Det är faktiskt lite svårt att veta vad som ingår i "projektet" och vad som är normalt underhåll. Jag skulle tro att den här åtgärden var tänkt att genomföras under den stora avstängningen för att byta signalsystem, och därför sorterar under projektet. Sen blev inte signalsystemsbytet av denna gång (guschelov) men spårbytet måste ändå göras.
(Ett annat sätt att se på saken är väl att det inte finns något normalt underhåll längre, utan att allting som är mer komplicerat än att byta en glödlampa räknas som ett projekt.)
Sen kan jag ju inte låta bli att reflektera över att det råder en viss fiaskostämning över allting som har med "nya" Tvärbanan att göra. Så nu när man för en gångs skull gör någonting som förbättrar banan, så borde det kanske räknas till "befintliga Tvärbanan" som av någon anledning blivit dess motsats
Jag tycker nog att bilder från årets underhållsarbeten på den "gamla" sträckan borde generera en ny tråd. Denna redan superlånga tråd bör omfatta linjen Alvik-Solna centrum och avslutas när hela den sträckan är klar. När jobben kommer igång på Kistagrenen är det dags att starta en ny tråd som följer det projektet under några år.
Anders Hanquist skrev:Jag tycker nog att bilder från årets underhållsarbeten på den "gamla" sträckan borde generera en ny tråd. Denna redan superlånga tråd bör omfatta linjen Alvik-Solna centrum och avslutas när hela den sträckan är klar. När jobben kommer igång på Kistagrenen är det dags att starta en ny tråd som följer det projektet under några år.
Jag uppfattar inte "Nya tvärbanan" som en specifik sträcka, utan snarare som den form Tvärbanan antar efter kompletteringar i båda ändarna, nya vagnar och [förhoppningsvis inte] nytt signalsystem, m m. D v s allting som på något sätt förändrar Tvärbanan är väl berättigade diskussionsämnen i den här tråden. Just spårbytet i Gröndal kan man ju möjligen ifrågasätta ur just den synpunkten, det ska ju vara likadant efteråt. Eller kan vi kanske trots allt hitta något ombyggt spåravlopp e d?
Den här tråden startades för fem år sedan (och har snart 1000 inlägg) med bilder från förberedande arbeten vid den blivande Ulvsundabron. Jag begriper inte varför trådar ska vara "eviga". Den här bör namnändras till "Bygget av Tvärbanan Alvik - Solna station" och på något sätt avslutas när trafiken på hela sträckan kommit igång. Övriga avgreningar och förlängningar bör kunna få liknande, men egna, trådar. Det är jättebra att man i efterhand kan följa bygget från början till slut. Men sånt som ligger utanför detta projekt hör definitivt inte hit.
Jag ser inget fel med stora trådar där man visar bilder på bygget, ombygget och diskuterar kring det hela osv.
Jag ser jämt på många ställen när man delar upp trådar. Här är det föreståeligt att det spårar ur och man börjar prata om annat, men just i denna tråd har man hållit sig kvar i spåren. Måste det vara ett rekord?
Renoveringen av sträckan Sickla Udde - Alvik har enligt mitt förmenande INGENTING att göra med det bygge av "nya Tvärbanan" som trådskaparen "A32" illustrerade med markarbeten vid Margetelundsvägen år 2009. Det i o f s intressanta ämnet om renoveringarna 2014 borde vara värt en egen tråd. Trådar får gärna sträcka sig över flera år. Men då är det viktigt att de kontinuerligt uppdateras och att de strikt håller sig till ett visst projekt som tydligt framgår av namnet.
Anders Hanquist skrev:Renoveringen av sträckan Sickla Udde - Alvik har enligt mitt förmenande INGENTING att göra med det bygge av "nya Tvärbanan" som trådskaparen "A32" illustrerade med markarbeten vid Margetelundsvägen år 2009. Det i o f s intressanta ämnet om renoveringarna 2014 borde vara värt en egen tråd. Trådar får gärna sträcka sig över flera år. Men då är det viktigt att de kontinuerligt uppdateras och att de strikt håller sig till ett visst projekt som tydligt framgår av namnet.
På ett sätt är renoveringen/ombyggnaden relaterad till nya tvärbanan. man gör ju allting längs med hela systemet för att få ett sammanhängande trafikeringssystem mellan Sickla Udde och Solna station och till Kista. I de nya planerna ämnade man att bygga vändspår i Alviks strand, Årstaberg och Mårtensdal. Jag har för mig att man bygger om just i Mårtensdal just nu under avstängningen.
Dessutom ämnar hela banan ha ett nytt sammanhängande signalsystem, så "Nya tvärbanan" påverkar mer eller mindre den befintliga tvärbanan, och då är helheten mycket relevant!
Anders Hanquist skrev:Jag tycker nog att bilder från årets underhållsarbeten på den "gamla" sträckan borde generera en ny tråd. Denna redan superlånga tråd bör omfatta linjen Alvik-Solna centrum och avslutas när hela den sträckan är klar. När jobben kommer igång på Kistagrenen är det dags att starta en ny tråd som följer det projektet under några år.
Nej, självklart ska denna tråd även användas om/när Kista-grenen börjar påbörjas!
Nej, självklart ska denna tråd även användas om/när Kista-grenen börjar påbörjas!
Viktigt det här!
Helenelund
Borde grenen inte kallas Helenelundsgrenen? Kista är bara ett stopp vilket som.
Jag kan ju starta en ny tråd under rubriken "Nya tvärbanan tar fart del 2" så kan man ju via rubriken se om det rör sig om Solnagrenen eller Helelundsgrenen/Sickla grenen av tvärbanorna.
Sen kan man ju strunta i att läsa inlägg och njuta av sommaren istället.... läs det man vill och strunta i resten.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול