Kan du utveckla det där? Jag tvingas ofta stå i bussar som kör snabbare än 70 km/h.malas skrev:Motorvägsfart är inte tillåten för bussar, max fart numera är 100 km/h.
Det räcker med 70 km/h då de flesta platser i moderna bussar bygger på ståplatser i rusningstrafiken.
Sittplatser krävs ju om du kör över 70 km/h.
//M
Trådbuss Orminge-Globen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: Trådbuss Orminge-Globen
-
Det handlar väl om att den genomsnittliga beläggningen för en viss tur inte får överstiga 100%. En dålig regel enligt mig eftersom normalvariationen gör att det ofta blir runt 110-120% beläggning, vilket förstås är mycket sämre än att ha konstant max 100% men inte särskilt mycket billigare.NerdBoy skrev:Kan du utveckla det där? Jag tvingas ofta stå i bussar som kör snabbare än 70 km/h.malas skrev:Motorvägsfart är inte tillåten för bussar, max fart numera är 100 km/h.
Det räcker med 70 km/h då de flesta platser i moderna bussar bygger på ståplatser i rusningstrafiken.
Sittplatser krävs ju om du kör över 70 km/h.
//M
-
Re: Sv: Trådbuss Orminge-Globen
NerdBoy skrev: Kan du utveckla det där? Jag tvingas ofta stå i bussar som kör snabbare än 70 km/h.
Jovisst! I Norrort och Roslagen gäller ju tyvärr inte samma regelverk och rutiner som i övriga Sverige. Bälten och sittplatser på flera mil motorväg? Nej nej, inte med SL!

Jag är tveksam till att säkerhetsbälten i buss är det rätta. Vid en olycka, som tex att bussen välter men att det i övrigt inte blir andra skador än benbrott och blåmärken, så skulle nog bussbälten göra att fler dödas av bältena än av annat. De flesta passagerare "skyddas" i viss mån av stolen framför. Därför bör stolarna i stället vara utformade så att de mildrar skadorna med höga ryggar, nackstöd, vaddering i huvudhöjd osv. Rena frontalkollisioner med buss verkar vara sällsynta i förhållande till andra olyckor. Sittplatser som inte har något skydd framför skall nog ha bälten då det inte finns något annat skydd.
Samma sak gäller tåg, jag minns att det var någon tjomme som för några år sedan på fullt allvar hävdade att bälten skulle vara obligatoriskt i tåg, men utan att redovisa nackdelarna med bälten och hur statistiken verkligen ser ut.
I personliga transportenheter, dvs bilar, så är det annorlunda då bilar är lätta och små och det finns omfattande statistik och studier som visar att bilbälten och airbags räddar fler liv än de tar.
Samma sak gäller tåg, jag minns att det var någon tjomme som för några år sedan på fullt allvar hävdade att bälten skulle vara obligatoriskt i tåg, men utan att redovisa nackdelarna med bälten och hur statistiken verkligen ser ut.
I personliga transportenheter, dvs bilar, så är det annorlunda då bilar är lätta och små och det finns omfattande statistik och studier som visar att bilbälten och airbags räddar fler liv än de tar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
Re: Sv: Trådbuss Orminge-Globen
Bara att kolla fakta om stora UL-bussolyckan i Rasbo. Vilka överlevde och vilka dog? Bältade eller obältade?
En ny "Rasboolycka" med två SL-bussar utan bälten skulle högst sannolikt leda till ännu fler döda.
En ny "Rasboolycka" med två SL-bussar utan bälten skulle högst sannolikt leda till ännu fler döda.
Enskilda olyckor bevisar inget. För att det skall ha något statistiskt värde så måste du också jämföra med andra olyckor, inte bara sådana med dödlig utgång.
Dessutom måste du analysera hur många av dessa som skulle ha klarat sig om de hade haft bälte samt hur många som skulle ha förolyckats eller skadats av just bältet. Och det inte bara på den olyckan utan generellt!
Just i Rasboolyckan så kan bältesanvändning har förvärrat skadan för en del då kollisionen skedde på ett sådant sätt att sidan på bussarna skalades av och därmed bland annat påverkade infästningen av bältet. De som dödades satt just på dessa platser och bältet utgjorde alltså inte något skydd. De allra flesta skador på de överlevande handlade just om bla ansiktsskador, oberoende av om man använt bältet eller ej, utifrån vad jag lyckats att utröna från haveriutredningen.
På sidan 62 i rapporten kan man läsa:
Dessutom måste du analysera hur många av dessa som skulle ha klarat sig om de hade haft bälte samt hur många som skulle ha förolyckats eller skadats av just bältet. Och det inte bara på den olyckan utan generellt!
Just i Rasboolyckan så kan bältesanvändning har förvärrat skadan för en del då kollisionen skedde på ett sådant sätt att sidan på bussarna skalades av och därmed bland annat påverkade infästningen av bältet. De som dödades satt just på dessa platser och bältet utgjorde alltså inte något skydd. De allra flesta skador på de överlevande handlade just om bla ansiktsskador, oberoende av om man använt bältet eller ej, utifrån vad jag lyckats att utröna från haveriutredningen.
På sidan 62 i rapporten kan man läsa:
Och på sidan 70:I denna speciella kollision har sannolikt inte användningen av bälte varit avgörande för utgången. Ansikts- och nackskador drabbade även de bältade p.g.a. att de roterade framåt med överkroppen tills huvudet slog i framförvarande säte och nacken böjdes bakåt.
Länk till Haverikommisionens rapport: http://www.havkom.se/virtupload/reports ... 008_01.pdfUppgift fanns som styrker att hälften av de som omkom använt bilbälte, dock torde det inte haft någon betydelse för utgången i dessa fall.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Elektrobus vinner mest över bränsle/gasbus vid korta hållplatsavstånd och många start- och stopp. Så långväga motorvägsbussar är de sämsta bussförbindelser att elektrifiera.
Harald.
Harald.
Långväga trådbusslinjer borde spårvagnskramarna älska, det är ju ett förstadie till spårvagnhaba skrev:Elektrobus vinner mest över bränsle/gasbus vid korta hållplatsavstånd och många start- och stopp. Så långväga motorvägsbussar är de sämsta bussförbindelser att elektrifiera.
Harald.

Den som går i andras fotspår kommer aldrig först!