Chansar lite... C6 interiört och C8 exteriört...daniel_s skrev:
Ja, vilka vagntyper ser vi här då?
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Chansar lite... C6 interiört och C8 exteriört...daniel_s skrev:
Ja, vilka vagntyper ser vi här då?
Tidmagnetventil skrev:Kort film som visar "Mercury Brake Retareder" i arbete i LTM:s (London Transport Museum) "Veterantåg"/Heritage Train, från 1938.
Man ser kvicksilvret till höger i bild, märk hur kvicksilverpelarens höjden ökas när tåget stannat.
https://www.youtube.com/watch?v=NbNLrhKCUQE
Anordningen är monterad i förarhytten (i vertikalplanet och parallellt tågets rörelserikting) och innehåller glasrör med kvicksilver som rör sig (pga trögheten) då tåget bromsas
Ett antal kontakter monterade i glasrören påverkades av kvicksilvret och lossade bromsen i valda steg via ett "release valve" i bromssystemet.
Det var först på 1938 Rolling Stock - premiär för elektropneumatiska bromsar i kombination med Westinghousebroms - som föraren kunde reglera bromsen enligt önskan.
På de tidigare vagnarna fanns endast Westinghousebromsar som fick ansättas i rätt läge direkt, i annat fall måste bromsen lossas och seden ansättas på nytt.
Alltså ingen möjlighet att finjustera bromsen efter ansättning.
Detta medförde förlorad tid eftersom hela proceduren med lossning och uppladdning av bromsledningen måste ske innan ny bromsansättning.
Dessutom ökade risken för att inte stanna i rätt position vid station samt uppkomst av hjulplattor.En annan vinst med det nya bromssystemet var samtidig ansättning av bromsen i samtliga vagnar, något som ej var möjligt med Westinghousebromsen.
Tja, småplattor uppkommer ju lätt den sista metern vid för hård inbromsning till stopp, men jag skulle nog bli imponerad om man verkligen lyckades lösa det med den där mojängen utan att skapa andra problem i stället (kollisioner, nerkörda hallportar etc)...Tidmagnetventil skrev:Det var helt enkelt (mycket tidig) ABS, för att förhindra uppkomst av hjulplattor.
Då systemet använts under ganska lång tid kan man anta att funktionen varit sådan att det varit motiverat att fortsätta med det.daniel_s skrev:Tja, småplattor uppkommer ju lätt den sista metern vid för hård inbromsning till stopp, men jag skulle nog bli imponerad om man verkligen lyckades lösa det med den där mojängen utan att skapa andra problem i stället (kollisioner, nerkörda hallportar etc)...Tidmagnetventil skrev:Det var helt enkelt (mycket tidig) ABS, för att förhindra uppkomst av hjulplattor.
Tidmagnetventil skrev:Då systemet använts under ganska lång tid kan man anta att funktionen varit sådan att det varit motiverat att fortsätta med det.daniel_s skrev:Tja, småplattor uppkommer ju lätt den sista metern vid för hård inbromsning till stopp, men jag skulle nog bli imponerad om man verkligen lyckades lösa det med den där mojängen utan att skapa andra problem i stället (kollisioner, nerkörda hallportar etc)...Tidmagnetventil skrev:Det var helt enkelt (mycket tidig) ABS, för att förhindra uppkomst av hjulplattor.
Barnvagnen verkar givetvis hålla för den minst sagt omilda behandlingen.jeff skrev:Barnvagnsprov i rulltrappan, år 1956