Spårarbeten i Göteborg 2014
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårarbeten i Göteborg 2014
Gp har i dag en artikel med anledning av spårarbetet som precis påbörjats på bron över E6:an vid Olskroken. I artikeln fanns även lite information om kommande spårarbeten till sommaren/hösten. Det enda som inte nämndes var det pågående spårbygget på Skeppsbron, som dock fortgår.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.232 ... ararbetena
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.232 ... ararbetena
Re: Spårarbeten i Göteborg 2014
Finns det nå´t år utan spårarbeten i Göteborg?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Spårarbeten i Göteborg 2014
Finns det nå't år utan spårarbeten någonstans? (Med undantag för mindre spårorter som till exempel Norrköping...) Spår behöver rustas upp, görs inte det så får man surt efter. (*host* trafikverket *host*)Bussmicke skrev:Finns det nå´t år utan spårarbeten i Göteborg?
Professionell tyckare
Re: Spårarbeten i Göteborg 2014
Med ca 160 km spår behövs det ett kontinuerligt underhåll. Nu råkar flera större arbeten sammanfalla under ett par år, då det dels är nybyggen och några större underhållsåtgärder. Vi kommer att få ytterligare ett par år med tillfälliga avstängningar för underhåll och inkopplingar av nya delsträckor. För det mesta funkar det bra med omledningar då det ju finns alternativa vägar och vändslingor. Det finns några ställen där det hade varit trevligt med triangelspår för att ytterligare öka framkomligheten och ge fler alternativa vägar.
När inkopplingen till Skeppsbron sker så kommer det att bli ett triangelspår vid Lilla Torget - Västra Hamngatan - Södra Hamngatan.
När inkopplingen till Skeppsbron sker så kommer det att bli ett triangelspår vid Lilla Torget - Västra Hamngatan - Södra Hamngatan.
Re: Spårarbeten i Göteborg 2014
Det står bl a "Spårvagnarna ersätts med buss på sträckan Redbergsplatsen – Gamlestadstorget – Nymånegatan." Betyder det att det kommer att gå spårvagnar Nymånegatan - Bergsjön? Hur vänder de vid Nymånegatan? Den vändslingan kan väl bara användas när man kommer från stan?
Re: Spårarbeten i Göteborg 2014
Man backvänder; dvs vagnen från Bergsjön kör förbi växeln som leder ut ur slingan. Sedan backas vagnen genom slingan, för att så småningom stå rättvänd för färd mot Bergsjön.jolindbe skrev:Det står bl a "Spårvagnarna ersätts med buss på sträckan Redbergsplatsen – Gamlestadstorget – Nymånegatan." Betyder det att det kommer att gå spårvagnar Nymånegatan - Bergsjön? Hur vänder de vid Nymånegatan? Den vändslingan kan väl bara användas när man kommer från stan?
Välkommen till forumet förresten!

------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: Spårarbeten i Göteborg 2014
Aha! Jag funderade på om man kunde göra så, men trodde att det skulle ta för lång tid för att vara realistiskt med varenda vagn från Bergsjön/Kortedala.Martin skrev: Man backvänder; dvs vagnen från Bergsjön kör förbi växeln som leder ut ur slingan. Sedan backas vagnen genom slingan, för att så småningom stå rättvänd för färd mot Bergsjön.
Då får man hoppas att inga av dessa vagnar behöver servas på vagnhall under den här perioden - hur länge ska det pågå?
Tackar!Martin skrev: Välkommen till forumet förresten!
Re: Spårarbeten i Göteborg 2014
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... ead#unread finns det mer info om avstängningar i slutet på tråden.
Re: Spårarbeten i Göteborg 2014
Igår kväll så passade jag på att åka via Svingeln för att se hur de gör med vändningarna av spårvagnarna i samarbete med det pågående arbetet med O8-bron. Funderade på om de gjorde någon form av triangelvändning eller om man helt enkelt vände runt Rantorget, och de gör det senare.
Jag såg även att det stod ett antal vagnar (mest M32 vad jag kunde se) uppställda längsmed Gårdahallen. Är denna uppställning tillfällig för att kunna göra vända runt Rantorget, eller är det något som man gör mer regelbundet?
Jag såg även att det stod ett antal vagnar (mest M32 vad jag kunde se) uppställda längsmed Gårdahallen. Är denna uppställning tillfällig för att kunna göra vända runt Rantorget, eller är det något som man gör mer regelbundet?
