Trådbuss Orminge-Globen

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Mathias Lindow
Inlägg: 22
Blev medlem: måndag 10 september 2012 9:30

Trådbuss Orminge-Globen

Inlägg av Mathias Lindow »

Vänsterpartiet presenterade igår en rapport om trådbussar där de föreslår en trådbusslinje från Orminge till Globen samt att spårvägsyd blir trådbuss och går vidare från Älvsjö till Globen.

Läs rapporten här http://storstockholm.vansterpartiet.se/ ... screen.pdf

Mathias Lindow
Vossloh Kiepe
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Trådbuss Orminge-Globen

Inlägg av Christian Spår »

Jag tror man får bättre total miljöeffekt av att bygga kapacitetsstarkt med god framkomlighet, och vill man göra det med budget så är det nog signalprioriterade bussfält som ligger närmare till hands än eldrift typ trådbuss. Kan man konvertera bilister till kollektivtrafikanter så får man också mindre buller den vägen.

Men som fortsatt förstärkning kan ju trådbuss vara en fas, förr eller senare vill man väl dock ge sig på komfort och tillgänglighet och då är det svårt att slå spårväg.

En sak till, flexibilitet i linjer är en nackdel för stadsbyggande. Vem vill bygga fik, resturanger och snabbköp beroende av genomflöde, på platser där trafikflödet från en hållplats kan dras in i några månader eller helt sluta när busslinjen får en annan sträckning? Bara någon månad för ett vägarbete kan ju betyda förstörd ekonomi och konkurs. En spårväg är en sån investering att det kan trygga andra investeringar i fastigheter etc.
Mathias Lindow
Inlägg: 22
Blev medlem: måndag 10 september 2012 9:30

Re: Trådbuss Orminge-Globen

Inlägg av Mathias Lindow »

En sak till, flexibilitet i linjer är en nackdel för stadsbyggande. Vem vill bygga fik, resturanger och snabbköp beroende av genomflöde, på platser där trafikflödet från en hållplats kan dras in i några månader eller helt sluta när busslinjen får en annan sträckning? Bara någon månad för ett vägarbete kan ju betyda förstörd ekonomi och konkurs. En spårväg är en sån investering att det kan trygga andra investeringar i fastigheter etc
Fast det är ju fördelen med trådbuss jämfört vanlig buss. Du får strukturernade effekter även med trådbussen. Ger inte samma säkerhet som en spårvagn eftersom det är en lägre investeringskostnad men om jag minns rätt från Johansson/Lange så ger den halva den effekt som spårvagnen ger i stabilitet för fastighetsägare etc
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Trådbuss Orminge-Globen

Inlägg av Christian Spår »

Mathias Lindow skrev:Fast det är ju fördelen med trådbuss jämfört vanlig buss. Du får strukturernade effekter även med trådbussen. Ger inte samma säkerhet som en spårvagn eftersom det är en lägre investeringskostnad men om jag minns rätt från Johansson/Lange så ger den halva den effekt som spårvagnen ger i stabilitet för fastighetsägare etc
Jag är redan såld på det.

Tycker nog man skulle kunna börja med trådbus asap på många platser. Arenalinjen kommer väl inte stå klar på något decennium så varför inte ha en trådbuss efter solnavägen. Vänd vid norra bantorget och runt solna centrums berg. Vem vet, kanske få en sådan skytteltrafik med vagnar som tar 130 pers och tystare framfart en helt annan inställning till arenalinjens byggande.
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Trådbuss Orminge-Globen

Inlägg av hgsldf »

En ohelig allians kring stolliga idéer! Sjöstadsområdet har sedan 12 år en snabb och kapacitetsstark förbindelse till Globen via Gullmarsplan och vidare. Till hösten planeras byggstart för etappen till Sickla Stn, där byte från Saltsjöbanan och befintliga lokalbussar kan ske.

Att dessutom föreslå trafik med dubbelledade trådbussar i Sjöstadens spårområde, skulle jag vilja säja något dräpande om, men avstår pga forumreglerna.

Det är illa nog att man släppte in 74:an kortbussar.

/Göran
Senast redigerad av hgsldf den onsdag 11 juni 2014 20:47, redigerad totalt 1 gånger.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Trådbuss Orminge-Globen

Inlägg av spårsnoken »

Mathias Lindow skrev:Vänsterpartiet presenterade igår en rapport om trådbussar där de föreslår en trådbusslinje från Orminge till Globen samt att spårvägsyd blir trådbuss och går vidare från Älvsjö till Globen.

Läs rapporten här http://storstockholm.vansterpartiet.se/ ... screen.pdf

Mathias Lindow
Vossloh Kiepe
---------------------------
Synnerligen intressant. Men vore inte bussterminalen i Slussen en bättre ändpunkt? Så slipper man exploderande gasbussar med många dödsoffer som följd inne i den underjordiska bussterminalen...

