Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
/jes

Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering

Inlägg av /jes »

Nya signaler ersätter gamla, men många nya tillkommer också. Nya försignaler storlek m/Trafikverket (vitt fast/blinkande sken) har kommit upp flera, här en ny V-försignal ("dödsskalle") i Skärsätra. Det är cirka tio meter mellan försignalen och V-signalen. Nu när vi får våra nya racer-spårvagnar A36 är det viktigt med full järnvägssignalering. Inte kan man leka spårväg inte! :D
Den uppmärksamme noterar också axelräknarna hitom vägkorsningen.

Bild

Och så en aktuell bild från depåområdet tagen igår söndag då man obemärkt kunde trassla sig igenom de ordentliga avspärrningarna.

Bild

Och som alla noterat i webb-kameran http://www.webbkameror.se/byggkameror/s ... 1_1280.php är alla spår (!) av den gamla Aga-depån nu borta.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Lidingöbanan spårväg med järnvägssignalering

Inlägg av leifd »

/jes skrev:Den uppmärksamme noterar också axelräknarna hitom vägkorsningen.
För oss signalerikunniga, så förefaller det vara rälskontakter som syns vid vägkorsningen.
Bakom dessa, dvs i signalsäkerhetsanläggningen, så äe nog dessa rälskontakter kopplade som just axelräknare i den del av anläggningen som sköter hinderfrihetskontrollen.
Vi får väl hoppas att man valt hyfsat bra rälskontakter, annars lär vi få se en del bekymmer framöver. Sen kanske detta duger, de är ju bara spårvägstrafik och låga hastigheter de handlar om.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

För oss signalkunniga förefaller försignalerna ha gult sken.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

[/quote]
Vi får väl hoppas att man valt hyfsat bra rälskontakter, annars lär vi få se en del bekymmer framöver. Sen kanske detta duger, de är ju bara spårvägstrafik och låga hastigheter de handlar om.[/quote]

Dendär låga hastigheten du talar om riskerar att bli 0 km/h! :cheesygrin:
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

leifd skrev: Vi får väl hoppas att man valt hyfsat bra rälskontakter, annars lär vi få se en del bekymmer framöver. Sen kanske detta duger, de är ju bara spårvägstrafik och låga hastigheter de handlar om.
Hechtwagen skrev:Den där låga hastigheten du talar om riskerar att bli 0 km/h! :cheesygrin:
Ja ville kanske inte riktigt så skarp i mitt uttalande, men tror att du kan ha en poäng där. :mrgreen:
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

/jes skrev: Det är cirka tio meter mellan försignalen och V-signalen. Nu när vi får våra nya racer-spårvagnar A36 är det viktigt med full järnvägssignalering. Inte kan man leka spårväg inte!
Nu får Ni ursäkta en gammal kärring, som dock under min anställning på SJ Maskinavdelning sattes i en mycket kortfattad, men praktisk "lokförarutbildning", vilken innebar åtskilliga veckors harvande med instruktör i ett underbart Hg-lok på sträckan Hallsberg - Örebro.

Vad jag minns är att om försignalen visade "klart" så dammade man på. Om inte så gav det en hyfsad väglängd fram till vägkorsningen för en mjuk och fin inbromsning.

Men förklara för mig varför man sätter upp en försignal 10 meter framför korsningen...?? Om man dammar på med en A36 i tillåten hastighet så fyller ju en sådan placering av försignalen ingen funktion.

Undrar / Lena
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Den kanske försignalerar korsningen i Kottla? :shock:
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

1 skrev:Men förklara för mig varför man sätter upp en försignal 10 meter framför korsningen...?? Om man dammar på med en A36 i tillåten hastighet så fyller ju en sådan placering av försignalen ingen funktion.

Undrar / Lena
Man skall väl ha fullgod syn och fullgott färgseende för att köra spårvagn, va?
En "dödskalle" eller V-försignal syns på minst 50 meters avstånd... :?
Hechtwagen skrev:Den kanske försignalerar korsningen i Kottla? :shock:
Snarare infartssignalen i Skärsätra... :shock: :?

