Knökfullt på bussarna till Djurgården
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Knökfullt på bussarna till Djurgården
Så var det fint väder på en lördag igen, och då havererar busstrafiken till Djurgården som vanligt. Varenda buss är knökfull och många blir förbiåkta på vägen. Innan politikerna lyckas enas om en ordentlig spårförbindelse till Djurgården så borde i alla fall SL kunna sköta busstrafiken bättre. Varför har man inte fler bussar i beredskap och varför kör man inte uteslutande med ledbussar? Som det är nu går de allra flesta turerna på linje 47 och 69 med korta bussar. Skulle man alltid köra med långa bussar på helgerna har man mycket större chans att hantera de "tillfälliga" topparna som sådana här dagar innebär.
Re: Knökfullt på bussarna till Djurgården
Jag tycker också att SL kunde köra ledbussar på framförallt 47:an eftersom den ändå passerar dom flesta av stadens nöjen på Djurgården.
Wasamuseet, Skansen, Grönan o.s.v. Jag har faktiskt aldrig sett en ledbuss på vare sig 47:an eller 69:an heller för den delen. Kan inte djurgården ta ledbussar eller? Bussarna är oftast alltid knökfulla när man ska ut till Djurgården. Varför ska det vara så här SL?
Wasamuseet, Skansen, Grönan o.s.v. Jag har faktiskt aldrig sett en ledbuss på vare sig 47:an eller 69:an heller för den delen. Kan inte djurgården ta ledbussar eller? Bussarna är oftast alltid knökfulla när man ska ut till Djurgården. Varför ska det vara så här SL?
-
- Kontakt:
Förr gick alltid dubbeldäckare på linje 47, 67 och 69. Linje 47E kördes med vanliga bussar.MJ skrev:Jag tycker också att SL kunde köra ledbussar på framförallt 47:an eftersom den ändå passerar dom flesta av stadens nöjen på Djurgården.
Fast spårvagn är bättre, då kan man koppla på en släpvagn eller två, när många vill åka med.
--
Axel
Jo, vissa extraturer körs med ledbussar. Men det är långt ifrån tillräckligt.MJ skrev:Jag har faktiskt aldrig sett en ledbuss på vare sig 47:an eller 69:an heller för den delen. Kan inte djurgården ta ledbussar eller?
Vad sägs om tunnelbana till Nacka via Djurgården?Axel skrev:Förr gick alltid dubbeldäckare på linje 47, 67 och 69. Linje 47E kördes med vanliga bussar.MJ skrev:Jag tycker också att SL kunde köra ledbussar på framförallt 47:an eftersom den ändå passerar dom flesta av stadens nöjen på Djurgården.
Fast spårvagn är bättre, då kan man koppla på en släpvagn eller två, när många vill åka med.
--
Axel

vänligen
/GN
-
--------------GN skrev:Vad sägs om tunnelbana till Nacka via Djurgården?Axel skrev:Förr gick alltid dubbeldäckare på linje 47, 67 och 69. Linje 47E kördes med vanliga bussar.MJ skrev:Jag tycker också att SL kunde köra ledbussar på framförallt 47:an eftersom den ändå passerar dom flesta av stadens nöjen på Djurgården.
--
Axel
vänligen
/GN
Mycket bra förslag. Bör kanske framföras till politikerna också (för de kanske inte kollar allt som står på detta forum...)
mvh/spårsnoken
Kildor: Jo, vissa extraturer körs med ledbussar. Men det är långt ifrån tillräckligt.
Vilka extraturer då? 47:an har väl så tät tidtabell så den inte rymmer så många extraturer. Fler turer skulle i alla fall behöva köras med ledbussar.
Vilka extraturer då? 47:an har väl så tät tidtabell så den inte rymmer så många extraturer. Fler turer skulle i alla fall behöva köras med ledbussar.
Hur många röda innerstadsledbussar finns det egentligen? -färgen är viktig har jag förstått.MJ skrev:Kildor: Jo, vissa extraturer körs med ledbussar. Men det är långt ifrån tillräckligt.
