Youtubetråden!

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
carltram
Inlägg: 880
Blev medlem: söndag 11 mars 2007 8:41
Kontakt:

Youtubetråden!

Inlägg av carltram »

På youtube kan man hitta massor av diggabla spårrelaterade videofilmer från hela jordklotet. Därför tänkte jag att vi kan försöka samla intressanta videofilmer som vi hittar i en enda tråd. :)
Här är mitt bidrag:







Vem står näst på tur? :)
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Youtubetråden!

Inlägg av alex87 »

Kan inte låta bli ta dessa... :D







Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Youtubetråden!

Inlägg av roggek »

Ok, det här slår nog det mesta...



Eller varför inte gå 45 år bak i tiden:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
carltram
Inlägg: 880
Blev medlem: söndag 11 mars 2007 8:41
Kontakt:

Re: Youtubetråden!

Inlägg av carltram »

Alex87, Roggek: Bra filmer och välkomna in i tråden :D
Nu fortsätter vi och den här gången blir temat nordiska museispårvägar :) :




Hoppas ännu fler vill hålla tråden i liv :)
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Youtubetråden!

Inlägg av 1 »

Tack Carl Henrik!

Tänka sig...filmen (från linje 7 år 2005) är bara 7 år gammal - ändå får jag en smärre nostalgikick när jag njuter av den. Notera hur "det gamla gardet" (de flesta sitter idag på bänken och slår efter ungarna med växelspettet) så ytterst elegant hanterar spårvagnarna. Här är det inte dagens förhärskande meskörning utan "varvet runt på bara shunt". På den tiden gällde det ju att sno så många passagerare som möjligt från buss 47.

Något som också slår mig är den höga klassen på spåret. Då hade vi huvudansvaret för underhållet. Lägg märke till farttavlan som anger 50 km/h genom kurvan vid Djurgårdsbron. Nu när SL äger spåret så får vi vara glada när hastigheten höjdes från 5 till 10 km/h. Även i det fartområdet har jag en känsla av att min vagn understundom har för avsikt att fortsätta upp mot Narvavägen.

Visst var det bättre förr....??

Suckar / Richard
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Youtubetråden!

Inlägg av M_M »

Det kanske vore läge för museispårutvidgning, som föreslagits i annan tråd, och låta spårvägsällskapet stå för underhållet på museibiten. Det kan nog bli en bra påtryckningsfaktor för att hålla SL-spåren i gott skick? :)
C12C3C3C12
Inlägg: 2125
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Youtubetråden!

Inlägg av C12C3C3C12 »

Mina små bidrag:

https://www.youtube.com/watch?v=EAXBrN6 ... re=related

https://www.youtube.com/watch?v=DWC5p7H ... re=related

https://www.youtube.com/watch?v=XKBGQUHN7A8

https://www.youtube.com/watch?v=48XtZ-0Agvw

Vet inte hur man får som ni andra gjort, korrigera gärna tack.

Vad det gäller Bremen så åkte jag med dessa vagnar på 70-talet, I Hamburg hann jag åka med både L1 samt L2 samt vad som var kvar av L14? som gick över Elbe-broarna innan dom lades ner.

Avslutar med en film från Berlin, varning till känsliga personer - det förekommer V3-tåg i denna film:

https://www.youtube.com/watch?v=O2YAuvF ... ure=relmfu


Första filmen som carltram visar väcker enorma nostalgikänslor hos mig eftersom jag var med på den tiden (torkar tårar ur ögonen).
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Youtubetråden!

Inlägg av roggek »

C12C3C3C12 skrev: Vet inte hur man får som ni andra gjort, korrigera gärna tack.
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 11&t=25344

På Youtube klickar du på Dela, och sedan bockar i "Lång länk".
Kopiera sedan länken med Ctrl + c.
I forumet så trycker du på Youtube-knappen, trycker Ctrl + v, och tar bort allt som står före =-tecknet.
Förhandsgranksa ditt inlägg, finns filmen inbäddad, så är det rätt.
Senast redigerad av roggek den lördag 21 juli 2012 9:21, redigerad totalt 2 gång.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
carltram
Inlägg: 880
Blev medlem: söndag 11 mars 2007 8:41
Kontakt:

Re: Youtubetråden!

Inlägg av carltram »

C12C3C3C12 skrev:Mina små bidrag:

https://www.youtube.com/watch?v=EAXBrN6 ... re=related

https://www.youtube.com/watch?v=DWC5p7H ... re=related

https://www.youtube.com/watch?v=XKBGQUHN7A8

https://www.youtube.com/watch?v=48XtZ-0Agvw

Vet inte hur man får som ni andra gjort, korrigera gärna tack.

Vad det gäller Bremen så åkte jag med dessa vagnar på 70-talet, I Hamburg hann jag åka med både L1 samt L2 samt vad som var kvar av L14? som gick över Elbe-broarna innan dom lades ner.

