Därefter står 47:an på tur, att bli linje 5. Dock inte bestämt när, men det krävs nog en del ombyggnader precis som för 46:an/2:an.
Stombusslinje 5 blir nog inte av, alla räknar med att det blir spårvagn (centralenförlängning)...
Det körs för lite ledbussar i Stockholms innerstad fast i och för sig så är det ju väldigt mycket biltrafik här så SL kanske anser att det inte får plats så många ledbussar i innerstaden.
Stockholms innerstad har en generell begränsning av fordonslängd till 12m (gäller ej alla gator, tex inte Valhallavägen) och i övrigt krävs dispens från Stockholms stad, så det är staden och inte SL som anser att ledbussar inte får plats.
Därefter står 47:an på tur, att bli linje 5. Dock inte bestämt när, men det krävs nog en del ombyggnader precis som för 46:an/2:an.
Stombusslinje 5 blir nog inte av, alla räknar med att det blir spårvagn (centralenförlängning)...
Det körs för lite ledbussar i Stockholms innerstad fast i och för sig så är det ju väldigt mycket biltrafik här så SL kanske anser att det inte får plats så många ledbussar i innerstaden.
Stockholms innerstad har en generell begränsning av fordonslängd till 12m (gäller ej alla gator, tex inte Valhallavägen) och i övrigt krävs dispens från Stockholms stad, så det är staden och inte SL som anser att ledbussar inte får plats.
/Johan
Finns det spårvagnar som är kortare än 12m ?
-förlåt kunde inte låta bli.
Men varför dubblera med två linjer på S:t Eriksgatan? Både Vasagatan och Birger Jarlsgatan blir utan stombussblåbusstänkbusslinje?
Nja S:t Eriksgatan har inte fått någon linje, dels eftersom jag upplever att bussarna fastnar där, dels eftersom det finns en utmärkt tunnelbana någon meter under asfalten. Linjen är längs Scheelegatan. Lite synd med tanke på ombyggnaden av S:t Eriksplan men men.
Birger Jarlsgatan har faktiskt två linjer mellan Stureplan och Nybroplan, sedan har jag prioriterat att få en linje över till Djurgården och då fick dels Birger Jarlsgatans norra del, dels Vasagatan stå tillbaka.
GN skrev: Nja S:t Eriksgatan har inte fått någon linje [...]Linjen är längs Scheelegatan.
Tre stomlinjer längs Scheelegatan verkar lite överdrivet, eller har jag som inte speciellt ofta åker 40/52 missat något?
Fyran kunde kanske fortsätta ner och gå över Vasagatan? Då blir det dubbla linjer längs hela Hantverkargatan. Dalagatan är kanske lite för knölig för ledbuss, så antagligen skulle det innebära en fortsättning över Torsgatan till S:t Eriksplan. Ett par minuter skulle fyran tappa i ditt förslag, några till med min ändring...
mvh /Micke, som nu är lite rädd att få pisk av traditionalisterna eftersom man isåfall går ännu längre ifrån det gamla spårvagnsnätet...
Jag tackar för kommentarerna, från er båda. Det finns säkert mycket att fundera på. Det här med dalagatan var främst för att jag har för mig att linje 5 var tänkt att gå där, samt att man passerar sabbatsbergs sjukhus. Buss 40:s trixande har väl mycket att göra med att den går observatoriegatan mellan dalagatan och upplandsgatan ?
Det här med S:t Eriksplan borde man kunna lösa med linje 70 till Karlberg. Det är faktiskt inte motiverat att de närboende kan blockera en station. Vi som bor i närheten av Södra station har en väldig massa bussar. Fast det är klart, vi får ju ha kvar stationen också.
GN skrev:Jag tackar för kommentarerna, från er båda. Det finns säkert mycket att fundera på. Det här med dalagatan var främst för att jag har för mig att linje 5 var tänkt att gå där, samt att man passerar sabbatsbergs sjukhus. Buss 40:s trixande har väl mycket att göra med att den går observatoriegatan mellan dalagatan och upplandsgatan ?
Det här med S:t Eriksplan borde man kunna lösa med linje 70 till Karlberg. Det är faktiskt inte motiverat att de närboende kan blockera en station. Vi som bor i närheten av Södra station har en väldig massa bussar. Fast det är klart, vi får ju ha kvar stationen också.
vänligen
/GN
Vad nu? Ska Ke läggas ned?