Apropå det, invånarna runt Karlbergs station vill ju inte ha några stombussar. Men om man byter västlig ändpunkt på linje 70 och 72 kanske de inte märker att det är ledbussar? Efter något år kan man ju sedan hävda att man bara skall byta färg på dem!
vänligen
/GN
På helgerna är det enligt officiell tidtabell endast 10-minuterstrafik, så det finns gott om plats för extraturer. Jag brukar ibland se ledbussar på sträckorna Sergels torg-Skansen resp. Sergels torg-Kaknästornet.MJ skrev:Kildor: Jo, vissa extraturer körs med ledbussar. Men det är långt ifrån tillräckligt.
Smygkampanj för att dra 2:an till Karlberg?GN skrev:Hur många röda innerstadsledbussar finns det egentligen? -färgen är viktig har jag förstått.
Apropå det, invånarna runt Karlbergs station vill ju inte ha några stombussar. Men om man byter västlig ändpunkt på linje 70 och 72 kanske de inte märker att det är ledbussar? Efter något år kan man ju sedan hävda att man bara skall byta färg på dem!
Vad gäller 5:an så är Vasagatan det största problemet om jag förstått det rätt. Men det hindrar ju inte att man inför en stombusslinje på sträckan Centralen-Waldermarsudde.
Förmodligen, har inte riktigt begripigt hur man skall komma ned på Vasagatan, samtidigt brukar det vara rätt många som går av vid centralen. Sedan är väl inte Hamngatan den enklaste vägen i rusningen, fast den är ju ganska rak. Men jag kan tänka mig att man skulle blockera en hel del korsningar med en ledbuss. Å andra sidan så har ju 47:an en lite ovanlig trafikflödesfördelning, så det bästa vore kanske ledbussar under helgerna. Kanske skulle man kunna acceptera att de är blå ? I övrigt är det väl bara linje 70 som har ledbussar, antar att det är dessa som går på 47:an under helgen.kildor skrev:Smygkampanj för att dra 2:an till Karlberg?GN skrev:Hur många röda innerstadsledbussar finns det egentligen? -färgen är viktig har jag förstått.
Vad gäller 5:an så är Vasagatan det största problemet om jag förstått det rätt. Men det hindrar ju inte att man inför en stombusslinje på sträckan Centralen-Waldermarsudde.
vänligen
/GN
Det händer faktiskt (främst sommartid) att man trafikerar enstaka turer med blåbussar. Men visst - det borde stå en del oanvända blåbussar på depåerna på helgerna. Ut med dem på Djurgården!GN skrev:Förmodligen, har inte riktigt begripigt hur man skall komma ned på Vasagatan, samtidigt brukar det vara rätt många som går av vid centralen. Sedan är väl inte Hamngatan den enklaste vägen i rusningen, fast den är ju ganska rak. Men jag kan tänka mig att man skulle blockera en hel del korsningar med en ledbuss. Å andra sidan så har ju 47:an en lite ovanlig trafikflödesfördelning, så det bästa vore kanske ledbussar under helgerna. Kanske skulle man kunna acceptera att de är blå ? I övrigt är det väl bara linje 70 som har ledbussar, antar att det är dessa som går på 47:an under helgen.
Kildor: På helgerna är det enligt officiell tidtabell endast 10-minuterstrafik, så det finns gott om plats för extraturer. Jag brukar ibland se ledbussar på sträckorna Sergels torg-Skansen resp. Sergels torg-Kaknästornet.
Då måste vi väl ha varit ute på Djurgården olika tider & helger för jag då aldrig sett någon ledbuss där vad jag kan minnas. Kanske någon gång men det har jag inget minne av just nu.
Då måste vi väl ha varit ute på Djurgården olika tider & helger för jag då aldrig sett någon ledbuss där vad jag kan minnas. Kanske någon gång men det har jag inget minne av just nu.
Tycker att det körs på tok för lite ledbussar i Stockholms Innerstad. När jag är i Stockholm (några gånger per år) så brukar jag allltid ta 46:an till min Moster på Söder. Den tycks alltid vara knökfull som vi säger på Göteborgska. Fast dess turtäthet kan jag ju inte klaga på!