Re: Spårarbeten i Göteborg 2014
Denna uppställning är tillfällig för att kunna nyttja 2 spår inne i depån för vändning.GumUlf skrev:
Jag såg även att det stod ett antal vagnar (mest M32 vad jag kunde se) uppställda längsmed Gårdahallen. Är denna uppställning tillfällig för att kunna göra vända runt Rantorget, eller är det något som man gör mer regelbundet?
När det inte är spårarbeten så står det på vardagnätter dock vagnar ute på Johan S Edströms gata, brukar vara 4 stycken normalt sett.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Spårarbeten i Göteborg 2014
Jag menade om det har varit något år utan spårarbete. Sedan mitt första besök i Göteborg 1992 kan jag inte minnas något arbetsfritt år.Kantorn skrev:Finns det nå't år utan spårarbeten någonstans? (Med undantag för mindre spårorter som till exempel Norrköping...) Spår behöver rustas upp, görs inte det så får man surt efter. (*host* trafikverket *host*)Bussmicke skrev:Finns det nå´t år utan spårarbeten i Göteborg?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Spårarbeten i Göteborg 2014
Mindre planerat underhållsarbeten görs hela tiden, ofta som kvälls/nattarbeten från mars till november. Vintertid är det oftast bara akuta lagningar. Större arbeten ligger för det mesta på sommaren, även om det givetvis förekommer vid andra tidpunkter, speciellt om det gäller en större ombyggnad.Bussmicke skrev:Jag menade om det har varit något år utan spårarbete. Sedan mitt första besök i Göteborg 1992 kan jag inte minnas något arbetsfritt år.Kantorn skrev:Finns det nå't år utan spårarbeten någonstans? (Med undantag för mindre spårorter som till exempel Norrköping...) Spår behöver rustas upp, görs inte det så får man surt efter. (*host* trafikverket *host*)Bussmicke skrev:Finns det nå´t år utan spårarbeten i Göteborg?
Härom året genomfördes underhåll och ombyggnatioen från Frölunda Torg till Opaltorget, då byggdes en tillfällig vändslinga vid Positivgatan, under de senaste åren har Angeredsbanan rustats upp, Munkebäckstriangeln byggts liksom Slottskogshallen. Lägg till ett antal mindre underhållsarbeten, så ja, någonstans på anläggningen sker det underhåll.
Sedan 1992 har det ju dessutom tillkommit några sträckningar, samt att spårvagnstrafiken dels har ökat, dels utsätts för ett högre slitage idag på grund av konstruktionen av M32:ornas hjularrangemang.
Re: Spårarbeten i Göteborg 2014
Ända sedan 1879 har man flera spårarbeten per år.
Hur skulle det annars se ut.
Hur skulle det annars se ut.
Med reservation för tyckfel.
Re: Spårarbeten i Göteborg 2014
En gissning är väl att man ser till att minst ett spår är farbart åtminstone någon tid på dygnet, så att man kan transportera vagnar till/från "ön".jolindbe skrev:Aha! Jag funderade på om man kunde göra så, men trodde att det skulle ta för lång tid för att vara realistiskt med varenda vagn från Bergsjön/Kortedala.Martin skrev: Man backvänder; dvs vagnen från Bergsjön kör förbi växeln som leder ut ur slingan. Sedan backas vagnen genom slingan, för att så småningom stå rättvänd för färd mot Bergsjön.
Då får man hoppas att inga av dessa vagnar behöver servas på vagnhall under den här perioden - hur länge ska det pågå?
Sidospår på detta: Hur långa är plattformarna mellan Nymånegatan och Bergsjön? Om samtliga är 45m så skulle man kunna köra 45m-tåg med pedalvagnar om man vill...
Re: Spårarbeten i Göteborg 2014
2763 skrev:Ända sedan 1879 har man flera spårarbeten per år.
Hur skulle det annars se ut.
Det var inget gnäll från min sida, jag bara undrade.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Spårarbeten i Göteborg 2014
Nu blir det snart bussersättning igen till Bergsjön/Kortedala: http://www.vasttrafik.se/#!/trafikstorning/177521/
Denna gång kommer man vad det verkar inte att ha vagnar som trafikerar Nymånegatan-Komettorget, utan ersättningsbuss hela vägen. Beror detta på dåliga erfarenheter vid förra arbetet, eller att man helt enkelt inte vill ha vagnarna ute på den banan under hela sommaren?