Och som sagt, mitt förslag med att skrota Saltsjöbanan och ersätta den med BRT-trådbuss där BRT-bussarna trafikerar Saltsjöbanans (breddade) banvall plus en gren till Orminge och där befintliga likriktarstationer får elförsörja trådbussarna blir naturligtvis mycket billigare....

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
R.Lindmark
Inlägg: 238
Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
Ort: Vallentuna

Re: Trådbuss Orminge-Globen

Inlägg av R.Lindmark »

spårsnoken skrev:
Mathias Lindow skrev:Vänsterpartiet presenterade igår en rapport om trådbussar där de föreslår en trådbusslinje från Orminge till Globen samt att spårvägsyd blir trådbuss och går vidare från Älvsjö till Globen.

Läs rapporten här http://storstockholm.vansterpartiet.se/ ... screen.pdf

Mathias Lindow
Vossloh Kiepe
---------------------------
Synnerligen intressant. Men vore inte bussterminalen i Slussen en bättre ändpunkt? Så slipper man exploderande gasbussar med många dödsoffer som följd inne i den underjordiska bussterminalen...

Och som sagt, mitt förslag med att skrota Saltsjöbanan och ersätta den med BRT-trådbuss där BRT-bussarna trafikerar Saltsjöbanans (breddade) banvall plus en gren till Orminge och där befintliga likriktarstationer får elförsörja trådbussarna blir naturligtvis mycket billigare....

mvh/spårsnoken
Man lade väl ner planerna på Tvärbana Ost (Saltsjöbanan till spårväg) pga att spårväg innebär stora investeringskostnader samt för dålig kapacitet. Trådbuss på sträckan ger fordon med ännu sämre kapacitet och stora infrasrukturinvesteringar.
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Trådbuss Orminge-Globen

Inlägg av hgsldf »

R.Lindmark skrev: Man lade väl ner planerna på Tvärbana Ost (Saltsjöbanan till spårväg) pga att spårväg innebär stora investeringskostnader samt för dålig kapacitet. Trådbuss på sträckan ger fordon med ännu sämre kapacitet och stora infrasrukturinvesteringar.
Imstämmer, men ber om ursäkt om jag upprepar vad jag tidigare sagt avseende den ursprungliga tråden. Att föreslå att man skall ersätta tvärbanan med trådbussar måste väl kvalificera vem som som helst för psykakuten.
Re: Trådbuss Orminge-Globen
Inläggav hgsldf » ons 11 jun, 2014 14:28
En ohelig allians kring stolliga idéer! Sjöstadsområdet har sedan 12 år en snabb och kapacitetsstark förbindelse till Globen via Gullmarsplan och vidare. Till hösten planeras byggstart för etappen till Sickla Stn, där byte från Saltsjöbanan och befintliga lokalbussar kan ske.

Att dessutom föreslå trafik med dubbelledade trådbussar i Sjöstadens spårområde, skulle jag vilja säja något dräpande om, men avstår pga forumreglerna.

Det är illa nog att man släppte in 74:an kortbussar.

/Göran
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Trådbuss Orminge-Globen

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Jag funderar på en sak. Finns det exempel på trådbussar som går som expressbussar på motorväg. Skall det vara någon mening med en trådbussexpress från Orminge så måste den rimligen hålla "motorvägsfart" och ha få hållplatser. Har trådbusstekniken kommit dithän att detta är "piece of cake", vad säger expertisen.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Trådbuss Orminge-Globen

Inlägg av spårsnoken »

Claes Thure Moberg skrev:Jag funderar på en sak. Finns det exempel på trådbussar som går som expressbussar på motorväg. Skall det vara någon mening med en trådbussexpress från Orminge så måste den rimligen hålla "motorvägsfart" och ha få hållplatser. Har trådbusstekniken kommit dithän att detta är "piece of cake", vad säger expertisen.
--------------------
Tekniskt sett är det väl ingen omöjlighet men Du har rätt i att 70 km/tim brukar vara 'maxfart' för trådbusslinjer på 'stadsmotorvägar'. Men 70 km/tim kanske är tillräckligt i det aktuella fallet.

mvh/spårsnoken
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Trådbuss Orminge-Globen

Inlägg av spårsnoken »

hgsldf skrev:
R.Lindmark skrev: Man lade väl ner planerna på Tvärbana Ost (Saltsjöbanan till spårväg) pga att spårväg innebär stora investeringskostnader samt för dålig kapacitet. Trådbuss på sträckan ger fordon med ännu sämre kapacitet och stora infrasrukturinvesteringar.
Imstämmer, men ber om ursäkt om jag upprepar vad jag tidigare sagt avseende den ursprungliga tråden. Att föreslå att man skall ersätta tvärbanan med trådbussar måste väl kvalificera vem som som helst för psykakuten.
Re: Trådbuss Orminge-Globen
Inläggav hgsldf » ons 11 jun, 2014 14:28
En ohelig allians kring stolliga idéer! Sjöstadsområdet har sedan 12 år en snabb och kapacitetsstark förbindelse till Globen via Gullmarsplan och vidare. Till hösten planeras byggstart för etappen till Sickla Stn, där byte från Saltsjöbanan och befintliga lokalbussar kan ske.

