I värsta fall får jag väl gräva i arkivet efter "förhistoriska bilder" - d.v.s. tiden före dagen H, men av lathet nöjer jag mig med lite glimtar från lördagens trafik på den enda linjen i Stockholm som det tycks vara lite fart på. För övrigt tycker jag att spårvägslinjenätet i Stockholm, med undantag av 12:an, verkar vara som i fornstora dagar då SJ uppehöll s.k. koncessionstrafik på "trafiksvaga bandelar", d.v.s. någon enstaka tur med en rälsbuss!
På linje 7 var det 6 turer och linje 7N 3 turer. Det innebar att vi uppehöll nästan 3-minuterstrafik ut till Djurgården. Nu var det en dag med pissväder så enligt ATR-avläsningar resp. manuella på 7N så kom vi väl bara upp till ca 30.000 pax!
Som kanske den vakne resenären noterat så finns numera "spärrsystem" vid hårt trafikerade hållplatser där en armada av "betalvärdar" läser av kort och biljetter för att öka viseringsgraden och snabba på omsättningen av passagerare.
Själv hade jag den oförställda glädjen att halka runt med SSB 24 + 182 för att förstärka SL:s varumärke, som det står i vårt entreprenadavtal E21m. Ett ekipage som får alla promenerande att vända sig om och rycka upp nallen! Med hänsyn till fyllnadsgraden i vårt ekipage, vilket dansade fram på linjen, så är jag övertygad om att vi uppfyllde SL:s alla förväntningar.

Även om ovannämnda vagnkombination kräver all tänkbar uppmärksamhet av föraren så må vara acceptabelt att man dock får sina funderingar av vad man blir åsyna vittne till. Och hur samhället och dess värderingar förändrats under de senaste åren.
Med utgångspunkt från dessa funderingar kan vi tänka oss Norrmalmstorg i spårvägstidens begynnelse;

När jag parkerat mitt tåg noterade jag ovanligt många besökare på torget ifråga;

Nyfiken i en strut kikade jag givetvis och fann en tämligen lustig "installation".

Efter ytterligare ett varv kom jag på att det var reklam för en sololja...! Nåväl, vädret gav alla olika varianter, dock absolut ingen sol.
Jag undrar bara vad som hänt om man vid tiden för den gamla bilden från torget hade gjort en liknande sak...?
Förundrad / Lena