Här hemma i Göteborg går det ju på dom flesta stadslinjerna Ledbussar (undantaget skulle väll vara av dom högtrafikerade=60,85 som jag kommer på nu sådär vid 00.40)
Här hemma i Göteborg går det ju på dom flesta stadslinjerna Ledbussar (undantaget skulle väll vara av dom högtrafikerade=60,85 som jag kommer på nu sådär vid 00.40)
Björne: Tycker att det körs på tok för lite ledbussar i Stockholms Innerstad. När jag är i Stockholm (några gånger per år) så brukar jag allltid ta 46:an till min Moster på Söder. Den tycks alltid vara knökfull som vi säger på Göteborgska. Fast dess turtäthet kan jag ju inte klaga på!
Du har helt rätt. Det körs för lite ledbussar i Stockholms innerstad fast i och för sig så är det ju väldigt mycket biltrafik här så SL kanske anser att det inte får plats så många ledbussar i innerstaden. Jag håller också med om att 46:an brukar bli ganska full. Jag åker den linjen en gång i veckan och trots att det är mitt på dagen så är den oftast fullsatt.
Du har helt rätt. Det körs för lite ledbussar i Stockholms innerstad fast i och för sig så är det ju väldigt mycket biltrafik här så SL kanske anser att det inte får plats så många ledbussar i innerstaden. Jag håller också med om att 46:an brukar bli ganska full. Jag åker den linjen en gång i veckan och trots att det är mitt på dagen så är den oftast fullsatt.
Men 46:an håller man ju som bekant på att byggas om för ledbusstrafik.MJ skrev:Björne: Tycker att det körs på tok för lite ledbussar i Stockholms Innerstad. När jag är i Stockholm (några gånger per år) så brukar jag allltid ta 46:an till min Moster på Söder. Den tycks alltid vara knökfull som vi säger på Göteborgska. Fast dess turtäthet kan jag ju inte klaga på!
Stockholm Busslinje 46
Nya stombussen
Vilka bussar på stomstomlinje 2?
Därefter står 47:an på tur, att bli linje 5. Dock inte bestämt när, men det krävs nog en del ombyggnader precis som för 46:an/2:an.
Kanske vore det billigare att bygga om bussarna till exempel med en extra våning istället för gatorna ?
vänligen
/GN
GN: Men 46:an håller man ju som bekant på att byggas om för ledbusstrafik.
Därefter står 47:an på tur, att bli linje 5. Dock inte bestämt när, men det krävs nog en del ombyggnader precis som för 46:an/2:an.
Kanske vore det billigare att bygga om bussarna till exempel med en extra våning istället för gatorna?
Att 46:an ska bli blåbusslinje vet jag men ska verkligen 47:an bli det?
Det där med en extra våning på bussarna blev inget lyckat när dubbeldäckarna kom i slutet 60-talet så jag tror nog inte att det blir några nya dubbeldäckare.
Kanske vore det billigare att bygga om bussarna till exempel med en extra våning istället för gatorna?
Det där med en extra våning på bussarna blev inget lyckat när dubbeldäckarna kom i slutet 60-talet så jag tror nog inte att det blir några nya dubbeldäckare.
-
-------------------------MJ skrev:GN: Men 46:an håller man ju som bekant på att byggas om för ledbusstrafik.
Och hur vore det med en spårvagnslinje till Djurgården. I avvaktan på att tunnelbanan blir byggd mot Nacka via Djurgården. Eller varför inte en trådbusslinje? (För ledtrådbussar).
mvh/spårsnoken
Spårsnoken:
Och hur vore det med en spårvagnslinje till Djurgården. I avvaktan på att tunnelbanan blir byggd mot Nacka via Djurgården. Eller varför inte en trådbusslinje? (För ledtrådbussar).
Jag antar att du syftar på en modern spårvagnslinje eftersom det redan finns en musiell spårvagnslinje, Djurgårdslinjen Linje 7 närmare bestämt.
Centralenförlängningen verkar ju ha avstannat helt för jag har inte hört någonting om den på länge. Jag tvivlar desutom på att det någonsin blir tunnelbana till Nacka.
Jag antar att du syftar på en modern spårvagnslinje eftersom det redan finns en musiell spårvagnslinje, Djurgårdslinjen Linje 7 närmare bestämt.
Centralenförlängningen verkar ju ha avstannat helt för jag har inte hört någonting om den på länge. Jag tvivlar desutom på att det någonsin blir tunnelbana till Nacka.