Avslutar med en film från Berlin, varning till känsliga personer - det förekommer V3-tåg i denna film:

https://www.youtube.com/watch?v=O2YAuvF ... ure=relmfu


Första filmen som carltram visar väcker enorma nostalgikänslor hos mig eftersom jag var med på den tiden (torkar tårar ur ögonen).
Tack för ditt bidrag! :D
Här kommer filmerna inbäddade:




carltram
Inlägg: 880
Blev medlem: söndag 11 mars 2007 8:41
Kontakt:

Re: Youtubetråden: Polen

Inlägg av carltram »



Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Youtubetråden!

Inlägg av M_M »



Från 13:58 ser man att Ikarus'en är manuellt växlad. DDR var tydligen mer eller mindre ensamma om att beställa Ikarus med manuell låda... Notera också att spårvagnarna kör rätt fort.
C12C3C3C12
Inlägg: 2125
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Youtubetråden!

Inlägg av C12C3C3C12 »

Ikarus ledvagnar misstänker jag levererades med manuell låda eftersom även Budapest hade det, misstänker att även de vanliga bussarna var spakväxlade.

År 1991 när vi besökte Berlin med bil hemifrån bodde vi i Potsdam. Mellan Wannense och Potsdam åkte man för det mesta med Ikarus ledbussar.

Alla linjer som passerade dåvarande gränsen mellan Västberlin samt DDR senare f.d. DDR var skyltade med E som linjenummer innan det blev ordning på torpet.

Såg ni "hålslagaren" vid dörren på Ikarusbussen?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Youtubetråden!

Inlägg av M_M »

C12C3C3C12 skrev:Ikarus ledvagnar misstänker jag levererades med manuell låda eftersom även Budapest hade det, misstänker att även de vanliga bussarna var spakväxlade.
Jag vet iofs inte om wikipediasidan är rätt, men om jag tolkar den så var Ikarus 280 för Budapest (BKV översätts felaktigt till "Public Transig" med google translate till engelska) automatväxlad:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Ikarus_280

Kan det ha varit något annat än en 280 i filmen?

Mitt intryck från Budapest 2010 är att de här bussarna är väl lika bra/dåliga som vilka andra höggolvbussar som helst, förutom att det vore ju inte helt fel med lite bättre avgasrening. Ganska mycket svarta avgaser när de gasar på emellanåt :)
C12C3C3C12 skrev:År 1991 när vi besökte Berlin med bil hemifrån bodde vi i Potsdam. Mellan Wannense och Potsdam åkte man för det mesta med Ikarus ledbussar.

Alla linjer som passerade dåvarande gränsen mellan Västberlin samt DDR senare f.d. DDR var skyltade med E som linjenummer innan det blev ordning på torpet.
Aha. Kördes fler än en gränspasserande linje någonsin via samma hållplats?
C12C3C3C12 skrev:Såg ni "hålslagaren" vid dörren på Ikarusbussen?
Nu måste jag ju se om filmen :)
C12C3C3C12
Inlägg: 2125
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Youtubetråden!

Inlägg av C12C3C3C12 »

Har lyckas lista ut att Ikarusbussar typ 280 som slutar på A (280.xxA) har automatlåda, typerna som slutar på M (280.xxM) har mekanisk låda så vi hade båda rätt.

Vad det gäller Berlin så gick det en linje per snabböppnad övergång, t.ex. att man tagit bort några murstycken, rensat bort minorna samt schäferhundarna, lagt på asfalt, sedan var det bara att köra.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Youtubetråden!

Inlägg av M_M »

Fast ZF4 HP 500 är väl en automatlåda, finns på Ikarus 280.49 som inte har "A", och som köpts av BKV 1986 to 1994.

Det lite otydliga är om 280.00 bara var någon enstaka prototypbuss eller om man serietillverkade ett gäng sådana från 1973-1986 åt BKV? I så fall hade de även manuellt växlade 280. (De hade säkert manuellt växlade äldre modeller, och så har vi förstås 260 utan led, men det var ju en 280 på filmen).

:)
carltram
Inlägg: 880
Blev medlem: söndag 11 mars 2007 8:41
Kontakt:

Re: Youtubetråden: Sommaridyllen vid Hosjö gård

Inlägg av carltram »

Användarens profilbild
olasand
Inlägg: 379
Blev medlem: fredag 09 april 2004 15:49
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Youtubetråden!

Inlägg av olasand »



Bidrar med filmen på Ringliniens mest beresta spårvagn när den provkördes av Ringlinien innan hemresan till Göteborg. Mer om vagnen finns att läsa här: http://www.ringlinien.org/vagnhallen/vagn71.asp
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Youtubetråden!

Inlägg av roggek »

Frankfurt tidigt 90-tal?



Av trafiksituationen att döma, så har nog en hel del förändrats på 20 år...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Youtubetråden!

Inlägg av roggek »

London Underground Revealed (45 min dokumentär):
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
carltram
Inlägg: 880
Blev medlem: söndag 11 mars 2007 8:41
Kontakt:

Re: Youtubetråden: London Tramlink

Inlägg av carltram »

Skriv svar