Att dessutom föreslå trafik med dubbelledade trådbussar i Sjöstadens spårområde, skulle jag vilja säja något dräpande om, men avstår pga forumreglerna.

Det är illa nog att man släppte in 74:an kortbussar.

/Göran
--------------------
Var den där riktad mot mig eller?

Mitt förslag (BRT på Saltsjöbanans spår bortom 'ändhållplatsen' för Tvärbanan i Sickla) och att trådbussarna går in till Slussen på befintligt gatunät i stället för till Globen) måste vara den samhällsekonomiskt klart billigaste lösningen. Saltsjöbanans befintliga likriktarstationer kan utnyttjas om man ger trådbussarna samma spänning och att skippa dyr upprustning av Saltsjöbanan och i stället bygga BRT delvis på banvallen och till viss del nyttja befintliga kontaktledningsstolpar för dubbeltrådig trådbussledning sparar också kostnader. Tvärbanan skall givetvis vara kvar Gullmarsplan-Sickla stn.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Trådbuss Orminge-Globen

Inlägg av Kantorn »

spårsnoken skrev: Och som sagt, mitt förslag med att skrota Saltsjöbanan och ersätta den med BRT-trådbuss där BRT-bussarna trafikerar Saltsjöbanans (breddade) banvall plus en gren till Orminge och där befintliga likriktarstationer får elförsörja trådbussarna blir naturligtvis mycket billigare....

mvh/spårsnoken
Hur kan det vara billigt att skrota Saltsjöbanan och göra om till BRT-trådbuss? Det blir många bussar nog att överta Saltsjöbanan - om man bortser från passagerartappet som blir när det inte är spårbundet i och för sig.
Gör någon BRT-variant på Värmdövägen i stället. Eller varför inte vanlig trådbuss?
Professionell tyckare
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Trådbuss Orminge-Globen

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Så länge det inte finns storskalig spårtrafik utan man hänvisas till buss oavsett hur den drivs tror jag att det är fel att blanda ihop trafik från ställen som Gustavsberg, Orminge eller Björknäs med närtrafik från Skuru, Sickla eller Sjöstaden mot Centrala delar av Stockholm. Det vill säga- oavsett vad man väljer så skall inte bussen från Orminge stoppa i Sjöstaden för att hämta resenärer mot Gullmarsplan, för att nämna ett exempel. Däremot kan man stoppa för avstigning på inresa och påstigning på utresa.

Sedan är det en annan sak vart en eventuell trådbussexpress från Orminge skall gå. Speciellt som detta förslag syftar till en snabb lösning som kan komma långt innan T-banan till Nacka har blivit färdigbyggd. Själv tycker jag inte att Gullmarsplan är en bra terminal. Slussen är det naturliga men om man vill ha något annat så kanske Medborgarplatsen och så Södra Station vore användbart. Alternativt Medis och så vidare direkt över leden till Centralen. Grundläggande är i vilket fall som helst- bara ett fåtal hållplatser och så snabb och direkt resa.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Användarens profilbild
malas
Inlägg: 34
Blev medlem: tisdag 21 januari 2014 11:00

Re: Trådbuss Orminge-Globen

Inlägg av malas »

Tekniskt sett är det väl ingen omöjlighet men Du har rätt i att 70 km/tim brukar vara 'maxfart' för trådbusslinjer på 'stadsmotorvägar'. Men 70 km/tim kanske är tillräckligt i det aktuella fallet.

mvh/spårsnoken[/quote]

Motorvägsfart är inte tillåten för bussar, max fart numera är 100 km/h.
Det räcker med 70 km/h då de flesta platser i moderna bussar bygger på ståplatser i rusningstrafiken.
Sittplatser krävs ju om du kör över 70 km/h.
//M
Den som går i andras fotspår kommer aldrig först!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Trådbuss Orminge-Globen

Inlägg av M_M »

spårsnoken skrev:Mitt förslag (BRT på Saltsjöbanans spår bortom 'ändhållplatsen' för Tvärbanan i Sickla) och att trådbussarna går in till Slussen på befintligt gatunät i stället för till Globen) måste vara den samhällsekonomiskt klart billigaste lösningen. Saltsjöbanans befintliga likriktarstationer kan utnyttjas om man ger trådbussarna samma spänning och att skippa dyr upprustning av Saltsjöbanan och i stället bygga BRT delvis på banvallen och till viss del nyttja befintliga kontaktledningsstolpar för dubbeltrådig trådbussledning sparar också kostnader. Tvärbanan skall givetvis vara kvar Gullmarsplan-Sickla stn.
Det finns inte en chans i världen att det kan bli samhällsekonomiskt lönsamt att lägga ner Saltsjöbanan och ersätta den med bussar.


