När östgående expresståg utan uppehåll kommer att dundra förbi Skärsätra behövs givetvis V-försignaler på båda spåren om man skulle lägga tågväg mot Gåshaga på mötesspåret. Tidigare var plankorsningen vid Parkvägen förreglad i blocksignalen, men det är kanske omodernt?
Med tanke på de höga hastigheterna måste givetvis tidigare gångfällor få utökat skydd, men bara i änden mot Aga. I den andra änden av Skärsätra verkar det som om folk får se upp. Givetvis kommer ingen att krypa under bommarna. Skärsätra är inte enda installationen, det blir flera sådana.
Och så behövs en separat kontrollsignal för "liten" plankorsning
Den helt obevakade gångfällan i Torsvik vid brofästet har nu blivit mera järnvägsmässig, men knappast ändamålsenlig. Eftersom det bara är gående och cyklister tycker jag att signalerna placeras för högt upp?
Den nya plankorsningen vid Käppalaverket är däremot inte riktigt järnvägsmässig
Och så var det diskussionen om banankontakt, rälskontakt, axelräknare eller axeldetektor i korsningen med Södra Kungsvägen i Skärsätra. Bilden visar "föremålet" strax väster om korsningen, mot Aga. Döm själva, jag tycker att det är helt ointressant.
En sak är säker, jag tycker att man överinvesterat många, många miljoner i ombyggnaden av Lidingöbanan. Det verkar vara rena signalhysterin. Om man tänkte sig att spara driftskostnader med A36, ingen av- och tillkoppling, så lär man få anställa ett antal skiftgående signalreparatörer med tanke på antalet nya signaler, motorväxlar, små och stora plankorsningar. Lidingöbanan hade mycket stor driftsäkerhet, men i framtiden? Jag gnäller inte, men är lite skeptisk och orolig.