"En lördag på linje 7 i Stockholm"

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
1

"En lördag på linje 7 i Stockholm"

Inlägg av 1 »

Verkligen dålig fart på bidrag med smaskiga bilder att gotta sig åt i denna dag av dystert s.k. sommarväder.

I värsta fall får jag väl gräva i arkivet efter "förhistoriska bilder" - d.v.s. tiden före dagen H, men av lathet nöjer jag mig med lite glimtar från lördagens trafik på den enda linjen i Stockholm som det tycks vara lite fart på. För övrigt tycker jag att spårvägslinjenätet i Stockholm, med undantag av 12:an, verkar vara som i fornstora dagar då SJ uppehöll s.k. koncessionstrafik på "trafiksvaga bandelar", d.v.s. någon enstaka tur med en rälsbuss!

På linje 7 var det 6 turer och linje 7N 3 turer. Det innebar att vi uppehöll nästan 3-minuterstrafik ut till Djurgården. Nu var det en dag med pissväder så enligt ATR-avläsningar resp. manuella på 7N så kom vi väl bara upp till ca 30.000 pax!

Som kanske den vakne resenären noterat så finns numera "spärrsystem" vid hårt trafikerade hållplatser där en armada av "betalvärdar" läser av kort och biljetter för att öka viseringsgraden och snabba på omsättningen av passagerare.

Själv hade jag den oförställda glädjen att halka runt med SSB 24 + 182 för att förstärka SL:s varumärke, som det står i vårt entreprenadavtal E21m. Ett ekipage som får alla promenerande att vända sig om och rycka upp nallen! Med hänsyn till fyllnadsgraden i vårt ekipage, vilket dansade fram på linjen, så är jag övertygad om att vi uppfyllde SL:s alla förväntningar.

Bild

Även om ovannämnda vagnkombination kräver all tänkbar uppmärksamhet av föraren så må vara acceptabelt att man dock får sina funderingar av vad man blir åsyna vittne till. Och hur samhället och dess värderingar förändrats under de senaste åren.

Med utgångspunkt från dessa funderingar kan vi tänka oss Norrmalmstorg i spårvägstidens begynnelse;

Bild

När jag parkerat mitt tåg noterade jag ovanligt många besökare på torget ifråga;

Bild

Nyfiken i en strut kikade jag givetvis och fann en tämligen lustig "installation".

Bild

Efter ytterligare ett varv kom jag på att det var reklam för en sololja...! Nåväl, vädret gav alla olika varianter, dock absolut ingen sol.

Jag undrar bara vad som hänt om man vid tiden för den gamla bilden från torget hade gjort en liknande sak...?

Förundrad / Lena
daniel_s

Re: "En lördag på linje 7 i Stockholm"

Inlägg av daniel_s »

Tja, till att börja med hade nog minst hälften blivit överkörda med hänsyn till spårens dåvarande läge, men du menade kanske inte SÅ bokstavligt!

Sen kan jag ju inte låta bli att tycka att persedlarna de har på sig är nästan så heltäckande att det hade dugt på den tiden! Vad är det för betyg åt en sololja, om man måste ha knälånga kalsonger på sig, respektive plagg som täcker magen, för att inte ta skada? Men det är kanske en praktisk eftergift åt det rådande vädret, som för att citera en person jag mötte häromdan "man blir helt trasig av"...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Nja, det var nog inte solkräm man försökte sälja. Utan tanken att man inte skall vara i solen alls, eller nästan inte alls. Så det var ju en väl vald dag man hittade! :roll:

Nakenklocka på Norrmalmstorg.
Och ordet naken passar väl inte direkt in på de som syns på bilden. Inte enligt min definition i alla fall. :wink:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Micke J

Inlägg av Micke J »

Igår, söndagen 29/6, åkte jag med linje 7N, men det verkade som om det bara var en tur ute.
Var det någon särskild orsak till detta?
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Situationen är att många av olika själv inte kan eller vill fortsätta i trafiktjänst å just i år är det fler än brukligt vilket lett till att det är lite färre i trafiken. Därav att det ibland blir inställda turer. Ett sätt att råda bot är den annons/upprop som nyss gick om att de som vill hjälpa till i trafiken kunde anmäla sig till Trafikbiträdesutbildning vilket senare, för de med körkort mm, kan leda till att man kan gå i förarutbildning.

För de som missade så håll utkik här och på hemsidan eller i mfss så kommer det säkert ett nytt tillfälle under hösten.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Micke J

Inlägg av Micke J »

Hurra! Taget, men missade uppropet!
Hur är det möjligt, det är ett riktigt drömjobb (om än ideellt)!
Förlåt för urspårningen från tråden!

Det skulle vara en dröm som skulle gå i uppfyllelse (igen). Hellre trafikbiträde än förare, saknar kontakten med underbara medmänniskor!
Finns säkert 125 trådar som besvarar frågan, men hur går man till väga? Vem kontaktar man osv?
Micke J

Inlägg av Micke J »

Såg att svaret fanns i svaret.
Bli medlem och håll ögonen öppna!

Om det är brist på personal, finns det inga planer på en extra utbildning innan hösten?
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Härligt med din inställning

Skicka in en intresseanmälan till tx@ss.se man vet aldrig...skulle fler än du hörsamma så....

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar