Spårarbeten i Göteborg 2014

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
hej

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Inlägg av hej »

Jag tror inte att man har tänkt så mycket vid trafikomläggningarna som man borde, det är min erfarenhet av de senaste årens omläggningar. Mycket har blivit konstigt och fungerat än mer märkligt.

Informationen är inte heller Västtrafiks starka sida.

Den större omläggning som sker just nu innebär att trafiken är stoppad mellan Gamlestadstorget och Bergsjön. Detta drabbar tre linjer som behöver läggas om 6, 7 och 11.
Ersättningsbussar har sats in från Gamlestadstorget. Det innebär att resenärer från centrala staden skall ta sig till Gamlestadstorget för att ta sig mot Bergsjön. Linje 7 och 11 bryter man alltså vid Centralstationen och hänvisar resenärer till linje 4 och 9 för resor till Gamlestadstorget.
I praktiken innebär det att om du skall resa till Bergsjön med linje 11 så bör du åka med linje 9 från Saltholmen (Kungsten). Bara ifall du har startpunkt på sträckan Mariaplan - Fjällgatan är det linje 11 du ska åka med om du vill nå sträckan SKF - Komettorget.
För resenärer som brukar åka med linje 7 så gäller det att ta linje 8 från Frölunda Torg - Chalmers (alt linje 6 Sahlgrenska - Chalmers) eller 4 från Valand - Centralststionen.

Både linje 7 och 11 skulle man alltså lika gärna kunna låta vända på Hisingen som i öster.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Hej, Det slår dig inte att du bara tittat på ett av de perspektiv som Fredrik nämner?

//T
Med reservation för tyckfel.
Johan

Inlägg av Johan »

hej skrev:
Både linje 7 och 11 skulle man alltså lika gärna kunna låta vända på Hisingen som i öster.
Eller på Centralstationen, så sparar man in några omlopp och förbättrar vagntillgången. :)
Om man nu inte menar att trafiken på Hisingen behöver förstärkas.
Nej, det såg ganska glest besatt ut på 7 och 11, det lilla jag kunde se idag.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Järntorget-Hagakyrkan klarar väl i ordinarie fall fem linjer (1,3,6,9,11) och Hagakyrkan-Grönsakstorget fyra (1,6,9,11), så sträckan borde klara minst lika många linjer även då andra linjer är omlagda.

Man kan väl för övrigt nära på undra varför man över huvud taget kör både nian och elvan under Bergsjögrenens avstängning, det hade väl varit enklare att köra Saltholmen-Mariaplan-Järntorget-Angered och skylta den "11 Saltholmen" från Angered till Saltholmen och "11 Angered" från Saltholmen till strax före Stigbergstorget och där skylta om den till "9 Angered".
hej

Inlägg av hej »

2763 skrev:Hej, Det slår dig inte att du bara tittat på ett av de perspektiv som Fredrik nämner?

//T
Vilka perspektiv har jag missat?

Det som jag försökt lyfta fram innebär varken att mer personal behövs, ej heller fler vagnar eller några extra turer. Vad jag försökt se är hur man utifrån den trafik som föreslagits kunde använt resurserna bättre utifrån ett passagerarperspektiv.

Att dra in linje 10 istället för linje 2 skulle inte behöva bli några ändring utifrån personal eller vagnsperspektiv men skulle utifrån passagerarperspektiv innebär en hel del fördelar.

1. 1an kan köra sin ordinarie väg. Det innebär färre konfunderade passagerare och snabbare resor.
2. 2an kör sin väg innebär också att passegerare blir mindre förvirrade.
3. Hur man löser situtionen på Hisingen finns olika alternativ utan att man för den skull behöver köra mer vagn. Exv kan man låta linje 7 köra ut till Hisingen istället för att vända vid Tingvallsvägen, eller så kan man öka trafiken på linje 5 på ett sådant sätt att det sammantaget inte behövs fler vagnar. Alternativt så dra linje 10 mellan Biskopsgården och Centralstationen.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Om du byter ändstationer kan du inte förutsätta att omlopps- och personalplanering håller. Alltså har du bara tittat på resenärsperspektivet. Det är inget litet pussel du har missat. Men å andra sidan förstår jag varför de som har alla svaren begränsar sig till att läsa här. Det är ju ändå ingen som respekterar det som de säger.
Med reservation för tyckfel.
hej

Inlägg av hej »

2763 skrev:Om du byter ändstationer kan du inte förutsätta att omlopps- och personalplanering håller. Alltså har du bara tittat på resenärsperspektivet. Det är inget litet pussel du har missat. Men å andra sidan förstår jag varför de som har alla svaren begränsar sig till att läsa här. Det är ju ändå ingen som respekterar det som de säger.
Man borde givetvis haft med detta när man planerade trafiken där har vi den stora bristen. Jag har inte tillgång till personal och vagnsplaneringen men ifall jag hade det och lite tid så hade jag kunnat utarbetat ett detaljerat förslag på hur man skulle kunna få en hållbar lösning med mina tankar.

