 har nu lirkats in och spåret sitter ihop!
HS
HS
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Det är hyfsat många år sen som räls från Domnarvet lades in i järnvägsanläggningar.../jes skrev:Apropå rälsbrott - här krävs nog full hastighet för att komma över. Eller så får man lägga in en passbit vid infarten till Aga från Skärsätra. Eller kan man stretcha Domnarvet BV50 årsmodell 2013 som lakritssnoddar?![]()
Undrar om Broby Spår m fl i samma bransch har semesteranläggningar och skolor i Thailand för sommartid tycks man vara fullt sysselsatta på hemmaplan?!
Do står snarare för Donawitz där rälsen tillverkas hos Voest Alpine...
/Daniel
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Jo, jag visste väl egentligen att Domnarvet slutat med rälstillverkning, att sedan DO betyder Donawitz blev jag varse några dagar efter mitt inlägg här genom Postvagnen där räls avhandlades.Det är hyfsat många år sen som räls från Domnarvet lades in i järnvägsanläggningar...
Do står snarare för Donawitz där rälsen tillverkas hos Voest Alpine...
/Daniel
Jag bjuder istället på en nytagen bild från "spårvägen" Lidingöbanan i Kottla. Att klassa om Lidingöbanan till spårväg var angeläget för att Linköpings universitet skulle få bygga sin filial så nära spåret i Larsberg. Samtidigt ville man också få kortare ringtider vid plankorsningarna. Om det senare har blivit verklighet vet jag inte. Lidingöbanan är dock verkligen en hybrid, inte spårväg, inte järnväg utan bara Lidingöbanan.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Bild](http://i1291.photobucket.com/albums/b541/se000jasw/WP_20140720_001_zps14456c27.jpg)
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Fast handen på hjärtat är det inte fråga om någon järnvägssignalering.
tex får föraren samma signalbild i infarten till brevik oavsett om det är stopp eller kör i nästa signal.
HS
tex får föraren samma signalbild i infarten till brevik oavsett om det är stopp eller kör i nästa signal.
HS
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Nej, inte på de stambanor du brukar köra på ...Henrik Schütz skrev:Fast handen på hjärtat är det inte fråga om någon järnvägssignalering.
tex får föraren samma signalbild i infarten till brevik oavsett om det är stopp eller kör i nästa signal.
HS
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Signalbilder för lägre hastighet eller integrerad försignal är väl inget krav för att det ska vara järnvägssignalering. Försignaler finns ju på Lidingöbanan, vilket väl talar för att det skulle vara järnvägssignalering.Henrik Schütz skrev:Fast handen på hjärtat är det inte fråga om någon järnvägssignalering.
tex får föraren samma signalbild i infarten till brevik oavsett om det är stopp eller kör i nästa signal.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Det är inga försignaler, det är repetersignaler, som ser ut som tafikverkets försignaler, ytligt. Repetersignaler finns även hos trafikverket i två olika utförande, repetersignal, och repeterförsignal.
Det är helt enkelt en prisvärdare anläggning på lidingö , än en riktig järnvägsanläggning.
HS
Det är helt enkelt en prisvärdare anläggning på lidingö , än en riktig järnvägsanläggning.
HS
Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering
Jag tycker att folk lägger onödig vikt vid "klassifiering" av anläggningarna i stället för att se dem för vad de är. Det är egentligen ett rätt befängt arbetssätt att behöva anpassa verkligheten efter kartan när det borde vara tvärtom! I stället för att hålla på med generella, kompromissiva (! finns det ordet) mått som egentligen inte passar riktigt bra någonstans så borde man utgå från verkligheten och i stället använda normer utifrån användning och ändamål. Då skulle vi i alla fall slippa diskussioner om hurvida en signal bör placeras hit eller dit och kallas för ditt eller datt och i stället fokusera på det viktiga, vad det skall skydda och göra för nytta!
Genius on call