Tänkte lite på det där med målpunkter också. Området runt Fridhemsplan - S:t Eriksplan - Odengatan har betydligt fler butiker, krogar och arbetsplatser än vad Dalagatan - Scheelegatan har (förutom själva Rådhuset kanske, fast det når man ju från Hantverkargatan.
Håller med om att S:t Eriksgatan är knölig i rusningen, men lösningen är inte att flytta bussarna från gator där männskor handlar och arbetar.
Innovativt att låta den röde mot Karolinska gå Gävlegatan mellan Tors- och Vanadisplan Fast jag måste hålla med dig om att det bästa vore om man fick en linje till Ke station också.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Jag vet att tråden började där, men är det så vettigt med en stomlinje till djurgården, när det som sagt är en helt annat resemönster dit? Till vardags kommer bussar gå tomma ut på djurgården, sommarkvällar kommer essingeöarna bli välförsedda, eller så blir det att experimentera med att vända mitt i stan...
Vad säger ni om detta, när centralenförlängningen byggs till rådhuset som jag föreslog så är djurgården och kungsgatan försedd. Då kan GNs plan modifieras till att fyran går över s:t eriksgatan som idag (och blir den enda utan bytesmöjlighet med sjuan), tvåan går hantverkargatan-vasagatan-torsgatan/dalagatan som jag föreslog ovan, och sedan antingen och vänder någonstans i sibirien, eller odengatan-birgerjarlsgatan-strömbron-hornsgatan för att vända runt södrastations-kvarteret. Inte många skulle åka med hela N-formen kungsholmen-centralen-vasastan-normalmstorg, men är det en dålig dragning?
mickeb skrev:
Vad säger ni om detta, när centralenförlängningen byggs till rådhuset som jag föreslog så är djurgården och kungsgatan försedd. Då kan GNs plan modifieras till att fyran går över s:t eriksgatan som idag (och blir den enda utan bytesmöjlighet med sjuan), tvåan går hantverkargatan-vasagatan-torsgatan/dalagatan som jag föreslog ovan, och sedan antingen och vänder någonstans i sibirien, eller odengatan-birgerjarlsgatan-strömbron-hornsgatan för att vända runt södrastations-kvarteret. Inte många skulle åka med hela N-formen kungsholmen-centralen-vasastan-normalmstorg, men är det en dålig dragning?
mvh /M
Kanske inte helt optimalt om det ska vara en stomlinje (gen dragning mellan viktiga målpunkter).
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Allvarligt.. blåbussidén är verkligen inte mycket att hänga i julgranen. Är tämligen beroende av 4:an dagligen.. och den är så _otroligt_ långsam. Just streckan mellan fridhemsplan-hornstull är nästan värst.. men också vidare hornstull-södra station. Att diskutera blåbussnätet när bussarna är trånga, skitiga, långsamma, tröga och omiljövänliga känns bara dumt. Bygg spårvagn! Börja med 4:an! För den är värst! Och sedan borde det väl inte vara jättestora problem att faktiskt bygga ut ett spårvagnsstomnät i Sthlm som man bygger ihop med 7:an och 21:an.
Och varför inte 22:an? Spårvagn från Stora Essingen via lilla essingen, mariebergsbron, gjörwellsgatan, västerbroförlängningen till frihemsplan etc.. Likaså en länk från spårvagnslinje 4 till 22:an vid Gullmarsplan..
Ulf_ skrev:Allvarligt.. blåbussidén är verkligen inte mycket att hänga i julgranen. Är tämligen beroende av 4:an dagligen.. och den är så _otroligt_ långsam. Just streckan mellan fridhemsplan-hornstull är nästan värst.. men också vidare hornstull-södra station.
Åker också ganska ofta just denna sträcka, dock ytterligare någon hållplats och då finns ju valet att ta linje 3 eller så kan man ta tunnelbanan och gå en bit. Brukar välja något av de två senare alternativen på grund av de orsaker du anger.
Undrar varför man inte förstärker denna sträcka med några extrabussar. Att sedan de nuvarande bussarna är för svaga för att komma över västerbron på ett vettigt vis är ju heller inte bra. Det är inte bara bilarna som kör förbi utan även bussarna på linje 40. Kanske är de nya volvobussarna som jag via inläggen på forumet har förstått att man beställt starkare. I så fall borde dessa sättas in på linje 4 i första hand. Sedan har vi en mer fundamental frågeställning, hur många vill man skall åka i yttrafiken? Gaturummet är begränsat och marginalkostnaden för tunnelbanepassagerare säkerligen lägre.