Nu handlar det om att man totalt som vanligt missat passagerarperspektivet. Jag anser att som i all annan form av serviceverksamhet så skall man utgå från ett kundperspektiv där det är användarvänligt för den som skall nyttja verksamheten. Oavsett om det handlar om en vårdcentral, ett dataprogram, en restaurang eller kollektivtrafik. Om man utgår från ett kundperspektiv så har man ett koncept som bygger på att man vill ha fler som ser vilken otroligt fantastiskt produkt som erbjuds.

Om man startar utifrån ett sådant perspektiv när man startar planeringen så fortsätter man med nästa viktiga aspekt. Kunderna trivs när de anställda trivs. Vi sätter in ett personalperspektiv där man utifrån kundernas önskemål och hur man optimerar deras tillfredställelse med produkten med att de anställda, de som sköter den dagliga driften får en optimerat positiv arbetsplats, där de anställdas behov av rimliga arbetstider, semester, ledighet sätts i fokus och också att de känner positivt för produkten

Sedan har vi den tredje biten och det är att man löser alla praktiska kringarrangemang. På en restaurang att det finns spisar, bord, stolar, diskmaskiner osv som fungerar och är funktionella för sitt ändamål. Att det finns tillräckligt många stolar och bord exempelvis. För spårvägen att signaler, spår och vagnar fungerar och är anpassade för att trafiken skall flyta snabbt och smidigt.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Givetvis så innebär olika linjedragningar olika körtider för ett varv på en linje, men eftersom både 11 och 7 får varsin egen "ovanlig" hållplats i öster, utan möjlighet att kopplas till annan linje, så vore det väl märkligt om man inte kunde låta någon av dem vända åtminstone vid Eketrägatan?

Lite körtidssiffror, tagna från tidtabellerna:

Centralstationen - Tingsvallsvägen (linje 7) 13-14 minuter
Centralstationen - Härlanda (linje 11) 9 minuter
Brunnsparken - Väderilsgatan 19 minuter
Brunnsparken - Eketrägatan 12 minuter
(Brunnsparken - Wieselgrensplatsen 7 minuter)

Det tar ca 2 minuter Centralstationen-Brunnsparken.

Här kan vi alltså dra slutsatsen att det körtidsmässigt går i princip på ett ut att låta linje 11 köra till Härlanda eller till Eketrägatan. (Det blir en minuts extra vändtid vid Eketrägatan jämfört med Härlanda).

Däremot blir det kärvt att hinna till Väderilsgatan på samma tid som till Tingsvallsvägen.

Kan inte Västtrafik, GS, kommunens gatukontor och/eller vilka andra som är inblandade bara erkänna rakt ut att planen är att linje 4 och 9 inte kommer rymma alla resenärer mellan Gamlestadstorget och Centralstationen och att resenärerna därför förväntas att ge upp och istället åka 7/11+6/8? Om det är tanken så vore det väl bättre att dra ut en av 7 eller 11 till Angered och vända sexan vid Härlanda eller Tingstadsvallen (oavsett hur det spräcker personalplaner).

Eller är det kanske så att först har spårvägens omdragning planerats och sedan har nån snålat in en plan på att köra Bergsjögrenens bussar antingen ända till Centralen eller till Redbergsplatsen?

Men det är ju bara resenärerna som drabbas, en dryg kvarts extra tid p.g.a. diverse strul dagligen under dessa veckor motsvarar ju bara en bortkastad arbetsdag. Vad är väl en arbetsdag? Det var ju bara på trams som arbetarrörelsen kämpade fram åtta timmars arbetsdag och fem veckors semester.

Just att köra bra och inte bara acceptabel ersättningstrafik anser jag vara minst sagt förträfflig användning av skattepengar. Om man tycker att så inte är fallet så bör man ändra semesterlagen så att alla som drabbas av spårarbete längs jobbpendlingssträckan har rätt att ta ut semester under valfria delar av (eller hela) spårarbetstiden oavsett hur illa det krockar hos arbetsgivaren. Det vore faktiskt en fullt rimlig lagändring...

Om det nu är sådan makalös brist på skattepengar så kunde man kanske snålat in något när man byggde den provisoriska hållplatsen för Bergsjögrenen vid Gamlestadstorget. Det hade säkert gått att bara ställa upp några överblivna betongklossar istället för att montera riktiga bänkar o.s.v... (OBS, detta är ingen kritik mot att man faktiskt byggt en bra provisorisk hållplats, bara ifrågasättande av hur man prioriterar vilka provisorier som får kosta v.s. vad som snålas på).
hej

Inlägg av hej »

Under tiden man bygger om i Angered kommer linje 9 att förläggas till Hisingen. Gör mig än mer fundersam varför inte från den veckan åtminstone dra in 10an istället för linje 2.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Snälla, säg att åtminstone linje 4 ska gå till Nymånegatan eller nåt sånt...

(Om de tycker att det blir för trångt på Bergsjögrenen så bort linje 8 till t.ex. Härlanda istället)
Användarens profilbild
Zawaq

Inlägg av Zawaq »

M_M skrev:Snälla, säg att åtminstone linje 4 ska gå till Nymånegatan eller nåt sånt...

(Om de tycker att det blir för trångt på Bergsjögrenen så bort linje 8 till t.ex. Härlanda istället)
Både linje 4 och 8 ska vända vid Nymånegatan.

Översiktskarta: http://www.vasttrafik.se/Global/Dokumen ... ersikt.pdf

Något jag tycker är konstigt är att busslinjerna 4 och 8 verkar byta körvägar med varandra. Var det inte linje 4 som var direktbuss till Angered C förra och förrförra året?
Hpdnfk

Inlägg av Hpdnfk »

Zawaq skrev:
M_M skrev:Snälla, säg att åtminstone linje 4 ska gå till Nymånegatan eller nåt sånt...

Både linje 4 och 8 ska vända vid Nymånegatan.

Översiktskarta: http://www.vasttrafik.se/Global/Dokumen ... ersikt.pdf

Något jag tycker är konstigt är att busslinjerna 4 och 8 verkar byta körvägar med varandra. Var det inte linje 4 som var direktbuss till Angered C förra och förrförra året?
Det vet jag inte men det är ändå ett dåligt val av linjenummer. Både linje 4 och 8 stannar ju i vanliga fall på alla hållplatser så det är väldigt dumt att plötsligt låta ett av linjenumren betyda direktbuss. Resenärerna är vana vid att linje 4 och 8 går exakt samma väg mellan Gamlestadstorget och Angered så resenärerna kommer att tro att det även gäller ersättningsbussarna.
hej

Inlägg av hej »

Som jag har förstått det är det följande trafikomläggningar från v 30

1 Tynnered - ordinarie väg - Hagakyrkan - Vasa Viktoriagatan- Vasaplatsen - Grönsakstorget - ordinarie väg - Östra Sjukhuset.
Linje 1 går under perioden via Vasaplatsen

2 Krokslätt - Centralstationen
Linje 2 indragen på sträckan Mölndal centrum - Lana och Centralstationen - Axel Dahlströms Torg

6 Länsmansgården - Wawrinskys plats
samt
Kortedala - Korsvägen - Lana
Linje 6 indragen på sträckan Wavrinskys plats - Korsvägen

7 Bergsjön - Redbergsplatsen - Vasaplatsen - Annedal - Linnéplatsen - Botaniska - Frölunda
Linje 7 indragen på sträckan Vasaplatsen - Sahlgrenska - Botaniska utan går över Annedal
samt även indragen på sträckan Frölunda Torg - Opaltorget

8 Angered - Scandinavium - Liseberg - Torp
samt
Tynnered - Frölunda - Wavrinskys plats
Linje 8 indragen på sträckan Scandinavium - Wavrinskys plats
linjen förlängs från Frölunda Torg till Opaltorget.

10 Biskopsgården - Vasaplatsen - Annedal - Linnéplatsen - Högsbotorp
Linjen indragen på sträckan Vasaplatsen - Doktor Sydows gata
Ersättningsbuss trafikerar Heden - Valand - Götaplatsen - Kapellplatsen - Wavrinskys plats - Doktor Fries Torg - Doktor Sydows Gata
Hållplatsen Chalmers helt indragen
Hpdnfk

Inlägg av Hpdnfk »

hej skrev: 2 Krokslätt - Centralstationen
Linje 2 indragen på sträckan Mölndal centrum - Lana och Centralstationen - Axel Dahlströms Torg
Aha, linje 14 kommer tillbaka! Men varför då, kan man inte vända i Mölndal som vanligt?
hej

Inlägg av hej »

Nu är det så att jag anser att viktigaste uppgiften för kollektivtrafiken är att förflytta människor på ett smidigt sätt mellan de punkter de vill ta sig mellan.
Kanske en för stark utmaning för vissa som anser att produktionsvolymen är det viktigaste.
Men nuvarande omläggning fungerar inte för resenärer och kan knappast ses som optimal.
Man borde struntat i att vända vagnar vid Wavrinskys plats. Dessa gar relativt tomma. Linje 8 i väster och hela linje 10 hade man kunnat dra in och man hade kunnat låta linje 1 och 2 gå sina ordinarie sträckor. Linje 6 hade kunnat vända vid Linnéplatsen.
Om man konstant lät 16 gå med 24 m bussar hade man behövt två ersättningsbusslinjer. Linnéplatsen - Sahlgrenska - Guldheden samt Marklandsg - Sahlgrenska - Kapellplatsen - Korsvägen.
Skriv svar