Jag tycker Ni börjar bli lite väl pessimistiska mot Lidingöbanan och dess framtid nu... :? :evil:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

leifd skrev:
För oss signalerikunniga, så förefaller det vara rälskontakter som syns vid vägkorsningen.
Bakom dessa, dvs i signalsäkerhetsanläggningen, så äe nog dessa rälskontakter kopplade som just axelräknare i den del av anläggningen som sköter hinderfrihetskontrollen.
Vi får väl hoppas att man valt hyfsat bra rälskontakter, annars lär vi få se en del bekymmer framöver. Sen kanske detta duger, de är ju bara spårvägstrafik och låga hastigheter de handlar om.
Jag tror inte man använder rälskontakter, vilket väl är, om jag inte fattat helt fel, en anordning som känner av en närvaro av en axel rent mekaniskt. Det är nog nästan helt säkert axelräknare, men jag kan kolla när jag går förbi nästa gång.

Installerar man verkligen rälskontakter idag?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

leifd skrev:
För oss signalkunniga så är det en ADP, (Axel detection point) och inte en rälskontakt. Möjligen skulle man på TrV anläggning kalla det för en rälskontakt, för det är vad man alltid har gjort men någon rälskontakt är det inte. Det är en axeldetektor som är en del av en axelräknare.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Förresten, det sker ju rälsbrott lite då och då, även om det är sällsynt. Hur detekterar man sådana med axelräknare?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
mamma Ulla

Inlägg av mamma Ulla »

Odd skrev:Förresten, det sker ju rälsbrott lite då och då, även om det är sällsynt. Hur detekterar man sådana med axelräknare?
Det gör man på samma sätt som på norra tvärbanan, genom att det blir stopp i trafiken ändå ideligen.
We Are Really Worried About You
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Odd skrev:Förresten, det sker ju rälsbrott lite då och då, även om det är sällsynt. Hur detekterar man sådana med axelräknare?
På samma sätt som på Spåväg City. Rälsbrottet känns i vagnen och föraren rapporterar varefter man ger sig ut och besiktigar akut.

//T
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

1 skrev:
/jes skrev: Det är cirka tio meter mellan försignalen och V-signalen. Nu när vi får våra nya racer-spårvagnar A36 är det viktigt med full järnvägssignalering. Inte kan man leka spårväg inte!
Nu får Ni ursäkta en gammal kärring, som dock under min anställning på SJ Maskinavdelning sattes i en mycket kortfattad, men praktisk "lokförarutbildning", vilken innebar åtskilliga veckors harvande med instruktör i ett underbart Hg-lok på sträckan Hallsberg - Örebro.

Vad jag minns är att om försignalen visade "klart" så dammade man på. Om inte så gav det en hyfsad väglängd fram till vägkorsningen för en mjuk och fin inbromsning.

Men förklara för mig varför man sätter upp en försignal 10 meter framför korsningen...?? Om man dammar på med en A36 i tillåten hastighet så fyller ju en sådan placering av försignalen ingen funktion.

Undrar / Lena
Regeln är att V-försignalen ska vara synlig från den plats där man ska bromsa*, inte att den ska stå på den platsen. Vid Centralvägen är det strängt taget ganska onödigt med den där signalen eftersom man ser själva V-signalen i tid, men kanske har man tyckt att V-försignal bör finnas för att den syns tydligare eller nåt.

* Någon mjuk och fin inbromsning finns det vanligen inte tid för vid en "dödskalle", snarare får man under vissa förhållanden vara nöjd om en nödbromsning är tillräcklig. Med A36 i uppförsbacke bör dock resurserna räcka till för en komfortabel inbromsning!
Användarens profilbild
mamma Ulla

Inlägg av mamma Ulla »

daniel_s skrev:Regeln är att V-försignalen ska vara synlig från den plats där man ska bromsa*, inte att den ska stå på den platsen. Vid Centralvägen är det strängt taget ganska onödigt med den där signalen eftersom man ser själva V-signalen i tid, men kanske har man tyckt att V-försignal bör finnas för att den syns tydligare eller nåt.
Här har man lyckats speciellt bra eftersom V-försignalen skymmer V-signalen. Och därmed berättigar sig själv.