Denna gång kommer man vad det verkar inte att ha vagnar som trafikerar Nymånegatan-Komettorget, utan ersättningsbuss hela vägen. Beror detta på dåliga erfarenheter vid förra arbetet, eller att man helt enkelt inte vill ha vagnarna ute på den banan under hela sommaren?
Re: Spårarbeten i Göteborg 2014
Säkert det senare. Det blir problem med översynsintervallen om man har vagnar som inte kommer till depå på två månader. Man skulle i och för sig kunna tänka sig att köra ut så många vagnar att de inte får för lång körsträcka, men då står man när vintertabellen börjar med en massa vagnar som måste ha översyn innan de kan sättas i trafik.jolindbe skrev:Nu blir det snart bussersättning igen till Bergsjön/Kortedala: http://www.vasttrafik.se/#!/trafikstorning/177521/
Denna gång kommer man vad det verkar inte att ha vagnar som trafikerar Nymånegatan-Komettorget, utan ersättningsbuss hela vägen. Beror detta på dåliga erfarenheter vid förra arbetet, eller att man helt enkelt inte vill ha vagnarna ute på den banan under hela sommaren?
Re: Spårarbeten vid Vasaplatsen 2014
I dagens Metro annonserar Trafikkontoret att det blir arbete med spår och växlar vid Vasaplatsen och i Aschebergsgatan 4 juni till 18 augusti. Man beskriver bara hur biltrafiken påverkas och hänvisar till Västtrafik för kollektivtrafiken. Linje 2 kommer att gå via Viktoriagatan och linje 3 via Grönsakstorget 15 juni till 7 juli. Mer information finns inte hos Västtrafik, men man kan väl gissa att det är dags för omläggning av sjuan och tian från den 7 juli.
Re: Spårarbeten i Göteborg 2014
Det är inte bara inkopplingen av Bellevue som sker under de 5 veckor som avstängningen är utan det ska även bytas räler i någon eller några tunnlar också.
Sedan hoppas jag att det sker en total stoppning då det är många slipers som ligger och pumpar. Och så rälsbrottet, som jag tyckte det så ut som, vid Beväringsgatan.
Ska bli klart intressant att se den slutgiltiga texten för bussersättningstrafiken. Som det ser ut nu går bara spårvagn 6 och 8 Redbergsplatsen - Gamlestan.
Och vid Vasaplatsen kommer spårvagnstrafiken att bölja fram och tillbaka beroende på hur och vad det jobbas med.
Så här kommer det att gälla "dagsnotering" på hur vagnarna går.
Sedan hoppas jag att det sker en total stoppning då det är många slipers som ligger och pumpar. Och så rälsbrottet, som jag tyckte det så ut som, vid Beväringsgatan.
Ska bli klart intressant att se den slutgiltiga texten för bussersättningstrafiken. Som det ser ut nu går bara spårvagn 6 och 8 Redbergsplatsen - Gamlestan.
Och vid Vasaplatsen kommer spårvagnstrafiken att bölja fram och tillbaka beroende på hur och vad det jobbas med.
Så här kommer det att gälla "dagsnotering" på hur vagnarna går.
Re: Spårarbeten i Göteborg 2014
Många kommer nog att åka med 4 och 9 till Gamlestadstorget för att byta där - risk för överbeläggning på dessa vagnar mellan Centralen och Gamlestadstorget?Olof skrev: Ska bli klart intressant att se den slutgiltiga texten för bussersättningstrafiken. Som det ser ut nu går bara spårvagn 6 och 8 Redbergsplatsen - Gamlestan.
När de är klara vid Vasaplatsen så tillkommer ju sedan spårarbetet vid Chalmers - det finns inte med på Västtrafiks hemsida än, men enligt Chalmers Studentkår kommer det att vara helt avstängt vid Chalmers under en månad (21/7-18/8): http://chs.chalmers.se/sv/nyheter/snabb ... C3%A5rvagnOlof skrev: Och vid Vasaplatsen kommer spårvagnstrafiken att bölja fram och tillbaka beroende på hur och vad det jobbas med.
Så här kommer det att gälla "dagsnotering" på hur vagnarna går.