För att skapa den länk som föreslås i trådstartens länk så vore det överlägset bäst att att förlänga Saltsjöbanans dubbelspår Nacka-Järla till att täcka Sickla-Järla, ansluta Tvärbanan vid Sickla och vid Järla grena av mot Forum och vidare.


Jag förstår poängen med förslaget med trådbussar, att försöka FUD'a bort en tunnlebaneutbyggnad som går till "rikemansområden". En i och för sig inte helt tokig tanke, men om man skulle försöka göra det mer seriöst så skulle man, som jag tjatat om, föreslå att förlänga Tvärbanan.
Användarens profilbild
R.Lindmark
Inlägg: 238
Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
Ort: Vallentuna

Re: Trådbuss Orminge-Globen

Inlägg av R.Lindmark »

En sträcka som det vore vettigt att hänga upp trådbusstråd är Ropsten-Lidingö C-eventuellt Lidingövallen. Sedan skulle man kunna trafikera stora delar av Lidingös busslinjer med laddtrådbussar.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Trådbuss Orminge-Globen

Inlägg av M_M »

Medhåll!


För övrigt bör man nog vara väldigt försiktig med eventuellt samnyttjande av likriktarstationer för spårväg/tunnelbana och trådbussar, trots "samma" spänning. För enstaka turer så går det väl bra att t.ex. göra som Spårvägsällskapet när man släpat på en spårgående strömavtagarvagn för att köra trådbuss i spårfil, men för reguljär trafik så är det en mycket bra idé att istället ha +/-300V relativt jord. Chansen att överleva (och chansen att få lindrigare skador om man skadas alls) är klart större vid 300V DC än 600V DC genom kroppen.

Jämför att vissa trådbusslinjer vad jag förstått har jordspröt som går emot en metallyta i körbanan vid hållplatser, för att ytterligare öka elsäkerheten. (Jag minns inte exakt var jag sett detta, men det finns bilder/film som visar detta, och jag tror det var fråga om vanlig trådbuss men det kan ha varit någon annan typ av "buss som på något sätt drivs från elnätet").
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 2000
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Trådbuss Orminge-Globen

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det er helt vanlig at sporvogn og trolleybuss bruker samme likeretterstasjoner. Oslos fem trolleybusslinjer hadde en likeretterstasjon som ikke var sammen med sporvogn på en trolleybusstrekning som ikke hadde noen sporveislikerettere i nærheten. I San Francisco kjører sporvogn med trolleystang på den ene trolleybussledningen. Dette har også vært gjort mange andre steder rundt i verden.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2545
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Trådbuss Orminge-Globen

Inlägg av Per Lind »

spårsnoken skrev: Och som sagt, mitt förslag med att skrota Saltsjöbanan och ersätta den med BRT-trådbuss där BRT-bussarna trafikerar Saltsjöbanans (breddade) banvall plus en gren till Orminge och där befintliga likriktarstationer får elförsörja trådbussarna blir naturligtvis mycket billigare....

mvh/spårsnoken
Förstår inte hur BRT egentligen kan bli billigare.
OK, anläggning av bana kostar pengar men skall man vara ärlig är inte byggnation av vägar gratis. Lägg den kostnaden på BRT.
Dessutom, en spårvagn har en livslängd på 40 år, minst.
En buss 7-10 år. Det blir minst 5 bussar för livslängden.
Sedan tar en spårvagn minst 3-4 gånger fler passagerare.
Det blir 5 x 3 = 15 bussar per spårvagn under livscykeln.
Till varje buss går det dessutom åt 1 förare och föraren kostar pengar.

Tror inte att buss blir billigare i längden.
Och, buss är och förblir en buss, vinglig och skakig, oavsett om den går på diesel eller el i någon form och man vet aldrig var man har den.

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 2000
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Trådbuss Orminge-Globen

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

BRT har som system ingen lysende fremtid. Pionerer som Essen har lagt sin ned, Adalaide bygger ut sporvei. Flest systemer var det i Syd-amerika. Her blir mange nå erstattet av sporvei og T-bane. Det koster mindre å bygge en BRT enn sporvei eller T-bane. Men så viser det seg at det koster omtrent det samme som å underholde spor, mens personalkostnadene blir høyere enn ved sporvei og T-bane. Dermed gir sporvei og T-bane over tid bedre totaløkonomi.
Skriv svar