(Känns rätt typiskt SL's nuvarande organisation med en skock konsulter som när dom inte reder ut situationen, anlitar konsulter, som inte heller reder ut situationen osv osv tills pengarna tar slut.)
We Are Really Worried About You
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

När östgående expresståg utan uppehåll kommer att dundra förbi Skärsätra behövs givetvis V-försignaler på båda spåren om man skulle lägga tågväg mot Gåshaga på mötesspåret. Tidigare var plankorsningen vid Parkvägen förreglad i blocksignalen, men det är kanske omodernt?

Bild

Med tanke på de höga hastigheterna måste givetvis tidigare gångfällor få utökat skydd, men bara i änden mot Aga. I den andra änden av Skärsätra verkar det som om folk får se upp. Givetvis kommer ingen att krypa under bommarna. Skärsätra är inte enda installationen, det blir flera sådana.

Bild

Och så behövs en separat kontrollsignal för "liten" plankorsning

Bild

Den helt obevakade gångfällan i Torsvik vid brofästet har nu blivit mera järnvägsmässig, men knappast ändamålsenlig. Eftersom det bara är gående och cyklister tycker jag att signalerna placeras för högt upp?

Bild

Den nya plankorsningen vid Käppalaverket är däremot inte riktigt järnvägsmässig

Bild

Och så var det diskussionen om banankontakt, rälskontakt, axelräknare eller axeldetektor i korsningen med Södra Kungsvägen i Skärsätra. Bilden visar "föremålet" strax väster om korsningen, mot Aga. Döm själva, jag tycker att det är helt ointressant. :)

Bild

En sak är säker, jag tycker att man överinvesterat många, många miljoner i ombyggnaden av Lidingöbanan. Det verkar vara rena signalhysterin. Om man tänkte sig att spara driftskostnader med A36, ingen av- och tillkoppling, så lär man få anställa ett antal skiftgående signalreparatörer med tanke på antalet nya signaler, motorväxlar, små och stora plankorsningar. Lidingöbanan hade mycket stor driftsäkerhet, men i framtiden? Jag gnäller inte, men är lite skeptisk och orolig. :D
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Signaleriet på Lidingöbanan är mycket simpelt i jämförelse med t ex det på Tvärbanan. Tyvärr har man valt den eländiga axelräknartekniken som jag tror kommer att ställa till med driftstörningar, men i övrigt kommer detta system att fungera utmärkt. Några signaler är lite överflödiga, det kan jag hålla med om, men det är ändå växelpengar om man jämför med vad bara bortförklaringarna kostar i vissa andra projekt...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

2763 skrev:
På samma sätt som på Spåväg City. Rälsbrottet känns i vagnen och föraren rapporterar varefter man ger sig ut och besiktigar akut.

//T
Bara det inte blir som på "riktiga" järnvägen där hela förloppet kan ses så här:
a) rälsbrottet känns i vagnen
b) föraren rapporterar
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Kantorn skrev:
2763 skrev:

//T
Bara det inte blir som på "riktiga" järnvägen där hela förloppet kan ses så här:
a) rälsbrottet känns i vagnen
b) föraren rapporterar
Det är precis så det är. Men det är också skillnad på när det sker i 60-70 och 200.
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Apropå rälsbrott - här krävs nog full hastighet för att komma över. Eller så får man lägga in en passbit vid infarten till Aga från Skärsätra. Eller kan man stretcha Domnarvet BV50 årsmodell 2013 som lakritssnoddar? :D

Bild

Undrar om Broby Spår m fl i samma bransch har semesteranläggningar och skolor i Thailand för sommartid tycks man vara fullt sysselsatta på hemmaplan?!
Skriv svar